ÇEVRE DENETİMİ
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1
– (1) Bu Yönetmeliğin amacı, çevrenin
korunması için tesis veya faaliyetin çalışmaya başlamasından sona erdirilmesine
kadar olan süreçte çevre denetiminin usul ve esaslarını; denetim yapacak
personelin, çevre yönetim birimi/çevre görevlisinin, çevre hizmeti konusunda
yetkilendirilmiş firmaların nitelikleri ile yükümlülüklerini düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2
– (1) Bu Yönetmelik;
a) Çevre
denetimiyle ilgili iş ve işlemleri, çevre denetim görevlisi niteliklerini,
faaliyet veya tesis sahiplerinin yükümlülükleri ile denetimle ilgili birimlerin
görev ve yetkilerini,
b) (Mülga:RG-16/8/2011-28027)
c) (Mülga:RG-16/8/2011-28027)
ç) Çevre
gönüllüsünün nitelik ve görevlerini
kapsar.
(2) Bu
Yönetmelik, askeri işyerleri, askeri bölgelerin ve tatbikatların, 9/7/1982 tarihli ve 2690 sayılı Türkiye Atom Enerjisi Kurumu
Kanunu uyarınca Atom Enerjisi Kurumunun yetki alanına giren kurum, kuruluş ve
işletmelerin denetimi ile 11/1/1974 tarihli ve 14765 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğü kapsamına giren konuların
denetiminde uygulanmaz.
(3) Atom
Enerjisi Kurumunun yetki alanına giren kurum, kuruluş ve işletmelerin
denetiminde ve İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğü kapsamına giren konularda
Bakanlık ve ilgili kuruluş arasında bir protokol yapılması durumunda bu
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen konularda bu Yönetmelik hükümleri
uyarınca ilgili kuruluşla ortak denetim yapılabilir.
Dayanak
MADDE 3 – (Değişik:RG-16/8/2011-28027)
(1) Bu
Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre
Kanununun 12 ve 15 inci maddeleri ile Ek 2 nci ve Ek
3 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4
– (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan:
Çevre ve Orman Bakanını,
b)
Bakanlık: Çevre ve Orman Bakanlığını,
c) Birleşik
denetim: Tesis veya faaliyetlerin, çalışmalarının Çevre Kanunu ve bu Kanuna
dayanılarak yürürlüğe giren hava, su, toprak, atık, kimyasallar, deniz ve gürültüye
ilişkin tüm yönetmeliklere uygunluğunun bir arada ele alındığı denetimleri,
ç) Çevre
baş denetim görevlisi: Çevreyle ilgili denetimleri yapabilecek, yönetebilecek
özelliklere sahip olup 35 inci maddede yer alan eğitim programını tamamlayarak
eğitim belgesi alanlardan 80 ve üzeri puana sahip bakanlıkça görevlendirilen
kişiyi,
d) Çevre
denetim görevlisi: Çevre ile ilgili denetim yapabilecek ve 35 inci maddede yer
alan eğitim programını tamamlayarak eğitim belgesi alanlardan 70 ve üzeri puana
sahip bakanlıkça görevlendirilen kişiyi,
e) Çevre
denetim görevlisi adayı: Bakanlık merkez veya taşra teşkilatında çalışmakta
olup 35 inci maddede yer alan eğitim programına katılan kişiyi,
f) Çevre denetimi: Tesis veya faaliyetlerin çalışmasının Çevre Kanunu
ve bu Kanuna dayanılarak yürürlüğe giren yönetmeliklere uygunluğunu kontrol
etmek için, bu mevzuatın yetkili kıldığı kurum ve kuruluşlarla işbirliği ve
koordinasyon sağlanarak, faaliyetlere ilişkin bilgilerin tarafsız bir şekilde
toplanmasını, değerlendirilmesini, rapor haline getirilmesini ve idari yaptırım
kararı ile yetkilendirilmiş makama bildirilmesini,
g) Çevre
gönüllüsü: Bakanlıkça, uygun niteliklere sahip kişiler arasından seçilen ve
Çevre Kanunu ve bu Kanuna göre yürürlüğe konulan düzenlemelere aykırı
faaliyetleri Bakanlığa iletmekle görevli ve yetkili kişiyi,
ğ) Çevre görevlisi: Faaliyetleri sonucu çevre kirliliğine neden olan
ve/veya neden olabilecek ve Çevre Kanununa göre yürürlüğe konulan düzenlemeler uyarınca
denetime tâbi kurum, kuruluş veya işletmelerin faaliyetlerinin mevzuata
uygunluğunu, alınan tedbirlerin etkili olarak uygulanıp uygulanmadığını
değerlendiren, tesis içi yıllık iç tetkik programları düzenleyen tesiste veya
çevre yönetim hizmeti veren firmada çalışan görevliyi,
h) Çevre
yönetim birimi: Faaliyetleri sonucu çevre kirliliğine neden olan ve/veya neden
olabilecek ve Çevre Kanununa göre yürürlüğe konulan düzenlemeler uyarınca
denetime tâbi kurum, kuruluş veya işletmelerin faaliyetlerinin mevzuata
uygunluğunu, alınan tedbirlerin etkili olarak uygulanıp uygulanmadığını
değerlendiren, tesis içi yıllık iç tetkik programları düzenleyen birimi,
ı) Denetim
planı: Denetim otoritesinin önceliklerini ve hedeflerini belirleyen stratejik
ve halka açık dokümanı,
i) Denetim
programı: Denetim planı çerçevesinde gerçekleştirilecek operasyonel
faaliyetleri içeren içsel dokümanı,
j) İç
tetkik: Tesis veya faaliyetlerin, Çevre Kanunu ve bu Kanuna dayanılarak
yürürlüğe giren yönetmeliklere uygunluğunun, alınan tedbirlerin etkili olarak
uygulanıp uygulanmadığının çevre yönetim birimi, çevre görevlisi veya
yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmaları aracılığı ile değerlendirilmesini
ve rapor haline getirilmesini,
k) İzleme:
Havaya, suya, toprağa verilen kirletici unsur taşıyan her türlü proses çıktısının ölçüm ve analizlerinin
yapılmasını/yaptırılmasını,
l) Kanun:
2872 sayılı Çevre Kanununu,
m) Ortam bazlı denetim: Tesis veya faaliyetlerin Çevre Kanunu ve bu
Kanuna dayanılarak yürürlüğe giren hava, su, toprak ortamları ile atıklara,
kimyasallara ve gürültüye ilişkin mevzuattan birinin uygunluğunun ele alındığı
denetimleri,
n) (Değişik:RG-22/10/2009-27384) Belge: Çevre görevlisi
eğitimi sonrasındaki sınavda başarılı olanlara verilecek belgeyi,
o)
Uygunsuzluk: Çevre mevzuatında belirtilen yükümlülüklerin yerine
getirilmemesini
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Denetime Tabi
Tesis veya Faaliyetler ve Yükümlülükleri
Denetime
tabi tesisler veya faaliyetler
MADDE 5
– (Değişik:RG-16/8/2011-28027)
(1) Türkiye
Cumhuriyeti sınırları içerisinde kalan serbest ve münhasır ekonomik bölgeler
dâhil egemenlik ve yargılama sahaları içerisindeki tüm kara ve deniz
alanlarında 2872 sayılı Çevre Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri kapsamındaki
her türlü kirlilik kaynağı ve ihlaller denetime tabidir.
Denetime
tabi tesislerin veya faaliyetlerin yükümlülükleri
MADDE 6
– (1) Denetime tabi tesis veya
faaliyetler;
a) (Mülga:RG-16/8/2011-28027)
b) İlgili
mevzuat kapsamında gerekli ölçüm ve analizleri, Bakanlığa ya da Bakanlıkça
yetkilendirilmiş özel veya kamu kurum ve kuruluşların laboratuvarlarına
yaptırmakla,
c) Denetim
sırasında çevre denetim görevlisinin tesis veya faaliyetlerin alanlarına
girmesini, güvenliğini ve denetim için gerekli görülen personel ve her türlü ekipmanı sağlamakla,
ç) Çevre
denetim görevlisinin gerekli gördüğü hallerde ve/veya itiraz durumunda ölçüm ve
analizlerin giderlerini karşılamakla,
d) Denetim
sırasında çevre mevzuatı kapsamında istenilen bilgi ve belgeleri öngörülen
sürede ve eksiksiz olarak sağlamakla,
e) (Mülga:RG-16/8/2011-28027)
f) Çevre
yönetimi hizmeti konusunda yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmalarından
çevre danışmanlığı hizmet satın alımı sözleşmesi yapılması durumunda en geç bir
ay içerisinde ilgili valiliğe bildirmekle,
g) Çevre yönetimi
hizmeti konusunda yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmalarıyla yapılmış olan
çevre danışmanlığı hizmet satın alım sözleşmelerinin iptal edilmesi durumunda
en geç bir ay içerisinde ilgili valiliğe bildirmekle,
ğ) Çevre
yönetimi hizmeti konusunda yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmalarıyla
yapılmış olan çevre danışmanlığı hizmet alım sözleşmelerinin iptal edildiği
tarihten itibaren en geç iki ay içerisinde diğer bir yetkilendirilmiş firma ile
yeni bir anlaşma yapmakla veya çevre yönetim birimi kurmak ya da çevre
görevlisi istihdam etmekle,
yükümlüdür.
Tesis
veya faaliyetlerin kendini izlemesi ve iç tetkik
MADDE 7
– (1) Tesis veya faaliyetlerin
kendini izlemesi ve iç tetkikin gerçekleştirilmesi çevre yönetim birimi veya
çevre görevlisi tarafından yapılır. Çevre yönetim birimi kurmayan ya da çevre
görevlisi istihdam etmeyen tesis veya faaliyetler bu amaçla Bakanlık tarafından
yetkilendirilmiş firmalardan hizmet satın alır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çevre Yönetim
Birimi ve Çevre Görevlisinin Nitelikleri ve Görevleri
Tesis
veya faaliyetlerde, tesis veya faaliyetlerin çevre yönetim birimlerinde veya
yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmalarında çalışacak çevre görevlisinde
aranacak nitelikler
MADDE 8 – (Mülga:RG-12/11/2010-27757)
Çevre
yönetim birimi ya da tesis veya faaliyette çalışan çevre görevlisinin görevleri
MADDE 9
– (Mülga:RG-12/11/2010-27757)
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çevre Yönetim
Birimi Kurma veya Çevre Görevlisi Çalıştırma Kriterleri
Tesis
veya faaliyetlerin çevre yönetim birimi kurma veya çevre görevlisi çalıştırma kriterleri
MADDE 10
– (Mülga:RG-12/11/2010-27757)
Belediyelerin
ve mahalli idare birliklerinin çevre yönetim birimi kurma ve çevre görevlisi
çalıştırma kriterleri
MADDE 11
– (Mülga:RG-12/11/2010-27757)
Sağlık
kuruluşları ve hastanelerde çevre yönetim birimi kurma ve çevre görevlisi
çalıştırma kriterleri
MADDE 12
– (Mülga:RG-12/11/2010-27757)
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çevre Yönetim
Hizmeti Verecek Yetkilendirilmiş Çevre Danışmanlık
Firmalarının
Yükümlülükleri ve Yeterlik Belgesi
Çevre
yönetim hizmeti verecek yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmalarının
nitelikleri
MADDE 13
– (Mülga:RG-12/11/2010-27757)
Çevre
yönetim hizmeti verecek yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmalarının
yükümlülükleri
MADDE 14
– (Mülga:RG-12/11/2010-27757)
Çevre danışmanlık
firmaları için yeterlik belgesi yükümlülüğü
MADDE 15
– (Mülga:RG-12/11/2010-27757)
Eğitim
MADDE 16
– (Mülga:RG-12/11/2010-27757)
ALTINCI BÖLÜM
Çevre
Gönüllüsünün Nitelikleri ve Görevleri
Çevre
gönüllüsünde aranacak nitelikler
MADDE 17
– (1) Çevre gönüllüsünün:
a) Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşı olması,
b) Kamu
hizmetlerinden yasaklı olmaması,
c) En az
dört yıllık yükseköğretim kurumlarından mezun olması,
ç) Kurum,
kuruluş ve işletmelerde en az beş yıl süreyle çevre konularında çalışmış olması,
d) Bakanlık
tarafından düzenlenecek çevre mevzuatı eğitimine katılmış olması,
e) Bakanlık
tarafından açılacak sınavda başarılı olması
gerekmektedir.
(2) Bu
maddenin birinci fıkrasına ek olarak, Çevre ve Orman Bakanlığında Müsteşar ve
Müsteşar Yardımcısı olarak görev yapmış olan kişiler çevre mevzuatı eğitimi ve
sınav koşulu aranmaksızın Bakanlığa başvurdukları takdirde çevre gönüllüsü
olurlar.
(3) Çevre ve Orman Bakanlığının Teftiş Kurulu Başkanlığı, Hukuk
Müşavirliği, Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü, Çevresel Etki Değerlendirmesi ve
Planlama Genel Müdürlüğü, Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğünde ve
Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığında, kamu kurum ve kuruluşların çevre birimi
bünyesinde en az beş yıl süre ile çalışmış ve üniversitelerin dört yıllık
fakülte ve yüksek okullarından mezun olan personel çevre mevzuatı eğitimi ve
sınav koşulu aranmaksızın Bakanlığa başvurdukları takdirde çevre gönüllüsü
olurlar.
(4) Çevre
Mühendisliği bölümlerinden doktor ve üzeri akademik unvan almış kişiler de Bakanlığa
başvurdukları takdirde çevre mevzuatı eğitimi ve sınav koşulu aranmaksızın
çevre gönüllüsü olurlar.
Çevre
gönüllüsünün görevleri
MADDE 18
– (1) Çevre gönüllüsü, Kanuna ve
ilgili mevzuata aykırı faaliyetleri Bakanlığın merkez veya taşra teşkilatına iletmekle
yükümlüdür.
(2)
Görevini kötüye kullandığı tespit edilen çevre gönüllülerinin bu görevleri sona
erdirilir; bu kişiler yeniden çevre gönüllüsü olarak başvuruda bulunamazlar.
Çevre
gönüllüsünün bildirimde bulunma yetkisi
MADDE 19
– (1) Çevre gönüllülerinin tesis veya
faaliyetlere giderek denetleme yapma yetkisi olmayıp bildirim yapma yetkisi
bulunmaktadır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çevre
Denetiminin Usul ve Esasları
Yetkili
birimler
MADDE 20
– (1) Bakanlığın tesis veya
faaliyetleri denetlemekle yetkili birimleri, Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü,
Çevresel Etki Değerlendirmesi ve Planlama Genel Müdürlüğü, İl Çevre ve Orman
Müdürlükleridir.
(2) 3/3/2005 tarihli ve 5312 sayılı Deniz Çevresinin Petrol ve
Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların
Tazmini Esaslarına Dair Kanuna dayanılarak hazırlanmış olan ve 21/10/2006
tarihli ve 26326 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Deniz Çevresinin Petrol ve
Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların
Tazmini Esaslarına Dair Kanunun Uygulama Yönetmeliğinin 23 üncü maddesinin
üçüncü fıkrasında belirtilen hususlarda Bakanlık denetim yapmaya yetkilidir.
(3) Çevre
Kanunu ve bu Kanun uyarınca yürürlüğe konulan yönetmeliklerin yetkili kıldığı
kurum ve kuruluşların denetim yetkileri saklıdır.
(4) Kanun
uyarınca yetki devri yapılacak kurum ve kuruluşlarda aranacak nitelikler tebliğ
ile belirlenir.
Denetim
planı
MADDE 21
– (1) Ülkenin çevre politikası ve
stratejisi çerçevesinde Bakanlığın çevre denetimi konusundaki önceliklerini,
genel amaç ve hedeflerini belirlemek üzere Bakanlık Denetim Birimi tarafından
Denetim Planı hazırlanır. Bu plan veya planlar ulusal, bölgesel ve yerel
ölçekte oluşturulabilir. Denetim planı hazırlanırken, önceki denetim faaliyetlerinden
elde edilen verilerlerden yararlanılır.
(2) Her
çevre denetimi planı en azından:
a)
Kapsadığı coğrafi alanı tanımlar,
b) Belli
bir süreyi kapsar,
c)
Gerektiğinde değiştirilebilir,
ç) Kapsanan
sahaların ve kontrol edilecek tesislerin türünü tanımlar,
d) Çevresel
riskleri dikkate alarak rutin çevre denetimleri için bir program belirlenir, bu
programlar, farklı tür tesisler veya belirlenmiş tesisler için saha
ziyaretlerinin sıklığını içerir,
e) Şikayet, kaza, uygunsuzluk ve izin verme amacı gibi durumlarda
yapılan, rutin olmayan denetimlerin usulünü de içerir.
Yıllık
denetim programı
MADDE 22
– (1) Birleşik denetimler için yıllık
denetim programı, Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü ve il çevre ve orman
müdürlüklerinin işbirliği ile bir önceki yılın Aralık ayında hazırlanır ve
Bakan tarafından onaylanarak yürürlüğe girer.
(2) Bu
programla, yıl içinde Bakanlığın merkez ve taşra teşkilatınca birleşik denetim
gerçekleştirilecek tesis veya faaliyetler belirlenir.
(3) Ortam bazlı denetimler konusunda Bakanlık ve Bakanlığın yetki
verdiği kurum ve kuruluşlar, denetimleri kendilerinin belirlediği programlar
çerçevesinde gerçekleştirir.
(4) Kaza,
ihbar, şikâyet gibi durumlarda veya Bakanlıkça gerek görüldüğü hallerde denetim
programına bağlı olmaksızın birleşik ve/veya ortam bazlı
denetim yapılır.
Bildirim
MADDE 23
– (1) Yıllık denetim programına
alınan tesis veya faaliyetlere, denetimlerin haberli yapılacak olması durumunda
en az bir hafta önce yıllık denetim programına alındıkları bildirilir.
(2) Kaza, ihbar,
şikâyet gibi durumlarda, ortam bazlı denetimlerde veya
Bakanlığın program dışı denetime gerek gördüğü hallerde denetimin haberli
yapılması zorunlu değildir.
Görevlendirme
onayı
MADDE 24
– (1) Bakanlık çevre denetim
görevlilerini, bağlı bulundukları denetimle yetkili birimin en üst amiri
görevlendirir.
(2)
Bakanlıkça, belirli bir denetim görevinin yapılması için en az iki çevre
denetim görevlisi görevlendirilir.
(3)
Birleşik denetimlerde, denetim ekibinde bir çevre baş denetim görevlisi
bulunması zorunludur. Denetim ekibinde bulunan çevre denetim görevlilerinin
puanı çevre baş denetim görevlisi olmaya yetmediği durumda denetim ekibi kendi
içinde bir çevre denetim görevlisini, çevre baş denetim görevlisi olarak
belirler.
(4) Gerekli
durumlarda denetim ekibine çevre denetim görevlisi adayları da dâhil
edilebilir. Denetim ekibinde yer alan çevre denetim görevlisi adayları gözlemci
konumundadır.
Çevre
baş denetim görevlilerinin görev ve sorumlulukları
MADDE 25
– (1) Çevre baş denetim görevlisinin
görev ve sorumlulukları şunlardır;
a) Denetim
öncesinde denetlenecek tesis veya faaliyet ile ilgili denetim ekibi içinde
koordinasyonu ve işbölümünü sağlamak,
b)
Denetlenecek tesis veya faaliyetin prosesi, ürünleri,
hizmetleri, daha önce yapılan denetim varsa bulguları toplamak, toplatmak ve
değerlendirmek,
c) Denetim
esnasında ve sonrasında denetim ekibiyle gerekli koordinasyonu sağlamak ve
belgeleri istemek,
ç)
Denetimin bitiminde, yerinde denetim tutanağının düzenlenmesini sağlamak,
d) Denetim
sonunda her çevre denetim görevlisinden kendi göreviyle ilgili denetim
sonuçlarını toplamak ve denetim raporunu hazırlamak,
e)
Denetimin sonucuna göre İdari Yaptırım Karar Tutanağını hazırlamak ve
onaylanmak üzere ilgili makama sunmak,
f) Denetim
raporunu, 32 nci maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen yerlere göndermek,
g)
Gerektiğinde mahalli mülki amirinden kolluk kuvveti görevlendirilmesini talep
etmek,
h)
Denetimini gerçekleştireceği kamu, özel sektör kurumları veya tüzel kişilik ile
kişisel ilişkisi bulunmamak.
Çevre
denetim görevlisinin görev ve sorumlulukları
MADDE 26
– (1) Çevre (Değişik ibare:RG-22/10/2009-27384) denetim görevlisinin
görev ve sorumlulukları şunlardır;
a) Denetim
öncesinde çevre baş denetim görevlisinin koordinasyon çalışmalarına destek
olmak,
b) Denetlenecek
tesis veya faaliyetin prosesini incelemek, daha önce
yapılan denetim varsa bulguları toplamak, değerlendirmek ve sonucunu çevre baş
denetim görevlisine sunmak,
c) Denetim
esnasında yapılan işbölümü kapsamında kendisine verilen görevi tarafsız, etkin
ve verimli bir şekilde planlayıp gerçekleştirmek,
ç) Denetim
sırasında etkin görüşme, gözlem ve kayıtlar da dahil
olmak üzere dokümanların gözden geçirilmesi yoluyla bilgi toplamak,
d) Denetim
sonunda kendi göreviyle ilgili denetim bulgularını çevre baş denetim
görevlisine sunmak ve denetim tutanağının düzenlenmesinde çevre baş denetim
görevlisine yardımcı olmak,
e) Denetim
raporunda yer alacak görüşlerini denetim tarihinden sonra on iş günü içinde
çevre baş denetim görevlisine vermek,
f)
Denetimini gerçekleştireceği kamu, özel sektör kurumları veya tüzel kişilik ile
kişisel ilişkisi bulunmamak.
Tanıtım
kartı
MADDE 27
– (Değişik:RG-22/10/2009-27384)
(1) 35 inci
maddede yer alan koşulları sağlayan Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı personeli
için şekli ve içeriği Bakanlıkça belirlenecek tanıtım kartı düzenlenir. Çevre
denetim görevlileri yaptıkları denetimler sırasında bu tanıtım kartlarını ve
görevlendirme onaylarını tesis veya faaliyet sahibine ya da tesis veya faaliyet
sorumlusuna göstermek zorundadır. Denetim görevinden herhangi bir nedenle
süresiz ayrılanlar, tanıtım kartlarını, Bakanlığa gönderilmek üzere il
çevre ve orman müdürlüklerine, Bakanlık merkezinde de Çevre Yönetimi Genel
Müdürlüğüne teslim eder.
Ölçüm ve
analizler
MADDE 28
– (1) Bakanlık çevre denetim
görevlilerince, ölçüm ve analiz gerektiren hususlara uyulup uyulmadığı; firma
tarafından Bakanlığa veya Bakanlıkça yetki verilmiş özel veya kamu kurum ve
kuruluş laboratuarlarına yaptırılacak ölçüm ve analiz sonuçlarına göre
değerlendirilir.
Denetim
tutanağı
MADDE 29
– (1) Denetim ekibi, denetimin
bitiminde, 3/4/2007 tarihli ve 26482 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Çevre Kanununa Göre Verilecek İdarî Para Cezalarında
İhlalin Tespiti ve Ceza Verilmesi ile Tahsili Hakkında Yönetmelikte özellikleri
verilen ve Ek-3’te yer alan çevre denetim tutanağını üç nüsha olarak düzenler.
(2)
Düzenlenen bu nüshalardan biri denetimin gerçekleştirildiği tesis veya faaliyet
sahibine verilir.
İdari
yaptırım kararı
MADDE 30
– (1) Yapılan denetim sırasında,
Kanunda belirtilen gerekliliklere uyulmadığının veya yükümlülüklerin yerine
getirilmediğinin saptanması durumunda Kanunun 20 nci
maddesinde belirtilen cezalar uygulanır.
(2) Söz
konusu idari yaptırım kararına yol açan uygunsuzluk, 5237 sayılı Türk Ceza
Kanunu ile diğer kanunlara göre suç oluşturuyor ise kovuşturma yapılması için
Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
Süre
verilmesi ve faaliyetin durdurulması
MADDE 31
– (1) Yapılan denetim sırasında,
Kanunda belirtilen yasaklara uyulmadığının veya yükümlülüklerin yerine
getirilmediğinin saptanması durumunda, idari para cezasının yanı sıra, yetkili
makamca tesis veya faaliyetlere, yasaklara aykırı faaliyetin düzeltilmesi ve
Kanunda belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmesi için denetim ekibi
tarafından;
a) Kanunun
20 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde
belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmesi için yürürlükteki mevzuatın
hükümleri ve sınır değerleri değerlendirilerek bir yıla kadar,
b) Kanunun
20 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde
belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmesi için yürürlükteki mevzuatın
hükümleri ve sınır değerleri değerlendirilerek bir yıla kadar,
c) Kanunun
20 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin
ikinci alt bendinde belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmesi için üç aya
kadar,
ç) Kanunun
20 nci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde
belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmesi için lisans almış tesislere
yürürlükteki mevzuatın hükümleri ve sınır değerleri değerlendirilerek bir yıla
kadar,
d) Kanunun
20 nci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde
belirtilen yükümlülüğün yerine getirilmesi için bir aya kadar,
e) Kanunun
20 nci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendinde
belirtilen yükümlülüğün yerine getirilmesi için fabrika, şantiye ve eğlence
yerlerine uygulanacak kontrol tedbirlerine bağlı olarak en fazla bir yıla
kadar,
f) Kanunun
20 nci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinin
dokuzuncu alt bendinde belirtilen yükümlülüğe uymayan işletmeye taşıdığı
kirlilik yükü ve atık su debisine bağlı olarak iki aya kadar,
g) Kanunun
20 nci maddesinin birinci fıkrasının (j) bendinin
birinci alt bendinde belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmesi için altı
aya kadar,
ğ) Kanunun
20 nci maddesinin birinci fıkrasının (m) bendinde
belirtilen yükümlülüğün yerine getirilmesi için altı aya kadar,
h) Kanunun
20 nci maddesinin birinci fıkrasının (n) bendinde
belirtilen yükümlülüğün yerine getirilmesi için işletmelerin taşıdığı kirlilik
yükü ve atık su debisine göre iki aya kadar,
ı) Kanunun
20 nci maddesinin birinci fıkrasının (r) bendinde
belirtilen yükümlülüğün yerine getirilmesi için lisans almış işletmeler
hakkında yürürlükteki mevzuat hükümleri ve sınır değerler değerlendirilerek bir
yıla kadar,
i) Kanunun
20 nci maddesinin birinci fıkrasının (v) bendinde
belirtilen yükümlülüğün yerine getirilmesi için;
1) Lisans
almış geri kazanım/bertaraf tesislerine aksaklıklarını giderecek termin planı için on iş gününe ve yatırımlarını tamamlamak
için ise altı aya kadar,
2)
Tehlikeli atık üreten tesislerde uygunsuzluk tespit edilirse, bu uygunsuzluğu
gidermek üzere bir aya kadar, uygunsuzluğun giderilmesi için yatırım gerekmesi
halinde termin planı verilmesi için on iş gününe ve
yatırımın tamamlanması için de altı aya kadar,
3) Kaza
durumunda tehlikeli atıkların ve tehlikeli kimyasalların döküldüğü yerde
kirliliğin ortadan kaldırılması için bir aya kadar,
süre verilebilir.
(2) Bu
süreler sonunda yasaklara uymayan veya yükümlülüğünü yerine getirmeyen tesis
veya faaliyetin çalışması, yasağın veya yerine getirilmeyen yükümlülüğün çeşit
ve niteliğine göre kısmen veya tamamen süreli veya süresiz olarak durdurulur.
(3) Çevre
kirliliğinin toplum sağlığı yönünden tehlike yarattığı hallerde tesis veya faaliyet,
süre verilmeksizin kısmen veya tamamen durdurulur ve Sağlık Bakanlığına
bildirilir.
Denetim
raporu
MADDE 32
– (1) Bakanlık denetim ekibi,
denetimin tamamlanmasını takip eden kırk iş günü içinde denetim raporunu
hazırlar. Bu raporda;
a) Denetim
sırasında tespit edilen eksiklikler ve uygunsuzluklar,
b) Cezai
müeyyide uygulanmasını gerektiren durumlarda önerilen cezalar ile yasal
dayanakları,
yer alır.
(2)
Bakanlık denetim ekibi, denetim esnasında tespit ettikleri cezai müeyyide
gerektiren durumları ve uygunsuzluğun giderilmesi için önerdikleri süreleri
Kanunda belirtilen idari ceza vermeye yetkili amirlere bildirirler.
(3) Denetim
raporlarının bir nüshası tesis veya faaliyetlere gönderilir ve diğer nüshaları
Bakanlık ve/veya il müdürlüğünün ilgili birimince gereği yapıldıktan sonra
muhafaza edilir.
Denetim
sonuçlarının değerlendirilmesi
MADDE 33
– (1) Denetim sonuçları, Bakanlıkça
hazırlanan yıllık denetim programlarının sona ermesini müteakip denetimle
yetkili birim amirlerince değerlendirilir. Değerlendirme sonuçları ile öneriler
Bakanlık makamına sunulur; denetim planlarının ve yıllık denetim programlarının
hazırlanmasında dikkate alınır.
Gizliliğe
riayet
MADDE 34
– (1) Bakanlık çevre denetim
görevlileri, denetim esnasında öğrendikleri ticari sır mahiyetindeki bilgileri
açıklayamazlar.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çevre Denetim
Görevlileri
Çevre
denetim görevlilerinde aranacak nitelikler
MADDE 35 – (Değişik:RG-16/8/2011-28027)
(1)
En az dört yıllık yükseköğretim kurumu mezunu Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı
personelinden aşağıda belirtilen eğitim programlarına katılarak eğitim belgesi
alanlar bu madde uyarınca yapılacak puanlamaya göre Çevre Denetim Görevlisi
olarak görevlendirilirler.
a)
Kapsamı Bakanlıkça belirlenen çevre denetimi eğitimi; (60 puan).
b)
Çevre mevzuatı kapsamında yapılan her bir çevre denetimi bir puan; (en fazla 25
puan).
c)
Çevre bilim ve teknolojisi, çevre işlem ve etkileri, çevre mevzuatı, çevre
yönetim sistem ve standartları, çevre denetim işlem usul ve teknikleri ile
cihazların teknik yönleri konularından herhangi birini kapsayan iş tecrübesi
her bir yıl için bir puan; (en fazla 15 puan).
(2)
Çevre Denetim Görevlilerinin en az 70 puan, Çevre Baş Denetim Görevlilerinin
ise en az 80 puan almaları zorunludur.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Denetim
bilgilerinin bildirimi
MADDE 36
– (1) Bakanlık merkez birimleri, il
çevre ve orman müdürlükleri ile yetki devri yapılan kurum ve kuruluşlar
tarafından Kanuna göre yapılan tüm çevre denetimlerine dair bilgiler, ceza ile
sonuçlanıp sonuçlanmamasına bakılmaksızın Bakanlıkça belirlenen şekilde
Bakanlığa bildirilir.
İdari
yaptırım karar defteri
MADDE 37
– (1) Bakanlık merkez teşkilatı
birimleri, il çevre ve orman müdürlükleri ile yetki devri yapılan kurum ve
kuruluşlar, Kanuna göre yaptıkları çevre denetimleri sonucunda ceza
uygulamışlarsa bu cezalar İdari Yaptırım Karar Defterine işlenir.
(2) İdari
Yaptırım Karar Defteri Bakanlık merkez teşkilatında her genel müdürlükte ve il
çevre ve orman müdürlüklerinde bir adet bulunacak şekilde tutulur.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 38
– (1) 5/1/2002
tarihli ve 24631 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre Denetimi
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Çevre
yönetim birimi kurma, çevre görevlisi istihdam etme veya çevre yönetimi hizmeti
alma süresi
GEÇİCİ MADDE 1 – (Değişik:RG-22/10/2009-27384)
(1) Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden
itibaren;
a) Ek-1
listesinde yer alan tesis veya faaliyetler en geç 18 ay içerisinde; Ek-2
listesinde yer alan tesis veya faaliyetler ise en geç 24 ay içerisinde,
b) Altyapı çalışmalarına başlayan
Organize Sanayi Bölgeleri, 11 inci maddede belirtilen tesislere sahip
belediyeler ve mahalli idare birlikleri, 12 nci
maddede belirtilen sağlık kuruluşları veya hastaneler, 24 ay içerisinde,
Çevre yönetim birimlerini kurar veya
çevre görevlisi istihdam eder ya da çevre yönetimi hizmeti alırlar.
Yürürlük
MADDE 39
– (1) Bu Yönetmelik 1/1/2009 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 40
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre
ve Orman Bakanı yürütür.
|
Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
21/11/2008
|
27061
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
22/10/2009
|
27384
|
2.
|
12/11/2010
|
27757
|
3.
|
16/8/2011
|
28027
|
Sayfa
(Mülga:RG-16/8/2011-28027)
EK-1
(Mülga:RG-16/8/2011-28027)
EK-2
EK-3
ÇEVRE DENETİM TUTANAĞI
(Tüzel Kişiler İçin)
|
T.C.
ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI
|
Denetimin
Başlama- Bitiş Tarihi
…../…../20...-…../...../20…
Saati:
|
Tutanak Seri
No:...............
|
DENETLENEN
TÜZEL KİŞİNİN
|
Adı
|
|
Adresi
|
|
Vergi Sicil No.
|
|
Tel. No.
|
|
Faks No.
|
|
Yetkili Temsilcisinin Adı
Soyadı
|
|
T.C. Kimlik No:
|
|
DENETİM BULGULARI:
(Bu
alan yeterli olmadığında boş bir kâğıda bulguların yazımına devam edilir ve
denetim bulgularının bitiminde düzenleyenler ve tesis yetkilisi tarafından
paraflanır.)
|
Denetimi Gerçekleştiren
Birim
|
|
Denetim Nedeni
|
Planlı
ÿ
Ani
ð
Şikâyet ð
|
Tesis Yetkilisinin Adı
Soyadı ve İmzası
|
|
Düzenleyenlerin
|
Adı
Soyadı
|
Kurumu ve Unvanı
|
İmzası
|
Onay/Görev Yazısı Tarihi-Sayısı
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
nüsha olarak hazırlanan işbu tutanak mahallinde ..... madde ve ..... sayfa
olarak düzenlendi, taraflarca okunarak doğruluğu kabul ile imzalandı ve bir
sureti tesis yetkilisine verildi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ÇEVRE DENETİM TUTANAĞI
(Gerçek Kişiler İçin)
Sayfa 1
Sayfa
|
T.C.
ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI
|
Denetimin
Başlama- Bitiş Tarihi
…../…../20...-…../...../20…
Saati:
|
Tutanak Seri
No:...............
|
DENETLENEN
GERÇEK KİŞİNİN
|
Adı Soyadı
|
|
T.C. Kimlik No.
|
|
Baba Adı
|
|
Uyruğu
|
|
Doğum Yeri ve Tarihi
|
|
Yabancı ise Pasaport No.
|
|
Nüfusa Kayıtlı Olduğu
|
İl
|
|
|
İlçe
|
|
|
Mahalle/Köy
|
|
Ev Adresi
|
|
İş Adresi
|
|
Ev Telefonu
|
|
Cep Telefonu
|
|
DENETİM BULGULARI:
(Bu
alan yeterli olmadığında boş bir kâğıda bulguların yazımına devam edilir ve
denetim bulgularının bitiminde düzenleyenler ve tesis yetkilisi tarafından
paraflanır.)
|
Denetimi Gerçekleştiren
Birim
|
|
Denetim Nedeni
|
Planlı
ÿ
Ani
ð
Şikâyet ð
|
Gerçek Kişinin Adı Soyadı
ve İmzası
|
|
Düzenleyenlerin
|
Adı
Soyadı
|
Kurumu ve Unvanı
|
İmzası
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
nüsha olarak hazırlanan işbu tutanak mahallinde ….. madde ve ..... sayfa
olarak düzenlendi, taraflarca okunarak doğruluğu kabul ile imzalandı ve bir
sureti tesis yetkilisine verildi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|