BELEDİYE ZABITA
YÖNETMELİĞİ(2)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak
ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
amacı, belediye zabıta teşkilâtının kuruluş, görev, yetki ve sorumluluklarını, zabıta
memurlarının niteliklerini, görevde yükselme ve mesleki eğitimlerini,
kıyafetleri ile çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik
belediyelerin zabıta teşkilatını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik,
3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 51 inci maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında;
a) Bakanlık: İçişleri
Bakanlığını,
b) Belediye zabıtası:
Beldenin düzenini muhafaza eden, belde halkının esenlik, sağlık ve huzurunu
koruyan, yetkili organların bu amaçla alacakları kararları uygulayan özel
zabıta kuvvetini,
c) Belediye zabıta
personeli: Belediye zabıta birimindeki daire başkanı, müdür, şube müdürü, amir,
komiser ve memurlarını,
ç) Değerlendirme formu:
Bu Yönetmelik kapsamında görevde yükselme eğitimine alınacakların öğrenim
durumu, hizmet süresi, disiplin ve sicil şartları açısından değerlendirilerek
tabi tutulacağı puanlamayı gösteren formunu,
d) Görevde yükselme
eğitimi: Görevde yükselmeye ilişkin olarak verilecek hizmet içi eğitimini,
e) Görevde yükselme
sınavı: Görevde yükselme eğitimini tamamlayanların tabi tutulacağı yazılı
sınavını,
f) Zabıta birim
amirliği: Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen birimleri,
g) (Ek:RG-14/11/2017-
30240) DPB: Devlet Personel Başkanlığını,
ğ) (Ek:RG-14/11/2017-
30240) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,
h) (Ek:RG-14/11/2017-
30240) KPSS: B grubu kadrolar için yapılan Kamu Personel Seçme Sınavını,
ı) (Ek:RG-14/11/2017-
30240) Sınav: Belediyenin boş zabıta memuru kadrolarına atanacakları
belirlemek üzere, öğrenim düzeyleri itibariyle geçerliliği devam eden KPSS
sonuçlarına göre yapılacak sıralama sonucu belirlenen adayların katılımı ile
yapacağı yazılı veya sözlü sınavı,
i) (Ek:RG-14/11/2017-
30240) Sınav kurulu: Giriş sınavına ilişkin işlemleri yürütmek üzere beş
kişiden teşkil ettirilen kurulu,”
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Zabıta Teşkilatı
Kuruluş
MADDE 5 – (1) Belediye zabıta teşkilatı;
22/2/2007 tarihli ve 26442 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Belediye ve Bağlı
Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde belediye meclisi kararı ile oluşturulur.
Teşkilat oluşturulurken kaynakların etkili ve verimli kullanılması, zabıta
hizmetlerinin kalitesinin artırılması, ihtiyaç duyulan nitelik, unvan ve sayıda
personel istihdamının sağlanması gözetilir.
(2) Beldenin nüfusu,
fiziki ve coğrafi yapısı ile gelişme potansiyeli dikkate alınarak, zabıta
teşkilatı için ihtiyaç duyulacak norm kadroya uygun olarak birimler
kurulabilir.
(3) Belediye
zabıtası, hizmetin gereğine ve yoğunluğuna göre, imar, çevre, sağlık, trafik ve
turizm gibi kısımlara ayrılabilir.
(4) Belediye zabıtası,
hizmetin özelliğine göre sabit, gezici veya toplu olarak görev yapar.
Kadro ve unvanlar
MADDE 6 – (1) Belediye zabıta
teşkilatı personel kadro ve unvanları; Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli
İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına İlişkin Esaslara göre
belirlenmiş; daire başkanı, zabıta müdürü, zabıta şube müdürü, zabıta amiri,
zabıta komiseri ve zabıta memuru unvanlı kadrolar ile hizmet için gerekli diğer
kadrolardan oluşur.
Bağlılık
MADDE 7 – (1) Belediye zabıta
teşkilatı belediye başkanına bağlıdır. Belediye başkanı, zabıta teşkilatı
üzerindeki yetkilerini belediye başkan yardımcısına; büyükşehirlerde genel
sekreter veya genel sekreter yardımcısına devredebilir.
(2) Özel kanunların
yetkili kıldığı hallerde mahallin en büyük mülki amiri belediye zabıtasını
görevlendirebilir. Bu durumlarda ilgili belediye başkanlığına bilgi verilir.
Görev alanı
MADDE 8 – (1) Belediye
zabıtası belediye sınırları içerisinde görevli ve yetkilidir. Ayrıca, mücavir
alanlarda kanunlarla belediyenin yetki ve sorumluluğuna verilmiş hizmetler
bakımından da yetkili ve görevlidir.
(2) Büyükşehir
belediye zabıtası ile büyükşehir ilçe ve ilk kademe belediye zabıtalarının
birlikte görev yaptığı durumlarda gözetim ve koordinasyon yetkisi, büyükşehir
zabıta biriminin en üst amirine aittir. Bu durumda büyükşehir belediyesinin
görevlendireceği zabıta amirinin ilçe ve ilk kademe belediyesinin
görevlendireceği zabıta amirinden daha üst rütbeli veya aynı rütbede ise
kıdemli olması şarttır.
Çalışma düzeni
MADDE 9 – (1) Belediye zabıta
hizmetleri resmi tatil günleri de dâhil olmak üzere, günün 24 saati
aksatılmadan sürdürülür. Zabıta personelinin çalışma süresi ve saatleri
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda belirtilen çalışma
süre ve saatlerine bağlı olmaksızın, hizmetin aksatılmadan yürütülmesini
sağlayacak şekilde aynı Kanunun 101 inci maddesi gereğince Devlet Personel
Başkanlığının uygun görüşü alındıktan sonra belediye zabıtasının en yüksek
dereceli amirinin teklifi ve belediye başkanının onayı ile tespit olunur. Fazla
çalışma ücretleri ile ilgili olarak 5393 sayılı Kanunda yer alan hükümler
uygulanır.
(2) Zabıta
personelinin çalışma saatleri vardiyalar halinde görevin gereğine göre 24 saat
iş 48 saat istirahat veya 12 saat iş 24 saat istirahat şeklinde düzenlenebilir.
Belediye zabıta memurlarının haftalık olağan çalışma saatleri 48 saati
geçmeyecek şekilde düzenlenir. Ancak, personel sayısı az olan zabıtalarda 12
saat iş, 12 saat istirahat şeklinde düzenleme yapılabilir. Bu uygulamadan
dolayı hizmetin sürekliliğini aksatmamak kaydıyla ve bir sıra dâhilinde
personele 657 sayılı Kanunun 99 uncu maddesi göz önünde bulundurularak ayrıca
haftada bir gün ilave izin verilebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görev, Yetki ve
Sorumluluk
Görevleri
MADDE 10 – (1) Belediye
zabıtasının görevleri şunlardır:
a) Beldenin düzeni ve
esenliği ile ilgili görevleri;
1) Belediye sınırları
içinde beldenin düzenini, belde halkının huzurunu ve sağlığını sağlayıp korumak
amacıyla kanun, tüzük ve yönetmeliklerde, belediye zabıtasınca yerine
getirileceği belirtilen görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak.
2) Belediyece yerine
getirileceği belirtilip de mahiyeti itibariyle belediyenin mevcut diğer
birimlerini ilgilendirmeyen ve belediye zabıta kuruluşunca yerine getirilmesi
tabii olan görevleri yapmak.
3) Belediye karar
organları tarafından alınmış kararları, emir ve yasakları uygulamak ve
sonuçlarını izlemek,
4) Ulusal bayram ve
genel tatil günleri ile özellik taşıyan günlerde yapılacak törenlerin
gerektirdiği hizmetleri görmek.
5) Cumhuriyet
Bayramında iş yerlerinin kapalı kalması için gerekli uyarıları yapmak,
tedbirleri almak, bayrak asılmasını sağlamak.
6) Kanunların belediyelere
görev olarak verdiği takip, kontrol, izin ve yasaklayıcı hususları yerine
getirmek.
7) Belediye cezaları
ile ilgili olarak kanunlar uyarınca belediye meclisi ve encümeninin koymuş
olduğu yasaklara aykırı hareket edenler hakkında gerekli işlemleri yapmak.
8) 2/1/1924 tarihli
ve 394 sayılı Hafta Tatili Kanununa göre belediyeden izin almadan çalışan
işyerlerini kapatarak çalışmalarına engel olmak ve haklarında kanuni işlemleri
yapmak.
9) Bulunmuş eşya ve
malları, mevzuat hükümlerine ve belediye idaresinin bu konudaki karar ve
işlemlerine göre korumak; sahipleri anlaşıldığında onlara teslim etmek;
sahipleri çıkmayan eşya ve malların, mevzuatta ayrıca özel hüküm yoksa bakım ve
gözetim masrafı alındıktan sonra bulana verilmesini sağlamak.
10) 28/4/1926 tarihli
ve 831 sayılı Sular Hakkındaki Kanuna göre, umumi çeşmelerin kırılmasını,
bozulmasını önlemek; kıran ve bozanlar hakkında işlem yapmak, şehir içme suyuna
başka suyun karıştırılmasını veya sağlığa zararlı herhangi bir madde atılmasını
önlemek, kaynakların etrafını kirletenler hakkında gerekli kanuni işlemleri
yapmak.
11) 25/4/2006 tarihli
ve 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu ve bu Kanuna göre çıkarılan 31/7/2006
tarihli ve 25245 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Adres ve Numaralamaya
İlişkin Yönetmelik çerçevesinde binalara verilen numaraların ve sokaklara
verilen isimlere ait levhaların sökülmesine, bozulmasına mani olmak.
12) 23/2/1995 tarihli
ve 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde
etiketsiz mal, ayıplı mal ve hizmetler, satıştan kaçınma, taksitli ve
kampanyalı satışlar ve denetim konularında belediyelere verilen görevleri
yerine getirmek.
13) Kanunen
belediyenin izni veya vergi ve harçlara tabi iken izin alınmaksızın veya harç
ve vergi yatırılmaksızın yapılan işleri tespit etmek, bunların yapılmasında,
işletilmesinde, kullanılmasında veya satılmasında sakınca varsa derhal men
etmek ve kanuni işlem yapmak.
14) 30/6/1934 tarihli
ve 2548 sayılı Ceza Evleriyle Mahkeme Binaları İnşası Karşılığı Olarak Alınacak
Harçlar ve Mahkumlara Ödettirilecek Yiyecek Bedelleri Hakkında Kanuna göre
cezaevinde hükümlü olarak bulunanlar ve 11/8/1941 tarihli ve 4109 sayılı Asker
Ailelerinden Muhtaç Olanlara Yardım Hakkında Kanuna göre, yardıma muhtaç
olduğunu beyanla müracaat edenler hakkında muhtaçlık durumu araştırması yapmak.
15) 26/5/1981 tarihli
ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununa göre, izin verilmeyen yerlerin
işgaline engel olmak, işgaller ile ilgili tahsilat görevlilerine yardımcı
olmak.
16) 31/8/1956 tarihli
ve 6831 sayılı Orman Kanunu hükümlerince belediye sınırları içinde kaçak orman
emvalinin tespiti halinde orman memurlarına yardımcı olmak,
17) 12/9/1960 tarihli
ve 80 sayılı 1580 Sayılı Belediye Kanununun 15 inci Maddesinin 58 inci Bendine
Tevfikan Belediyelerce Kurulan Toptancı Hallerinin Sureti İdaresi Hakkında
Kanun, 24/6/1995 tarihli ve 552 sayılı Yaş Sebze ve Meyve Ticaretinin
Düzenlenmesi ve Toptancı Halleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine
göre verilmiş bulunan sanat ve ticaretten men cezalarını yerine getirmek ve hal
dışında toptan satışlara mani olmak.
18) 15/5/1959 tarihli
ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle
Yapılacak Yardımlara Dair Kanun gereğince yangın, deprem ve su baskını gibi
hallerde görevli ekipler gelinceye kadar gerekli tedbirleri almak.
19) 11/1/1989 tarihli
ve 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanununa ve ilgili yönetmeliklerine göre, ölçü
ve tartı aletlerinin damgalarını kontrol etmek, damgasız ölçü aletleriyle satış
yapılmasını önlemek, yetkili tamircilerin yetki belgelerini kontrol etmek,
damgalanmamış hileli, ayarı bozuk terazi, kantar, baskül, litre gibi ölçü
aletlerini kullandırmamak, kullananlar hakkında gerekli işlemleri yapmak.
20) 14/6/1989 tarihli
ve 3572 sayılı İşyeri Açma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin
Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanun ile 14/7/2005 tarihli ve 2005/9207 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, İşyeri Açma ve Çalışma
Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik hükümleri gereğince, işyerinin açma ruhsatı alıp
almadığını kontrol etmek, yetkili mercilerce verilen işyeri kapatma cezasını
uygulamak ve gereken işlemleri yapmak.
21) 5/12/1951 tarihli
ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında korunan eser, icra ve
yapımların tespit edildiği kitap, kaset, CD, VCD ve DVD gibi taşıyıcı
materyallerin yol, meydan, pazar, kaldırım, iskele, köprü ve benzeri yerlerde
satışına izin vermemek ve satışına teşebbüs edilen materyalleri toplayarak
yetkililere teslim etmek.
22) 21/7/1953 tarihli
ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkındaki Kanuna göre belediye
alacaklarından dolayı haciz yoluyla yapılacak tahsilatlarda yardımcı olmak.
23) 13/3/2005 tarihli
ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu ile verilen görevleri yerine getirmek.
24) Korunması
belediyelere ait tarihi ve turistik tesisleri muhafaza etmek, kirletilmesine,
çalınmalarına, tahrip edilmelerine ve her ne suretle olursa olsun zarara
uğratılmalarına meydan vermemek.
25) Mülki idare
amiri, belediye başkanı veya yetkili kıldığı amirlerin hizmetle ilgili emirlerini
yerine getirmek.
b) İmar ile ilgili
görevleri;
1) Fen elemanlarıyla
birlikte yapılacak yasal işlemleri yerine getirmek.
2) 3/5/1985 tarihli
ve 3194 sayılı İmar Kanunu ve ilgili imar yönetmeliklerine göre belediye ve mücavir
alan sınırları içinde güvenlik tedbirleri alınması gerekli görülen arsaların
çevrilmesini sağlamak, açıkta bulunan kuyu, mahzen gibi yerleri kapattırarak
zararlarını ve tehlikelerini gidermek, kanalizasyon ve fosseptik çukurlarının
sızıntı yapmalarına mani olmayı sağlamak, hafriyat atıklarının müsaade edilen
yerler dışına dökülmesini önlemek, yıkılacak derecedeki binaları boşalttırmak,
yıkım kararlarının uygulanmasında gerekli tedbirleri almak, ruhsatsız yapılan
inşaatları tespit etmek ve derhal inşaatı durdurarak belediyenin fen
kuruluşlarının yetkili elemanlarıyla birlikte tutanak düzenlemek ve haklarında
kanuni işlem yapmak.
3) 20/7/1966 tarihli
ve 775 sayılı Gecekondu Kanununa göre izinsiz yapılaşmaya meydan vermemek,
izinsiz yapıların tespitini yapmak ve fen elemanlarının gözetiminde yıkılmasını
sağlamak ve gerekli diğer tedbirleri almak.
4) 21/7/1983 tarihli
ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununa göre, sit ve
koruma alanlarında ruhsatsız yapı, izinsiz kazı ve sondaj yaptıranları, izinsiz
define arayanları ilgili mercilere bildirmek.
c) Sağlık ile ilgili
görevleri;
1) 24/4/1930 tarihli
ve 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu ve 27/5/2004 tarihli ve 5179 sayılı
Gıdaların Üretimi Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin
Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun, ilgili tüzük ve yönetmeliğin
uygulanmasında ve alınması gerekli kararların yerine getirilmesinde görevli
personele yardımcı olmak.
2) Ruhsatsız olarak açılan
veya ruhsata aykırı olarak işletilen işyerleriyle ilgili olarak İşyeri Açma ve
Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre işlem yapmak.
3) İlgili
kuruluşlarla işbirliği halinde, 5393 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci
fıkrasının (l) bendi uyarınca gayri sıhhi müesseseler ile umuma açık istirahat
ve eğlence yerlerinin ruhsatlı olup olmadığını denetlemek.
4) Ev, apartman ve
her türlü işyerlerinin çöplerinin sokağa atılmasına mani olmak, çöp kutu ve
atıklarının eşelenmesini önlemek.
5) Cadde, sokak, park
ve meydanlarda mevzuata ve sağlık şartlarına aykırı olarak satış yapan seyyar
satıcıları men etmek, bu hususta yetkili mercilerin kararlarıyla zabıta
tarafından yerine getirilmesi istenen hizmetleri yapmak.
6) Gıdaların Üretimi
Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek
Kabulü Hakkında Kanun, ilgili tüzük ve yönetmelikler gereğince yıkanmadan,
soyulmadan veya pişirilmeden yenen gıda maddelerinin açıkta satılmasına mani
olmak, karıştırıldıklarından şüphe edilenlerden tahliller yapılmak üzere numune
alınması hususunda ilgili teşkilata bilgi vermek, yetkili personelin
bulunmaması halinde tüzük ve yönetmeliklerde belirtilen kurallara uygun olarak
numuneyi bizzat almak ve yapılan tahlil sonucunda sağlığa zararlı oldukları
tespit edilenleri yetkililerin kararı ile imha etmek.
7) Yetkili mercilerin
kararları doğrultusunda belirlenen yerler dışında kurban kesilmesini önlemek.
8) 9/8/1983 tarihli
ve 2872 sayılı Çevre Kanununa ve ilgili yönetmeliklere göre çevre ve insan
sağlığına zarar veren, kişilerin huzur ve sükûnunu, beden ve ruh sağlığını
bozacak şekilde gürültü yapan fabrika, işyeri, atölye, eğlence yerleri gibi
müesseseleri tutanak düzenleyerek yetkili mercilere bildirmek ve bu konuda
kendisine verilen görevleri yerine getirmek.
9) 8/5/1986 tarihli
ve 3285 sayılı Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanununa ve ilgili yönetmeliğe göre
bir yerde hastalık çıkması veya sebebi belli olmayan hayvan ölümlerinin
görülmesi halinde ilgili mercilere haber vermek, bu yerleri geçici kordon
altına almak, yetkililere bu konuda her türlü yardımı yapmak, imhası gereken
hayvanların itlafına yardımcı olmak, bunların insan sağlığına zarar vermeyecek
şekilde imhasını yaptırmak.
10) 3285 sayılı
Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanununa ve Yönetmeliğine göre hayvan ve hayvansal
ürünlerin nakliyeciliğini yapanların ruhsatlarını ve hayvanların menşe
şahadetnamelerini kontrol etmek, mezbaha ve et kombinası dışı kesimleri
önlemek, bunların hakkında kanuni işlemler yapmak.
11) 24/6/2004 tarihli
ve 5199 sayılı Hayvanları Koruma Kanunu ile belediyelere, zabıtanın görevleri
içerisinde verilen yetkileri kullanmak.
12) İlgili kuruluşlar
ile işbirliği halinde fırınların ve ekmek fabrikalarının ve diğer gıda üretim
yerlerinin sağlık şartlarına uygunluğunun denetiminde ilgili kuruluşların
talebi halinde nezaret etmek, ekmek ve pide gramajını kontrol etmek, gerekli
kanuni işlemleri yapmak.
ç) Trafikle ilgili
görevleri;
1) 13/10/1983 tarihli
ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre belediye sınırları ve mücavir
alanlar içerisindeki karayolları kenarlarında yapılan yapı ve tesisler için
belge aramak, olmayanlar hakkında fen elemanları ile birlikte tutanak
düzenlemek.
2) Yetkili organların
kararı uyarınca belirlenen kara, deniz, su ve demiryolu üzerinde işletilen her
türlü servis ve toplu taşıma araçları ile taksilerin sayılarını, bilet ücret ve
tarifeleri ile zaman ve güzergâhlarını denetlemek.
3) Yetkili organların
kararı uyarınca tespit edilen durak yerleri ile karayolu, yol, cadde, sokak,
meydan ve benzeri yerler üzerindeki araç park yerlerinde gereken denetimleri ve
diğer iş ve işlemleri yapmak.
4) Kanunlarla
belediyelere verilen trafik görev ve yetkilerinden belediye başkanlığınca uygun
görülenleri yürütmek,
5) Belediyelerce
yapılan alt yapı çalışmalarında gerekli trafik önlemlerini almak.
6) Belediyelerce
dikilen trafik işaret ve levhalarına verilen hasarları tespit etmek.
7) Şehirlerarası
otobüs terminalleri ile diğer garajlardaki otobüslerin fiyat ve zaman
tarifelerini denetlemek, uymayanlara tutanak düzenlemek.
d) Yardım görevleri;
1) Beldenin yabancısı
bulunan kimselere yardımcı olmak.
2) Savaş ve savaşa
hazırlık gibi olağanüstü hallerde sivil savunma hizmetlerinin gerektirdiği ve
kendisine verilen görevleri yerine getirmek.
3) Korunmaya ve
bakıma muhtaç çocukları, özürlüleri, yaşlıları ve yardıma muhtaç kişileri
tespit halinde sosyal hizmet kurumlarına bildirmek.
Yetkileri
MADDE 11 – (1) Belediye
zabıtası; kanun, tüzük, yönetmeliklerin ve yetkili belediye organlarının
yüklediği görevleri yerine getirebilmek için belediye sınırları içinde;
a) Umuma açık yerlere
girer, gerekli kontrolleri yapar, sahip veya işletenlerinden kontrol konusu ile
ilgili belgeler ister ve haklarında tutanak düzenler,
b) Boşaltılması ve
yıktırılması hususunda yetkili mercilerin karar veya emirleri bulunan yapı, ev
veya müesseselere kanuni yetkililerle birlikte girer ve yasal yaptırım uygular,
c) Mevzuatla belediye
zabıtasına tanınan yetkileri kullanmaya mani olanlar hakkında adli kovuşturma
yapılmak üzere tutanak düzenler,
ç) Belediyenin
taşınır ve taşınmaz mallarına vaki olacak tecavüzleri usulünce önler,
d) Umumi yerlerde
belediye nizamlarına aykırı olarak seyyar satışta bulunan kimseleri ve
başkalarının ticarethane önlerini de kapatacak şekilde yaya kaldırımlarını,
izinsiz işgal edenleri men eder,
e) Taşıtların durmak,
duraklamak ya da park etmek suretiyle yolları, herkesin gelip geçmesine mahsus
yerleri ve yaya kaldırımlarını işgallerini önler,
f) Umumi yol,
kaldırım ve meydanlarda izinsiz olarak gazete, dergi ve kitapların yerde teşhir
edilerek satışını önler,
g) 5846 sayılı Fikir
ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında korunan eser, icra ve yapımların tespit
edildiği kitap, kaset, CD, VCD ve DVD gibi taşıyıcı materyallerin, pazar veya
panayır kurulan yerler, meydanlar, mezat yerleri, yol, meydan, pazar, iskele,
köprü gibi umuma ait yerlerde satışına izin vermez ve bunların satışını
engeller, satışına teşebbüs edilen materyalleri toplayarak yetkili makamlara
teslim eder,
ğ) Sağlığa mutlak
surette zararlı olduğu usulünce yapılmış tahliller sonunda sabit olan bozulmuş,
kokmuş ve çürümüş gıda maddelerini yetkililerin isteği ve raporu üzerine imha
eder,
h) Sahipsiz olup,
beldede başıboş dolaşan hayvanların muhafaza altına alınmasını sağlar ve
bunlardan tehlike yaratması muhtemel olanların veteriner ekiplerince usulü
dairesinde etkisiz hale getirilmesine yardımcı olur,
ı) Umumi yerlerde
aşırı derecede gürültü yapanlara, çevreyi kirletenlere, pazar ve panayır
yerlerinde geliş ve gidişi zorlaştıranlara gerekli ikaz ve tembihatta bulunur,
uymayanlar hakkında gerekli yasal işlemi yapar.
Sorumluluğu
MADDE 12 – (1) Belediye
zabıtası amir ve memurları, görevlerine ilişkin kanun, tüzük, yönetmelik ve
emirleri bilmekle, hizmetlerini bunların hükümleri dairesinde yapmakla ve
görevlerin yerine getirilmesi sırasında birbirlerine yardım etmekle yükümlü ve
sorumludurlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sınav ve Atamaya
İlişkin Esaslar(3)
Atama izni ve sınav
duyurusu
MADDE 13
– (Başlığı ile birlikte değişik:RG-14/11/2017- 30240)
(1) Belediye tarafından,
atama yapılacak kadro unvan ve sayıları için (Değişik
ibare:RG-23/5/2019-30782) Çevre ve Şehircilik Bakanlığından izin
alınır. İzin verilmeyen kadrolar için duyuru ve sınav yapılamaz.
(2) Belediye, atama
yapılacak boş zabıta memuru kadro sayıları ile bu kadroların sınıf ve
derecelerini; sıralamaya esas olacak KPSS puan türü ile asgari puanı; başvuru
tarihleri ile başvuru yöntemini; başvuru yapacak adayda aranılacak nitelikler
ile istenilen belgeleri; yapılacak sınavın yeri, zamanı, türü, sınav konuları
ve değerlendirme yöntemi ile gerekli görülen diğer hususları son başvuru
tarihinden en az 15 gün önce Türkiye genelinde yayın yapan gazetelerin en az
birinde ve bir mahalli gazetede ilan vermek suretiyle adaylara duyurur.
(3) Ayrıca
belediyenin, (Değişik ibare:RG-23/5/2019-30782) Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğünün ve DPB’nin kurumsal internet
adreslerinde de son başvuru tarihinden en az 15 gün önce duyuru yapılır.
Sınava kabul için ön
şartlar
MADDE 13/A – (Ek:RG-14/11/2017-
30240)
(1) Sınava katılmak
isteyenlerin, sınava son başvuru tarihi itibariyle;
a) 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 48 inci maddesinde belirtilen genel şartları taşımaları,
b) En az lise veya
dengi okul mezunu olmaları,
c) Tartılma ve
ölçülme aç karnına, soyunuk ve çıplak ayakla olmak kaydıyla erkeklerde en az
1.67 metre, kadınlarda en az 1.60 metre boyunda olmak ve boyun 1 metreden fazla
olan kısmı ile kilosu arasında (+,-) 10 kilogramdan fazla fark olmaması,
ç) Sınavın yapıldığı
tarihte 30 yaşını doldurmamış olmaları,
d) Geçerlilik süresi
dolmamış KPSS puan türünden, sınav duyurusunda belirtilmiş olan asgari puanı
almış olmaları,
gerekir.
Başvuru
MADDE 13/B
– (Ek:RG-14/11/2017- 30240)
(1) Başvurular şahsen
yapılır.
(2) Başvuru
sırasında; adaylardan EK-2’de yer alan başvuru formunun yanı sıra nüfus cüzdanı
veya kimlik kartı, mezuniyet belgesi, KPSS sonuç belgesi ve benzeri belgelerin
aslı veya onaylı örneği ya da aslı ibraz edilmek şartıyla sureti istenir.
Başvuruların
değerlendirilmesi
MADDE 13/C – (Ek:RG-14/11/2017-
30240)
(1) Belediye, T.C.
kimlik numarası ile ÖSYM kayıtlarının uyumunu kontrol etmek suretiyle adayları
KPSS puanlarına göre sıralayarak, en yüksek puanlı adaydan başlamak üzere atama
yapılacak boş kadro sayısının beş katı oranında adayı sınava çağırır. Sınava
çağrılacak son sıradaki adayla aynı puana sahip olan diğer adaylar da sınava
çağrılır. Sınava girmeye hak kazanan adaylar ve KPSS puanları belediyenin
internet adresinde ilan edilir.
(2) Sınava çağrılan
adaylara belediyece düzenlenen ve adayların kimlik bilgileri ile sınav yeri ve
tarihinin bulunduğu EK-3’te yer alan bir sınav giriş belgesi gönderilir. Bu
belge sınava girişte ibraz edilir.
Sınav kurulu ve
görevleri
MADDE 13/Ç –
(Ek:RG-14/11/2017- 30240)
(1) Sınav
kurulu, atamaya yetkili amir veya görevlendireceği kişinin başkanlığında, üyelerden
biri insan kaynaklarından sorumlu birim temsilcisi, biri zabıtadan sorumlu
birim temsilcisi olmak üzere atamaya yetkili amirce belirlenecek toplam beş
üyeden teşekkül eder. Aynı usulle birer yedek üye belirlenir. İhtiyaç duyulması
halinde belediye dışından da kamu görevlileri sınav kurulunda üye olarak
görevlendirilebilir.
(2) Giriş sınavına,
sınav kurulunun başkan ve üyelerinin eşlerinin, üçüncü dereceye kadar (bu
derece dâhil) kan ve sıhrî hısımlarının katıldığının tespit edilmesi halinde,
bu üye veya üyeler sınav kurulu üyeliğinden çıkarılır ve bunların yerine yedek
üye veya üyeler görevlendirilir.
(3) Sınav kurulu;
sınavın yapılması, değerlendirilmesi, başarı listesinin düzenlenmesi, sınav
sonuçlarının ilanı, sınava ilişkin itirazların incelenip sonuçlandırılması ve
sınavla ilgili diğer işleri yürütür.
(4) Sınav kurulu, üye
tam sayısı ile toplanır. Kararlar oy çokluğuyla alınır.
Sınav konuları
MADDE 13/D –
(Ek:RG-14/11/2017- 30240)
(1) Yazılı veya sözlü
sınav;
a) Türkiye
Cumhuriyeti Anayasası,
b) Atatürk İlkeleri
ve İnkılâp Tarihi,
c) 657 sayılı Devlet
Memurları Kanunu,
ç) Mahalli idarelerle
ilgili temel mevzuat,
konuları ile kadro
unvanına ilişkin mesleki ve uygulamalı bilgi ve yeteneğin ölçülmesini kapsar.
Sınavın yapılması
MADDE 13/E – (Ek:RG-14/11/2017-
30240)
(1) Sınav adayların
bilgi ve yeteneklerini ölçecek şekilde yazılı veya sözlü olarak yapılır.
Sınav sonuçlarının
değerlendirilmesi ve ilanı
MADDE 13/F –
(Ek:RG-14/11/2017- 30240)
(1) Sınavda
değerlendirme, bu Yönetmeliğin 13/D maddesinin (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde
yer alan konularda 15’er puan, kadro unvanına ilişkin mesleki ve uygulamalı
bilgi ve yeteneğin ölçülmesinde ise 40 puan olmak üzere toplamda 100 tam puan
üzerinden yapılır ve sınav kurulu üyelerince verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa
geçirilir.
(2) Sınavda başarılı
sayılmak için, sınav kurulu başkan ve üyelerinin 100 tam puan üzerinden
verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az 60 olması şarttır.
(3) Adayların atamaya
esas başarı puanı, belediye tarafından yapılan yazılı veya sözlü sınav puanları
ile KPSS puanlarının aritmetik ortalaması alınmak suretiyle belirlenir ve
belediyenin internet adresinde ilan edilir.
(4) Adayların
atanmaya esas başarı puanlarının aynı olması halinde KPSS puanı yüksek olana
öncelik tanınır.
(5) En yüksek başarı
puanından başlamak üzere atama yapılacak kadro sayısı kadar aday asıl aday
olarak belirlenir. Belediye, asıl aday sayısı kadar yedek aday da
belirleyebilir. Asıl ve yedek aday listeleri de belediyenin internet adresinde
ilan edilir ve listede yer alanlara ayrıca yazılı tebligat yapılır.
Sınav sonuçlarına
itiraz
MADDE 13/G – (Ek:RG-14/11/2017-
30240)
(1) Sınav
sonuçlarına, başarı listesinin belediyenin internet adresinde ilanından itibaren
yedi gün içinde yazılı olarak itiraz edilebilir. İtirazlar, sınav kurulu
tarafından yedi gün içerisinde sonuçlandırılır ve ilgiliye yazılı olarak bilgi
verilir.
Atama işlemleri
MADDE 14 – (Başlığı
ile birlikte değişik:RG-14/11/2017- 30240)
(1) Belediyenin
internet adresinde, başarı listesine göre sınavı asıl olarak kazandığı
belirlenenlerden istenilecek belgeler ile belgelerin son teslim tarihine
ilişkin bir duyuru yayımlanır ve atanmaya hak kazananlar, duyuruda belirtilen
süre içerisinde, istenilen belgeler ile birlikte atanmak üzere yazılı başvuruda
bulunur.
(2) Belediyece
yapılacak belge incelemesinden sonra atanmayı haiz olduğu tespit edilenlerin
atamaları yapılır. Ancak atama için öngörülen koşullara uymayan, gerekli
belgeleri süresi içinde getirmeyen veya güvenlik soruşturması olumsuz
sonuçlanan adayların atamaları yapılmaz.
(3) Atanmış olsalar
dahi atanma şartlarını taşımadığı tespit edilenlerin atamalarının iptal
edilmesi, atanılan göreve geçerli bir mazeret olmaksızın süresi içinde
başlanmaması ya da atanma hakkından vazgeçilmesi sebebiyle boş kalan kadrolara
başarı puan sıralamasının ilan edildiği tarihten itibaren altı aylık süreyi
aşmamak üzere, yapılacak müteakip sınava ilişkin duyuruya kadar, yedekler
arasından başarı sıralamasına göre atama yapılabilir.
Gerçeğe aykırı beyan
MADDE 14/A – (Ek:RG-14/11/2017-
30240)
(1) Sınav başvuru
formunda ya da atama işlemleri sırasında gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu veya
belge verdiği tespit edilenlerin sınav sonuçları geçersiz sayılır ve atamaları
yapılmaz, atamaları yapılmış ise iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talep
edemez.
(2) Gerçeğe aykırı
beyanda bulunduğu veya belge verdiği tespit edilenler hakkında ilgili makamlara
suç duyurusunda bulunulur.
Sınav belgelerinin
saklanması
MADDE 14/B
– (Ek:RG-14/11/2017- 30240)
(1) Ataması
yapılanların sınavla ilgili belgeleri, ilgililerin özlük dosyalarında saklanır.
Sınava başvurmakla birlikte ataması yapılmayanların belgeleri, başarı
listesinin ilanını izleyen iki ay içerisinde talep etmeleri halinde kendilerine
iade edilir.
Sekretarya hizmetleri
MADDE 14/C –
(Ek:RG-14/11/2017- 30240)
(1) Bu
Yönetmelikte yer alan sınava ve sınav kuruluna ilişkin sekretarya hizmetleri
insan kaynaklarından sorumlu birim tarafından yürütülür.
Bildirim yükümlülüğü
MADDE 15 – (Başlığı
ile birlikte değişik:RG-14/11/2017- 30240)
(1) Ataması yapılarak
göreve başlatılanlar ile ataması yapıldığı halde göreve başlamayanlar, atamanın
yapıldığı tarihten itibaren 15 gün içerisinde İçişleri Bakanlığı ile DPB’ye
bildirilir. (Değişik ibare:RG-23/5/2019-30782) Çevre ve Şehircilik
Bakanlığına yapılacak bildirime göreve başlayanların güvenlik soruşturması
raporları da eklenir.
Başka memurluklardan
naklen geçiş
MADDE 16 – (Değişik:RG-14/11/2017-
30240)
(1) Diğer kamu kurum
ve kuruluşları veya belediye hizmet birimlerinde asıl memur kadrosunda
çalışanlardan, belediye zabıta memurluğuna geçmek isteyenler; 35 yaşını
aşmamaları, bu Yönetmeliğin 13/A maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c)
bentlerinde yer alan şartları taşımaları, 13/E maddesinde öngörülen sınavda
başarılı olmaları kaydıyla 657 sayılı Kanuna ve diğer mevzuat hükümlerine
uyularak zabıta memurluğuna atanabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Görevde Yükselme
Esasları
Görevde yükselme
şartları
MADDE 17 – (1) Bu Yönetmeliğin 6
ncı maddesinde sayılan unvanlardan daire başkanı ve zabıta müdürü dışındaki
kadrolara yapılacak atamalarda aşağıdaki şartlar aranır.
a) Zabıta şube
müdürlüğüne atanabilmek için;
1) Meslekle ilgili
yüksek öğrenimi bitirmesi veya en az 4 yıllık yüksek öğrenim mezunu olmak,
2) En az iki yıl
zabıta amiri olarak çalışmış olmak,
3) 1-4 dereceli
kadrolara atanmak için 657 sayılı Kanunun 68 inci maddesinin (B) bendinde
belirtilen süre kadar hizmeti bulunmak,
4) Son üç yıllık sicil
notu ortalaması en az iyi derecede olmak,
5) Görevde yükselme
sınavında başarılı olmak,
6) Kadro durumu
elverişli olmak,
b) Zabıta amirliğine
atanabilmek için;
1) En az lise mezunu
olmak,
2) 4 yıllık yüksek
öğrenim mezunları için 2 yıl; 2 yıllık yüksek okul mezunları için 3 yıl, lise
ve dengi okul mezunları için 4 yıl zabıta komiseri olarak çalışmış olmak,
3) Yüksek öğrenim
mezunu olanların 1-4 dereceli kadrolara atanmaları için 657 sayılı Kanunun 68
inci maddesinin (B) bendinde belirtilen süre kadar hizmeti bulunmak,
4) Son üç yıllık
sicil notu ortalaması en az iyi derecede olmak,
5) Görevde yükselme
sınavında başarılı olmak,
6) Kadro durumu
elverişli olmak,
c) Zabıta
komiserliğine atanabilmek için;
1) En az lise mezunu
olmak,
2) 4 yıllık yüksek
öğrenim mezunları için 2 yıl; 2 yıllık yüksek okul mezunları için 3 yıl, lise
ve dengi okul mezunları için 4 yıl zabıta memuru olarak çalışmış olmak,
3) Son üç yıllık
sicil notu ortalaması en az iyi derecede olmak,
4) Görevde yükselme
sınavında başarılı olmak,
5) Kadro durumu
elverişli olmak,
şartları aranır.
(2) Belediyeler,
atanılacak görevin niteliği itibariyle aranacak hizmet sürelerini, 657 sayılı
Kanunun 68 inci maddesinin (B) bendi hükümlerine göre değerlendirerek kendi
kurumlarında ve diğer kurumlarda geçen hizmet sürelerini dikkate alarak
belirlerler. Bu sürelerin en az iki yılının zabıta teşkilatında geçmiş olması
şarttır. Ancak, yeni kurulan belediyeler ile görevde yükselmeyle ilgili
ilanlara başvuru olmaması halinde en az iki yıl çalışmış olmak şartı aranmaz.
Görevde yükselme
eğitimi
MADDE 18 – (1) Zabıta birimleri
görevde yükselme eğitimine katılacak personeli belirleyerek insan kaynakları
birimine bildirir.
(2) Belediyenin insan
kaynakları birimi tarafından; atama yapılacak boş kadronun unvanı, adedi,
derecesi, sınava girecek personelde aranacak şartlar, son başvuru tarihi,
sınavın yapılacağı yer ve tarihi belirlenir.
(3) Bu bilgiler sınav
tarihinden en az bir ay önce insan kaynakları birimi tarafından zabıta
teşkilatına duyurulur. Zabıta teşkilatı da bu duyuruyu adaylara bildirir.
İdarece ivedilik ve zorunluluk görülen hallerde bu duyuru süresi yarısına kadar
kısaltılabilir.
(4) Görevde yükselme
eğitimine katılmak isteyen personel, kurumca belirtilen tarihe kadar
başvurularını birimleri aracılığı ile insan kaynakları birimine yapar.
(5) Görevde yükselme
eğitimine alınacakların sayısı, atama yapılacak boş kadro sayısının üç katını
geçemez. Başvuranların sayısı atama yapılacak boş kadro sayısının üç katını
geçtiği takdirde bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-1 Değerlendirme Formu
doldurularak puanlama yapılır. Eğitime alınacak olanlar en çok puanı alandan
başlayıp boş kadro sayısının üç katına indirilmek suretiyle insan kaynakları birimi
tarafından duyurulur. Puanların eşit olması durumunda sırasıyla hizmet süresi
fazla ve son sicil notu yüksek olana öncelik verilir.
Görevde yükselme
eğitimine katılma şartları
MADDE 19 – (1) Görevde yükselme
eğitimine başvurabilmek için; son başvuru tarihi itibarıyla bu Yönetmeliğin 17
nci maddesinde, unvanlar için sınav hariç belirtilen şartları taşıması gerekir.
(2) Aday memurların,
görevden uzaklaştırılanların, 657 sayılı Kanuna göre memur statüsünde
olmayanların ve belediye kadrosunda bulunmayanların görevde yükselme eğitimine
başvuruları kabul edilmez. Bunlar, düzenlenecek görevde yükselme eğitimine
alınmazlar ve belediyece açılan görevde yükselme sınavına giremezler.
(3) Aylıksız izinli
olanlar ile belediye kadrolarında bulunmakla birlikte başka kurumlarda geçici
görevli bulunanlar, aylıksız izin ve geçici görev hallerinin sona ermesi
durumunda görevde yükselme eğitimine katılabilirler.
Görevde yükselme
eğitiminin şekli ve süresi
MADDE 20 – (1) Belediye, zabıta
personelinin görevde yükselme eğitim programlarını, kendi imkânlarıyla
düzenleyebileceği gibi, yüksek öğretim kurumları veya diğer kamu kurum ve
kuruluşlarıyla müşterek olarak düzenleyebilir. İlçe, ilk kademe ve belde
belediyeleri; büyükşehirlerde büyükşehir belediyesinin, diğer yerlerde il belediyesinin
düzenlediği görevde yükselme eğitim programlarına personelini gönderebilirler.
Büyükşehir veya il belediyelerinin görevde yükselme eğitim programına
personelini gönderen belediyeler, sınav kurullarını kendileri oluşturur ve bu
kurullar vasıtası ile sınavlarını yaparlar.
(2) Eğitim, günde
yedi saat olmak üzere en az iki hafta en fazla sekiz hafta olarak düzenlenir.
Eğitime alınacakların görevde yükselme eğitim programlarının tamamına
katılmaları şarttır. Ancak, kurumlar tarafından en fazla 10 ders saati kadar
mazeret izni verilebilir.
(3) Görevde yükselme
eğitimi bu Yönetmeliğin 21 inci maddesindeki konuları kapsayacak şekilde ve
anılan maddede belirtilen ağırlığa göre programlanır.
(4) Görevde yükselme
eğitimini başarı ile tamamlayanlar ilgili görevde yükselme sınavına katılmaya
hak kazanırlar.
Görevde yükselme
eğitiminin konuları
MADDE 21 – (1) Görevde yükselme
eğitimi aşağıdaki konuları kapsar.
a) T.C. Anayasası;
1) Genel esaslar,
2) Temel haklar ve
ödevler,
3) Devletin temel
organları,
b) Atatürk İlkeleri
ve İnkılap Tarihi, Milli Güvenlik,
c) 657 sayılı Devlet
Memurları Kanunu ve ilgili mevzuat,
ç) Türkçe dil bilgisi
ve yazışma ile ilgili kurallar,
d) Halkla ilişkiler
ve davranış kuralları,
e) Mesleki temel
eğitim;
1) 5393 sayılı
Belediye Kanunu,
2) 10/7/2004 tarihli
ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu,
3) 2464 sayılı
Belediye Gelirleri Kanunu ve ilgili mevzuat,
4) 5326 sayılı
Kabahatler Kanunu ve ilgili mevzuat,
5) 15/5/1930 tarihli ve
1608 sayılı Umuru Belediyeye Müteallik Ahkamı Cezaiye Hakkında 16 Nisan 1340
Tarih ve 486 Numaralı Kanunun Bazı Maddelerini Muaddil Kanun,
6) 3194 sayılı İmar
Kanunu ve ilgili mevzuat,
7) 775 sayılı
Gecekondu Kanunu ve ilgili mevzuat,
8) 11/2/1959 tarihli
ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu ve ilgili mevzuat,
9) 2872 sayılı Çevre
Kanunu ve ilgili mevzuat,
10) 2918 sayılı
Karayolları Trafik Kanunu ve ilgili mevzuat,
11) 4077 sayılı
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve ilgili mevzuat,
12) İşyeri Açma ve
Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik,
13) Belediye
zabıtasının tarihçesi ve bu Yönetmelik,
(2) Bu mevzuata ek
olarak zabıtayı ilgilendiren her türlü kanun, yönetmelik ve yeni çıkacak
yasalar da dikkate alınarak, ihtiyaca göre eğitim programlarında düzenleme
yapılabilir.
(3) Ayrıca zabıta
amirliği ve daha üst kadrolara atanacaklar, zaman yönetimi, karar verme
teknikleri, toplantı yönetimi, liderlik, performans yönetimi ve denetimi,
stratejik planlama gibi konularda da eğitime tabi tutulur.
(4) Eğitim programının
%60’ı mesleki temel eğitim konularından oluşturulur.
Sınav kurulu ve
görevleri
MADDE 22 – (1) Görevde yükselme
sınavına ilişkin işlemleri yürütmek üzere en az üç kişiden oluşacak sınav
kurulu teşkil edilir. Sınav kurulu, belediye başkanının görevlendireceği
kişinin başkanlığında, insan kaynakları hizmetlerini yürüten birim amiri,
zabıta birim amiri ile belediye başkanının görevlendireceği diğer üyelerden
oluşur. Aynı usulle yeterli sayıda yedek üye de belirlenir. Sınav kurulunun
oluşturulamadığı yerlerde bu niteliklere haiz üye görevlendirilmesi mahallin
mülki idare amirinden talep edilir. Sınav kuruluna seçilen üyeler, görevde
yükselme eğitimine alınacak personelden görev ve unvan bakımından daha düşük
seviyede olamaz.
(2) Sınav kurulunun
başkan ve üyeleri; eşlerinin ve üçüncü dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve
ikinci dereceye kadar (bu derece dahil) kayın hısımlarının katıldığı görevde
yükselme sınavında görev alamazlar.
(3) Sınav kurulu,
yapılacak eğitime ilişkin görevde yükselme sınavında sorulacak soruların bilgi
kaynağının hazırlanması, sınav sonuçlarının ilanı, yapılacak itirazların
sonuçlandırılması ve bu konuya ilişkin diğer işleri yürütür.
Görevde yükselme
sınavı
MADDE 23 – (1) Görevde yükselme
eğitimini tamamlayanların görevde yükselebilmeleri için Öğrenci Seçme ve
Yerleştirme Başkanlığına, Milli Eğitim Bakanlığına veya yüksek öğretim
kurumlarından birine yaptırılacak sınavlara katılmaları ve başarılı olmaları
şarttır.
(2) Görevde yükselme
sınavı, bu Yönetmeliğin 21 inci maddesinde yer alan konulardan yapılır. Sınav
soruları ders konu ve saatleri ile orantılı olarak sınav kurulunca hazırlanır.
(3) Sınavda başarılı
sayılmak için 100 puan üzerinden en az 70 puan alınması zorunludur.
Sınav sonuçlarının
açıklanması
MADDE 24 – (1) Sınav kurulu, sınav
sonuçlarını sınavın sonuçlandığı tarihten itibaren en geç on gün içerisinde
ilan eder ve ilgililere yazılı olarak bildirir.
Sınav sonuçlarına
itiraz
MADDE 25 – (1) Sınavlara
katılanlar sınav sonuçlarına itiraz edebilir.
(2) İtirazlar sınav
sonuçlarının ilgililere tebliğinden itibaren on gün içinde bir dilekçe ile
sınav kuruluna yapılır.
(3) Sınav kurulu,
sınav sonuçlarına ilişkin itirazları sınavı yapan kurumla da görüşerek en geç
on gün içinde sonuçlandırır ve ilgililere yazılı olarak bildirir. İtiraz
üzerine sınav kurulunca verilecek kararlar kesindir.
Sınavı kazananların
atanması
MADDE 26 – (1) Yapılan sınav
sonucunda başarılı bulunanlar arasından, 3 ay içinde başarı sıralamasına göre
boş kadro sayısı kadar atama yapılır. İlan edilen boş kadrolara atama
yapıldıktan sonra bu kadroların boşalması durumunda sınavda başarılı olan diğer
adaylar arasından başarı sırasına göre iki yıl içinde atama yapılabilir.
(2) İlan edilen veya
boşalan kadrolara, görevde yükselme sınavında başarılı olanlar atanmadan diğer
mahalli idarelerden veya herhangi bir resmi kurumdan naklen veya açıktan atama
yapılamaz.
Sınav belgelerinin
saklanması
MADDE 27 – (1) Görevde yükselme
sınavında başarılı olarak ataması yapılanların, sınavla ilgili belgeleri özlük
dosyalarında, diğer belgeler ise bir sonraki sınav tarihine kadar insan
kaynakları birimince saklanır.
ALTINCI BÖLÜM
Eğitim-Spor ve
Denetim
Eğitim
MADDE 28 – (1) İçişleri
Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü ve belediye idareleri tek başlarına,
birkaçı bir araya gelerek veya birlikler vasıtasıyla zabıta amir ve
memurlarının genel kültürlerini, meslek bilgilerini ve verimliliklerini
arttırmak, hizmete yatkınlıklarını sağlamak, geliştirmek, gelişen şartların gerekli
kıldığı alanlardaki görgülerini arttırmak ve daha üst kadrolara hazırlamak
amacıyla eğitim programları düzenlerler.
(2) Ayrıca zabıta
teşkilatlarının personelinin temel ve teknik eğitimleri, gerektiğinde eğitim merkezi
bulunan kamu kurum ve kuruluşları, üniversitelerin ilgili bölümleri veya ilgili
sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yapılarak gerçekleştirilir.
Spor
MADDE 29 – (1) Zabıta
personelinin fiziki nitelikleri, hazırlanan spor programları ile desteklenir.
Personele; kültür-fizik çalışmaları, atletizm, aletli sporlar, mukavemet ve
denge sporları ile uygun görülecek diğer mesleki spor faaliyetleri yaptırılarak
iş verimlilikleri arttırılır.
(2) Zabıta
personelinin belirtilen sportif çalışmaları ve mesleki sporları yapabilmesi
için gerekli alan düzenlemesi ile araç gereç ve özel spor kıyafetleri belediye
tarafından temin edilir. Ayrıca bu konuda belediyenin spor ve sosyal
tesislerinden yararlanılır. Zabıta teşkilatına yurt içi ve yurt dışında
düzenlenen spor etkinliklerine ve zabıta spor müsabakalarına katılma imkânı
sağlanır.
(3) Gönüllü zabıtalar
da bu hak ve imkânlardan istifade eder.
Denetim
MADDE 30 – (1) Belediye zabıta
teşkilatı personelinin çalışmaları;
a) Bakanlık denetim
elemanları,
b) Valiler, kaymakamlar
ve belediye başkanları ile bunların görevlendireceği diğer personel,
tarafından
denetlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Belediye Zabıtası
Kılık ve Kıyafeti
Kılık ve kıyafete
ilişkin kurallar
MADDE 31 – (1) Kılık ve
kıyafete ilişkin başlıca kurallar şunlardır:
a) Kanun, tüzük ve
yönetmeliklerle belirlenmiş haller dışında kıyafet üzerine başka bir teçhizat
veya madalya, rozet ve benzeri şeyleri takamaz.
b) Belediye zabıta
personeline verilen kıyafet ve rütbe işaretleri ile bağlı bulunduğu belediyenin
amblemleri bu Yönetmelikte gösterilen renk, vasıf ve şekillere uygun olarak
giyilir, takılır ve taşınır.
c) Kıyafet, temsil
edilen görevin şeref ve itibarına yakışır bir şekilde temiz ve bakımlı
olmalıdır.
ç) Resmi kıyafetle
bulunanlar, üniformanın itibarını kırıcı davranışlarda bulunamazlar.
d) Belediye zabıtası
için yaptırılacak kıyafette kullanılacak malzemenin iyi kalitede olması
gözetilir.
e) Belediye
zabıtalarına verilecek kıyafetin, mevsim ve iklim şartlarına göre giyilme
zamanlarını belediye başkanları belirler.
f) Belediye zabıta
kuruluşunun amirleri ve bu kuruluşu denetim ve teftiş yetkisine sahip
bulunanlar, belediye zabıta personelinin bu Yönetmelik hükümlerine uygun
nitelikte giyinmelerini ve hareket etmelerini sağlamakla yükümlüdürler.
g) Belediye bandosu
belediye zabıta personelinden teşekkül ettiği takdirde, bu Yönetmelikte
belirtilen tören kıyafeti üzerine işaret olarak "Bando Liri"
takarlar.
ğ) Belediye zabıta
personeli kollarına 10 uncu maddedeki görevlerine göre kolluk ve işaretleri
takabilir.
h) Verilen giyecek
eşyasının iyi, temiz, sağlam ve noksansız bulundurulması ve kullanılması
zorunludur. Giyim eşyasının bakım ve tamiri kullanan personel tarafından
yapılır.
Belediye zabıta
personeline verilecek giyecek yardımı
MADDE 32 – (1) Belediye zabıta
personeline verilecek giyecek yardımı; yazlık, kışlık ve tören elbisesi olmak
üzere ihtiyaca ve günün şartlarına göre 657 sayılı Kanunun 211 inci maddesi
esas alınarak belediyece karşılanır. Yazlık ve kışlık elbise her yıl, tören
elbisesi ise iki yılda bir verilir.
(2) Zabıtanın kılık
kıyafeti, iklim ve mevsim şartlarına ve yapılan görevin özelliklerine göre bu
Yönetmelikte belirtilen rütbe işareti ve tanımlanan şekiller haricinde şekil,
renk ve işaret kullanılmamak ve herhangi bir kurumun kıyafetini çağrıştırmamak
üzere (Değişik ibare:RG-23/5/2019-30782) Çevre ve Şehircilik
Bakanlığınca farklılık yapılabilir.
Giyim eşyasının renk,
cins ve şekilleri
MADDE 33 – (1) Belediye zabıta
personelinin giyeceği mont oksfort su geçirmez kumaştan, gök mavisi ve koyu
lacivert çift parçalı imal edilir, pantolon, ceket ve parka ise koyu lacivert
renkte yün, serj veya lastikotin kumaştan olup teferruatı aşağıda açıklandığı
gibidir.
(2) Erkek personel
için;
a) Mont (Şekil-1):
İki parça renkten oluşur. Hakim rengi koyu lacivert olup montun yan cepleri
üzerinden bel lastiğine kadar olan kısım gök mavisi renktedir. Gece
kullanımlarda emniyet açısından kollarda dirsek altına kadar açık mavi şeridin
üzerinde gri fosforlu şeritler bulunur. Montun sırt kısmında büyük harflerle
ilgili belediyesinin ismi oval yazılır, bu yazının alt ortasına gelecek şekilde
de "ZABITA" yazısı yazılır. Kollar ve bel lastiklidir, mont’un
kolları ve içi miflonlu, astarı takılıp çıkarılabilecek şekilde gizli
fermuarlıdır. Sol kolda şehir ambleminin altında iki adet gizli kalem cebi
bulunur. Mont’un yan cepleri gizli, 45 derece yatık, fermuarlı ve fermuarı
gizleyen kumaş hakim renk olan laciverttir. Sol göğüs kısmında yine gizli
fermuarlı bir cep bulunur. Omuz apoletleri cırt cırt yapışkanlı olur, sol kolun
yüzeyine belediye şehir amblemi dikilir. Sağ göğüs üzerine rütbe işareti cırt
cırt yapışkanlı olur, sol göğüs üzerine ise Zabıta arması dikili olur.
b) Ceket (Şekil-2):
Ceket tören kıyafeti olarak genellikle özel günlerde giyilmek üzere; bel kısmı
godeli tam kruvaze, çift sıra altı düğmelidir. Beden boyu, kollarının tabii
sarkıtılmış halinde başparmak ucu uzunluğundadır. Yaka açık ve çift dikişlidir.
Üst yaka parçası dört-dörtbuçuk santimetre ve yaka genişliği yedibuçuk
santimetredir. Ön tarafta klapa ile birleşen uçları dik kenarlıdır. Devrik
kısımları üst düğmeden itibaren onbeş-onsekiz santimetre uzunluğundadır.
Klapalara rozet iliği açılamaz. Cekette iki santimetre çapında hafif bombeli,
beyaz renkte, kararmaz, madeni altı düğme bulunur. Göğüs cepleri yoktur. Dış
alt cepler gizlidir. Üstten konan kapaklar düğmesiz olup, ceketin arkası
ortadan dikişlidir. Ceketin kol ağızları kapaksız ve kolun ağzında küçük boyda
üç beyaz düğme vardır. İçte iki cüzdan cebi ve bir küçük cep bulunur. Astar
kumaşa uygun renkte; kol astarı düz veya çizgili açık renklidir.
c) Pantolon
(Şekil-3): Pantolon düz paçalı, tek pileli ve belden başlayarak diz kapağına
kadar uzanan kısım vücuda uygun bir bollukta olup paçalara doğru darlaşır. Paça
genişliği yirmiiki-yirmidört santimetredir. Boyu, paçalar ayakkabı üzerine
düşecek uzunluktadır. Paçaların arka iç kısmına iki santimetre genişliğinde
on-oniki santimetre uzunluğunda kendi kumaşından takviye parçaları dikilir.
Pantolonda iki yan ve iki arka cebi bulunur. Arka cep kapaklı ve düğmelidir.
Pantolonun kemer kısmında yanlarda ikişer, geride bir olmak üzere kemer takmak
için iki-dört santimetre boyunda; bir santimetre eninde ve kendi kumaşından
köprüler yapılır.
ç) Kep (Şekil-4):
Elbise kumaşından yapılır. Güneşlik, kuşak ve tepelik kısımlarından ibarettir.
Güneşlik içi sert mukavva ya da plastik ile kaplı oval şekildedir, kuşak kepin
sağ ve sol ortasından kepe metal zabıta armalı düğme ile tutturulmuş lacivert
vinildir. Rütbeli personelde bu lacivert vinil yerine gümüş sim işli kuşak
takılır. Tepelik kokardın takılması ve kepin dik durmasını sağlayacak şekilde
imal edilir. İsteyen belediyeler trafik düzeninden sorumlu personeline beyaz
kep verebilirler.
d) Şapka (Şekil-5):
Tören kıyafeti olarak kullanılmak üzere elbise kumaşından yapılır. Güneşlik,
kuşak ve tepelik kısımlarından ibarettir. Şapkanın iç kısmı astarlı olup kuşak
altı iç kenar meşini ile çevrilidir. Tepeliğin üst kısmında kokart bulunur.
İsteyen belediyeler, iklim zaruretlerini göz önünde tutarak, zabıta personeline
yazlık şapka verebilirler. Yazlık şapkanın güneşlik ve tepelik kısmı kumaş veya
plastikten beyaz renkli olup ölçü ve işaretleri kışlık şapkanın aynıdır.
1) Güneşlik: Beyzi
biçimindedir. Üst ve alt kısımları plastik madde ile kaplı sert mukavvadandır.
Tamamı plastik veya fiberden de olabilir. Rengi kışlık kıyafette siyah, yazlık
kıyafette beyazdır. Kokardın hizasında güneşliğin genişliği beş santimetredir.
2) Kuşak (Şapka
Kemeri): Dörtbuçuk santimetre genişliğindedir. Dikliği sağlamak için içten
mukavvalıdır. Üzerine ayrıca siyah renkli fitilli bir şerit olan grogen kurdele
geçirilir. Kurdelenin ek yeri kokardın altında kalır.
3) Tepelik: Tek
parçalı, düze ve gergindir. Gerginliği temin için içerisine çelik tel veya
ıslaklığa dayanıklı bir kasnak konur. Tepeliğin üst kısmı önden geriye doğru
beyzi olup ortalama olarak uzun çapı yirmidokuz, kısa çapı yirmiyedi
santimetredir. Baş çevresiyle mütenasip olarak tepeliğin bu çapları daralır
veya genişler.
e) Gömlek (Şekil-6):
Kışlık ve yazlık olmak üzere iki türlüdür. Kışlık gömlek ceket içine giyilir.
Poplin, keten veya buruşmaz kumaştan açık mavi renklidir. Yakası spor yaka
biçiminde ve iki uç açıklığı sekiz-on santimetredir. Giyildiği zaman arkada
ceket yakasından bir santimetreden fazla taşmaz. Genişliği ensede üç-dört
santimetre, uçlara doğru beş-yedi santimetredir. Kol kapakları spor ve tek
düğmelidir. Kol boyu ceketin kol boyunu aşmaz. Gömleğin arkası robalıdır.
Yazlık gömlek ceketsiz giyilir. Poplin, keten, presko veya viskondan gri veya
açık mavi renklidir. Yakası açık ve spor biçiminde, kol kapakları düğmeli ve
robalıdır. Önde göğüste düğmeli iki cebi vardır. Cepler ondört-onyedi
santimetre ebadındadır. Altı santimetre genişliğinde bir kapak ortası plikaşeli
cebe düğme ile iliklidir. Kol, cep ve bedende kullanılacak düğmeler bir-iki santimetre
çapında mika ve kemik olup gömlek rengindedir. İsteyen belediyeler, iklim
zaruretlerini göz önünde tutarak, yazlık gömleklerin kısa kollu olmasına karar
verebilirler.
f) Kravat: Koyu
lacivert yün, keten veya terlenden olup desensizdir. Bağlandığı zaman üst
parçanın ucu pantolon kemerinin altına gelecek uzunluktadır.
g) Ayakkabı: Siyah
renkli deriden, üstten bağlı ve maskaratlıdır. Kışın lastik veya kauçuk altlı
iskarpin olabilir. Bot verilmesi gereken hallerde siyah renkli bot verilir.
İstisnai hallerde çizme verilmesi zaruri görülürse siyah çizme verilir.
İskarpin topukları iki santimetre yüksekliğinde ve geniş ökçelidir. Topuklara
ökçe lastiği konulabilir. Törenlerde üzerine beyaz plastik tozluk takılır.
ğ) Çorap: İyi
kaliteden iplik, yün veya naylondan siyah veya lacivert renklidir.
h) Eldiven: İçerisi
müflonlu veya tüylü siyah süet veya deriden olup; beş parmaklıdır. Yazın
törenlerde kullanılmak üzere verilecek eldiven beyaz renkli ve merserizedir.
ı) Kemer: İki-üç santimetre
genişliğinde, elbise renginde veya koyu renkli deri veya vinileksten ve üzeri
armalı madeni tokalıdır.
i) Yün boyun atkısı
(Kaşkol): Lacivert renkli ve yündendir.
j) Palto/Parka (Şekil-7):
Koyu lacivert kalın yünlü kumaştan kruvaze biçiminde iki sıra üçer adet büyük
boy düğmelidir. Beden bolcadır. Palto boyu diz kapağından beş santimetre yukarı
gelecek uzunluktadır. Yakası tek parçalı olup, gerektiğinde kapatılabilir
biçimdedir. Yaka genişliği arkada sekiz, önde oniki santimetredir. Yaka uçları
yuvarlaktır. İcabında kapatabilmek için sol yakanın altında kumaştan bir dil ve
sarkmaması için düğme konur. Sağ yaka ucunda bir düğme daha bulunur. Cepler
kesik cep tipinde olup üst kenarı orta düğme hizasında başlar; yarı çapraz
şeklinde ve onsekiz santimetre kadardır. Cep kapak parçasının genişliği beş
santimetredir. Palto arkada enseden itibaren kemerin alt hizasına kadar normal
dikişlidir. Arka kuşak bel hizasında arka yan dikişlerden başlamak üzere tek
parçalıdır. Palto kolu ceket kolunu dışarıya taşırmayacak uzunlukta düz,
kapaksız ve düğmesizdir. Personele palto yerine iklim durumuna göre parka da
verilebilir.
k) Pardösü (Şekil-8):
Lacivert renkte yünlü veya lastikotin kumaştan yapılır. Genel biçimi kruvaze,
iki yandan cepli, dört düğmelidir ve boyu diz kapağı hizasındadır. Ön göğüs
hizasında galsamaları vardır. Yakası, düz erkek yakasıdır. Ön klapa bele kadar
açıktır. Klapa genişliği onbir santimetre, yaka kenarı üç sıra dikişlidir. Göğüs
parçaları, omuzdan göğüse doğru yirmi santimetre uzunluğundadır. Omuz ve kol
dikişlerinden bedene tespit ettirilmiştir. Galsamanın birleştiği omuz noktası
ile yaka arasında dört santimetre açıklık vardır. Serbest olan köşede bir düğme
bulunur. Cepler yan kesik cep tipindedir. Cep ağızları dörtbuçuk-beş santimetre
genişliğinde kumaş parçalıdır. Kollar iki parçalıdır ve kapaklıdır. Alt
dikişten dönen sekiz santimetre genişliğinde kapaklar üst dikişi üç santimetre
geçecek kadardır ve düğmelidir. Robalar, arka robada, yaka omuzlar ve kol
dikişlerinden sabit vaziyettedir. Sırt kısmı serbesttir. Robada ve ön
parçalarda arkadaki gibi üç sıra dikiş vardır. Bel kemeri, iki taraftan üçer
sıra dikişlidir. Belin iki tarafında kemer köprüleri ve pardesünün arka ortasında
dikişi vardır.
l) Yağmurluk: Koyu
lacivert renkte, su geçirmez kumaştandır. Biçimi pardesünün aynı olup, yakasına
portatif olarak raptedilen bir kukuletası vardır.
(3) Kadın personel
için;
a) Mont: Erkek montu
ile aynı model ve cinste ancak fermuar yönü ters istikametten açılıp
kapanmalıdır.
b) Tayyör (Şekil-9):
Tayyör, tören kıyafeti olarak genellikle özel günlerde giyilmek üzere; ceket,
etek ve pantolondan ibarettir. Erkek personel kumaşındandır. Tayyörün boyu,
kolların tabii sarkıtılmış halinde başparmak ucu uzunluğundadır. Tam kruvaze
modelde olup çift sıra iki düğme ile iliklenir. Üst yaka dört santimetre, yaka
genişliği sekiz santimetredir. Yaka koltuk hizasına kadar açıktır. Tayyörün iki
yanında beş santimetre genişliğinde kapakları olan iki gizli cebi vardır.
Kapaklar cebi örtecek vaziyettedir. Kollar düz tayyör koludur; kol ağızları
kapaksızdır. Kol üst dikişinin ucunda beş santimetre uzunluğunda yırtmaçları
vardır. Tayyör arka ortasından bir dikişlidir. İki pens ile vücuda
oturtulmuştur. Etek arkasında çift pilesi olan, arkadan fermuarlı, grogren ve
ekstrofordan kemerli ve düzdür. Uzunluğu diz kapağı hizasındadır.
c) Kep: Elbise
kumaşındandır. Erkek personel ile aynı şekildedir.
ç) Gömlek: Kışlık ve
yazlık olarak genel biçimi, kumaşı ve rengi erkek gömleğinin aynıdır.
d) Çorap: Ten rengi,
normal ipek veya naylon çoraptır.
e) Ayakkabı: Siyah
vidaladan, maskaratsız ve bağsız, yarım topukludur.
f) Kravat: Erkek
personelin aynıdır.
g) Eldiven: Siyah
veya lacivert renkte, süet veya deriden desensiz, düz spor eldivendir. Yazın
törenlerde kullanılmak üzere verilecek eldiven beyaz renkli merserizedir.
ğ) Palto/Parka: Erkek
paltosuna benzer, yaka, cep, kollar ve arka kuşak aynıdır. Ancak önde iki
sırada dört düğme vardır ve ilikleniş erkek paltolarının aksi istikametinde
olur, bayan personele de iklim durumuna göre parka da verilebilir.
h) Pardösü: Genel
biçim, yaka, göğüs parçaları, cepler, robalar, arka, bel kemeri bakımından
erkek pardösünün aynı olup, sadece ilikleniş sağdan soladır.
Zabıta tanıtım işaretleri
ve apolet
MADDE 34 – (1) Belediye
zabıtası amir ve memurlarının takacakları işaret ve apoletler aşağıda
gösterilmiştir.
a) Kokart (Şekil-10):
Kokart arkasındaki maşalar vasıtasıyla, şapka tepeliğinin ön üst kısmına
takılır. Yan kenarları zeytin dalı kümesi ile çevrili olup, beşbuçuk santimetre
çapındadır. Zeytin dallarının üstte birleşeceği yerde bir tam ondadört
santimetre çapında bir ayyıldız bulunur. Zeytin dalı çerçevesi içinde tabana
ikibuçuk santimetre çapında ve güneşi tasvir eden bir yarım daire
yerleştirilmiştir. Bu yarım dairenin yuvarlak üst kenarı, ışığı temsil eden on
adet madeni hatla zeytin dalı çemberi ile birleştirilmiştir. Kokart dökme veya
pres kararmaz beyaz madendendir. İç zemin, gri veya mavi renktedir. Kokart tümü
ile polyester kaplı olabilir. Kadın personele ait kepte ise kokart kepin sol ön
kısmında bulunur.
b) Arma (Şekil-11):
Arma, kokardın üst kısmındaki ayyıldızın çıkarılmış bir örneğidir. Ceket,
yazlık gömlek veya paltonun sol göğüs hizasına takılır.
c) Rütbeler: Zabıta
amir ve memurları sınıf ve rütbelerine göre takacakları özel işaretlerle
birbirinden ayrılırlar. Bu işaretler elbise takımının cüzüdürler. Temel işaret,
elbise kumaşı renginde kenarları overlok çekilmiş kumaş zemin üzerine, gümüş
sim işlemeli altı santimetre uzunluğunda yarım ay şeklinde tek kanattır. İki
taraflı (simetrik) üç sıra üçlü zeytin yaprağından ibaret olup ceket, yazlık
gömlek ve paltoda sağ göğüs üzerine takılır.
1) Zabıta Memuru
(Şekil-12): Gümüş sim işlemeli yapılmış açık ucu üst tarafa gelecek şekilde
yarım hilal şeklinde tek kanat,
2) Zabıta Komiseri
(Şekil-13): Üst orta kısmında tek yıldız bulunan açık ucu üst tarafa gelecek
şekilde yarım hilal şeklinde tek kanat,
3) Zabıta Amiri
(Şekil-14): Üstünde iki yıldız bulunan açık ucu üst tarafa gelecek şekilde
yarım hilal şeklinde tek kanat,
4) (1) Zabıta
Müdürü veya Şube Müdürü (Şekil-15): Üstünde üç yıldız bulunan açık ucu üst
tarafa gelecek şekilde yarım hilal şeklinde çift kanat,
5) Zabıta Daire
Başkanı (Şekil-16): Üstünde üç yıldız bulunan açık ucu üst tarafa gelecek ve
yarım hilal şeklinde çift kanat bulunan, çerçeve kenarları gümüş sim işlemeli,
rütbe kullanır.
ç) Belediye tanıtım
işareti (Şekil-17): Montun, yazlık gömleğin ve parkanın sol kolunun omuz ile
dirsek arasında dış yüzeyde olacak şekilde kenarları iki milimetre sim işlemeli
olmak üzere dokuz santimetre uzunluğunda ve geniş kısmı yedi santimetre
ebadında elbise kumaşından, kendi belediye amblemleri ortaya gelecek şekilde ve
bu işaretin etrafına oval olarak ilgili belediyenin ismini yazdırmak şartı ile
sol kolun dirsek ile omuz ortasında olacak şekilde tanıtım işareti taşırlar.
Tanıtım işaretleri elbise kumaşından, sadece gümüş sırma işlemeli imal edilir.
Farklı renkler kullanılamaz.
d) Kep sırması:
Zabıta müdürlerinin şapkalarındaki güneşliğin üst köşelerine denk gelecek
şekilde kepin sağ bağlantısından sol bağlantısına kadar uzanan gümüş sim
işlemeli bir zeytin dalı, zabıta daire başkanlarının şapkalarındaki güneşliğin
üstünde ise gümüş sim işlemeli iki zeytin dalı bulunur.
e) Apolet (Şekil-
18): Ceket, palto, pardösü ve yazlık gömleğin omuzlarında bulunur. Apolet,
giyilen eşyanın kumaşından yapılır. Bir kat tela konmuş iki kat kumaştan ve
takriben onyedi santimetre uzunluğunda olup, omuz başlarına kol dikişleri ile
dikilir. Üst yaka dikişine kadar devam eder ve yaka kenarı ile temaslı olarak
dikilen düğmeye iliklenir. Apoletin genişliği omuz başlarında altı santimetre
ve omuz nihayetine gelen düğme hizasına dört santimetredir. Ucu yuvarlaktır.
Tek kanat rütbe işareti takan zabıta memuru bu apoleti kullanır, müdüre kadar
olan rütbedeki personelin apolet kenarları 3 milimetre kalınlığında gümüş sim
işlemeli, zabıta şube müdürü ve zabıta müdürleri çift sıra sırmalı apolet,
zabıta daire başkanının taktığı apoletlerin kenarında ise üç sıra gümüş sim
işleme bulunur. Apoletlerin omuz uç kısmındaki geniş olan yerde metal üzerine
yazılmış personelin sicil numarası bulunur.
(2) Zabıta daire
başkanı, müdürü veya zabıta amirleri ayrıca işaret olarak kışlık ceket ile yazlık
gömleklerde, üst yaka bitiminde sağ ve sol taraflarda birer tane olmak üzere,
içinde tek yıldız bulunan ve kenar uzunlukları iki veya üç santim boyunda düz
çizgi ile çerçevelenmiş üçgen şeklinde madeni bröve takarlar.
(3) Ayrıca her zabıta
personelinin apoletleri üzerinde metal sicil numarası bulunur.
Belediye zabıta
kıyafetini kullanma yasağı
MADDE 35 – (1) Belediye zabıta
personeli için bu Yönetmelikte şekli gösterilen resmi kıyafet ile işaretler
başka bir özel veya kamu kuruluşu mensubu tarafından kullanılamaz.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Personelin Hak ve
Yükümlülükleri
Belediye
vasıtalarından yararlanma
MADDE 36 – (1) Belediye zabıta
personelinin, belediyenin kurduğu, işletme hakkını devrettiği veya belediyeye
bağlı işletmelerin şehir içi yolcu taşıma vasıtalarından yararlanmalarında;
8/1/2002 tarih ve 4736 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Ürettikleri Mal ve
Hizmet Tarifeleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ve bu
Kanuna dayanılarak çıkarılan Bakanlar Kurulu kararları uygulanır.
Yemek
MADDE 37 – (1) 24 saat iş, 48
saat istirahat şeklinde çalışan zabıta personeline 2; 12 saat iş, 24 saat
istirahat ve 12 saat iş, 12 saat istirahat şeklinde çalışan zabıta personeline 1
öğün yemek verilir. Yiyecek giderleri 657 sayılı Kanunun 212 nci maddesi esas
alınarak belediyece karşılanır.
İzin hakkı
MADDE 38 – (1) Zabıta
personelinin izinleri yürürlükteki kanunlara göre ve teşkilatın işleyiş
düzenini aksatmamak kaydı ile verilir. İzin planlaması yıllık olarak zabıta
birim amirliğince yapılır.
Ödüllendirme
MADDE 39 – (1) Görevlerinde
üstün başarı ve yararlılık gösteren zabıta personeline, başarı ve
yararlılığının derecesine göre yürürlükteki kanun hükümlerine uygun olarak ödül
verilebilir.
Disiplin cezaları
MADDE 40 – (1) Zabıta
personeline uygulanacak disiplin cezaları şunlardır:
a) Uyarma,
b) Kınama,
c) Aylıktan kesme,
ç) Kademe
ilerlemesinin durdurulması,
d) Meslekten çıkarma,
e) Devlet
memurluğundan çıkarma,
(2) Meslekten çıkarma
cezası dışında verilecek disiplin cezalarında, 657 sayılı Kanunun ilgili
hükümleri uygulanır.
(3) Meslekten çıkarma
cezasını gerektiren eylem, işlem, tutum ve davranışlar şunlardır:
a) Amir ya da
üstlerinin zabıta hizmetlerine yönelik icraatına karşı çıkmak ve görev
yapılmasını engellemek, toplu hale dönüştürerek bu eyleme katılmak, katılmayı
tahrik veya teşvik etmek,
b) Yetkisini veya
nüfuzunu kendisine veya başkalarına çıkar sağlamak amacıyla kullanmak,
c) Suç kanıtlarını kasıtlı
olarak yok etmek, bilerek ve isteyerek yok olmasına neden olmak, saklamak,
saklanmasına yardımcı olmak veya değiştirmek,
ç) Kasıtlı olarak
gerçek dışı tutanak düzenleyip imza etmek veya ettirmek,
d) Kimlik belgesini
başkalarının kullanımına vermek,
e) Gizli tutulması
zorunlu olan ve görevi ile ilgili bulunan bilgi ve belgeleri görevli veya
yetkili olmayan kişilere açıklamak,
f) Görev yerinde
uyuşturucu madde kullanılmasına göz yummak,
g) Uyuşturucu
maddelerin yapılmasına, kullanılmasına, saklanmasına, yollanmasına,
satılmasına veya satın alınmasına aracı olmak,
ğ) Kumar oynamak veya
oynatmak,
h) Görev sırasında
yardım isteyen zabıta personeline haklı bir neden yokken yardımdan kaçınmak,
ı) Kaçakçılık yapmak,
i) Geliri ile uygun
sayılmayacak biçimde yaşadığı ve aşırı harcamada bulunduğu kanıtlanmış olmak ve
bunun haklı kaynağını gösterememek,
j) Yasadışı örgütlere
lojistik destek sağlamak ya da üyelerini güvenlik kuvvetlerinden saklamak,
saklanmasına yardımcı olmak,
k) Kasıtlı olarak
telsiz haberleşmesini engellemek.
Geçici görevlendirme
MADDE 41 – (1) Zorunlu
hallerde, belediye memurlarından ihtiyacı karşılayacak sayıda personel zabıta
biriminin sadece büro hizmetlerinde geçici olarak görevlendirilebilir.
(2) Geçici görev
süresi bir yıl içinde altı ayı geçemez.
Belediye zabıta
görevlilerine başka hizmet verilmesi
MADDE 42 – (1) Belediye zabıta
görevlilerine zabıta hizmetleri dışında bir görev verilemez. Ancak, olağanüstü
hallerde mülki amir veya belediye başkanının emri ile geçici olarak hizmetin gerektirdiği
başka görevler de verilebilir.
Başka bir belediyede
görev alma
MADDE 43 – (1) Bir belediyede
görevli zabıta amir ve memuru, atamaya yetkili amirin muvafakati ve memurun
kabul etmesi ile 15/1/1974 tarihli 7/7753 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan, Devlet Memurları Geçici Süreli Görevlendirme Yönetmeliğinde
belirtilen ilkelere uyulması şartıyla başka bir belediyede geçici olarak
görevlendirilebilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Belediye zabıtasının
motorlu araçları
MADDE 44 – (1) Ülke genelinde
belediye zabıtalarının, kiralama yöntemi dahil kullanacağı motorlu araçların
hakim rengi gök mavisi olup; araçların ön kaputunun üzerinde zabıta kokardı
bulunur. Ayrıca araçların arka kısımlarında büyük harfler ile yazılmış "ZABITA"
yazısı bulunur.
(2) Aracın sağ
çamurluğundan başlayarak aracın arkasını da dolaşacak şekilde sol çamurluğun
bitiminde son bulan 20 santimetre genişliğinde beyaz renkli bir kemer ve bu
kemerin sağ ve sol ortasına gelecek şekilde birer "ZABITA" yazısı ve
kapı ortalarına gelecek şekilde zabıta kokardı bulunur. Bu yazıların altında
küçük harflerle yazılmış elektronik posta ya da telefon-faks bilgilerini içeren
ilgili belediyenin ismi yer alır.
(3) Zabıta araçlarının
tepe lambaları mavi ve turuncu çift renklidir.
Savunma amaçlı
teçhizat
MADDE 45 – (1) Belediye zabıta
personeline görevleri esnasında karşılaştıkları direniş ve fiili saldırı
durumunda kullanılmak üzere göz yaşartıcı sprey, kask ve kalkan gibi savunma
amaçlı teçhizat verilebilir.
Kimlik belgesi
MADDE 46 – (1) Her zabıta
personeline belediyelerce seri numaralı olarak bastırılacak olan üzerinde
belediye zabıtası kokardı bulunan bir kimlik belgesi verilir. (Şekil-19)
(2) Kimlik belgesinde
memurun adı, soyadı, görev yaptığı belediyenin ismi, sicil numarası, unvanı ve
kan grubu ve nüfus bilgileri yer alır.
(3) Kimlik belgesini
belediye başkanı, yetki vermesi halinde ilgili belediye başkan yardımcısı veya
genel sekreter imzalar.
(4) Bilgilerde
değişiklik oldukça keyfiyet, kimlik belgesine işlenir.
(5) Her ne suretle
olursa olsun görevinden ayrılan zabıta personeli, kimliğini belediye
başkanlığına teslim eder.
Hizmetin gereğini
yapmada uyulacak esaslar
MADDE 47 – (1) Acil durumlarda,
kanun, tüzük ve yönetmeliklerde açıklık olmayan veya işin uygulanma tarzına
dair emir bulunmayan yahut bunların uygulanmasında tereddüt hasıl olan işlerde
belediye zabıtası memuru kendi sorumluluğu altında durumun gerektirdiği
tedbirleri alır, keyfiyeti en kısa zamanda merciine bildirir.
Kendisine teslim
edilen eşyanın iyi kullanılması ve korunması
MADDE 48 – (1) Zabıta
personeline teslim edilmiş vasıta, malzeme, teçhizat ve eşyanın kaybolması,
tahribi, kötü, hor ve amaç dışı kullanımı durumunda kanunların ilgili hükümleri
uygulanır.
Gönüllü zabıta
MADDE 49 – (1) Zabıta teşkilatı
kurulmamış olan belediyelerde veya zabıta teşkilatı kurulmuş olmakla beraber
zabıta hizmetlerinin desteklenmesine ihtiyaç duyulan yerlerde 9/10/2005 tarihli
ve 25981 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İl Özel İdaresi ve Belediye
Hizmetlerine Gönüllü Katılım Yönetmeliği hükümlerine göre, gönüllü zabıta
teşkilleri kurulması belediyelerce teşvik edilir.
Kazanılmış hakların
saklılığı
MADDE 50 – (1) Bu Yönetmelik
kapsamında bulunan görevlere ilgili mevzuata göre atanmış olan zabıta
personelinin kazanılmış hakları saklıdır.
Yönetmelikte hüküm
bulunmayan haller
MADDE 51 – (1) Bu Yönetmelikte
hüküm bulunmayan hallerde;
a) 5393 sayılı
Belediye Kanunu,
b) 5216 sayılı
Büyükşehir Belediyesi Kanunu,
c) 2559 sayılı Polis
Vazife ve Selahiyet Kanunu,
ç) 657 sayılı Devlet
Memurları Kanunu,
d) 18/3/2002 tarihli
ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Kamu
Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel
Yönetmelik,
e) 21/2/1983 tarihli
ve 83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Aday Memurların
Yetiştirilmelerine Dair Genel Yönetmelik,
f) 8/9/1986 tarihli
ve 86/10985 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Devlet
Memurları Sicil Yönetmeliği,
g) 17/9/1982 tarihli
ve 8/5336 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Disiplin
Kurulları ve Disiplin Amirleri Hakkında Yönetmelik,
ğ) 28/11/1982 tarihli
ve 8/5743 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Devlet
Memurlarının Şikayet ve Müracaatları Hakkında Yönetmelik,
h) 27/6/1983 tarihli
ve 83/6510 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Devlete ve
Kişilere Memurlarca Verilen Zararların Nevi ve Miktarlarının Tespiti, Takibi,
Amirlerinin Sorumlulukları, Yapılacak İşlemler Hakkında Yönetmelik,
ı) 15/3/1999 tarihli
ve 99/12647 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Kamu Kurum ve
Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel
Yönetmelik,
i) 14/9/1991 tarihli
ve 91/2268 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan, Memurlara
Yapılacak Giyecek Yardımı Yönetmeliği,
j) 18/3/2002 tarihli
ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğü konulan, Kamu Görevlerine
İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik,
hükümleri uygulanır.
Düzenleme yapma
MADDE 52 – (1) Belediyeler; (Değişik
ibare:RG-23/5/2019-30782) Çevre ve Şehircilik Bakanlığının görüşünü
alarak bu Yönetmeliğe aykırı olmamak üzere belediye meclisinin kararı ile düzenleme
yapabilirler.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelikler
MADDE 53 – (1) 15/7/1969 tarih
ve 13249 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanan Belediye Zabıta Personeli
Yönetmeliği ve 12/3/1990 tarih ve 20459 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanan
Belediye Zabıta Kıyafet Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş süresi
GEÇİCİ MADDE – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde bütün zabıta kuruluşları,
teşkilat yapılarını ve ekte yer alan şekil ve örneklere göre personelin kıyafet
ve rütbe işaretlerini bu Yönetmeliğe göre düzenlerler.
Yürürlük
MADDE 54 – (1) Bu
Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 55 – (1) Bu Yönetmelik
hükümlerini (Değişik ibare:RG-23/5/2019-30782) Çevre ve Şehircilik
Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin
eklerini görmek için tıklayınız.
_______________
(1) 27/4/2007 tarihli
26505 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan düzeltme uyarınca, 11/4/2007 tarihli ve
26490 sayılı Resmî Gazete’de aslına uygun olarak yayımlanan bu Yönetmeliğin 34
üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin 4 numaralı alt bendinin birinci
satırında “tek yıldız” şeklinde yer alan ibare, “üç yıldız”, ikinci ve üçüncü
satırlarında “yarım hilal şeklinde çift kanat, çerçeve kenarları gümüş sim
işlemeli,” şeklinde yer alan ibare, “yarım hilal şeklinde çift kanat,” olarak,
İçişleri Bakanlığı’nın 25/4/2007 tarihli ve 10529 sayılı yazısı üzerine,
düzeltilmiştir.
(2) Danıştay
Onikinci Dairesinin 6/4/2011 tarihli ve 2008/5911 Esas – 2011/1567 Karar sayılı
kararı ile bu Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c)
bentleri iptal edilmiştir.
(3)
14/11/2017 tarihli ve 30240 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan değişiklik ile Bu
yönetmeliğin ‘Atama Şartları’ olan dördüncü bölüm başlığı “Sınav ve Atamaya
İlişkin Esaslar” olarak değiştirilmiştir.
|
Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
11/4/2007
|
26490
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
21/12/2011
|
28149
|
2.
|
14/11/2017
|
30240
|
3.
|
23/5/2019
|
30782
|