ÖMRÜNÜ TAMAMLAMIŞ
LASTİKLERİN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, ömrünü tamamlamış lastiklerin;
a)
Çevreye zarar verecek şekilde doğrudan veya dolaylı olarak alıcı ortama
verilmesinin önlenmesine,
b)
Geri kazanım veya bertarafı için toplama ve taşıma sisteminin kurulması,
yönetim planının oluşturulması ve ömrünü tamamlamış lastiklerin yönetiminde
gerekli düzenlemelerin ve standartların sağlanmasına,
c)
İthalatı, ihracatı ile transit geçişine ilişkin sınırlama ve yükümlülüklere,
yönelik
idari ve teknik esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE
2 –
(1) Bu Yönetmelik, bisiklet ve dolgu lastikleri hariç, ömrünü tamamlamış diğer
tüm lastiklerin atıklardan ayrı olarak toplanması, taşınması, geçici
depolanması, geri kazanılması, bertarafı, ithalatı, ihracatı ile transit
geçişine ilişkin yasal sınırlama ve yükümlülükleri, alınacak önlemleri,
yapılacak denetimleri, tabi olunacak hukuki ve cezai sorumlulukları kapsar.
Dayanak
MADDE
3 –
(1) Bu Yönetmelik;
a) (Değişik:RG-10/11/2013-28817)
Bu Yönetmelik 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 8, 11 ve 12 nci
maddeleri ile 29/6/2011 tarihli ve 644 sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 8 inci maddesinin
birinci fıkrasının (a) ve (i) bendine dayanılarak hazırlanmıştır,
b)
15/5/1994 tarihli ve 21935 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli
Atıkların Sınırlarötesi Taşınımının ve Bertarafının Kontrolüne İlişkin Bazel
Sözleşmesine paralel olarak,
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Araç muayene istasyonu: 11/7/2002 tarihli ve 24812 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Araç Muayene İstasyonlarının Açılması, İşletilmesi ve Araç Muayenesi
Hakkında Yönetmelikte belirtilen yerleri,
b) (Değişik:RG-10/11/2013-28817)
Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
c)
Bazel Sözleşmesi: 15/5/1994 tarihli ve 21935 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tehlikeli Atıkların Sınırlarötesi Taşınımının ve Bertarafının Kontrolüne
İlişkin Bazel Sözleşmesini,
ç)
Bertaraf: Geri kazanıma uygun olmayan lastiklerin çevreyle uyumlu bir şekilde
zararsız hale getirilmesini,
d)
Geçici depolama: Bu Yönetmeliğin 15 inci maddesine göre yer seçimi yapılan ve
bu Yönetmeliğin 16 ncı maddesinde belirtilen teknik özelliklere göre kurulan ve
işletilen ÖTL toplama noktalarını,
e)
Geri kazanım: Fiziksel ve/veya kimyasal işlemlerle ulusal veya uluslararası
standartlar ve şartnamelere uygun ürün elde edilmesi, enerji kazanımı ve ilgili
standartlara uygun mühendislik uygulamaları amaçlı kullanımları,
f)
Kaplamacı: Kaplamalık lastik karkaslarını kaplayıp yeniden kullanılmasını
sağlayan gerçek ve tüzel kişileri,
g)
Karkas: Sırtındaki dişleri kısmen aşınmış ancak kaplanıp yenilendikten sonra
tekrar kullanılabilecek durumdaki kullanılmış lastikleri,
ğ)
Kanun: 2872 sayılı Çevre Kanununu,
h)
Kota: Bu Yönetmeliğin 17 nci maddesinde belirtilen esaslar doğrultusunda
üreticiler tarafından toplanması gereken tonaj bazında ÖTL miktarını,
ı)
Lastik: Yolcu ve yük nakil araçları altında bazı bağlayıcı ve güçlendirici
bileşenlerle, kauçuktan üretilen, kullanılan takviye malzemesine göre
sınıflandırılan araç lastikleri olarak adlandırılan değişik tip ve ebattaki
ürünleri,
i) (Değişik:R.G-30/3/2010-27537)(1)
Çevre lisansı: 29/4/2009 tarihli ve 27214 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında
Yönetmelikte düzenlenen lisansı,
j)
Lastik üreticisi: Lastiği imal eden, ürüne adını, ticari markasını veya ayırt
edici işaretini koymak suretiyle kendini üretici olarak tanıtan gerçek veya
tüzel kişiyi; üreticinin Türkiye dışında olması halinde, üretici tarafından
yetkilendirilen temsilciyi ve/veya ithalatçı ile bağımsız ithalatçıları,
k)
Orijinal ekipman: Araç üreticisi ve treyler üreticilerine verilen lastikleri,
l)
Ömrünü tamamlamış lastik (ÖTL): Faydalı ömrünü tamamladığı belirlenerek araçtan
sökülen orijinal veya kaplanmış, bir daha araç üzerinde lastik olarak
kullanılamayacak durumda olan ve üretim esnasında ortaya çıkan ıskarta
lastikleri,
m)
Ömrünü tamamlamış lastik üreticisi: Lastiği araçlarında kullanarak ÖTL
oluşumuna sebep veren gerçek ve tüzel kişiler ile ÖTL oluşumuna sebep verenin
bilinmemesi durumunda ise ÖTL’leri zilyetliğinde veya mülkiyetinde bulunduran
gerçek ve tüzel kişileri,
n) (Değişik:RG-11/3/2015-29292)
Yetkili taşıyıcı: Bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirtilen
özelliklere sahip araçları olan üretici ile sözleşme yapmış gerçek ve tüzel
kişileri,
ifade
eder.
Genel
ilkeler
MADDE
5 –
(1) ÖTL yönetimine ilişkin ilkeler şunlardır:
a)
Geri kazanım ve bertaraf işlemlerinin, hava, su, toprak, bitki ve hayvanlar
üzerinde tehlike yaratmadan, ses ve koku yoluyla çevreye herhangi bir olumsuz
etkide bulunmadan ve doğal çevre ile koruma alanlarına zarar vermeden yapılması
zorunludur.
b)
ÖTL’lerin geri kazanımı esastır.
c)
Lastik üreticileri lastik ömrünü uzatacak tedbirleri tasarım aşamasında
alırlar.
ç)
ÖTL’lerin ithalatı yasaktır.
d)
Transit ve ihracat işlemlerinde Bazel Sözleşmesi esasları uygulanır.
e)
ÖTL’lerin hangi sebeple olursa olsun vadi veya çukurlarda dolgu malzemesi
olarak kullanılması, katı atık depolama tesislerine kabulü ve depolanması, ısınmada
kullanılması, gösteri ve benzeri fiilleri kapsayacak şekilde her ne amaçla
olursa olsun yakılması yasaktır. Aksine hallerde bu Yönetmeliğin 25 inci
maddesi hükümleri uygulanır.
f) (Değişik:RG-11/3/2015-29292)
Lastik tamirhaneleri, kaplamacılar, perakende satış noktaları, oto sanayi
ve benzeri yerlerde ömrünü tamamlamış lastikler açık alanda biriktirilemez.
Biriktirme yerlerinde yangına ve sivrisinek, fare gibi zararlıların üremesine
karşı önlem alınır. ÖTL’ler yetkili taşıyıcılara teslim edilinceye kadar en
fazla altmış gün bu yerlerde muhafaza edilebilir.
g) (Değişik:RG-11/3/2015-29292)
ÖTL üreticisi, aracının lastiklerini değiştirdiğinde eski lastiklerini,
lastik dağıtımını ve satışını yapan işletmelere veya yetkili taşıyıcılara
teslim eder.
ğ) (Değişik:RG-11/3/2015-29292)
ÖTL’ler yetkili taşıyıcılara bedelsiz olarak teslim edilir. Yetkisiz
kuruluş ve kişilerin taşıma yapması yasaktır.
h)
Yarış pistleri, çocuk oyun alanları, karting pistleri ve benzeri alanlarda
çarpma bariyeri olarak kullanılan ÖTL’lerin bertarafı, bu yerleri işletenler
tarafından sağlanır.
ı)
ÖTL’lerin yarattığı çevresel kirlenme ve bozulmadan doğan zararlardan dolayı,
lastik üreticileri, ÖTL üreticileri, taşıyıcılar, geçici depolama alanı
işletmecileri, geri kazanım ve bertarafçılar kusur şartı aranmaksızın
müteselsilen sorumludurlar.
i)
Ömrünü tamamlamış taşıt söküm tesislerini işletenler, ortaya çıkan ÖTL’lerin bu
Yönetmelik kapsamında geri kazanımını veya bertarafını sağlarlar veya
sağlatırlar.
j)
ÖTL’lerden kaynaklanan her türlü çevresel zararın giderilmesi için yapılan
harcamalar, kirleten öder prensibine göre karşılanır. Ortaya çıkan ÖTL’lerin
bertarafından sorumlu gerçek ve tüzel kişilerin çevresel zararı durdurmak,
gidermek ve azaltmak için gerekli önlemleri almaması veya bu önlemlerin yetkili
makamlarca doğrudan alınması nedeniyle kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılan
gerekli harcamalar 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre ÖTL’lerin yönetiminden sorumlu olanlardan
tahsil edilir. Ancak, kirletenlerin ödeme yükümlülüğünden kurtulabilmesi için,
kirlenmenin önlenmesi ve sınırlanması konusunda her türlü tedbiri aldıklarını
ispat etmeleri gerekir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Görev,
Yetki ve Yükümlülükler
Bakanlığın
görev ve yetkileri
MADDE
6 –
(1) Bakanlık;
a)
ÖTL’lerin çevreyle uyumlu bir şekilde yönetimini sağlamak için bu Yönetmelik
kapsamında sorumlulukları belirtilen ilgili taraflar ile birlikte yönetim
planlarını oluşturmakla,
b) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik yeni sistem ve teknolojilerin uygulanmasında
ulusal ve uluslararası işbirliği ve koordinasyonu sağlamakla,
c) (Değişik:RG-10/11/2013-28817)
Çevre ve şehircilik il müdürlüklerinden gelen aylık raporları değerlendirmek,
izin, tesis kapatma onayı gibi her türlü bildirimi almak ve gerekli denetimleri
yapmakla,
ç)
Geri kazanım tesislerine (Değişik ibare:R.G-30/3/2010-27537)(1)
çevre lisansı vermekle,
d)
Kota müracaatlarını değerlendirerek, belirlenen kota oranlarında üreticiler
tarafından ÖTL’lerin taşınmasını, geri kazanımını ve bertarafını sağlatmakla,
e) Bu
Yönetmeliğe aykırılık halinde gerekli cezanın uygulanmasını temin etmekle,
görevli
ve yetkilidir.
(Değişik
ibare:RG-10/11/2013-28817) Çevre ve şehircilik il müdürlüklerinin görev ve
yetkileri
MADDE
7 –
(1) (Değişik ibare:RG-10/11/2013-28817) Çevre ve şehircilik il
müdürlükleri;
a)
Geçici depolama alanlarına bu Yönetmeliğin 21 inci maddesi gereğince izin
vermek, izin verilen alanları Bakanlığa bildirmek ve bu alanları denetlemekle,
b) (Değişik:RG-11/3/2015-29292)
Mücavir alan dışında, ÖTL üreticilerinin ÖTL’leri açık alanda
biriktirmesini önlemekle, bunların yetkili taşıyıcılara teslim edilmesini
sağlatmakla,
c) (Değişik
ibare:R.G-30/3/2010-27537)(1) Çevre lisansı
olmadan faaliyette bulunan geri kazanım tesislerini Bakanlığa bildirmekle,
bu Yönetmeliğe aykırı faaliyette bulunan işletmelere gerekli cezai işlemi
uygulamakla,
ç)
Geçici depolama alanlarından alınacak aylık toplam stok bilgilerini Bakanlığa
göndermekle,
d)
Geri kazanım ve bertaraf tesislerinde bu Yönetmelik hükümleri gereğince denetim
yapmakla,
e) (Ek:RG-10/11/2013-28817)
(Mülga:RG-11/3/2015-29292)
görevli
ve yetkilidir.
Belediyelerce
alınacak tedbirler
MADDE
8 –
(1) Belediyeler;
a)
ÖTL’leri, belediye katı atık depolama tesislerine kabul etmemekle,
b)
Geçici depolama alanları için uygun yer bulunamaması durumunda, geçici depolama
alanları için yer göstermekle,
c)
ÖTL’lerin toplanması ile ilgili olarak üreticilerin sorumluluğu ve programı
dahilinde, gerektiğinde üretici ile işbirliği yaparak, ayrı toplama yapmakla,
halkı bilgilendirmekle ve eğitim programları düzenlemekle,
ç)
Mücavir alan içinde ÖTL üreticilerinin açık alanda ÖTL biriktirmesini
önlemekle,
d) (Değişik:RG-10/11/2013-28817)
Denetimlerde, ÖTL’lerin yasal olmayan yollarla taşındığının, izinsiz geçici depolandığının,
çevre lisansı olmadan geri kazanıldığı ve bertaraf edildiğinin tespiti halinde,
durumu tespit tutanağı ile çevre ve şehircilik il müdürlüğüne bildirmekle,
Lastik
üreticisinin yükümlülükleri
MADDE
9 –
(1) Lastik üreticileri;
a)
Üretimde çevre kirlenmesini ve enerji tüketimini azaltıcı önlemler almakla,
b) Bu
Yönetmeliğin 18 inci maddesine göre EK-2’de yer alan kota müracaat formunu
doldurarak, her yıl mart ayı sonuna kadar Bakanlığa kota müracaatında
bulunmakla,
c)
Lastik kullanımı ve ÖTL’lerin düzenli toplanması konusunda tüketicinin
bilgilendirilmesi için gerekli çalışmaları yapmakla, toplama faaliyetlerine
kamuoyunun katılımının arttırılması için lastik tüketicilerinin
yükümlülüklerini de içeren dokümanları ve uyarı işaretlerini lastik satış ve
değiştirme noktalarında bulundurmakla,
ç)
Geri kazanılması mümkün olmayan ÖTL’leri bu Yönetmeliğin 24 üncü maddesi
doğrultusunda bertaraf ettirmekle,
yükümlüdür.
Kaplamacıların
yükümlülükleri
MADDE
10 –
(1) Kaplamacılar, lastiklerin can ve mal güvenliği açısından üretim ve
kullanımında gerekli standardizasyonun sağlanması için ticari taşıtların ve
römorkların havalı lastiklerinin kaplanmasında 1/2/2006 tarihli ve 26067 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçlar ve Römorkları İçin Kaplanmış Havalı
(Pnömatik) Lastiklerin İmalatının Onayı ile İlgili Teknik Düzenlemeye (R-108)
İlişkin Tebliğ (No: SGM-2006/7) de belirtilen kurallara ve buna ilişkin diğer
teknik düzenlemelere uymakla yükümlüdürler.
(2)(Değişik:RG-11/3/2015-29292)
Teknik açıdan kaplamaya uygun bulunmayan lastik karkasları, yetkili
taşıyıcılar dışında hiçbir kişi veya kuruluşa, hiçbir amaçla verilemez. Kaplama
faaliyeti esnasında ortaya çıkan atıklar türlerine uygun olarak bertaraf
ettirilmesi kaplamacıların yükümlülüğündedir.
(3)
Kaplamacılar, kaplanan ve/veya kaplanamayacak durumda olan lastik miktarlarıyla
ilgili kayıtları tutar. Bu kayıtlar EK-3’te yer alan kaplamacı müracaat formu
ile her yıl şubat ayı sonuna kadar Bakanlığa bildirilir. Bakanlık gerekli
durumlarda beyanları yeminli mali müşavirlere kontrol ettirebilir. Bunun için
yapılacak harcamalar, ilgili firma tarafından karşılanır. Tutulan kayıtlar
gerektiğinde ibraz edilmek üzere üç yıl boyunca muhafaza edilir.
Geri
kazanım tesislerini işletenlerin yükümlülükleri
MADDE
11 –
(1) Geri kazanım tesislerini işletenler;
a)
Bakanlıktan bu Yönetmeliğin 22 nci maddesi gereğince ÖTL geri kazanım (Değişik
ibare:R.G-30/3/2010-27537)(1) çevre lisansı
almakla,
b) (Değişik:RG-11/3/2015-29292)
Yetkili taşıyıcılar ve ulusal atık taşıma formuyla getirilmeyen ÖTL’leri
tesise kabul etmemekle,
c)
Tesiste giriş bölümü, kabul ünitesi, depolama alanı bulundurmakla,
ç)
Tesis içi depolama alanlarında bu Yönetmeliğin 16 ncı maddesinde belirtilen
şartları sağlamakla,
d)
Tesiste oda sıcaklığında kırım yapılıyor ise iç ortam gürültüsünün önlenmesi
için 23/12/2003 tarihli ve 25325 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gürültü
Yönetmeliği hükümleri gereğince gerekli önlemleri almakla, kırma işlemleri
sırasında oluşacak tozdan çalışanların ve çevrenin olumsuz etkilenmesini
önlemek için 4/12/1973 tarihli ve 7/7583 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
kararlaştırılan İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğü gereğince uygun nitelikte
havalandırma ve filtre sistemleri kurmakla,
e)
26/12/2003 tarihli ve 25328 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kimyasal
Maddelerle Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri Hakkında Yönetmelik
hükümlerine uygun faaliyette bulunmakla,
f)
Geri kazanım veya bertarafı sağlanan ÖTL miktarları için kayıt tutmakla, aylık
faaliyet raporunu Bakanlığa göndermekle,
yükümlüdürler.
Yetkili
taşıyıcı yükümlülükleri
MADDE
12 –
(Mülga:RG-10/11/2013-28817) (Başlığı ile birlikte yeniden düzenleme:RG-11/3/2015-29292)
(1) Ömrünü
tamamlamış lastikleri taşıyan gerçek ve tüzel kişiler;
a)
Üretici adına lastik taşımak için üreticilerle sözleşme yapmakla,
b)
Araçlarda bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirtilen teknik özellikleri
sağlamakla,
c)
Taşıma işlemlerinde bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesine göre ulusal atık taşıma
formu kullanmakla,
yükümlüdür.
Geçici
depo işletenlerin yükümlülükleri
MADDE
13 –
(1) Geçici depolama alanı kuracak ve işletecek gerçek ve tüzel kişiler;
a) Bu
Yönetmeliğin 15 inci ve 16 ncı maddelerine uygun olarak geçici depolama
alanlarını kurmak ve işletmekle,
b) (Değişik:RG-10/11/2013-28817)
Bu Yönetmeliğin 21 inci maddesine göre geçici depolama alanı için çevre ve
şehircilik il müdürlüğünden izin almakla,
c) (Değişik:RG-11/3/2015-29292)
ÖTL’lerin yetkili taşıyıcılar ile taşınmasını sağlamakla,
ç) (Değişik:R.G-30/3/2010-27537)(1)
ÖTL’lerin, çevre lisansına sahip geri kazanım veya bertaraf tesislerine
gönderilmesini sağlamakla,
d) (Değişik:RG-10/11/2013-28817)
Toplanan, geri kazanıma ve bertarafa gönderilen ÖTL miktarları için kayıt
tutmakla, bunları her ay çevre ve şehircilik il müdürlüğüne rapor etmekle,
yükümlüdürler.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Ömrünü
Tamamlamış Lastiklerin Taşınması ile İlgili Hükümler
Ömrünü
tamamlamış lastiklerin taşınması
MADDE
14 – (Başlığı ile birlikte değişik:RG-10/11/2013-28817)
(1) (Değişik
fıkra:RG-11/3/2015-29292) Ömrünü tamamlamış lastiklerin taşınması karayolu
taşımacılığına uygun araçlarla yapılır. Taşıma araçlarının normal kasa ve ağ
veya branda ile kapatılmış olması, kasanın her iki yüzünde dikey yüksekliği en
az 20 cm olan "Ömrünü Tamamlamış Lastik Taşıma Aracı" ifadesinin yer
aldığı sabit veya seyyar uyarı levhalarının bulundurulması zorunludur.
Araçlarda 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu gereğince
yangın söndürme cihazları bulundurulması gerekmektedir. Ömrünü tamamlamış
lastiklerin taşınmasında Ulusal Atık Taşıma Formu kullanılması zorunludur. UATF
kullanılmasında 18/1/2013 tarihli ve 28532 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak
yürürlüğe giren Atıkların Karayolunda Taşınmasına İlişkin Tebliğ hükümleri
uygulanır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Ömrünü
Tamamlamış Lastiklerin Geçici Depolama Alanları ile İlgili Hükümler
Geçici
depolama alanlarının yer seçimi
MADDE
15 –
(1) Geçici depolama alanları aşağıda belirtilen kriterlere göre seçilir:
a)
Geçici depolama alanları, taşkın riskinin yüksek olduğu bölgelerde, heyelan,
deprem, çığ ve erozyon bölgelerinde, yangın riski taşıyan alanlar ile tarım ve
orman arazileri, meskun mahaller gibi yerlerde kurulamaz.
b)
Lastik yığınları yüksek gerilim hatları altında bulunamaz.
Geçici
depolama alanlarının teknik özellikleri ve işletme koşulları
MADDE
16 –
(1) Geçici depolama alanlarında aşağıdaki teknik özellikler ve işletme
koşulları sağlanır:
a) Bu
alanların zemini, beton, sıkıştırılmış kil veya yangına meydan vermeyen buna
benzer maddelerle kaplanarak sızdırmazlık koşulları sağlanır. Bu alanlarda
yağmur suyu birikintilerinin oluşmasını önleyecek şekilde zemine şekil verilir
ve depo çevresinde yağmur suyu drenaj kanalları bulundurulur.
b)
Sahada yangına karşı gerekli tedbirler alınır. Depolanan lastiklerin toplam
hacmi 2000 m3 ü geçecek ise dakikada 2500 litre suyu 6 saat boyunca
sağlayabilecek bir su kaynağı hazırda bulundurulur.
c) Lastiklerin
istiflenmesi ve depolanmasında 4/12/1973 tarihli ve 7/7583 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile kararlaştırılan İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğünün ilgili
hükümleri doğrultusunda uygulama yapılır. Lastik yığınları ile depolama sahası
sınırı arasında koruma hattı ve lastik yığınları arasında iç yangın yolları
bırakılır.
ç)
İlgili belediyenin itfaiye müdürlüğünden yangın tedbirlerinin yeterli olduğuna
dair belgenin alınması zorunludur.
d)
Sahanın etrafı en az 1,5 metre yüksekliğinde yapı malzemesi ile çevrilir.
e)
Elektrik, aydınlatma direkleri tesisatı ve teçhizatı ile topraklama ilgili
mevzuata göre yapılır. Yıldırım tehlikesine karşı TS 622’ye uygun bir paratoner
sistemi kurulur.
f) İdari
binalar, araç park alanı, yanıcı malzemeler dahil her türlü yangına açık
maddeler, lastik yığınlarından en az 60 metre uzaklıkta olmalıdır.
g)
Sahada çalışan bütün motorlu araçlarda yangın söndürme cihazı bulunmalıdır.
ğ)
Tesise kabul edilen ve çıkışı yapılan ÖTL miktarlarının tespiti için kantar
bulundurulması, kayıtların tutulması ve kayıt tutulmasından sorumlu en az bir
teknik personelin tesiste bulundurulması gereklidir.
h)
Lastik yığınlarının üzeri ve çevresi, sivrisinek, fare gibi zararlıların ürememesi
için düzenli olarak ilaçlanır.
ı)
Lastiklerin kapladığı alanın en aza indirilmesi ve taşıma kolaylığının
sağlanması amacıyla bu alanlarda çevre kirliliği yaratmayacak şekilde lastik
kırma ve parçalama üniteleri kurulabilir.
i)
Lastik yığınlarının 300 metreden daha yakınında açık alanda ateş yakılmasına ve
60 metreden daha yakınında ise kaynak veya başka ısı üreten cihazların
çalıştırılmasına izin verilmez.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Kota
Uygulaması ile İlgili Hükümler
Kota
uygulaması ve sorumluluklar
MADDE
17 –
(1) Bakanlık, ÖTL’lerin çevre ile uyumlu yönetiminin sağlanması amacıyla
üretici sorumluluğu kapsamında kota uygulamasını zorunlu kılar.
(2)
Bu kapsamda üreticiler, her yıl bir önceki yıl iç piyasaya sürülen lastik
tonajını hesaba alarak bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği ilk yıl %30, ikinci
yıl %35, üçüncü yıl %40, dördüncü yıl %45 ve beşinci yıl %50 devamı yıllarda
ise Bakanlığın ortalama lastik aşınma oranını dikkate alarak belirleyeceği
oranlarda ÖTL’leri toplamak/toplatmak, toplanan miktarın geri kazanımını veya
bertarafını sağlatmak ve bu işlemleri Bakanlığa belgelemekle yükümlüdürler. Bu
amaçla, bu Yönetmeliğin 18 inci maddesine göre Bakanlığa başvuru yapılması
zorunludur. Birinci yıl kota değerine ulaşılamaması durumunda, üreticilerin
gerekçeleri Bakanlıkça makul bulunursa, ulaşılan reel toplama oranı bir defaya
mahsus olmak üzere kota oranı olarak kabul edilebilir.
(3)
Lastik üreticisi, ÖTL’lerini alıcı ortama olan etkilerini asgariye indirebilmek
amacıyla, taşınması, geçici depolanması, geri kazanımı ve bertaraf edilmelerine
dair yükümlülüklerini yerine getirmesi ve bunlara yönelik gerekli harcamaların
karşılanması, eğitim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi için, Bakanlığın
koordinasyonunda bir araya gelerek kâr amacı taşımayan tüzel kişiliğe haiz bir
yapı oluşturabilirler. Bu yapıya karşı yükümlülüklerini yerine getiren ve
harcamalara katılan kuruluşlar taşıma, geçici depolama, geri kazanım ve
bertaraf yükümlülüklerini bu kuruluşa devredebilirler. Bu yapıya dahil olanlar
kotanın tutturulmasından sorumludurlar.
Kota
uygulaması izin başvurusu ve değerlendirilmesi
MADDE
18 –
(1) Lastik üreticileri, EK-2’de yer alan Kota Uygulaması Müracaat Formunu
doldurarak her yıl mart ayının son işgünü bitimine kadar kota uygulaması izni
için Bakanlığa müracaat ederler. Bakanlık gerektiğinde ek bilgi ve belge
isteyebilir. Bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesine göre EK-3 kapsamında kaplamacı
tarafından kaplanan lastik miktarına ilişkin bildirim, genel kota miktarından
düşülür.
(2)
Yukarıdaki bilgi ve belgelerin yeterli bulması durumunda ilgili lastik
üreticisine kota uygulaması için izin verilir. İzin süresi bir yıldır. İzin
başvuru süresi dışında başvurulması halinde de aynı kota oranı uygulanır.
Bakanlık gerekli durumlarda izin başvurusu beyanlarını yeminli mali müşavirlere
kontrol ettirebilir. Bunun için yapılacak harcamalar ilgili firmalar tarafından
karşılanır.
(3)
Kota uygulamasında orijinal ekipman olarak verilen, ihraç edilen lastikler ve
üretim esnasında ortaya çıkan ıskarta lastikler kota uygulaması kapsamında değerlendirilemez.
ALTINCI
BÖLÜM
Ömrünü
Tamamlamış Lastiklerin Tespiti ile İlgili Hükümler
Trafik
denetimleri
MADDE
19 –
(1) Kullanılan lastiklerin kullanım ömrünü tamamlayıp tamamlamadığının tespiti,
trafik zabıtası tarafından rutin veya şok denetimlerinde lastiklerin diş
derinliğinin ölçülmesi ve hasar durumunun belirlenmesi ile yapılır. Buna
ilişkin uygulama ve yaptırımlarda 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanunu ve bağlı düzenlemeleri esas alınır.
Muayene
istasyonları
MADDE
20 –
(1) Araç muayene istasyonlarında lastik diş derinliği ve hasar durumu tespiti
yapılır. Kullanılan lastiğin ömrünü tamamlamış lastik olduğunun tespiti
halinde, can ve mal güvenliğinin sağlanması amacıyla bu lastiğin sürücü
tarafından değiştirilmesi sağlanır.
YEDİNCİ
BÖLÜM
(Değişik
bölüm başlığı:R.G-30/3/2010-27537)(1)
Geçici
Depolama İzni ve Çevre Lisansı Alınması ile İlgili Hükümler
Geçici
depolama izni
MADDE
21 – (Değişik:RG-10/11/2013-28817)
(1)
Geçici depolama tesisi işletecek gerçek veya tüzel kişiler, bu Yönetmeliğin 13,
15 ve 16 ncı maddelerinde belirtilen hükümlere uygun olarak çevre ve şehircilik
il müdürlüğünden izin almak zorundadır. Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinin
birinci fıkrasının (f) bendinde belirtilen lastik tamirhaneleri, kaplamacılar,
perakende satış noktaları, oto sanayi ve benzeri işletmelerin ÖTL biriktirme
yerleri için çevre ve şehircilik il müdürlüğünden izin alma zorunluluğu
bulunmamaktadır.
Çevre
lisansı alınması (Değişik başlık:R.G-30/3/2010-27537)(1)
MADDE
22 –
(1) (Değişik:RG-30/3/2010-27537)(1) Mekanik
kırmayla granül kauçuk, çelik ve tekstilin ayrıştırıldığı tesisler, proliz ve
diğer yöntemlerle karbon siyahı ve aromatik yağlar elde eden tesisler, rejenere
kauçuk tesisleri ile benzeri tesislerin çevre lisansı alması zorunludur. Çevre
lisansı alınması işlemlerinde Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve
Lisanslar Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır. Söz konusu Yönetmeliğin Ek-3
C sinde yer alan Teknik Uygunluk Raporunun içeriği, bu Yönetmelik kapsamında
Bakanlıkça yapılacak çalışmalarla belirlenir.
(2) (Değişik:RG-30/3/2010-27537)(1)
ÖTL’ler bütün, kesilmiş, dilimlenmiş veya sıkıştırılmış olarak, ses ve darbe
absorbe etme özelliği nedeniyle otoyollarda çarpma bariyeri veya ses
absorbisyon duvarı, limanlarda iskele takozu ve ayakkabı tabanı gibi
işlemelerinde kullanılabilir. Bu gibi işlemler için geri kazanım konulu çevre
lisansı alma şartı aranmaz.
(3) (Değişik:RG-10/11/2013-28817)
Enerji geri kazanımı amaçlı uygulamalarda 6/10/2010 tarihli ve 27721 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Atıkların Yakılmasına İlişkin Yönetmelik esasları
uygulanır.
Geçici
depolama izni iptali
MADDE
23 – (Başlığı ile birlikte değişik:R.G-30/3/2010-27537) (1)
(1) (Değişik
fıkra:RG-10/11/2013-28817) Çevre ve şehircilik il müdürlüğünce yapılan
denetimlerde depolama alanlarının izne uygun olarak çalıştırılmadığı, mevzuatta
istenen şartların yerine getirilmediğinin tespit edilmesi halinde işletmeye,
tespit edilen aksaklığın giderilmesi için, aksaklığın önemine ve kaynağına göre
iki ay ile altı ay arasında süre verilir. Bu süre sonunda yapılan kontrollerde
aksaklığın devam ettiği tespit edilirse, bu Yönetmeliğin 25 inci maddesi hükmü
uygulanarak, işletmenin geçici depolama izni iptal edilir. Aksaklığı giderilen
işletmenin yeniden geçici depolama izni alabilmesi için bu Yönetmeliğin 21 inci
maddesine göre çevre ve şehircilik il müdürlüğüne müracaat etmesi zorunludur.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Bertaraf
MADDE
24 –
(1) Tehlikeli madde ve atıklarla kontamine olmuş lastik ve lastik atıkları
türlerine uygun olarak Bakanlıktan (Değişik ibare:R.G-30/3/2010-27537)(1)
çevre lisansı veya çalışma onayı almış tesislerde bertaraf edilir.
Yönetmeliğe
aykırılık
MADDE
25 –
(1) Bu Yönetmeliğe aykırılık halinde 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun 15 inci
maddesi ile 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (g), (r) ve (s) bentleri ve
aynı Kanunun 23 üncü maddesi doğrultusunda idari ve cezai yaptırımlar
uygulanır.
Dahilde
işleme rejimi
MADDE
26 –
(1) Kaplamalık lastik karkaslarının dahilde işleme rejimi kapsamında
değerlendirilmesinde Dış Ticaret Müsteşarlığı düzenlemelerine uyulması
zorunludur.
GEÇİCİ
MADDE 1 – (Mülga:RG-10/11/2013-28817)
GEÇİCİ
MADDE 2 – (Mülga:RG-10/11/2013-28817)
GEÇİCİ
MADDE 3 – (Mülga:RG-10/11/2013-28817)
Yürürlük
MADDE
27 –
(1) Bu Yönetmelik 1/1/2007 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
28 – (Değişik:RG-10/11/2013-28817)
(1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
__________
(1)
Bu değişiklik 1/4/2010 tarihinde yürürlüğe girer.
|
Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
25/11/2006
|
26357
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
30/3/2010
|
27537
|
2.
|
10/11/2013
|
28817
|
3.
|
11/3/2015
|
29292
|
Sayfa
EK – 1
(Mülga:R.G-30/3/2010-27537)
Sayfa
EK–2
KOTA UYGULAMASI
MÜRACAAT FORMU
a)
FİRMA İLE İLGİLİ BİLGİLER:
Firma
Adı
:
Firma
Kodu :
Adres
:
Telefon
:
Faks
:
E-mail
:
b)
İÇ PİYASAYA SÜRÜLEN MİKTAR (Bir önceki yıla ait net satış rakamları dikkate
alınacaktır.)
LASTİK CİNSİ
|
İÇ PİYASAYA SÜRÜLEN*
MİKTAR
(TON/YIL)
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM
|
|
* İç Piyasaya
Sürülen:
Türkiye yenileme pazarı için Türkiye’de üretilen ve/veya lastik üreticileri
tarafından ithal edilen lastiklerdir.
c)
ÖMRÜNÜ TAMAMLAMIŞ LASTİKLERİN GERİ KAZANILMASI İLE İLGİLİ BİLGİLER
1)
Bu Yönetmeliğe göre ömrünü tamamlamış lastiklerin taşınması, geri kazanılması
ve bertarafı amacıyla yaptığınız/yapacağınız plan, proje ve organizasyonlar
nelerdir.
2) Ömrünü
tamamlamış lastiklerin geçici depolanması, taşınması, geri kazanılması ve
bertarafı amacıyla anlaşma yaptığınız işletmeler mevcut ise, isim ve
adreslerini belirtiniz.
3)
Üretim esnasında ortaya çıkan ıskata lastik miktarını ton/yıl olarak
belirtiniz.
Formda verilen bilgilerin doğruluğunu kabul ederek, bu bilgilerin yanlışlığının
tespit edilmesi halinde, 2872 sayılı Çevre Kanununun 26 ncı maddesine göre
gerçeğe aykırı belge düzenleyenlere verilecek cezaların bilgim dahilinde
olduğunu belirtir; bu Yönetmeliğin 17 nci ve 18 inci maddeleri uyarınca yapmış
olduğumuz kota uygulaması izin başvurumuzun kabul edilmesi hususunda gereğini
arz ederim.
Firmayı Temsilen Yetkililerin
Adı, Soyadı, Unvanı ve İmzası
Sayfa
EK-3
KAPLAMACI MÜRACAAT
FORMU
a)
FİRMA İLE İLGİLİ BİLGİLER:
Firma
Adı
:
Firma
Kodu :
Adres
:
Telefon
:
Faks
:
E-mail
:
b) KAPLANAN LASTİK MİKTARLARI (Bir önceki yıla ait kaplanan lastik
miktarı dikkate alınacaktır.)
LASTİK CİNSİ
|
KAPLANAN
MİKTAR *
|
(TON/YIL)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM
|
|
* Madde 26 kapsamında
dahilde işleme rejimine göre kaplanan lastikler bu tabloya dahil edilmez.
c)
KAPLAMADA KULLANILAN MADDELER
ç)
KAPLAMA SONUCUNDA OLUŞAN ATIKLAR VE MİKTARLARI (Ton/Yıl))
d)
KAPLAMA ESNASINDA ORTAYA ÇIKAN ATIKLARIN BERTARAF ETTİRİLDİĞİ YERLER
e)
SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI’NIN TEKNİK DÜZENLEMELERİNE GÖRE "E" TİP
ONAYI BELGESİ
Formda
verilen bilgilerin doğruluğunu kabul ederek, bu bilgilerin yanlışlığının tespit
edilmesi halinde, 2872 sayılı Çevre Kanununun 26 ncı maddesine göre gerçeğe
aykırı belge düzenleyenlere verilecek cezaların bilgim dahilinde olduğunu
belirtir; bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesi uyarınca yapmış olduğumuz beyanın
kabul edilmesi hususunda gereğini arz ederim.
Firmayı Temsilen Yetkililerin
Adı, Soyadı, Unvanı ve İmzası