MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ORTAÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ KISIM
Genel Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1-
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel örgün ortaöğretim
kurumlarında eğitim, öğretim, yönetim ve işleyişe ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2-
(1) Bu Yönetmelik, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel örgün
ortaöğretim kurumlarının eğitim, öğretim, yönetim ve işleyişine ilişkin usul ve
esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3-
(Değişik:RG-16/9/2017-30182)
(1) (Değişik:RG-1/9/2018-30522)
Bu Yönetmelik, 5/1/1961 tarihli ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu,
14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, 17/3/1981 tarihli
ve 2429 sayılı Ulusal Bayram ve Genel Tatiller Hakkında Kanun, 5/6/1986 tarihli
ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu, 8/2/2007 tarihli ve 5580 sayılı Özel
Öğretim Kurumları Kanunu, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve
Güvenliği Kanunu, 25/4/2006 tarihli ve 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu,
30/5/1997 tarihli ve 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1
sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 301
inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4-
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Alan:
Ortaöğretim kurumlarında ortak özelliklere sahip birden fazla meslek dalını
içeren; bilgi, beceri, tutum, davranış ve istihdam imkânı sağlayan programların
her birini,
b) Atölye:
Mesleki ve teknik eğitim programlarının gerektirdiği uygulamalı derslerde
bilgi, beceri ve davranışların kazandırılması amacıyla sağlık ve güvenlik
koşulları da dikkate alınarak gerekli donatımı yapılmış eğitim, öğretim,
uygulama ve üretim yapılan ortamı,
c) Bakanlık:
Millî Eğitim Bakanlığını,
ç) (Değişik:RG-5/9/2019-30879)
Bilişim araçları: Ses ve görüntü kaydı yapma özelliği olan cep telefonu,
kamera, tablet, bilgisayar, akıllı saat ve benzeri araçları,
d) Çerçeve
öğretim programı: Bir meslek alanında ve/veya dalında modüler yapıda hazırlanan
öğretim programının tanıtımı ve uygulanmasıyla ilgili açıklamaları, haftalık
ders çizelgeleri, programda yer alan dersleri, dersleri oluşturan modülleri,
modülde kazandırılacak bilgi ve becerileri gösteren program yapısını,
e) Dal: Mesleki
ve teknik ortaöğretim programlarında uygulanan bir alan altında belirli
konularda uzmanlaşmaya yönelik bilgi, beceri, tutum, davranış gerektiren ve
istihdam imkânı sağlayan işkollarından her birini,
f) Ders yılı:
Derslerin başladığı tarihten kesildiği tarihe kadar geçen süreyi,
g) Dönem: Ders
yılının başladığı tarihten yarıyıl tatiline, yarıyıl tatili bitiminden ders
kesimine kadar geçen süreyi,
ğ) Eğitim
kampüsü: Değişik tür ve derecedeki birden fazla okul ve kurumuyla bunlara bağlı
pansiyon, yatakhane, yemekhane, kütüphane, spor alanları, rehberlik ve sağlık
ünitesi, konferans salonu, çok amaçlı salon ve benzeri yerleri içerisinde
bulunduran alanı,
h) e-Okul:
Eğitim, öğretim ve yönetimle ilgili iş ve işlemlerin elektronik ortamda
yürütüldüğü ve bilgilerin muhafaza edildiği sistemi,
ı) Geçiş:
Öğrencilerin farklı program, tür, alan, dal veya ortaöğretim kurumları arasında
yapılan değişikliği,
i) (Değişik:RG-5/9/2019-30879)
Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim: Özel eğitim ihtiyacı olan
bireylerin her tür ve kademede diğer bireylerle karşılıklı etkileşim içinde
bulunmalarını ve eğitim amaçlarını en üst düzeyde gerçekleştirmelerini sağlamak
amacıyla, bu bireylere destek eğitim hizmetleri de sağlanarak akranlarıyla
birlikte tam zamanlı ya da özel eğitim sınıflarında yarı zamanlı olarak verilen
eğitimi,
j) Laboratuvar:
Derslerle ilgili iş, işlem, deney, gözlem, inceleme, araştırma, geliştirme ve
benzeri uygulamaların yapılması amacıyla sağlık ve güvenlik koşulları da
dikkate alınarak gerekli donanıma sahip eğitim ve öğretim laboratuvarı ile
mesleki ve teknik eğitimde uygulama ve üretim yapılan ortamı,
k) Modül: Bir
meslek alanının öğretim programında kendi içinde bir bütün, tek başına
öğretilebilir/öğrenilebilir içeriğe sahip olan, kendi alanındaki diğer program
birimleriyle bütünleşerek daha geniş mesleki işlevler grubu oluşturma özelliği
gösteren, gerektiğinde bir sertifikayla belgelendirilerek istihdam yeterliliği
kazandıran program birimini,
l) Nakil: Aynı
tür program, alan veya dalda öğrenim gören öğrencilerin ortaöğretim kurumları
arasında yer değişikliğini,
m) Ortaöğretim
Kurumu: Ortaokul veya imam-hatip ortaokulundan sonra (Ek
ibare:RG-1/9/2018-30522) hazırlık sınıfları hariç dört yıllık eğitim
ve öğretim veren, resmî ve özel örgün eğitim okul ve kurumlarının her birini,
n) Ödül:
Öğrencilerin kendilerinden beklenen davranışları göstermeleri, kurallara
uymaları, sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlere aktif olarak katılmaları ve
derslerdeki başarılarına göre teşvik edilmesini,
o) (Değişik:RG-26/3/2017-30019)
Öğrenci: Ortaöğretim kurumlarında örgün eğitim görenler ile mesleki eğitim
merkezlerinde kalfalık ve ustalık eğitimi görenleri,
ö) Öğrenme
Kazanımları: Herhangi bir öğrenme sürecinin tamamlanmasından sonra bireyin
sahip olduğu bilgi, beceri ve yetkinlikleri,
p)(Değişik:RG-13/9/2014-29118)
Öğretim yılı/eğitim ve öğretim yılı: Ders yılının başladığı tarihten ertesi
ders yılının başladığı tarihe kadar geçen süreyi,
r) Ölçme
araçları: Öğrencilerin bilgi, beceri ve kazanımlarının ölçülmesinde
başvurulacak yazılı ve uygulamalı sınavlar, performans çalışması ve projeyi,
s) (Değişik:RG-13/9/2014-29118)
Performans çalışması: Ders programında öngörülen eleştirel düşünme, problem
çözme, okuduğunu anlama, yaratıcılığını kullanma ve araştırma sonucu elde
edilen kazanımların yazılı, sözlü ve/veya uygulamalı olarak paylaşılmasına
yönelik ders öğretmeninin gözetiminde yapılan bireysel veya grup çalışmasını,
ş) Proje: Öğrencilerin
istekleri doğrultusunda belirlenen bir konuda inceleme, araştırma ve yorum
yapma; yeni bilgilere ulaşma, özgün düşünce üretme ve çıkarımlar sonucunda bir
ürün ortaya koymak amacıyla ders öğretmeni rehberliğinde bireysel veya grup
hâlinde yaptıkları çalışmayı,
t) Sınav
analizi: Sınav sonuçlarının soru, şube ve sınıf bazında ayrıntılı olarak
değerlendirilmesi,
u) (Mülga:RG-13/9/2014-29118)
ü)(Değişik:RG-13/9/2014-29118)
Yeterlilik sınavı: Hazırlık sınıfı bulunan ortaöğretim kurumlarında
öğrencilerin Türkçe ve birinci yabancı dil derslerinde yeterliliklerinin
belirlenmesi amacıyla yapılan yazılı ve uygulamalı sınavı,
v) (Değişik:RG-5/9/2019-30879)
Yüz yüze eğitim: İşletmelerde meslek eğitimi ve staj kapsamında yapılan
ders görevleri ile öğretim programlarında öngörülen teorik ve uygulamalı
derslerin eğitiminin; derslik, spor alanları, spor salonları,
atölye, laboratuvar, işletmelerin eğitim birimi gibi eğitim ortamlarında
öğretmen gözetiminde yapılan eğitimi,
y) Zümre
öğretmenler kurulu: Aynı dersi okutan öğretmenlerle varsa diğer eğitici
personelden oluşan kurulu,
z) (Ek:RG-26/3/2017-30019)
Mesleki eğitim merkezi: Kalfalık ve ustalık eğitimi ile mesleki ve teknik kurs
programlarının uygulandığı eğitim kurumunu,
aa) (Ek:RG-26/3/2017-30019)
(Mülga:RG-1/9/2018-30522)
bb) (Ek:RG-26/3/2017-30019)Önceki
öğrenme: Bireylerin örgün, yaygın ve/veya serbest öğrenme yoluyla edinmiş
olduğu öğrenme kazanımlarını,
cc) (Ek:RG-16/9/2017-30182)
Destek eğitim odası: Tam zamanlı (Değişik ibare:RG-5/9/2019-30879) kaynaştırma/bütünleştirme
yoluyla eğitimlerine devam eden öğrenciler ile özel yetenekli öğrencilere
ihtiyaç duydukları alanlarda destek eğitim hizmetleri verilmesi için
düzenlenmiş ortamı,
çç) (Ek:RG-16/9/2017-30182)
İş sağlığı ve güvenliği: İşyerlerinde işlerin yürütülmesi sırasında, çeşitli
nedenlerden kaynaklanan sağlığa zarar verebilecek koşullardan korunmak amacıyla
yapılan sistemli ve bilimsel çalışmaları,
dd) (Ek:RG-16/9/2017-30182)
(Değişik ibare:RG-5/9/2019-30879) Kaynaştırma/Bütünleştirme
yoluyla eğitim uygulamaları: Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin her tür ve
kademede diğer bireylerle karşılıklı etkileşim içinde bulunmalarını ve eğitim
amaçlarını en üst düzeyde gerçekleştirmelerini sağlamak amacıyla bu bireylere
destek eğitim hizmetleri de sunularak akranlarıyla birlikte tam zamanlı ya da
özel eğitim sınıflarında yarı zamanlı olarak verilen eğitimi,
ee) (Ek:RG-16/9/2017-30182)
Kurum: Millî Eğitim Bakanlığına bağlı her derece ve türdeki okul, merkez,
pansiyon, uygulama oteli, öğretmen akademisi ve hizmetiçi eğitim enstitüsü,
olgunlaşma enstitüsü ile sosyal tesisleri,
ff) (Ek:RG-16/9/2017-30182)
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu: Mesleki ve teknik Anadolu lisesi, mesleki
ve teknik eğitim merkezi, çok programlı Anadolu lisesi, özel eğitim meslek
lisesi ile mesleki eğitim merkezini,
gg) (Ek:RG-16/9/2017-30182)
Özel eğitim sınıfı: Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında durumları ayrı
bir sınıfta eğitim görmeyi gerektiren özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için
özel eğitim programı uygulamak üzere açılan sınıfları,
ğğ) (Ek:RG-14/2/2018-30332)
Merkezi sınav: Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje
uygulayan eğitim kurumları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu
teknik programlarına öğrenci yerleştirme amacıyla Bakanlıkça yapılan sınavı,
hh) (Ek:RG-14/2/2018-30332)
Merkezi sınav puanı: Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan
eğitim kurumları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik
programlarına öğrenci yerleştirmede kullanılan Bakanlıkça yapılan sınav
puanını,
ıı) (Ek:RG-14/2/2018-30332)
Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okul: Fen liseleri, sosyal bilimler
liseleri, proje uygulayan eğitim kurumları ile mesleki ve teknik Anadolu
liselerinin Anadolu teknik programlarını,
ii) (Ek:RG-14/2/2018-30332)
Ortaokul başarı puanı (OBP): Ortaokulun 6, 7 ve 8. sınıf seviyesinde alınan
yılsonu başarı puanlarının aritmetik ortalamasını,
jj) (Ek:RG-14/2/2018-30332)
Ortaöğretim kayıt alanı: Eğitimde süreklilik ve coğrafi bütünlük esasına dayalı
olarak öğrenci sayısı, okul türü, kontenjan ve donanımları göz önünde
bulundurularak il/ilçe millî eğitim müdürlüğünce ortaokul ve liselerin
birbirleri ile eşleştirildiği ve tercihe bağlı olarak kayıt yapılabilecek
farklı ortaöğretim kurumlarından oluşturulan alanı,
kk) (Ek:RG-14/2/2018-30332)
Proje uygulayan eğitim kurumu: 1/9/2016 tarihli ve 29818 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Özel Program ve Proje Uygulayan
Eğitim Kurumları Yönetmeliği kapsamında Bakanlıkça belirlenen okulu,
ll) (Ek:RG-1/9/2018-30522)
e-Mesem: Mesleki eğitim merkezi programı uygulayan okul/kurumların eğitim,
öğretim ve yönetimle ilgili iş ve işlemlerin elektronik ortamda yürütüldüğü ve
bilgilerin muhafaza edildiği sistemi,
mm) (Ek:RG-1/9/2018-30522)
İzleme araştırması: Öğrencilerin öğrenme eksikliklerini ortaya koymak için
yapılan ölçme çalışmaları ile bu çalışmaların yanında anketlerin de
uygulanmasını,
nn) (Ek:RG-5/9/2019-30879)
Araştırma, Geliştirme, Eğitim ve Uygulama Merkezi (ARGEM): İlköğretim ve
ortaöğretim düzeyinde Bakanlıkça belirlenen özel öğretim programları kapsamında
eğitim ve öğretim faaliyetleri sürdüren, özel yetenekli öğrencilere tam zamanlı
ve yatılı eğitim hizmeti sunan merkezi,
oo) (Ek:RG-5/9/2019-30879)
Eğitim ortamı: Eğitim kurumu ile kuruma bağlı sosyal tesis, alan, pansiyon ve
benzeri eklentiler ile ders işlenen ortamları,
öö) (Ek:RG-5/9/2019-30879)
e-Portfolyo: Öğrencilerin ilgi, yetenek ve becerilerinin gelişimsel olarak
izlenmesi, değerlendirilmesi ve yönlendirilmesi amacıyla okul içi ve okul
dışındaki çalışmalar ile eğitim içerikli diğer faaliyetlere ilişkin belgelerin
işlendiği elektronik ortamda tutulan dosyayı,
pp) (Ek:RG-5/9/2019-30879)
Yerleşim yeri: Eğitim kurumunun bulunduğu köy, belde, ilçe ve merkez ilçe
merkezi ile büyükşehir statüsündeki illerin her bir ilçe merkezi ve bağımsız
mahallelerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İlkeler, Ortaöğretim Kurumlarının Kuruluşu ve Amaçları
İlkeler
MADDE 5-
(1) Ortaöğretim kurumları işlevlerini Türk millî eğitiminin genel ve özel amaç
ile temel ilkeleri doğrultusunda, evrensel hukuka, demokrasi ve insan haklarına
uygun; öğrenci merkezli, aktif öğrenme ve demokratik kurum kültürü anlayışıyla
yerine getirir.
Ortaöğretim
kurumlarının kuruluşu
MADDE 6-
(1) Ortaöğretim kurumları, ortaokul veya imam-hatip ortaokulu üzerine öğrenim
süresi dört yıl olan yatılı ve/veya gündüzlü olarak eğitim ve öğretim veren
kurumlardır.
(2) Bu
kurumlar;
a) (Değişik:RG-21/6/2014-29037)
Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, Anadolu liseleri, güzel sanatlar
liseleri ve spor liseleri,
b) (Değişik:RG-13/9/2014-29118)
Anadolu imam hatip liseleri,
c) (Değişik:RG-16/9/2017-30182)
Mesleki ve teknik Anadolu liseleri, mesleki ve teknik eğitim merkezleri, çok
programlı Anadolu liseleri, özel eğitim meslek liseleri ile mesleki eğitim
merkezlerinden,
ç) (Ek:RG-1/9/2018-30522)
Eğitim kampüslerinden,
d) (Ek:RG-5/9/2019-30879)
Bünyesinde özel ortaöğretim programı uygulanan ARGEM’den,
oluşur.
(3) (Değişik:RG-5/9/2019-30879)
Sosyal bilimler liselerinde hazırlık sınıfı açılır. Ayrıca Bakanlıkça uygun
görülen merkezi sınav puanıyla öğrenci alan diğer ortaöğretim kurumlarında her
yıl belirlenen kontenjanın tamamında ya da belirli bir kısmında hazırlık sınıfı
açılabilir.
(4) Ortaöğretim
kurumlarının açılması, kapatılması ve ad verilmesine ilişkin usul ve esaslar
Bakanlıkça belirlenir.
Ortaöğretim
kurumlarının amaçları
MADDE 7-
(1) Ortaöğretim kurumları;
a) Öğrencileri
bedenî, zihnî, ahlâkî, manevî, sosyal ve kültürel nitelikler yönünden
geliştirmeyi, demokrasi ve insan haklarına saygılı olmayı, çağımızın
gerektirdiği bilgi ve becerilerle donatarak geleceğe hazırlamayı,
b) Öğrencileri
ortaöğretim düzeyinde ortak bir genel kültür vererek yükseköğretime, mesleğe,
hayata ve iş alanlarına hazırlamayı,
c) Eğitim ve
istihdam ilişkilerinin Bakanlık ilke ve politikalarına uygun olarak sağlıklı,
dengeli ve dinamik bir yapıya kavuşturulmasını,
ç) Öğrencilerin
öz güven, öz denetim ve sorumluluk duygularının geliştirilmesini,
d) Öğrencilere
çalışma ve dayanışma alışkanlığı kazandırmayı,
e)
(Değişik:RG-13/9/2014-29118) Anadolu imam hatip liselerinde; imamlık,
hatiplik ve Kur’an kursu öğreticiliği gibi dinî hizmetlerin yerine
getirilmesine kaynaklık edecek gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılmasını
f) Öğrencilerin
dünyadaki gelişme ve değişmeleri izleyebilecek düzeyde yabancı dil
öğrenebilmelerini,
g) Öğrencilerin
bilgi ve becerilerini kullanarak proje geliştirerek bilgi üretebilmelerini,
ğ) Teknolojiden
yararlanarak nitelikli eğitim verilmesini,
h) Hayat boyu
öğrenmenin bireylere benimsetilmesini,
ı) Eğitim,
üretim ve hizmette uluslararası standartlara uyulmasını ve belgelendirmenin
özendirilmesini
amaçlar.
(2) Ayrıca:
a) Fen
liseleri, fen ve matematik alanlarında; sosyal bilimler liseleri, edebiyat ve
sosyal bilimler alanlarında öğrencilerin bilim insanı olarak yetiştirilmelerine
kaynaklık etmeyi,
b) (Mülga:RG-21/6/2014-29037)
c) Güzel
sanatlar liseleri, öğrencilere güzel sanatlarla ilgili temel bilgi ve beceriler
kazandırmayı ve güzel sanatlar alanında nitelikli insan yetiştirilmesine
kaynaklık etmeyi,
ç) Spor
liseleri, öğrencilere beden eğitimi ve spor alanında temel bilgi ve beceriler
kazandırmayı, beden eğitimi ve spor alanında nitelikli insan yetiştirilmesine
kaynaklık etmeyi,
d) (Değişik:RG-26/3/2017-30019)
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında;
1) (Değişik:RG-16/9/2017-30182)
Sanayi, ticaret, tekstil, inşaat, turizm, kimya, tarım, sağlık ve benzeri
alanlarda ulusal ve uluslararası standartlar ve sınıflamalara, ulusal
yeterliklere ve mevzuata dayalı olarak işgücü piyasasının ihtiyaç duyduğu
nitelikte işgücünün yetiştirilmesi, mesleki bilgi ve becerilerin güncellenmesi
ve uygulanan programlarla girişimcilik bilinci, meslek ahlâkı, iş sağlığı ve
güvenliği, sosyal ve çevresel sorumluluk bilinci ile iş alışkanlığı
kazandırılarak istihdama hazırlanmasını,
2) Önceki
öğrenmelerin tanınması, mesleki eğitim belgelerinin denkliği ve
belgelendirilmesini,
e) Anadolu
imam-hatip liseleri ve imam-hatip liselerinde; imamlık, hatiplik ve Kur'an
kursu öğreticiliği gibi dinî hizmetlerin yerine getirilmesine kaynaklık edecek
gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılmasını
f) (Ek:RG-5/9/2019-30879)
Bünyesinde özel ortaöğretim programı uygulanan ARGEM, özel yetenekli
öğrencilerin eğitim ihtiyaçları, yeterlilikleri, ilgi ve yetenekleri
doğrultusunda kapasitelerini en üst düzeyde kullanmaları ve üst öğrenime,
meslek hayatına ve toplumsal yaşama hazırlanmalarını,
amaçlar.
İKİNCİ KISIM
Eğitim ve öğretim
BİRİNCİ BÖLÜM
Eğitim ve Öğretim Etkinlikleri, Ders Süresi ve Günlük
Çalışma Saatleri
Eğitim ve
öğretim etkinlikleri
MADDE 8-
(1) Eğitim ve öğretim etkinlikleri;
a) Uygulanan
program tür ve içeriklerine uygun olarak yürütülür.
b) Bilimsel düşünme
becerilerine sahip, öğrenmeyi öğrenen, üretken, bilgiye ulaşabilen, iletişim
kurabilen, bilişim teknolojilerini kullanabilen, eğitim sürecine aktif olarak
katılan, millî, insanî ve evrensel değerleri benimsemiş öğrenciler yetiştirecek
biçimde yapılandırılır.
c) Okul,
işletme ve/veya programların özelliğine uygun mekânlarda yürütülür.
(2) Yabancı
dil, Kur’an-ı Kerim ve meslek derslerinde şube ve grup oluşturulurken
okulların, programların ve derslerin özelliklerinin yanı sıra öğrenci
seviyeleri de dikkate alınır.
(3) (Değişik:RG-16/9/2017-30182)
Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler, bireysel farklılıkları ve yeterlilikleri,
ilgi, istek ve yetenekleri ile gelişim özellikleri dikkate alınarak yaşam
becerilerini geliştirmek ve öğrenme ihtiyaçlarını karşılamak üzere ortaöğretim
kurumlarında öğrenimlerini sürdürürler.
(4) Öğrencilerin
ilgi, istek ve yetenekleriyle ortaöğretim kurumlarının özelliklerine göre
öğretmen gözetiminde bireysel veya gruba yönelik alan uygulamaları, etkinlikler
ve serbest çalışmalar yapılır. Bu kapsamda spor salonu, spor sahası, müzik
odası, atölye, laboratuvar, kütüphane, konferans salonu ve diğer uygulama
mekânlarından öğrencilerin yararlanmaları için okul yönetimlerince gerekli
tedbirler alınır. Ortaöğretim kurumlarında hangi uygulamalara ve etkinliklere
yer verileceğine okul, çevre ve uygulanan programların özelliğine göre zümre
öğretmenler kurulunun önerisi doğrultusunda okul yönetimince karar verilir.
(5) (Ek:RG-14/2/2018-30332)
Ortaöğretim kurumlarında, destekleme ve yetiştirme kursları açılabilir. Bu
kurslarla ilgili usul ve esaslar, Bakanlıkça belirlenir.
Ders süresi
ve günlük çalışma saatleri
MADDE 9-
(1) (Değişik:RG-13/9/2014-29118) Ortaöğretim kurumlarında
bir ders saati süresi 40 dakikadır. Dersler arasındaki dinlenme süreleri okul
yönetimlerince belirlenir. Derslerin başlama, bitiş ve öğle arası dinlenme
süreleri il çalışma takvimine uygun olarak okul müdürünün başkanlığında (Değişik
ibare:RG-5/9/2019-30879) okul zümre başkanlarından oluşan komisyon
tarafından ortaöğretim kurumunun özellikleri, uygulanan programlar ile çevre ve
ulaşım şartları dikkate alınarak belirlenir. Dersler arasındaki dinlenme süresi
10 dakikadan, öğle arası dinlenme süresi ise 45 dakikadan az olamaz. Ancak
ikili öğretim yapan okullarda bu süreler daha kısa belirlenebilir.
(2) Dersler,
zümre öğretmenler kurulunun önerisi ve okul müdürünün onayı ile blok olarak da
yapılabilir. Ancak her blok ders, iki ders saati süresiyle sınırlıdır.
(3) (Değişik:RG-28/10/2016-29871)
Mesleki ve teknik ortaöğretim programlarında bir ders saati, mesleki alan
uygulamalarına ilişkin derslerin eğitiminin okul/kurumun atölye ve
laboratuvarlarında yapılması hâlinde 40 dakika, işletmelerde yapılması
durumunda ise 60 dakikadır. Okulda veya işletmede yapılan staj süresi 60 dakika
üzerinden değerlendirilir.
(4) (Değişik:RG-28/10/2016-29871)
İşletmelerdeki mesleki eğitimin gündüz yapılması esastır. Ancak 22/5/2003
tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 73 üncü maddesine göre sanayiye ait işlerin
dışındaki diğer sektörlerde mesleki eğitim, sektörün ve program türünün
özelliği ile iklim şartları ve yılın belli zamanlarında çalışan işletmeler
dikkate alınarak il istihdam ve mesleki eğitim kurulunun kararıyla günde 8
saati ve saat 22:00’yi geçmemek üzere gece de yapılabilir. (Ek cümle:RG-16/9/2017-30182) Ayrıca yoğunlaştırılmış eğitim programına göre
işletmelerde mesleki eğitim haftalık azami çalışma saatini geçmemek şartıyla
velinin veya reşit ise öğrencinin isteği doğrultusunda haftada 6 gün olarak da
planlanabilir.
(5)
(Ek:RG-13/9/2014-29118) Anadolu imam hatip liselerinde eğitim ve
öğretim yılı süresince; imamlık, hatiplik, vaizlik, müezzinlik, kur’an kursu
öğreticiliği ve benzeri mesleki uygulamaya yönelik eğitimler ilgili kurumlarla
iş birliği içerisinde yürütülür.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğretim Programları, Dersler,
Ders Kitapları, Eğitim ve Öğretim Materyalleri
Öğretim
programları
MADDE 10-
(1) Ortaöğretim kurumlarında;
a)
Yükseköğretime, hem mesleğe hem yükseköğretime, hayata, iş alanlarına
hazırlayan ve Bakanlıkça uygun görülen ders çizelgeleriyle öğretim programları
uygulanır. Ortaöğretim kurumlarının özelliğine göre hangi derslere ağırlık
verileceği haftalık ders çizelgesinde ve program açıklamalarında belirtilir.
b) Öğretim
programları, öğrencilerin ilgi, istek ve yetenekleri yanında bireysel
farklılıklarına ve yönelecekleri alanın özelliklerine, okul ve program
türlerine uygun olarak ortak dersler, alan ve dal dersleri ile seçmeli
derslerden oluşur.
c) Ortak
dersler, her öğrencinin ortaöğretim kurumunu bitirinceye kadar aldığı, asgarî
ortak bir genel kültür veren, toplum sorunlarına duyarlı, yurdun ekonomik,
sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunma bilincini ve gücünü
kazandırmayı amaçlayan ve yükseköğretim programlarına hazırlayan derslerdir.
ç) Alan ve dal
dersleri, öğrenciyi hedeflediği yükseköğretim programlarına ve/veya mesleğe, iş
alanlarına yönelten ve bu yönde gelişme imkânı sağlayan derslerdir.
d) Seçmeli
dersler, öğrencilerin hedefledikleri ve yöneldikleri alanda gelişmelerine veya
ilgi ve istekleri doğrultusunda çeşitli programlarda ilerlemelerine, kişisel
yeteneklerini geliştirmelerine imkân sağlayan derslerdir.
e) (Değişik:RG-16/9/2017-30182)
Uygun ortamın ve öğretmenin bulunması hâlinde, eğitim bölgesi müdürler
kurulunca uygun görülecek ortaöğretim kurumlarında öğrencileri girişimcilik ve
üretkenliğe yöneltecek, çevrenin ihtiyaç ve özelliklerine uygun yeni seçmeli
dersler öğretim kapsamına alınabilir. Bu gibi derslerin öğretim programı ve
öğretim materyalleri eğitim bölgesindeki zümre öğretmenlerince hazırlanır ve il
millî eğitim müdürünün onayıyla uygulamaya konur. İlk defa uygulamaya konulacak
öğretim programlarının bir örneği Bakanlığın ilgili birimine gönderilir.
f) (Değişik:RG-16/9/2017-30182)
Tam zamanlı (Değişik ibare:RG-5/9/2019-30879) kaynaştırma/bütünleştirme
yoluyla eğitimlerine devam eden özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler kayıtlı
bulundukları okulda uygulanan eğitim programını takip ederler. Öğrencilerin
takip ettikleri programlar temel alınarak bireyselleştirilmiş eğitim programı
(BEP) hazırlanması ve bu okullarda bireyselleştirilmiş eğitim programı
geliştirme birimi oluşturulması zorunludur. Konuya ilişkin iş ve işlemler (Değişik
ibare:RG-5/9/2019-30879) 7/7/2018 tarihli ve 30471 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği hükümlerine göre
yürütülür. Ancak öğrencilerin başarıları, bu Yönetmeliğin sınıf geçme ve
sınavlarla ilgili hükümlerine göre belirlenir. Özel eğitim sınıflarında
eğitimlerine devam eden öğrenciler ile ilgili iş ve işlemler Özel Eğitim
Hizmetleri Yönetmeliğinin ilgili hükümleri doğrultusunda yürütülür.
g) Derslerin
öğretimi Türkçe yapılır. Ancak (Değişik ibare:RG-14/2/2018-30332) merkezi
sınav puanı ile öğrenci alan ve önünde hazırlık sınıfı bulunan ortaöğretim
kurumlarında matematik ve fen bilimleri grubu derslerini birinci yabancı dille
okutabilecek öğretmen bulunması ve en az 12 öğrencinin talep etmesi hâlinde bu
derslerin öğretimi birinci yabancı dille de yapılabilir. Özel öğretim
kurumlarında ve Uluslararası Bakalorya Programı (IB) uygulayan okullarda bu
sayı aranmaz.
ğ) Şartları
uygun olan ortaöğretim kurumlarında Uluslararası Bakalorya Programı (IB)
uygulamasına da yer verilebilir. Uluslararası Bakalorya (IB) programının
uygulanması durumunda yaratıcılık-etkinlik-hizmet (CAS) çalışmalarına ağırlık
verilir. Bu programa katılan öğrenciler için matematik ve fen bilimleri
dersleri yabancı dille okutulur.
h) (Ek:RG-12/7/2019-30829)
Mesleki eğitim merkezlerinde temel dersler; asgarî ortak bir genel kültür
veren, toplum sorunlarına duyarlı, yurdun ekonomik kalkınmasına katkıda bulunma
bilincini ve gücünü kazandırmayı amaçlayan, hayata ve iş alanlarına hazırlayan
derslerdir.
ı) (Ek:RG-5/9/2019-30879)
Bakanlıkça hazırlanan öğretim programları esas alınarak ARGEM öğrencilerine
ilgi, istek, yetenek ve yeterlilikleri doğrultusunda belirlenen ilgili mevzuat
hükümlerine göre özel ortaöğretim programı uygulanır.
(2) 9 uncu
sınıf öncesi hazırlık sınıfı öğretim programlarında aşağıdaki esaslara uyulur.
a) Yabancı dil
dersinde öğrencilere dinleme, konuşma, okuma, yazma becerileri yönünden yabancı
dil programında belirlenen kazanımlara uygun olarak eğitim verilir. Haftalık
ders çizelgesinde belirtilen ders saatinin becerilere göre dağılımı, hazırlık
sınıfı yabancı dil zümre öğretmenlerince belirlenir.
b) Türkçe
dersinde öğrencilere dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerinin
geliştirilmesine yönelik öğretim programında belirtilen kazanımlar dikkate
alınarak metinler veya etkinlikler yoluyla dinlediklerini, okuduklarını anlayıp
yorumlayabilme becerilerinin kazandırılması hedeflenir.
(3) Mesleki ve
teknik ortaöğretim kurumlarında öğretim programları Mesleki Yeterlilik Kurumu
tarafından yayımlanan Ulusal Meslek Standartları doğrultusunda güncellenir ve
gerekli durumlarda Ulusal ve Uluslararası Meslek Standartları dikkate alınarak
yeni eğitim programları hazırlanır. (Ek
cümle:RG-28/10/2016-29871) Mesleki ve
teknik ortaöğretim kurumlarının çerçeve öğretim programları ve haftalık ders
çizelgelerinde yer alan mesleki alan/dal uygulamalarına ilişkin derslerin
işletmelerde yapılması durumunda bu dersler işletmelerde mesleki eğitim olarak
adlandırılır.
(4) (Ek:RG-26/3/2017-30019)
Mesleki eğitim merkezlerinde kalfalık ve ustalık programları uygulanır, teorik
ve pratik eğitim birbirini tamamlayacak şekilde planlanır ve yürütülür. (Ek
cümle:RG-12/7/2019-30829) Bu merkezlerde verilen temel derslere ek olarak
isteyen öğrencilere diplomaya götüren fark dersleri verilir.
Ders
seçimi
MADDE 11-
(1) (Değişik:RG-16/9/2017-30182) Derslerin seçimi ve buna yönelik
açıklamalar ikinci dönemin ilk haftasında okul müdürlüğünce öğrencilere
duyurulur.
(2) (Değişik:RG-16/9/2017-30182)
Ders seçimi okulun imkânlarına bağlı olarak veli, sınıf rehber
öğretmeni ve rehberlik öğretmeninin bilgisi dâhilinde öğrenci tarafından şubat
ayı içinde yapılır, e-Okul sistemine işlenir ve Kitap Seçim Modülüne kitap
ihtiyaç sayısı girilir. Grup oluşturulamadığı için açılamayan dersler okul
yönetimince ilan edilir. Bu dersleri seçen öğrenciler tercihleri doğrultusunda
açılan seçmeli derslere yönlendirilir. Süresi içerisinde ders seçimi yapmayan
öğrencilerin dersleri okul yönetimince belirlenir.
(3) 9 uncu
sınıfa yeni başlayan öğrencilerin ders seçimleri ile seçilen derslerde
değişiklik yapılmasına ilişkin işlemler ders yılının ilk haftası içinde
yapılır.
(4)
(Değişik:RG-5/9/2019-30879) Seçmeli ders en az 10 öğrencinin talebi
doğrultusunda öğretime açılır. Ders yılı içerisinde öğrenci sayısı azalsa bile
o dersin okutulmasına devam edilir. Ortak derslerde ise sınıf bütünlüğü
esastır. Özel öğretim kurumları, resmî özel eğitim kurumları, özel eğitim
sınıfları ile bünyesinde özel ortaöğretim programı
uygulanan ARGEM’de bu şartlar aranmaz.
(5)(Ek:RG-13/9/2014-29118)
Yeterli talebin olmamasından dolayı açılamayan seçimlik dersler millî
eğitim müdürlüklerinin onayına bağlı olarak merkezi bir okul/okullarda
açılabilir ve farklı okul öğrencilerinin kayıtları okullarında kalmak üzere
seçimlik dersleri bu okul/okullarda almaları sağlanabilir.
Haftalık
ders programı
MADDE 12-
(1) (Değişik:RG-1/9/2018-30522) Haftalık ders programı, öğretmenler
kurulunda görüşülür ve okul müdürünün onayına bağlı olarak uygulamaya konulur.
Bu programda yönetici ve öğretmenlerin okutacakları derslerin gün ve saatlere
göre dağılımı yapılır ve ilgililere yazılı olarak imza karşılığı duyurulur.
(2) Haftalık
ders programı düzenlenirken:
a) (Değişik:RG-1/9/2018-30522)
Okulların eğitim ortamı, öğretmen durumu, engelli öğretmenler, engelli çocuğu
bulunanlar, süt izni kullananlar, fizikî şartlar ve pedagojik esaslar göz önünde
bulundurulur.
b) Dersler,
özelliklerine göre üst üste veya haftanın belirli günlerine dengeli olarak
dağıtılır. Bayrak törenleri dikkate alınarak beden eğitimi ve müzik derslerinin
haftanın ilk ve son iş gününe konulmasına özen gösterilir.
c) Uygulamalı
meslek dersleri, imkânlar ölçüsünde birbirini izleyecek şekilde planlanır.
ç) Programda
teorik ve uygulamalı derslere aynı günde yer verilmesi durumunda, teorik
derslere öğleden önce, uygulamalı derslere ise öğleden sonraki saatlerde yer
verilmesine özen gösterilir.
Ders
kitapları, eğitim ve öğretim materyalleri
MADDE 13-
(1) Ders kitapları Bakanlıkça belirlenir, Tebliğler Dergisinde ve/veya
elektronik ortamda yayımlanarak ilan edilir.
(2) Ders kitabı
ya da ders kitabı yerine kullanılacak basılı veya elektronik ortamda hazırlanan
eğitim ve öğretim araç, gereç ve materyallerinin temini ve kullanımıyla ilgili
hususlarda 12/9/2012 tarihli ve 28409 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî
Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği hükümlerine
uyulur. (Değişik cümle:RG-16/9/2017-30182) Mesleki ve teknik alan dal
derslerinde ise çerçeve öğretim programlarında modüllere ait bireysel öğrenme
materyalleri, eğitim araç ve gereçleri kullanılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Resmî Tatil Günleri ve Çalışma Takvimi
Resmî tatil
günleri
MADDE 14-
(1) (Değişik:RG-28/10/2016-29871) Okulların (Değişik
ibare:RG-12/7/2019-30829) hafta sonu tatili , ara tatil,
yarıyıl ve yaz tatili dışındaki resmî tatil günleri, 17/3/1981 tarihli ve 2429
sayılı Ulusal Bayram ve Genel Tatiller Hakkında Kanun ile 16/4/2012 tarihli ve
2012/3073 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Ulusal ve Resmî
Bayramlar ile Mahalli Kurtuluş Günleri, Atatürk Günleri ve Tarihi Günlerde
Yapılacak Tören ve Kutlamalar Yönetmeliği hükümlerine göre belirlenir ve yıllık
çalışma takviminde belirtilir.
(2) Öğleden
sonra tatil olan günlerde yarım gün programı uygulanır.
Çalışma
takvimi
MADDE 15-
(1) (Değişik cümle:RG-12/7/2019-30829) Ders yılı iki döneme ayrılır ve
her dönemde bir ara tatil yapılır. (Değişik cümle:RG-12/7/2019-30829)
Ders yılının başlaması, ara tatiller, yarıyıl tatili, yaz tatili ile ders
kesimi tarihleri Bakanlıkça belirlenir. Ders yılının 180 iş gününden az
olmaması esastır. Ancak 180 inci iş gününün hafta arasına rastlaması durumunda
ders yılının bitim tarihi, haftanın son iş gününe kadar uzatılır. Ders yılının
süresi, derslerin başladığı günden kesildiği güne kadar okulun açık bulunduğu
günlerle öğrencilerin törenlere katıldıkları resmî ve mahallî bayram günleri
sayılarak hesaplanır. Bu tarihler göz önünde bulundurularak millî eğitim
müdürlüklerince hazırlanacak çalışma takvimi valilik onayı ile yürürlüğe konur.
(2) Eğitim ve
öğretimi aksatacak nitelikte olağanüstü durum, sel, deprem, hastalık, havanın
aşırı sıcak ve soğuk olması gibi nedenlerle il veya ilçe hıfzıssıhha kurulunun
kararı ile gerekli gördüğü ve mahalli mülkî idare amirinin onayladığı
durumlarda okullarda öğretime ara verilir. Bu gibi durumlarda öğrencilerin
derslerinde eksik kalan konularda yetiştirilmesi için okul yönetimleri ve millî
eğitim müdürlüklerince gerekli önlemler alınır. (Değişik
cümle:RG-28/10/2016-29871) İşletmelerde beceri eğitimi gören öğrenciler de
bu fıkra kapsamında değerlendirilir.
(3) (Ek:RG-26/3/2017-30019)
Mesleki eğitim merkezi öğrencilerinin teorik eğitimi, haftada en az bir,
en fazla iki gün olacak şekilde planlanır. Ders yılı süresi 36 haftadır.
Bakanlıkça uygulanan proje ve protokoller kapsamında teorik eğitim süresi,
uygulanan programın özelliğine göre değişebilir. (Değişik
cümle:RG-1/9/2018-30522) Şartların oluşması ve işletmenin talebi hâlinde
ortak-alan/dal ve seçmeli derslerin eğitimi işletmelerin eğitim birimlerinde
verilebilir. Bu öğrenciler, 3308 sayılı Kanun hükümlerine göre işletmelerle
olan sözleşmeleri devam ettiği sürece, ücretli ve ücretsiz izin süreleri
dışında öğretim yılı boyunca işletmede mesleki eğitime devam eder.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Rehberlik, Sosyal Etkinlikler, Okul ve Çevre İlişkileri
Rehberlik
MADDE 16-
(1) (Değişik:RG-1/9/2018-30522) Rehberlik hizmetleri, 10/11/2017 tarihli
ve 30236 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik
Hizmetleri Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
(2) Bu
hizmetlerin yürütülmesi için okul yönetimince gerekli araç, gereç ve uygun
ortam sağlanır.
Zararlı
alışkanlıklardan korunma
MADDE 17-
(1) Ortaöğretim kurumlarında güvenli ortamın sağlanmasına yönelik koruyucu ve
önleyici tedbirlerin alınması, zararlı alışkanlıkların önlenmesi ve
öğrencilerin şiddetten korunması amacıyla rehberlik (Mülga
ibare:RG-1/7/2015-29403) (…)hizmetleri kapsamında okul merkezli, temel
önleme çalışmaları yürütülür. Bu konuda, okul yönetimi öğretmen, veli, çevre
ile işbirliği yaparak gerekli önlemleri alır.
Sosyal
etkinlikler
MADDE 18-
(1) (Değişik:RG-1/7/2015-29403) Öğrenci kulüp faaliyetleri,
topluma hizmet etkinlikleri, geziler, törenler ile diğer bilimsel, sosyal,
kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler öğretmen, öğrenci, veli ve ilgili
çevrenin katılımıyla okulda ya da okul müdürlüğünce belirlenen, eğitim ve
öğretimin amaçlarına uygun mekânlarda yapılır. Ancak etkinlikler sırasında
öğrencilerin her türlü zararlı alışkanlıklar, olumsuz davranışlar ve
aşırılıklardan korunması, israftan kaçınılması için okul yönetimince
öğretmenler ve velilerle iş birliği yapılarak gerekli tedbirler alınır.
(2) (Ek:RG-28/10/2016-29871)
(Değişik:RG-16/9/2017-30182) Öğrencilere, spor eğitimi imkânlarının
yaygın olarak sunulması, okullarda sporun geliştirilmesi, spora ilgi duyan
yetenekli öğrencilerin sportif çalışmalarının takip edilmesi amacıyla öğrenci,
öğretmen, veli ve okul yöneticilerinin katılımı ile 31/3/2005 tarihli ve 25772
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dernekler Yönetmeliği hükümlerine göre okul
spor kulübü kurulabilir.
(3) (Ek:RG-26/3/2017-30019)
Mesleki eğitim merkezi öğrencilerinin, işletmede mesleki eğitim gördükleri
günlerde yapılan sosyal etkinliklere katılabilmeleri için işletmelerle
işbirliği yapılır.
Okul ve
çevre ilişkileri
MADDE 19-
(1) Eğitim ve öğretim faaliyetlerinde okul, aile, çevre ile ilişkilere ve
işbirliğine önem verilir.
(2) Okul
yöneticileri tarafından okul faaliyetleri tanıtılır, yapılan çalışmalar
hakkında öğretmen, öğrenci, veli ve çevre bilgilendirilir.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Öğrenci İşleri
BİRİNCİ BÖLÜM
Ortaöğretime Geçiş ve Kayıtlar,
Alan/Dala Geçiş ve Görevlere İlişkin Hükümler
Ortaöğretime
geçiş esasları
MADDE 20-
(Değişik:RG-14/2/2018-30332)
(1) (Değişik
ibare:RG-5/9/2019-30879) Ortaokulu, imam hatip ortaokulu veya bünyesinde
özel ilköğretim programı uygulanan ARGEM’i bitiren öğrenciler bilgi,
beceri ve yetenekleri doğrultusunda;
a) Merkezi
sınav puanıyla,
b) Ortaöğretim
kayıt alanı içindeki okullara tercihe bağlı olarak,
c) Ortaöğretim
kayıt alanı dışındaki pansiyonlu okullara tercihe bağlı olarak,
ç) Merkezi
sınav ile birlikte yetenek sınavı puanıyla,
d) Yetenek
sınav puanıyla,
ortaöğretim kurumlarına
geçiş yaparlar.
(2) Birinci
fıkranın (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen yerleştirme ve kayıtlara
ilişkin usul ve esaslar, Bakanlıkça hazırlanan yönerge ve/veya kılavuz, (d)
bendi ise genelge ile belirlenir.
(3)
Ortaöğretime geçiş sistemine bağlı olarak yapılan yerleştirme ve kayıt
işlemleri;
a) Merkezi
sınav puanı ile öğrenci alan okulların açık kontenjanlarına, puan üstünlüğüne
göre,
b) Ortaöğretim
kayıt alanı içindeki okulların açık kontenjanlarına, tercihe bağlı olarak,
c) Pansiyonlu
okullarda belirlenen pansiyon kontenjanı kadar (Mülga
ibare:RG-1/9/2018-30522) (...) uzaktan yakına ilkesi gözetilerek tercihe
göre,
ç) Merkezi
sınav ile birlikte yetenek sınavı ile öğrenci alan okulların açık
kontenjanlarına, puan üstünlüğüne göre,
d) (Değişik:RG-5/9/2019-30879)
Güzel sanatlar liseleri, spor liseleri ile musiki, hafızlık, geleneksel ve
çağdaş görsel sanatlar ve spor programı/projesi uygulayan Anadolu imam hatip
liselerine yetenek sınav puanı ve OBP kullanılarak puan üstünlüğüne göre,
e) (Ek:RG-5/9/2019-30879)
ARGEM’de özel ilköğretim programını tamamlayan öğrencilerin kayıtları
doğrudan ARGEM’in özel ortaöğretim programına,
yapılır.
(4) Özel ortaöğretim
okullarına geçişler, 20/3/2012 tarihli ve 28239 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları
Yönetmeliğinin ilgili hükümleri doğrultusunda yapılır.
(5) (Ek:RG-5/9/2019-30879)
ARGEM’in özel ortaöğretim programına geçişler ilgili mevzuat hükümleri
doğrultusunda yapılır.
Kayıt
şartları
MADDE 21-
(1) Ortaöğretim kurumlarına kaydolmak için ortaokulu veya imam-hatip
ortaokulunu bitirmiş ve öğretim yılının başlayacağı tarihte 18 yaşını
bitirmemiş olma şartı aranır. Yaş şartını taşımayan öğrencilerin örgün
ortaöğretim kurumlarına kayıtları yapılmaz. (Ek cümle:RG-26/3/2017-30019)
(Değişik cümle:RG-1/9/2018-30522) Öğrenimine ara vermemiş olanlarda yaş
şartı aranmaz. Ancak 22 yaşını tamamladığı eğitim ve öğretim yılının sonunda
sorumluluk sınavlarına girerek okuldan mezun olabilecek durumda olanlar hariç
olmak üzere okuldan mezun olamayanların ilişiği kesilerek açık ortaöğretim
kurumlarına veya mesleki eğitim merkezine yönlendirilir. Ancak mesleki eğitim
merkezine kayıt ve ilişik kesmeye ilişkin hususlarda bu fıkranın yaşla ilgili
hükümleri uygulanmaz.
(2) Kayıtlar,
öğrencinin e-Okul sistemi veya denklik belgesindeki bilgilerine göre yapılır.
Adres tespitinde ulusal adres veri tabanı ikamet adres bilgileri esas alınır.
Öğrencilerden kayıt için başka belge istenmez.
(3) (Değişik:RG-5/9/2019-30879)
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarına kayıt yaptıracak öğrencilerin
sağlık durumlarının ilgili mesleğin öğrenimine elverişli olması gerekir. Bu
durum, programın özelliğine göre gerektiğinde, sağlık/sağlık kurulu raporuyla
belgelendirilir. Denizcilik alanını tercih edecek öğrencilerin, Sağlık
Bakanlığınca sağlık kurulu raporu vermeye yetkilendirilmiş hastanelerden
“Gemiadamı olur” kararı verilmiş sağlık raporu almaları gerekir.
(4) (Değişik:RG-26/3/2017-30019)
Evli olanların kayıtları yapılmaz, öğrenci iken evlenenlerin okulla ilişiği
kesilerek kayıtları e-Okul üzerinden Açık Öğretim Lisesine, Mesleki Açık
Öğretim Lisesine veya Açık Öğretim İmam Hatip Lisesine gönderilir. Ancak
mesleki eğitim merkezi öğrencileri için bu fıkra hükmü uygulanmaz.
(5) (Değişik:RG-1/9/2018-30522)
Okulların nakil ve geçiş şartlarının taşınması hâlinde öğrencilerin;
a) Açık Öğretim
Lisesi, Mesleki Açık Öğretim Lisesi veya Açık Öğretim İmam Hatip Lisesinden örgün
ortaöğretim kurumlarına ders kesiminden yeni öğretim yılı birinci döneminde
ekim ayının sonuna kadar, ikinci dönemde ise dönemin ilk iş gününden şubat ayı
sonuna kadar nakil ve geçişleri yapılır.
b) Örgün
ortaöğretim kurumlarından Açık Öğretim Lisesi, Mesleki Açık Öğretim Lisesi veya
Açık Öğretim İmam Hatip Lisesine yönlendirilmesi yapılarak geçiş yapmak
istedikleri okulun mevzuatına göre kayıtları yapılır.
(6) (Değişik:RG-16/9/2017-30182)
Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin kayıtlarında millî eğitim
müdürlüklerince gerekli tedbirler alınır.
(7) (Ek:RG-26/3/2017-30019)
Mesleki eğitim merkezine kayıtlı öğrenciler aynı zamanda Açık Öğretim Lisesi,
Mesleki Açık Öğretim Lisesi veya Açık Öğretim İmam Hatip Lisesine de kayıt
yaptırabilirler. Mesleki Açık Öğretim Lisesine kayıt yaptıran öğrenciler,
mesleki eğitim merkezinde karşılığı olan derslerden yüz yüze eğitim programına
devam ettirilmez.
Kayıt
işlemleri
MADDE 22-
(1) (Değişik:RG-1/9/2018-30522) Kayıtlar, kılavuz/kılavuzlarda
belirtilen süreler içinde e-Okul/e-Mesem sistemi üzerinden yapılır.
(2) (Değişik:RG-26/3/2017-30019)
(Mülga ibare:RG-1/9/2018-30522) (...) yetenek sınav puanına göre öğrenci
alan okullara süresi içerisinde kayıt yaptırmayanlar ile iki ay içerisinde bir
işletme ile sözleşme imzalayamayan mesleki eğitim merkezi öğrencileri bu
okullara kayıt haklarını kaybederler. Ancak mesleki eğitim merkezine
yerleştirilmiş olmasına rağmen bir işletme ile sözleşme imzalayamamış
öğrencilerin teorik eğitimine en fazla iki ay devamları sağlanır. İşletme ile
sözleşmenin imzalanmasıyla kayıt işlemi tamamlanır ve sigortalı işe giriş
bildirgesi düzenlenir.
(3) (Mülga:RG-13/9/2014-29118)
(4) (Mülga:RG-13/9/2014-29118)
(5) (Mülga:RG-13/9/2014-29118)
(6) İlgili
mevzuat doğrultusunda evlat edinme, koruyucu aile hizmetleri ve koruma
kapsamında olanların kayıt işlemlerinde adres bilgilerinin gizli tutulmasıyla
ilgili gerekli tedbirler alınır.
(7) Kayıt
işlemi yapılan öğrencilerden e-Okul sisteminde bulunanların bilgileri, yeni
okuluna aktarılır. e-Okul sisteminde kaydı bulunmayanlar ile bilgileri eksik
olanların güncel bilgileri sisteme işlenir.
(8) Yeni kayıt
olan ve ders yılı başlamadan okuldan ayrılıp başka bir okula kayıt yaptırmak
isteyen öğrencilerin kayıtları e-Okul sistemi üzerinden yeni okullarına
aktarılır. Bunun dışında okuldan ayrılmak isteyenler hakkında ise nakillerle
ilgili hükümler uygulanır.
(9) (Ek:RG-26/3/2017-30019)
(Değişik:RG-5/9/2019-30879) Mesleki eğitim merkezlerine, 3308 sayılı
Kanunun 13 üncü maddesi kapsamında bir işletme ile sözleşme imzalayanların
kayıtları yıl boyunca devam eder. Bunlardan aralık ayının son iş gününe kadar
kayıt yaptıranların eğitimleri mevcut sınıflarında devam eder. Ocak ayının ilk
iş gününden itibaren kayıt yaptıranlar ise işletmede mesleki eğitimlerine devam
ettirilir, ancak o ders yılı için yılsonu puanı verilmez. Bunlar o yıla ait
okuma hakkını kullanmamış sayılır ve teorik eğitimleri yeni ders yılı başında
başlar. Ortaöğretim kurumu mezunu olanların kayıtları doğrudan 10 uncu sınıfa
yapılır. En az ortaokulu veya imam hatip ortaokulunu bitirmiş olup ilgili
meslek dalından kalfalık belgesi sahibi olanların kayıtları doğrudan
12 nci sınıfa yapılır.
Öğrenci
yerleştirme ve nakil komisyonu
MADDE 23-
(1) (Değişik:RG-13/9/2014-29118) Birden fazla ortaöğretim kurumu bulunan
okullar arasında koordinasyonu sağlamak üzere millî eğitim müdürlükleri
bünyesinde her ders yılı sonunda öğrenci yerleştirme ve nakil komisyonu
kurulur. Komisyon millî eğitim müdürünün görevlendireceği şube müdürünün
başkanlığında; özel eğitim hizmetleri kurulu başkanı, Bakanlığın ortaöğretim,
mesleki ve teknik eğitim, din öğretimi ve özel öğretim kurumları genel
müdürlüklerine bağlı birer okul müdüründen oluşturulur ve görev süresi bir
sonraki ders yılı sonuna kadar devam eder. Komisyonda, yabancı uyruklu
öğrencilerin iş ve işlemlerinde ayrıca ilgili kurumdan yetkili bir temsilciye
de yer verilir. (Ek cümle:RG-16/9/2017-30182) (Mülga
cümle:RG-14/2/2018-30332) (…)
(2) Komisyonun
görevleri;
a) (Yeniden
düzenleme:RG-14/2/2018-30332) Komisyon;
nakil ve yerleştirmeleri, ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak
öğrenci alan okullara dengeli bir şekilde yapar. Ancak, Millî Eğitim Bakanlığı
Ortaöğretime Geçiş Yönergesi ve/veya Kılavuzu hükümleri çerçevesinde
ortaöğretim kayıt alanı içindeki okullara yerleşemeyen öğrencileri, aynı merkez
ilçe/ilçedeki diğer ortaöğretim kayıt alanlarındaki boş kontenjanı bulunan
okullara tercihe ve OBP üstünlüğüne bağlı olarak yerleştirir.
b) (Değişik:RG-14/2/2018-30332) Yurtdışından gelen ve denkliği
yapılan Türkiye Cumhuriyeti uyruklu öğrencilerin ortaöğretim kayıt alanı içinde
tercihe bağlı olarak öğrenci alan okullara kontenjanları da dikkate alarak
dengeli bir şekilde yerleştirme ve nakil işlemlerini yürütür.
c) Yabancı
uyruklu öğrencilerin kayıt- kabul ve nakille ilgili iş ve işlemlerini yürütür.
ç) (Değişik:RG-1/9/2018-30522) İlköğretim
programını tamamlayan özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerden tam zamanlı
kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim alacak öğrencilerin, geçerli “Engelli
Sağlık Kurulu Raporu” ve ortaöğretim kademesine yönelik “Özel Eğitim
Değerlendirme Kurulu Raporu” doğrultusunda ikamet adresleri, engel
durumu ve özellikleri dikkate alınarak Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinin
ilgili hükümleri çerçevesinde her bir şubede iki öğrenciyi geçmeyecek şekilde
ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak öğrenci alan
ortaöğretim kurumlarına yerleştirilmesini sağlar. Ancak, beceri/yetenek
sınavıyla öğrenci alan okullara yerleştirilecek öğrenciler ilgili okul müdürlüklerince
oluşturulan komisyon tarafından kendi aralarında beceri/yetenek sınavına alınır
ve başarılı olanların kayıtları yapılır.
d) (Değişik:RG-16/9/2017-30182)
Aynı şubeye farklı tür yetersizliğe sahip iki özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci
yerleştirilmemesini sağlar ve öğrencilerin özel durumlarına göre gerekli fizikî
düzenlemelerin yapılmasına yönelik tedbirleri alır.
e) Derslik,
atölye, laboratuvar ve benzeri eğitim ortamları ile spor salonları ve
alanlarının kapasitelerini ve kullanılabilme durumlarını belirler.
f)
(Ek:RG-13/9/2014-29118) (Değişik:RG-14/2/2018-30332) Önceki
yıllarda 8 inci sınıfı bitiren, herhangi bir ortaöğretim kurumunda kaydı
bulunmayan ve kayıt şartlarını taşıyan öğrencilerin ortaöğretim kayıt alanı
içindeki okullara tercihe ve OBP üstünlüğüne bağlı olarak kayıtları yapılır.
g) (Değişik:RG-5/9/2019-30879)
Komisyon;
1) Anne veya
babası ölen,
2) 24/5/1983 tarihli
ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu kapsamında koruma kararı verilen,
koruyucu aile yanına yerleştirilen,
3) 22/11/2001 tarihli
ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun 305 inci maddesine göre evlatlık edinme
öncesi bir yıllık geçici bakım sürecinde olan,
4) 3/7/2005 tarihli
ve 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu kapsamında eğitim veya bakım tedbiri kararı
verilen,
5) 8/3/2012 tarihli
ve 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair
Kanun çerçevesinde ikameti geçici olarak değiştirilmek zorunda kalınan,
öğrencilerin nakil
ve geçiş işlemlerini bu hâlin ortaya çıkmasından itibaren en geç altı ay
içerisinde başvurmaları hâlinde birden fazla,
6) 12/4/1991 tarihli
ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu, 3/11/1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi
Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun veya 2330 sayılı Kanun hükümleri
uygulanarak aylık bağlanmasını gerektiren kanunlar, 8/6/1949 tarihli ve 5434
sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 56 ncı, mülga 45 inci
ve 64 üncü maddeleri ile 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve
Genel Sağlık Sigortası Kanununun 47 nci maddesi kapsamında harp veya
vazife malulü sayılanların çocuğu olan,
7) 24/2/1968 tarihli
ve 1005 sayılı İstiklal Madalyası Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet
Tertibinden Şeref Aylığı Bağlanması Hakkındaki Kanun kapsamında aylık bağlanan
şehit ve gazi çocuğu olan,
8) 26/9/2004 tarihli
ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 102 ila 105 inci maddeleri kapsamındaki
suçların mağduru olan,
9) Millî
sporcu,
10) Tutuklu ve
hükümlü,
öğrencilerin nakil
ve geçiş işlemlerini ise zamana bağlı olmadan bir defaya mahsus olmak üzere;
kontenjan şartı
aranmaksızın, ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak
öğrenci alan okullara dengeli bir şekilde; merkezi sınav puanıyla öğrenci alan
okullardan gelen öğrencilerin ise öncelikle aynı türden merkezi sınav puanıyla
yerleşebileceği okula, aynı türden okula yerleşememesi durumunda puanının
yeterli olduğu okula, yine yerleşememesi durumunda ise öğrencinin puanına en
yakın taban puanı bulunan okula nakil ve geçiş işlemlerini yapar.
ğ)
(Ek:RG-13/9/2014-29118) Uhdesine verilen diğer kayıt-kabul,
nakil ve geçiş işlemlerini yürütür.
h) (Ek:RG-28/10/2016-29871)
(Mülga:RG-5/9/2019-30879)
ı) (Ek:RG-16/9/2017-30182)
(Değişik:RG-14/2/2018-30332) Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim
Kurumları Yönetmeliğinin 55 inci maddesinin ikinci fıkrası kapsamındaki
öğrencilerin; ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak öğrenci alan
okullara kontenjanı da dikkate alarak dengeli bir şekilde yerleştirme ve nakil
işlemlerini yapar.
(3) (Ek:RG-13/9/2014-29118)
Bu madde kapsamında yerleştirilen ve/veya nakli yapılan öğrenciler,
kontenjan belirlenmesinde dikkate alınmaz.
(4) (Ek:RG-16/9/2017-30182)
(Değişik:RG-1/9/2018-30522) Komisyon;
a) (Değişik:RG-5/9/2019-30879)
Güzel sanatlar liseleri ile Anadolu imam hatip liselerinin geleneksel ve çağdaş
görsel sanatlar, musiki programlarına; uluslararası yarışmalarda ilk üç
dereceye girenler ile bilim ve sanat merkezlerine kayıtlı öğrencilerden görsel
sanatlar ve müzik alanında tanılanmış özel yetenekli öğrencilerin,
b) (Değişik:RG-5/9/2019-30879)
Spor liseleri ile spor programı uygulayan Anadolu imam hatip liselerine ise;
ortaöğretim kurumlarının 9 uncu ve 10 uncu sınıflarında öğrenim gören millî
sporcu unvanını kazanmış öğrenciler ile Türkiye olimpik hazırlık merkezleri ve
sporcu eğitim merkezlerinde kayıtlı sporcu öğrencilerin bu durumlarını
belgelendirmeleri kaydıyla yetenek komisyonu kurulmadan,
ilgili okul
öğretmenlerince yapılacak değerlendirme sonucunda, okullara her şube bazında
ikişer kontenjan kullanılarak 1 Ekim - 31 Aralık tarihleri arasında nakillerini
yapar.
c) Bilim ve
sanat merkezlerinde eğitim alan, genel yetenek alanında tanılanmış özel
yetenekli öğrencilerin, durumlarını belgelendirmeleri kaydıyla ortaöğretim
kayıt alanlarına bakılmaksızın, ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı
olarak öğrenci alan ortaöğretim kurumlarına yerleştirilmesini
sağlar.
(5) (Ek:RG-1/9/2018-30522)
Mesleki ve teknik eğitim kurumlarında kayıtlı öğrencilerden evde ve
hastanede eğitim verilerek öğrenim görecek öğrencilerin, durumlarını
belgelendirmeleri kaydıyla velilerinin talepleri de dikkate alınarak Anadolu
liseleri veya Açık Öğretim Lisesine sınıf seviyesine bakılmaksızın bir defaya
mahsus olmak üzere nakil ve geçiş işlemlerini yapar.
(6) (Ek:RG-5/9/2019-30879)
Komisyon; temel eğitimden ortaöğretime geçiş sistemi ile yerleşen öğrenciler de
dâhil olmak üzere; öğrencinin veya velisinin can güvenliği, doğal afet, velinin
kamu görevi nedeniyle iller arası zorunlu yer değişikliği yapması hâlinde bu
durumunu belgelendirmesi kaydıyla kontenjan şartı
aranmaksızın, ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak
öğrenci alan okullara dengeli bir şekilde; merkezi sınav puanıyla öğrenci alan
okullardan gelen öğrencilerin ise öncelikle aynı türden merkezi sınav puanıyla
yerleşebileceği okula, aynı türden okula yerleşememesi durumunda puanının
yeterli olduğu okula, yine yerleşememesi durumunda ise öğrencinin puanına en
yakın taban puanı bulunan okula nakil ve geçiş işlemlerini yapar.
(7) (Ek:RG-5/9/2019-30879)
Komisyon; temel eğitimden ortaöğretime geçiş sistemi ile yerleşen öğrenciler de
dâhil olmak üzere; Sağlık Bakanlığınca belirlenen “Öğrenci Nakil ve
Geçişlerine Esas Teşkil Eden Hastalıklar” listesine bağlı olarak sağlık kurulu
raporu vermeye yetkili hastanelerden alınmış sağlık kurulu raporunda belirtilen
uzun süreli tedavi gerektiren hastalığı bulunan öğrencilerin bu durumlarını
belgelendirmeleri kaydıyla kontenjan şartı aranmaksızın, ortaöğretim
kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak öğrenci alan okullara dengeli bir
şekilde; merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okullardan gelen öğrencilerin ise
öncelikle aynı türden merkezi sınav puanıyla yerleşebileceği okula, aynı türden
okula yerleşememesi