TÜRKİYE ESNAF VE
SANATKARLARI KONFEDERASYONU KAPASİTE RAPORU YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak
ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
amacı; 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununa tabi
esnaf ve sanatkarlara kapasite raporu verilmesine ilişkin esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik
5362 sayılı Kanuna tabi esnaf ve sanatkarlar tarafından işletilen işyerlerine
ait teknik bilgileri içeren kapasite raporlarının tanzimi ve verilmesi ile
ilgili usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik,
7/6/2005 tarihli ve 5362 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi ile 39 uncu maddesinin
birinci fıkrasının (l) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte
geçen;
a) Birlik: 5362
sayılı Kanuna göre kurulan esnaf ve sanatkârlar odaları birliklerini,
b) Kanun: 5362 sayılı
Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanununu,
c) Kapasite raporu
(İşyeri durum belgesi): İmalat, ticaret, inşaat ve hizmet alanlarında faaliyet
gösteren esnaf ve sanatkarlara ait bilgilerle, makine ve tesisat, yıllık üretim
kapasitesi, kapasite hesabı, yıllık tüketim kapasitesi gibi bilgileri gösteren
ve Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonunun onayından itibaren 3 yıl
geçerliliği olan (Ek-1) belgeyi,
ç) Konfederasyon:
Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonunu,
d) Oda: 5362 sayılı
Kanuna göre kurulan esnaf ve sanatkârlar odalarını
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kapasite Raporu
Düzenleme Esasları
Kapasite raporunun
düzenlenmesi
MADDE 5 – (1) Kapasite raporu,
esnaf ve sanatkarların kayıtlı bulundukları Esnaf ve Sanatkarlar Odaları
tarafından tanzim edilir. Bu iş için görevlendirilecek Kapasite Tespit ve
İnceleme Kurulu, üretim konusu ile ilgili mühendis, oda genel sekreteri, oda
başkanı veya görevlendireceği oda yönetim kurulu üyesinden oluşur.
(2) Esnaf ve
Sanatkar Siciline ve Esnaf ve Sanatkar Odasına kayıtlı esnaf veya sanatkarın
yazılı talebine istinaden düzenlenen kapasite raporu, Kapasite Tespit ve
İnceleme Kurulu üyelerince onaylandıktan sonra, odanın resmi mührü ile
mühürlenir ve tanzim tarihinden itibaren en geç 7 gün içerisinde onaylanmak
üzere bağlı bulunduğu birliğe gönderilir.
(3) Kapasite raporu,
odanın bağlı bulunduğu birlik tarafından kontrol edilir ve birlik başkanı ve
genel sekreter tarafından imzalanıp birliğin resmi mührü ile mühürlenerek
onaylanır. Usulüne uygun olarak düzenlenmediği tespit edilen kapasite
raporları, usulüne uygun olarak düzenlenmek üzere odaya iade edilir. Birlik
kapasite raporunun sonucundan ilgili odayı 15 gün içerisinde haberdar eder.
(4) (Ek:RG-22/12/2018-30633)
Kapasite raporunun elektronik ortamda onaylanması halinde, Birlik Başkanı
ve Genel Sekreter veya kapasite raporlarını incelemek ve onaylamakla görevli ve
yetkili kılınan Birlik personeli tarafından raporlar kontrol edilerek
Konfederasyon Bilgi İşlem Müdürlüğünün verdiği kullanıcı adı ve şifre
kullanılmak suretiyle onay işlemi gerçekleştirilir. Kapasite raporunun
“Onaylar” kısmında birlik için ayrılan bölümde “…… Esnaf ve Sanatkarlar
Odaları Birliği Onayı” ibaresi yer alır.
Konfederasyon onayı
MADDE 6 – (1) (Değişik:RG-22/12/2018-30633)
Kapasite raporu, Birliğin onayını müteakip, Konfederasyonda kapasite raporu ile
ilgili işlemleri yürütmekle görevli birim uzmanları tarafından incelenir. Uygun
bulunan kapasite raporu, Konfederasyon Genel Sekreterliğinin görevli ve yetkili
kıldığı personel tarafından kendilerine Bilgi İşlem Müdürlüğünce verilen
kullanıcı adı ve şifre kullanılmak suretiyle elektronik ortamda onaylanır.
Kapasite raporunun “Onaylar” kısmında Konfederasyon için ayrılan bölümde
“Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu Onayı” ile “Tarih ve No”
ibareleri yer alır. Usulüne uygun olarak düzenlenmediği tespit edilen kapasite
raporları, usulüne uygun olarak düzenlenmek üzere birliğe iade edilir.
(2) Dört nüsha
olarak düzenlenen kapasite raporunun üç adedi birlik, oda ve ilgilisinde kalmak
üzere ilgili birliğe gönderilir. Bir adedi Konfederasyonda muhafaza edilir.
(3) (Ek:RG-22/12/2018-30633)
Elektronik ortamda düzenlenen kapasite raporlarından iki nüsha çıktı alınarak
oda mührü ile mühürlenir ve oda yetkililerince ıslak imza ile imzalanır.
Raporun bir nüshası üyeye verilir, bir nüshası da odada muhafaza edilir.
Kapasite raporunun elektronik
ortamda düzenlenmesi
MADDE 7 – (1) Kapasite
raporu, elektronik ortamda da düzenlenebilir. Kapasite raporunun elektronik
ortamda düzenlenebilmesi için düzenleyecek olan oda ve birlik, Konfederasyona
yazılı başvuruda bulunarak kullanıcı adı ve şifre talep eder. Alınan kullanıcı
adı ve şifre ile Konfederasyonun İnternet sayfasındaki Kapasite Raporu
Programına giriş yapılarak ilgili işlemler yerine getirilir.
Mühendis istihdamı
MADDE 8 – (1) Kapasite raporu
tanzim ve tasdiki ile ilgili çalışmalarda bulunacak mühendis birlik ve odalarca
sözleşme ile istihdam edilebileceği gibi, hizmet alma yöntemiyle de kapasite
raporunun tanzimi sağlanabilir.
Onay ücreti
MADDE 9 – (1) Kapasite raporu
tasdik ücreti, 5362 sayılı Kanunun 61 inci maddesi hükümleri doğrultusunda,
sermaye-kıymetler toplamı üzerinden nispi olarak belirlenir. Oda, birlik ve
Konfederasyonca ayrı ayrı tahsil edilecek kapasite raporu tasdik ücreti, odanın
dahil olduğu gruba göre belirlenen yıllık aidat miktarının yarısını aşamaz.
(2) Posta ile
yapılacak başvurularda tasdik ücretine ilişkin banka dekontu, onaylanacak
kapasite raporu ile birlikte Konfederasyona gönderilir. Elden yapılacak
başvurularda kapasite raporu tasdik ücreti Konfederasyon Muhasebe Müdürlüğüne
ödenir. Elektronik ortamda yapılacak başvurularda tasdik ücretine ilişkin banka
dekontu Konfederasyona faks ya da posta ile gönderilir.
Yetki belgesi
MADDE 10 – (1) Kapasite
raporunun onaylanmak üzere elden getirilmesi halinde, elden kapasite raporu
getiren şahsın raporu almaya yetkili olduğuna dair birlik yazısı Konfederasyona
ibraz edilir. Yetki belgesi olmayan şahıslara kapasite raporu teslim edilmez ve
ilgili birliğe posta ile gönderilir.
Şekil şartı
MADDE 11 – (1) Kapasite raporu
Konfederasyonca hazırlanan ve Ek-1’de yer alan standart örneğine uygun olarak,
eksiksiz ve doğru bilgilerle ve daktilo ya da bilgisayarda, 4 nüsha olarak tanzim
edilir. Standart örneği dışında düzenlenmiş, üzerinde silinti veya kazıntı
yapılmış kapasite raporları onaylanmaz.
(2) Kapasite
raporuna sığmayan bölümlerde ek sayfa kullanılır. Sayfa ilavesi yapılması
halinde her sayfa mühendis veya teknik eleman tarafından onaylanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kapasite Raporlarında
Yer Alan
Terimlerin Tarifi ve
Uygulanacak Esaslar
Kapasite raporlarında
yer alan terimler
MADDE 12 – (1) Kapasite
raporunda yer alan terimlerden;
a) Odası: İlgilinin
kayıtlı olduğu ve kapasite raporu tanzimi için başvuruda bulunduğu esnaf ve
sanatkarlar odasının ismini,
b) Sanayi Sicil No:
Varsa 6948 sayılı Sanayi Sicil Kanununun 1 inci maddesi kapsamında faaliyet
gösteren sanayi işletmelerine Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca verilen numarayı,
c) Esnaf ve
Sanatkarlar Sicil No: 5362 sayılı Kanunun 67, 68, 69 ve 75 inci maddelerine
dayanılarak yürürlüğe konulan Esnaf ve Sanatkarlar Sicil Yönetmeliğinin 19 uncu
maddesi gereğince, il sicil müdürlüğünce tutulan, sicil esas defterinde
ilgilinin esnaf ve sanatkar siciline kaydolduğuna dair verilen sicil
numarasını,
ç) Oda Sicil No:
İlgilinin, 5362 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi gereğince çalışma bölgesi
içerisinde kaydolma zorunluluğunda bulunduğu odanın vermiş olduğu kayıt
numarasını,
d) Rapor Tarihi:
Kapasite raporunun tanzim edildiği tarihi,
e) Rapor No: Kapasite
raporu tanzim tarihine göre, odalarca tutulan kapasite raporu kayıt defterinden
odanın vereceği numarayı,
f) Adı ve Soyadı,
Unvanı ve Tescilli Markası: İlgilinin adını, soyadını, esnaf ve sanatkar
siciline tescil ve ilan edilmiş unvanını ve varsa tescilli markasını,
g) İşyeri, Büro ve
İdare Merkezi Adresi: İlgilinin işyeri ile büro ve idare merkezi olarak
kullandığı yerin açık adresini (il, ilçe, bucak, sokak ve hane numarasını),
ğ) Faaliyet Konusu:
İlgilinin işyeri, ürettiği mamuller ile işyeri faaliyetlerinin esas konusunu,
h) İşyeri Durumu:
Tesisin üzerinde kurulu bulunduğu arazi sahasını, kullanılan kapalı alanı (m2
olarak), inşaatın tipini, mal sahibi veya kiracı olma durumunu,
ı) Sermaye ve
Kıymetler Durumu: Arazi ve binanın, makine ve tesisatın, diğer sabit kıymetler
ile sermayesinin ilgilinin belge ve kayıtlarına uygun olarak TL cinsinden
tutarını,
i) Personel Durumu:
Sosyal Sigortalar Kurumuna tevdi edilen prim ödeme bordrolarında yer alan
personeli,
j) Yabancı Sermaye:
Yabancı sermaye alınmışsa, sermayenin alındığı ülke, firma ve sermaye oranını,
k) Gayri Maddi Hak:
Gayri maddi haklardan (patent, lisans, yazılım ve benzeri) herhangi birinin
kullanılması halinde hangi hakkın kullanıldığı, alındığı kurum ve ülke,
l) İhracat: İşyeri
ihracat yapıyorsa döviz olarak bedelini,
m) Kalite Kontrol
Cihaz-Laboratuar: Kalite kontrol cihazı ya da laboratuarı olup olmadığını,
n) Makine ve Tesisat
(Ek-1’deki Tablo I): Tesiste mevcut makine ve tesisatın işyerine ait veya
kiralık olduğunun, cinsinin, teknik özelliklerinin ayrı ayrı gösterildiği
tabloyu,
o) Yıllık Üretim
Kapasitesi (Ek-1’deki Tablo II): Üretilen malın cinsi, özellikleri, miktarı ve
birimlerinin ayrı ayrı gösterildiği tabloyu,
ö) Kapasite Hesabı
(Ek-1’deki Tablo III): İşyerinde birden fazla mal üretimi yapılıyorsa,
bunlardan her birinin üretim miktarı ile bunlarda kullanılacak ham, yardımcı ve
ambalaj maddelerinin ismi ve yıllık tüketim miktarları belirtilmek suretiyle
yapılan kapasite hesabının gösterildiği tabloyu,
p) Yıllık Tüketim
Kapasitesi (Ek-1’deki Tablo IV): Yıllık ihtiyaç (ana, yardımcı, ambalaj)
maddelerinin cinsi, özellikleri, teknik adları ve miktarlarının ayrı ayrı
olarak gösterildiği tabloyu
belirtir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yenileme, İptal ve
Değişiklik İşlemleri
Kapasite raporunun
yenilenmesi
MADDE 13 – (1) Kapasite raporu,
a) Geçerlilik
süresinin sona ermesi,
b) İşyerinin, bu
Yönetmeliğin 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (n), (o), (ö) ve (p)
bentlerinde belirtilen kapasite verilerinde değişiklik olması,
halinde yenilenir.
Kapasite raporunun
iptali
MADDE 14 – (1) Aşağıdaki
hallerde kapasite raporu iptal edilir;
a) Meslek sahibinin
ölümü veya esnaf ve sanatkarlık vasfını kaybetmesi,
b) İşyerinin feshi
veya iş sahibinin iflası ya da işyerinin bir başkasına devri,
c) Meslek sahibinin
üretimi bırakması veya işyerinin devamlı kapalı olduğunun bağlı oda tarafından
tespit edilmesi,
ç) Herhangi bir yasal
nedenle bağlı olduğu oda kaydının silinmesi,
d) Meslek sahibinin
faaliyet konusunu değiştirmesi, işyerinin başka bir ile nakledilmesi veya başka
bir odaya kaydolunmak suretiyle yeni bir kapasite raporu tanzim ettirilmesi,
e) Makine ve
tesisatın ekonomik ömrünü doldurması ve işlevini yerine getiremeyecek durumda
olduğunun 5 inci maddede belirtilen Kapasite Tespit ve İnceleme Kurulunca
tespit edilmesi.
Kapasite raporunda
değişiklik işlemi
MADDE 15 – (1) Kapasite
raporunun yenilenmesi veya iptal edilmesini gerektiren hususların dışında,
kapasite raporunda yazılı bilgilerden herhangi birinin değişikliğe uğraması
halinde, kapasite raporu düzenlenen kişi, raporu düzenleyen odaya yazılı
bildirimde bulunur. Oda tarafından söz konusu değişiklikler birlik ve
Konfederasyona yazı ile bildirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Düzenleme yetkisi
MADDE 16 – (1) Konfederasyon, bu
Yönetmeliğin uygulanmasını sağlamak üzere alt düzenleme yapmaya yetkilidir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 17 – (1) 29/1/1999
tarihli ve 23595 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Esnaf ve
Sanatkarları Konfederasyonu Kapasite Raporu Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelik,
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik
hükümlerini Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu Genel Başkanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|
Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
12/9/2008
|
26995
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
22/12/2018
|
30633
|
2.
|
|
|