BİTKİ
PASAPORTU SİSTEMİ VE OPERATÖRLERİN KAYIT ALTINA ALINMASI HAKKINDA
YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; zararlı organizma taşıyıcısı olabilecek bitki, bitkisel
ürün ve diğer maddeler ile bunları üreten, ithalatını ve ticaretini yapan ve
depolayanları kayıt altına almak, bu materyallerin hareketlerini izlemek,
herhangi bir zararlı organizmaya rastlanması durumunda kaynağı bulunarak
gerekli tedbirleri almaktır.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, Ek-1’de belirtilmiş olan bitki ve bitkisel ürünler ve diğer
maddeler ile bunları üreten, ithalatını ve ticaretini yapanlar ile
depolayanların kayıt altına alınması, denetlenmesi ve bitki pasaportu
düzenlenmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki
Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 15, 17, 31, 32 ve 38 inci maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) (Değişik:RG-8/7/2019-30825
Mükerrer) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
b) Bitki: Canlı
bitkiler ile bunların derin dondurulmamış meyve ve sebzeleri, yumrular,
soğansılar, soğanlar ve rizomlar, kesme çiçekler, yapraklı dallar, budama
artığı yapraklar, yapraklar, bitki doku kültürleri, canlı polen, göz, kalem ve
çelik gibi canlılığını koruyan belirli parçaları ile dikim amaçlı olan botanik
tohumlarını,
c) Bitki
pasaportu: Bitki sağlığı ile ilgili bu Yönetmelikte belirlenen bitki sağlığı
standartlarının ve özel şartların karşılandığını gösteren, çeşitli bitki ve
bitkisel ürünler için standart hale getirilmiş, Bakanlıkça belirlenen usullere
uygun olarak hazırlanan ve Bakanlık veya Bakanlıkça yetkilendirilenler
tarafından düzenlenen resmi etiketi veya belirli ürünler için Bakanlıkça kabul
edilen etiket dışındaki işareti,
ç) (Değişik:RG-28/3/2017-30021)
Bitki sağlığı kontrolörü: İl ve ilçe müdürlükleri ile karantina müdürlüklerinde
bitki sağlığı konularında görev yapan; resmî kontroller yapmak, üretim
sahalarında bitki sağlığı önlemleri alınması için talimat vermek, operatörleri
resmî kayıt sisteminde kayıt altına almak, bitki pasaportu basmak üzere veya
operatörleri bitki pasaportu basımı için yetkilendirmek üzere görevlendirilen
ziraat mühendisini,
d) Bitkisel
ürün: Bitkisel orijinli, işlem görmemiş veya basit bir işlemden geçmiş, bitki
tanımına girmeyen ürünleri,
e) (Değişik:RG-28/3/2017-30021)
Bakanlık kayıt sistemleri: EK-1’de yer alan bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddeler ile bunları üreten, ithalatını ve ticaretini yapan ve depolayanları
kayıt altına almak üzere Bakanlık tarafından oluşturulan ilgili kayıt
sistemlerini,
f) Diğer
maddeler: Bitki sağlığı açısından zararlı organizma taşıma riski bulunan, bitki
ve bitkisel ürünler dışında kalan maddeleri,
g) (Değişik:RG-28/3/2017-30021)
Genel Müdürlük: Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğünü,
ğ) İkame bitki
pasaportu (RP): Orijinal bitki pasaportunun yerine düzenlenen pasaportu,
h) Karantina:
Zararlı organizmaların ülkeye girişini veya ülke içinde yayılmasını önlemek
amacıyla, bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler ile bulaşma ihtimali bulunan
madde ve malzemelerin kontrol altına alınmasını,
ı) Korunmuş
bölgeler (ZP): Bu Yönetmelik kapsamında yer alan, bir veya birden fazla bölgede
yerleşik olan, bir veya birden fazla zararlı organizmanın o bölge için endemik
olmadığı, çevre koşulları söz konusu zararlı organizmanın yerleşmesine uygun
olmasına rağmen, o bölgede yerleşmemesi için korunan veya bu bölgelerde
bulunmalarına rağmen eradikasyona tabi tutulan ve bu koşulların sağlandığı
Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslara göre uygun sürvey sonuçları ile
kanıtlanarak tanınan, düzenli ve sistematik olarak izlenen, söz konusu
organizmanın o bölgede ortaya çıkması durumunda bildirimi zorunlu olan ve özel
önlem alınan bölgeleri,
i) Müdürlük:
Bakanlık il ve ilçe müdürlükleri ile zirai karantina müdürlüklerini,
j) Nihai
tüketici: Ürünü bir daha satmamak üzere kendi bünyesinde kullanmak amacıyla
satın alanları,
k) (Değişik:RG-28/3/2017-30021)
Operatör: EK-1’de yer alan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler ile yemeklik
patates üretenleri, ithal edenleri, depolayanları ve bunların ticaretini yapan,
gerçek ya da tüzel kişiler ile kamu kurum ve kuruluşlarını,
l) Resmi
kontrol: Bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerin bu Yönetmelik hükümlerine
uygunluğunun doğrulanması için, bitki sağlığı kontrolörlerine verilen yetki
çerçevesinde gerçekleştirdikleri izleme, gözetim, denetim, muayene, karantina,
numune alma, analiz ve benzeri kontrolleri,
m) Zararlı
organizma: Bitki veya bitkisel ürünlere zarar veren bitki, hayvan veya
patojenik ajanların tür, strain veya biyotiplerini,
n) (Ek:RG-28/3/2017-30021)
Bitki Karantinası Yönetmeliği: 3/12/2011 tarihli ve 28131 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Bitki Karantinası Yönetmeliğini,
o) (Ek:RG-28/3/2017-30021)
Laboratuvar: Bakanlık Araştırma Enstitüsü ve Zirai Karantina Müdürlüğü
laboratuvarları ile Bakanlık tarafından belirlenmiş analizleri yapabilen
yetkili laboratuvarları,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Operatörlerin Kayıt Altına Alınması ve Sorumlulukları
Operatörlerin
kayıt altına alınması
MADDE 5 –
(1) Ek-1’de listelenmiş olan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin
üretimini, ithalatını, depolamasını ve ticaretini yapacak operatörler ilgili müdürlüğe
başvurarak kayıtlarını yaptırmak zorundadırlar.
(2) İlgili
müdürlüğe başvuruda bulunan operatörler aşağıdaki şartları yerine getirdiği
takdirde kayıt altına alınır ve kayıt numarası verilir.
a) (Değişik:RG-28/3/2017-30021)
Bakanlığın kayıt sistemlerinden herhangi birine kayıtlı olan operatör, üretim
yeri ile ilgili durumuna uygun olan belgelerden kendine ait tapu veya kira
sözleşmesi örneği, kiraladığı yerin tapu fotokopisi, ecrimisil belgesi ve
EK-2’de yer alan başvuru formu ile birlikte ilgili müdürlüğe müracaat eder.
Müracaatta 15/5/2009 tarihli ve 27229 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tohumculuk Sektöründe Yetkilendirme ve Denetleme Yönetmeliği gereğince
üretici/yetiştirici/bayilik belgelerinden faaliyet alanları ile ilgili olanlar
sunulur. Ayrıca ithalatçılar, depolayanlar ve ticaretini yapanlar, ürünlerini
bulundurdukları satış yeri, depo, sera gibi yerler ile ilgili bilgi ve
belgeleri ibraz ederler.
b) Müdürlükçe
operatöre ait belgeler kontrol edilir, tamam olması halinde alanın ve ofis şartlarının
denetlenmesi için operatöre randevu verilir.
c) Kayıt
öncesinde üretim yerlerinde veya sahalarda bitki sağlığı kontrolleri
gerçekleştirilir. Üretim yerlerinde veya yakınlarında makroskobik kontroller
yapılır. Toprakta yaşayan karantinaya tabi zararlı organizmaların tespiti
amacıyla talimatlara uygun olarak üretim yerinden toprak ve/veya üretim harcı
örneği alınır. Gerekli hallerde alandan veya civardan bitki örnekleri alınır.
Alınan örnekler etiketlenerek analiz için laboratuvara gönderilir. Ofis şartları
incelenir ve sorumlu bir kişinin olup olmadığı kontrol edilir. Herhangi bir
eksikliğe rastlanılmaması ve analiz sonuçlarının temiz çıkması durumunda kayıt
işlemi gerçekleştirilerek operatöre bir kayıt numarası verilir.
ç) Operatöre
Ek-3’teki kayıt altına alınanların uymaya mecbur olduğu hususları içeren
taahhütname imzalatılarak Ek-4’teki örneğe uygun kayıt sertifikası verilir.
d) Operatörün
faaliyet yeri, üretim yeri, şekli ve deseninde değişiklik yapılacaksa, ilgili
müdürlüğe bildirilerek yeni durum ile ilgili gerekli kontroller yapılır.
(3) Yemeklik
patates üretimini, ithalatını, depolamasını ve ticaretini yapacak operatörler
kayıt altına alınır ve kayıt numarası verilir. Bunun için;
a) (Değişik:RG-28/3/2017-30021)
Yemeklik patates üretimini, ithalatını, depolamasını ve ticaretini yapacak
operatörler, EK-2’de yer alan başvuru formu ile birlikte ilgili müdürlüğe
müracaat ederler. Başvuru formu ekinde Bakanlığın kayıt sistemlerinden herhangi
birine kayıtlı olunduğunu gösteren çıktıyla birlikte üretim yeri ile ilgili
duruma uygun olan belgelerden tapu veya kira sözleşmesi örneği, kiralanan yerin
tapu fotokopisi ve ecrimisil belgesi sunulur. Ayrıca ithalatçılar, depolayanlar
ve bunların ticaretini yapanlar, ürünlerini bulundurdukları satış yeri, depo gibi
yerlerle ilgili bilgileri ibraz ederler.
b) Müdürlük,
yemeklik patates üretimini, ithalatını, depolamasını ve ticaretini yapacak
operatörlerin belgelerini kontrol eder, tamam olması halinde Ek-3’teki kayıt
altına alınanların uymaya mecbur olduğu hususları içeren taahhütname
imzalatarak Ek-4’teki örneğe uygun kayıt sertifikası verir.
c) Yemeklik
patates üretimini, ithalatını, depolamasını ve ticaretini yapacak olan
operatörler, üretim yeri, depo, faaliyet yeri ve buna benzer bilgilerde
değişiklik yapılacaksa, ilgili müdürlüğe bildirmek zorundadır.
ç) Kayıtlı
yemeklik patates üreticileri, her üretim sezonunda üretime başlamadan önce
üretim yeri ile ilgili, bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının (a)
bendinde belirtilen bilgi ve belgelerle ilgili müdürlüğe müracat etmek
zorundadırlar.
Kayıt altına
alınan operatörlerin sorumlulukları
MADDE 6 –
(1) Operatörler aşağıda belirtilen sorumlulukları yerine getirirler:
a) Ek-1’de
listelenmiş olan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin üzerinde yetiştirildiği,
üretildiği, depolandığı, saklandığı veya kullanıldığı ya da başka şekillerde
bulunduğu tesislerin güncel planını tutmak.
b) Bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddelerin alımı, satımı ve üretimi ile ilgili kayıtları
tutmak ve bu kayıtları en az üç yıl süreyle saklamak.
c) İlgili
müdürlük ile görüşmeleri yürütmek üzere bitki üretimi ve bitki sağlığı
konularında teknik açıdan deneyimli sorumlu bir kişiyi yetkilendirmek.
ç) Satın alınan
bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelere ait bitki pasaportları ile basılan
bitki pasaportlarına ait bilgi ve belgeleri en az bir yıl süreyle saklamak.
d) (Değişik:RG-28/3/2017-30021)
İhtiyaç olması halinde ilgili müdürlükten teknik destek almak suretiyle kendi iç
kontrollerini yaparak Bitki Karantinası Yönetmeliğinin EK-1 ve EK-2’sindeki
karantinaya tabi zararlı organizma listesinde yer alan ve/veya herhangi bir
bilinmeyen zararlı organizmaya rastlanılması durumunda ilgili müdürlüğe
ivedilikle bilgi vermek.
e) Resmi
kontrollerin gerçekleştirilebilmesi, numune alınabilmesi, kayıtların ve diğer
belgelerin kontrol edilebilmesi için bitki sağlığı kontrolörlerine gerekli
kolaylıkları sağlamak.
f) Bitki
sağlığı kontrolörlerinin yaptığı resmi kontroller neticesinde, gerekli görülen
örnekleme, izolasyon, söküm, işleme, işaretleme, mücadele, imha gibi bitki
sağlığı önlemlerini ve Ek-7/A ve Ek-7/B’de yer alan özel şartların yerine
getirilmesini sağlamak.
g) Yıllık
olarak bitki ve bitkisel ürünlerin miktarını ve üretimlerinin durumunu veya
değişiklikleri ilgili müdürlüğe bildirmek.
ğ) Genel
Müdürlük tarafından hazırlanan talimat ve kılavuzlar çerçevesinde gerektiğinde
ve belirlenen zamanlarda görsel muayene yapmak.
h) Yemeklik
patates üreticileri için aynı parsele üç yılda bir defa dikim yapmak.
ı) (Ek:RG-28/3/2017-30021)
Analiz sonucuna itirazını Bitki Karantinası Yönetmeliği esaslarına göre
yapmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Bitki, Bitkisel Ürün ve Diğer Maddelerin Yurtiçi
Hareketleri, Bitki Pasaportu, Bitki Pasaportlarının Basılması, İkame Bitki
Pasaportu
Bitki,
bitkisel ürün ve diğer maddelerin yurtiçi hareketleri
MADDE 7 –
(1) Ek-1’de listelenmiş bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelere bitki pasaportu
eşlik etmek zorundadır.
(2) (Değişik:RG-28/3/2017-30021)
Bitki Karantinası Yönetmeliğinin EK-1’inde listelenmiş zararlı organizmaların
hareketi yasaktır.
(3) (Değişik:RG-28/3/2017-30021)
Bitki Karantinası Yönetmeliğinin EK-2’sinde listelenmiş zararlı organizmalar
ile bulaşık bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin hareketi yasaktır.
(4) Ek-7/A’da
yer alan özel şartların sağlanmaması durumunda bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddelerin hareketi yasaklanmıştır.
(5) Yemeklik
patateslerin dolaşımında ambalajların üzerine veya ürün dökme ise ürüne eşlik
eden sevk irsaliyesi veya faturaya operatör kayıt numarasının yazılması
zorunludur.
Bitki
pasaportu
MADDE 8 –
(1) Bitki pasaportu bir etiketten ibaret ise aşağıdaki bilgileri içermek
zorundadır.
a) “Bitki
Pasaportu” ibaresi,
b) Ülke kodu
(TR),
c) Sorumlu
resmi kurum veya ayırt edici kodu,
ç) Kayıt
numarası,
d) Seri
numarası,
e) Botanik
ismi,
f) Ürün
miktarı,
g) Korunmuş
bölge kodu (ZP) (Bitkiler veya bitkisel ürünler korunan bölgeye
gönderilecekse),
ğ) İkame
pasaport (RP) (Orjinal pasaport yeniden düzenlenmiş ise menşei kayıt
numarası),
h) Orijin
(İthal edilmiş ise).
(2) Bitki
pasaportu, bir etiket ve buna eşlik eden fatura, irsaliye gibi dokümanlardan
ibaret ise;
a) Etiket
üzerinde, birinci fıkrada belirtilen bilgilerden en az ilk beşinin bulunması
zorunludur.
b) Etikete
eşlik eden dokümanda birinci fıkrada belirtilen bilgilerin tümünün yer alması
zorunludur.
(3) Bitki
pasaportu bir sevkiyatın en küçük birimini temsil eden bitkilere, ambalajlarına
veya bunları taşıyan araca iliştirilir.
(4) Bitki
pasaportunun tekrar kullanılması yasaktır.
(5) Yırtık,
tasdikli olmayan değişiklikler içeren, yanlış yazılan ve okunamayan, bilgileri
eksik olan, çevre şartlarından dolayı yıpranan veya dikkatsizce yazılan
pasaportlar geçersizdir.
(6) Bitki
pasaportu tamamen büyük harflerle veya daktilo yazısıyla doldurulur.
Bitki
pasaportlarının basılması ve/veya depolanması
MADDE 9 –
(1) Bitki pasaportunun basımı ve/veya depolanması, ilgili müdürlük ya da
yetkilendirilen operatörler tarafından düzenlenir.
(2) Ek-1’de
listelenmiş olan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler için bitki pasaportu
basma işlemi operatörün aşağıdaki şartları sağlaması ve müdürlüklere başvurusu
üzerine gerçekleştirilir.
a) Operatör, 5
inci madde uyarınca kayıt altına alınmış olmalıdır.
b) (Değişik:RG-28/3/2017-30021)
Kayıt altına alınan operatörlere ait bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler
müdürlükçe 12 nci maddeye uygun olacak şekilde kontrol edilir, bunların Bitki
Karantinası Yönetmeliğinin EK-1 ve EK-2’sinde listelenmiş zararlı
organizmalardan ari olmaları gerekir. EK-7/A’de yer alan özel şartların yerine
getirilmesi durumunda bitki pasaportu düzenlenir.
c) (Ek:RG-28/3/2017-30021)
EK-1’de yer alan bitki listesindeki üretim materyallerini 31/10/2006 tarihli ve
5553 sayılı Tohumculuk Kanunu kapsamında sertifikalı üretenlerin, bitki pasaportu
sisteminde de kayıtlı olmaları gerekir. Sertifikalı üretim materyallerinin
etiketlerinde, bitki pasaportunda bulunması zorunlu bilgilerin yer alması
durumunda tekrar bitki pasaportu düzenlenmez.
(3) (Değişik:RG-28/3/2017-30021)
Kayıtlı operatörler bitki pasaportu basma yetkisi için faaliyet gösterdiği
yerdeki müdürlüğe müracaatta bulunurlar. İlgili müdürlük yerinde yaptığı
denetim sonucunda kayıtlı operatöre, 12 nci maddede ortaya konulmuş olan resmî
kontroller sonucunda EK-1’de listelenmiş olan bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddelerin Bitki Karantinası Yönetmeliğinin EK-1 ve EK-2’sinde listelenmiş
zararlı organizmalardan ari olmaları ve bu Yönetmeliğin EK-7/A’sında
belirtilmiş olan özel şartların yerine getirilmesi durumunda bitki pasaportu
basma yetkisini yazılı olarak verir. Yetkilendirme bir yıl süre ile geçerlidir.
(4) Ek-1’de yer
alan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler ithal edilmiş ise; bitki pasaportu,
ithalat işlemini gerçekleştiren müdürlükçe veya yetkilendirilen operatörce
basılır. Bitki pasaportu, ithalat işlemi gerçekleştikten sonra düzenlenir.
İthal olan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler korunmuş bölgelere
gönderilecek ise korunmuş bölgenin şartlarını sağladıktan sonra bitki pasaportu
düzenlenir.
İkame bitki
pasaportu
MADDE 10 –
(1) Bitki pasaportuna konu olan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin
parçalara ayrılması veya birleştirilmesi durumunda ikame bitki pasaportu
düzenlenir.
(2) İkame bitki
pasaportu, operatörün başvurusu üzerine, sorumlu müdürlüklerce veya bitki
pasaportu basımına yetkili olan operatörler tarafından düzenlenir.
(3) İkame bitki
pasaportu için başvuruda bulunan operatörler kaç ikame pasaportuna ihtiyaç
duyduklarını, bitkilerin geldiği ve gönderilmesi planlanan yerleri ilgili
müdürlüğe bildirir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Korunmuş Bölgelerin Belirlenmesi ve Özel Şartlar
Korunmuş
bölgelerin belirlenmesi ve özel şartlar
MADDE 11 –
(1) Korunmuş bölgeler ve bu bölgelerle ilgili özel şartlar Ek-7/B’de
belirlenmiştir.
(2) Bitki, bitkisel
ürün ve diğer maddelerin belirlenen korunmuş bölgelere girişine;
a) (Değişik:RG-28/3/2017-30021)
Bitki Karantinası Yönetmeliğinin EK-1 ve EK-2’sinde listelenmiş zararlı
organizmalardan ari olmaları ve bu Yönetmeliğin EK-7/A ve EK-7/B’sindeki şartları
sağlamaları,
b)
Beraberlerinde 8 inci maddeye göre düzenlenmiş bir bitki pasaportu
bulundurmaları,
halinde izin
verilir.
(3) Ek-7/B’de
belirlenmiş olan korunmuş bölgenin kodu 7/B1 olarak belirlenmiştir. Bitki pasaportu
üzerindeki korunmuş bölge kodu 7/B1 olarak belirtilecektir.
(4) Ek-7/B’deki
şartları sağlamayan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin korunmuş bölgeye
veya korunmuş bölgeler arasında hareketine izin verilmez.
(5) Korunmuş
bölgelere gönderilecek bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler için operatörler;
bu ürünlerin ilgili korunmuş bölgenin şartlarını karşılayıp karşılamadığına
karar vermesi ve gerekli adımları atabilmesi için ilgili müdürlüğe önceden
bildirimde bulunurlar. Şartları uygun olan bitki ve bitkisel ürün ve diğer
maddeler için ilgili müdürlük veya yetkilendirilmiş operatör tarafından bitki
pasaportu düzenlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Resmi Kontroller ve Resmi Önlemler
Resmi
kontroller
MADDE 12 –
(1) Kayıtların kontrolü:
a) Kayıtlı
operatörlerin belgeleri yılda en az bir defa kontrol edilir.
b)
Operatörlerin kayıt ve bitki pasaportu ile ilgili saklamak zorunda olduğu
belgeler kontrol edilir.
c) Üretilen
veya ticareti yapılan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler ile ilgili
kayıtlar kontrol edilir.
ç)
Operatörlerce, listelenmiş zararlı organizmaların iç kontrollerinin yapılıp
yapılmadığı ve zararlı organizma görülmesi durumunda görüldüğü tarih ile
bununla ilgili alınan önlemler ve uygulamalar ile ilgili kayıtların tutulup
tutulmadığı kontrol edilir.
d) Ek-1’de
listelenmiş bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerin sevkiyatında geçerli bir
bitki pasaportunun kullanılıp kullanılmadığı kontrol edilir.
(2) Arazi
kontrolü:
a) Operatörün
temin edeceği arazi haritası ile ekili ve dikili ürünlerin dağılımı ve bunların
hangilerinin kontrole veya bitki pasaportuna ihtiyaç olduğu belirlenir. Bu
bilgiler doğrultusunda bitki sağlığı kontrolleri yapılır.
b) Ek-1’de
listeli bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler ile çevrede konukçu olabilecek
tüm bitkiler zararlı organizma semptomları yönüyle kontrol edilir.
c) Vejetasyon
kontrolü yılda en az bir kez olmak üzere uygun dönemde yapılır.
ç) Kontrollerde
zararlı organizma şüphesi olduğunda ve özel şartların yerine getirilmesi
amacıyla numune alınır ve analiz için ilgili laboratuara gönderilir.
d) Arazi
kontrolü sonucunda Ek-8’deki yıllık denetim formu iki suret düzenlenir.
Düzenlenen yıllık denetim formunun bir sureti operatöre verilir, bir sureti de
ilgili müdürlükte kalır.
Resmi
önlemler
MADDE 13 –
(1) (Değişik:RG-28/3/2017-30021) Yapılan makroskobik kontroller
esnasında herhangi bir semptoma rastlanması durumunda operatör, müdürlükçe ön
görülen önlemleri alır. Gerektiğinde zararlı organizmaların teşhisi için bitki
sağlığı kontrolörü tarafından numune alınarak analiz için ilgili laboratuvara
gönderilir. Analiz sonucuna itirazlar Bitki Karantinası Yönetmeliği kapsamında
değerlendirilir.
(2) Zararlı
organizma ile bulaşık olduğu tespit edilen bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddelere, masrafı sahibine ait olmak üzere, gerekli bitki sağlığı önlemleri
uygulanır. Uygulanan önlemler sonucunda zararlı organizma yayılma riski ortadan
kalktığında bitki pasaportu ile nakline ilgili müdürlük izin verebilir.
(3) Zararlı
organizma ile bulaşık olduğu tespit edilen bitki, bitkisel ürün ve diğer
maddeler, bitki sağlığı önlemlerinin yeterli olmadığı ve zararlı organizmaların
yayılma riskinin devam ettiği durumlarda ilgili müdürlüğün gözetiminde operatör
tarafından imha edilir.
(4) Zararlı
organizmanın yayılma riski ortadan kalkıncaya kadar, üreticinin faaliyetlerinin
bir kısmı veya tamamı yasaklanır.
(5) Gerekli
görülen yerlerde bitkilerin cins, nevi veya çeşidi değiştirilebilir; münavebe
tatbik ettirilebilir, ekim ve dikimine yasak getirilebilir veya gerekli fenni
tedbirler uygulanabilir.
(6)
Operatörler, zararlı organizmaya rastlanması durumunda hızla ilgili
müdürlüklere gerekli karantina tedbirlerinin alınması ve izlenebilirliğin
sağlanması için bilgi vermek zorundadırlar.
ALTINCI BÖLÜM
Genel Müdürlük, Müdürlük, Bitki Sağlığı Kontrolörünün
Görev ve Sorumlulukları
Genel
müdürlüğün görev ve sorumlulukları
MADDE 14 –
(1) Genel Müdürlük;
a)
Operatörlerin kayıt sistemini hazırlar ve temin eder.
b) İzleme
programlarını hazırlar.
c) Eğitim, yayım
ve benzeri faaliyetleri yürütür.
ç) Bitki
pasaportu sistemi ve operatörlerin kayıt altına alınması için ilgili birimleri
yetkilendirir.
d) Bitki
pasaportu ve kayıt sistemi ile ilgili uygulama birlikteliği sağlar.
e) Gerekli
durumlarda sürvey programları hazırlar.
f) Tüm
verilerin, dokümanların ve elektronik veritabanı arşivinin güvenliğini
yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre sağlar.
g) Operatörler
tarafından yapılacak görsel muayenede kullanılmak üzere talimat ve kılavuzlar
hazırlar.
Müdürlüğün
görev ve sorumlulukları
MADDE 15 –
(1) Müdürlük;
a)
Operatörlerin kimlik, üretim yeri, üretim parseli, üretim deseni ve işletmeye
ilişkin diğer bilgilerini kayıt sistemine girer veya girilmesini sağlar.
b) Kayıt altına
alınacak yerlere ait verilerle ilgili yerinde kontrol yaptırır.
c) Kayıt altına
alınan yerlerin yıllık kontrol planlarını hazırlar.
ç) Kayıt altına
alınan operatörlere belirli dönemlerde bitki pasaportu, bitki sağlığı ve
bunların uygulamalarındaki değişiklikler ile ilgili konularda eğitim verir.
d) Genel
Müdürlüğe düzenli olarak bilgi akışı sağlar.
e) Yeni bir
zararlı organizmaya rastlanılması durumunda ilgili yerlerle koordinasyon
sağlayarak gerekli tedbirleri alır.
f) Yeni bir
zararlı organizma tespit edildiğinde gerekli sürvey programı hazırlanması için
Genel Müdürlüğe teklifte bulunur.
g) Bitki
pasaportu düzenler ve basar.
ğ) Yapılan
denetimler sonucu uygun görülen operatörlere bitki pasaportu düzenleme ve basma
yetkisi verir.
h) Bitki
sağlığı kontrolörlerinin iyi bir kontrol yapabilmeleri için gerekli ekipman ve
malzemeleri temin eder.
ı) Yapılan
denetimlere dayanarak bitki, bitkisel ürün ve diğer maddeler için kısıtlamalar
getirir, bitki pasaportunun geçerli olduğu bölgeleri belirler, ikame bitki
pasaportunun düzenlenme şartlarını belirler.
Bitki
sağlığı kontrolörlerinin görev ve sorumlulukları
MADDE 16 –
(1) Bitki sağlığı kontrolörleri; tarla, bağ, bahçe, fidelik, fidanlık, mera ve
kültüre elverişli olsun olmasın her türlü arazide ve silo, ambar, nakliyat
ambarları, çırçırlama, tohum ve dane ayıklama yerleri, değirmenler, un ve
çeltik fabrikaları ve bunlar gibi bitki ve bitkisel ürün bulundurulan, işlenen
ve satış yapılan yerlerde resmi kontroller yapar.
(2) Bitki
sağlığı kontrolörleri, operatörleri kayıt altına almak için;
a) Başvuruları
alır, üretim sahasının şemasını veya haritasını alır ve kayıt tutar.
b) Sunulan
belgeleri kontrol eder.
c) Sunulan
belgelerde yer alan bilgileri gerçek durumla karşılaştırır.
ç) Bitki
sağlığı kontrollerini arazide yapar.
d) (Değişik:RG-28/3/2017-30021)
Bitki sağlığı kontrolörü, özel mevzuatında belirtilmemiş ise Bitki Karantinası
Yönetmeliği esasları çerçevesinde Genel Müdürlük tarafından belirlenmiş numune
etiketi örneğine göre numune alır ve analize gönderir.
e)
Operatörlerin zorunlulukları ve diğer bitki sağlığı koşulları hakkında bilgi
sağlar.
f) Kontrol
edilen verileri veri tabanına aktarır ve saklar, belgelerin saklandığı dosya
ilgili müdürlükte saklanır, bir nüsha ise operatörde bulunur.
g) Kayıt
numarası verir ve kayıt numarasının üzerinde yazılı olduğu bir kayıt
sertifikası düzenler.
(3) Bitki
sağlığı kontrolörleri, operatörleri bitki sağlığı açısından denetlemek için;
a) Bitki
sağlığı kontrolünü en doğru zamanda, yılda en az bir kez yapar.
b) Bitki
sağlığı kontrolünü tercihen üretim sahasında gerçekleştirir.
c) Operatörler
hakkındaki verileri kaydeder.
ç) Belli
bitkiler ile alakalı olan zararlı organizmalar hakkında bilgi edinir.
d) Korunan
bölgelerle ilgili uygulama bilgisi verir ve prosedürü anlatır.
(4) Bitki
sağlığı kontrolörleri;
a) Yılda en az
bir kez doküman kontrolü yapar.
b) Alım ve
satım ile ilgili dokümanları kontrol eder.
c) Kullanılan
bitki koruma ürünleri ve miktarlarını kontrol eder.
(5) Bitki
sağlığı kontrolörleri;
a)
Yetkilendirme öncesi operatörün onay için getireceği bitki pasaportu örneklerini
inceler.
b) Operatörün
faaliyetleri ve bitkileri, bitki sağlığı şartları ile uyumlu ise bitki
pasaportu basma yetkisi için ilgili müdürlüğe öneride bulunur.
c) Operatörün
kaç adet bitki pasaportu bastığını, ne kadarının kullanıldığını, satılan bitki
sayısı ile kıyaslamak suretiyle kontrol eder.
ç) Üretim
sahasında, satış merkezlerinde, dağıtım noktalarında ve diğer noktalardaki
bitki pasaportlarının doğruluğunu kontrol eder.
d) Bitki
pasaportunun uygun materyalden yapılıp yapılmadığını, standartlara uygun olup
olmadığını ve sevk edilen ürüne iliştirilip iliştirilmediğini kontrol eder,
tekrar kullanımını önler.
e) İkame
pasaport basılması için dökümanları ve bitkileri kontrol eder.
(6) Bitki sağlığı
kontrolörleri, bitki sağlığı önlemlerini uygulamak için;
a) Zararlı
organizma şüphesi varsa laboratuvar testleri için numune alır.
b) Eğer
laboratuvar testleri pozitif ise, alınması gereken bitki sağlığı önlemleri için
operatöre yazılı bildirimde bulunur. Bu önlemler;
1) Bulaşık olan
bitkilerin imha edilmesi,
2) Bulaşık olan
bitkilerin yakın çevresinde yetişen konukçu bitkilerin imha edilmesi,
3) Bitki
pasaportu kullanımının durdurulması,
4) Ürün
rotasyonu uygulanması,
gibi tedbirleri
içerir.
c) Aşağıdaki
işlemleri de yerine getirir:
1) Sınırları
belirlenmiş alanlar oluşturur.
2) Bir
karantina süresi tespit eder ve bitki sağlığı önlemlerinin alınmasını sağlamak
için bildirimde bulunur.
3) Düzenli
aralıklarla üretim sahasında kontrol yapar.
4) Bulaşma
kaynağını tespit edebilmek için izleme yapar.
5) Çevredeki
alanlardaki üretim, bulaşık olan sahadaki faaliyet ile ilgili ise buralarda da
gerekli kontrolleri yapar.
6) Karantina
süresi dolduktan sonra eğer tüm tarif edilen önlemler alınmışsa bitki sağlığı
kontrollerini yapar ve laboratuvar testleri için numune alır.
ç) Eğer bitki
sağlığı kontrolleri ve laboratuar testlerinin sonuçları negatif ise; bitki
pasaportu kullanımı ile ilgili müdürlüğe önerilerde bulunur.
d) Yaptıkları
kontrollerle ilgili olarak kontrol protokolü düzenler.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İstisnalar
MADDE 17 –
(1) Kendi ihtiyacı için üretim yapan ve ticari bir amaç gütmeyen üreticilerin
kayıt altına alınma ve bitki pasaportu kullanma zorunlulukları bulunmamaktadır.
(2) Yemeklik
patates bitki pasaportundan muaf olup, nihai tüketicilere satışını yapanlar da
kayıt altına alınmazlar.
İdari
yaptırımlar
MADDE 18 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davrananlar hakkında Veteriner Hizmetleri,
Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 38 inci maddesinin birinci fıkrasının (a),
(c), (ç), (f), (g), (h) ve (ı) bentlerinde belirtilen idari yaptırımlar
uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelikler
MADDE 19 –
(1) 12/4/2007 tarihli ve 26491 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Fidanlık, Fidelik,
Süs Bitkileri ve Çiçek Soğanı Üretilen Yerlerin Ruhsatlandırılmasına İlişkin
Yönetmelik ile 29/4/2009 tarihli ve 27214 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Ticari Amaçlı Patateslerin İzlenebilirliği Hakkında Yönetmelik yürürlükten
kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ MADDE
1 – (1) Daha önce ruhsat alan fidan, fide, süs bitkisi ve çiçek soğanı
üreticileri bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay
içerisinde bu Yönetmeliğe uyum sağlamak zorundadır.
Yürürlük
MADDE 20 –
(1) Bu Yönetmeliğin;
a) Ek-1’inde
listelenmiş olan bitki, bitkisel ürün ve diğer maddelerden Prunus L. (taş
çekirdekliler), Malus Mill. (elma), Pyrus L. (armut) fidanı üreticileri için
Yönetmeliğin ilgili hükümleri yayımı tarihinden itibaren üç ay sonra,
b) Diğer
hükümleri 1/12/2011 tarihinde,
yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 21 –
(Değişik:RG-28/3/2017-30021)
(1) (Değişik:RG-8/7/2019-30825
Mükerrer) Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Orman Bakanı yürütür.
Ekleri görmek için
tıklayınız
|
Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
12/1/2011
|
27813
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1
|
28/3/2017
|
30021
|
2
|
8/7/2019
|
30825
Mükerrer
|
3
|
|
|