VERGİ USUL KANUNU
GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO:397)
1. Giriş
Günümüzde bilgi ve
iletişim teknolojileri, sağladıkları verimlilik ve maliyet avantajı gibi
nedenlerle mükelleflere ait iş süreçlerinde gittikçe daha yoğun bir şekilde
kullanılmaya başlanmıştır. Bu durum, özellikle yüksek sayıda yasal belge ve
kayıt ile ilgili süreçleri kağıt ortamında yürütmek zorunda olan mükelleflere
yönelik, gelişen teknolojiye uygun yeni usul ve esasların belirlenmesini
zorunlu kılmaktadır.
213 Sayılı Vergi
Usul Kanununun1 5766 Sayılı Kanunun2 17 nci maddesi ile
değişen Mükerrer 242 nci maddesinin 2 numaralı fıkrası ile Maliye Bakanlığı;
elektronik defter, kayıt ve belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi,
muhafazası ve ibrazı ile defter ve belgelerin elektronik ortamda tutulması ve
düzenlenmesi uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye, elektronik
ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine izin verilen defter ve belgelerde yer
alması gereken bilgileri internet de dahil olmak üzere her türlü elektronik
bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye Bakanlığına veya Maliye Bakanlığının
gözetim ve denetimine tabi olup, kuruluşu, faaliyetleri, çalışma ve denetim
esasları Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenecek olan özel
hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirkete aktarma zorunluluğu getirmeye, bilgi
aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve
esasları tespit etmeye, bu Kanun kapsamına giren işlemlerde elektronik imza
kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye ve denetlemeye yetkili kılınmıştır.
Ayrıca söz konusu
fıkrada, Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi kanunlarında defter, kayıt ve
belgelere ilişkin olarak yer alan hükümlerin elektronik defter, kayıt ve
belgeler için de geçerli olduğu; Maliye Bakanlığının, elektronik defter, belge
ve kayıtlar için diğer defter, belge ve kayıtlara ilişkin usul ve esaslardan
farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
Bu çerçevede, Vergi
Usul Kanununun Maliye Bakanlığına tanıdığı yetkilere istinaden, yaygın olarak
kullanılan belgelerden biri olan faturanın elektronik belge olarak
düzenlenmesi, elektronik ortamda iletilmesi, muhafaza ve ibraz edilmesine
ilişkin usul ve esaslar bu Tebliğde açıklanmaktadır.
2. Tanımlar ve
Kısaltmalar
Bu Tebliğde geçen;
Elektronik Kayıt
: Elektronik ortamda tutulan ve elektronik defter ve belgeleri oluşturan,
elektronik yöntemlerle erişimi ve işlenmesi mümkün olan en küçük bilgi ögesini,
Elektronik Belge :
Şekil hükümlerinden bağımsız olarak Vergi Usul Kanununa göre düzenlenmesi zorunlu
olan belgelerde yer alan bilgileri içeren elektronik kayıtlar bütününü,
Başkanlık : Gelir
İdaresi Başkanlığı’nı,
Elektronik Fatura
(e-Fatura) : Bu Tebliğde yer alan şartlara uygun olan ve elektronik belge
biçiminde oluşturulmuş faturayı,
e-Fatura Uygulaması
: Başkanlık tarafından belirlenen standartlara uygun mesajların, taraflar
arasında güvenli bir şekilde aktarılması imkanını sunan uygulamaların genel
adını,
e-Fatura Portalı :
e-Fatura Uygulamasına ait temel fonksiyonların, internet üzerinden genel kullanımını
sağlamak amacı ile Başkanlık tarafından geliştirilen portalı,
TÜBİTAK-UEKAE :
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu - Ulusal Elektronik ve
Kriptoloji Araştırma Enstitüsü’nü,
HSM :
(Hardware Security Module-Donanımsal Güvenlik Modülü) İçerisine mali mühür
sertifikası yüklenebilen ve birim zamanda akıllı karttan çok daha fazla sayıda
işlem yapma kapasitesine sahip aracı
ifade eder.
3. Genel Olarak
e-Fatura
Vergi Usul
Kanununun 229 uncu maddesinde fatura, satılan emtia veya yapılan iş karşılığında
müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan
tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesika olarak tanımlanmış, 230 uncu
maddesinde ise faturanın şekli belirtilerek içermesi gereken asgari bilgiler
sayılmıştır. Anılan Kanunun 231 inci maddesinde de fatura düzenlenmesinde
uyulacak kaidelere, 232 nci maddesinde ise fatura kullanma mecburiyetine
ilişkin esaslara yer verilmiştir.
Vergi Usul
Kanununun Mükerrer 242 nci maddesinin 2 numaralı fıkrasında yer alan hükmün Bakanlığımıza
verdiği yetkiye istinaden; düzenlenmesi, müşteriye verilmesi, müşteri
tarafından da istenmesi ve alınması zorunlu olan faturanın, elektronik belge
olarak düzenlenmesi, müşteriye elektronik ortamda iletilmesi ve elektronik
ortamda muhafaza ve ibraz edilmesine ilişkin yapılan düzenlemeler bu Tebliğin
konusunu oluşturmaktadır.
Bu Tebliğde
düzenlenen e-Fatura, yeni bir belge türü olmayıp, kağıt fatura ile aynı hukuki
niteliklere sahiptir.
(Değişik:RG-30/12/2013-28867
mükerrer) Elektronik fatura uygulamasına kayıtlı
mükelleflerin birbirlerine sattıkları mallar ve ifa ettikleri hizmetler için
düzenledikleri faturaları 1/4/2014 tarihinden itibaren elektronik fatura olarak
göndermeleri ve almaları zorunludur. Elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olan
mükellefler kayıtlı olmayan mükelleflere yaptıkları mal teslimi ve hizmet ifası
için genel hükümler çerçevesinde kağıt fatura düzenlemeye devam edeceklerdir.
(Değişik:RG-21/2/2013-28566) 4. e-Fatura
Uygulamasından Yararlanma
4/1/1961 tarihli ve
213 sayılı Vergi Usul Kanununun 232 nci maddesi uyarınca fatura düzenlemek
zorunda olan mükelleflere bu Tebliğde getirilen usul ve esaslar çerçevesinde
e-Fatura gönderme ve/veya alma izni verilmesi uygun görülmüştür. (Tebliğin 8
inci bölümünde yer alan istisna hariç olmak üzere)
Uygulamadan
yararlanmak isteyen mükelleflerin, başvuru işlemlerini www.efatura.gov.tr
internet adresinde yayımlanan başvuru kılavuzuna uygun olarak yerine
getirmeleri gerekmektedir.
Başkanlık
tarafından yapılan değerlendirme sonrasında başvuruları uygun bulunan
mükelleflerin kullanıcı hesapları Başkanlıkça tanımlanacak ve aktive
edilecektir.
Bu işlemlerin
tamamlanmasının ardından kullanıcı hesabı aracılığı ile e-Fatura gönderme
ve/veya alma işlemleri gerçekleştirilecektir.
Tüzel kişi mükellef
olmayan ve e-fatura göndermek ve/veya almak isteyen kurum, kuruluş ve
işletmelerin uygulama karşısındaki durumu ve uygulamadan yararlanma
prosedürleri, yapacakları başvuru üzerine Başkanlık tarafından belirlenecektir.
5. e-Fatura Düzenlenmesi
ve İletilmesi
Tebliğin 8 inci
bölümünde belirtilen istisna hariç olmak üzere e-Faturanın, bu Tebliğde
belirlenen usul ve esaslara uygun olarak düzenlenmesi, gönderme veya alma
işlemlerinin de Başkanlık tarafından oluşturulan e-Fatura Uygulaması aracılığı
ile gerçekleştirilmesi zorunludur.
Faturaların
elektronik belge olarak oluşturulması ve gönderilmesinde uyulması gereken
format ve standartlar http://www.efatura.gov.tr internet adresinde
duyurulmuştur. Bu Tebliğde belirlenen usul ve esaslar ile söz konusu format ve
standartlara uygun olarak düzenlenmeyen, düzenlense dahi e-Fatura Uygulaması
aracılığı ile gönderilmeyen veya alınmayan herhangi bir elektronik belge, Vergi
Usul Kanunu kapsamında düzenlenmiş fatura hükmünde değildir.
Mükellefler
e-Fatura düzenlerken, bu Tebliğde belirtilmeyen hususlarda süreler başta olmak
üzere Vergi Usul Kanunu ve ilgili diğer kanun ve düzenlemelerde yer alan usul
ve esaslara uymak zorundadır.
e-Fatura
Uygulamasının kullanım esasları aşağıdaki bölümlerde yer almaktadır.
5.1. e-Fatura
Uygulamasının Kullanımı
e-Fatura
Uygulaması, elektronik belge olarak düzenlenen faturaların tarafları arasında
dolaşımı ile ilgili oluşturma, gönderme ve alma zamanı gibi önemli kayıtların
tarafsız bir biçimde tutulmasını sağlamak ve elektronik belge olarak
oluşturulmuş herhangi bir belgenin sıhhatinden (format ve standartlara
uygunluk, göndericinin kimliği ve doğruluğu, elektronik belgenin geçerliliği ve
içeriğinin bütünlüğü) emin olmak amacı ile Başkanlık tarafından oluşturulan
uygulamanın genel adıdır.
e-Fatura
Uygulaması, bünyesinde e-Fatura gönderme ve/veya alma işlemlerini yapmak üzere
her bir kullanıcıya ait kullanıcı hesabı barındıracak olup, bu hesap aracılığı
ile kullanılabilecek fonksiyonlar, ilgili hesabın ve kullanıcının niteliğine
göre şekillenecektir.
e-Fatura Uygulaması
kapsamında fatura oluşturma, gönderme ve alma işlemleri,
i. Bilgi işlem
sistemlerinin e-Fatura Uygulamasına entegre edilmesi yoluyla veya
ii. e-Fatura
Uygulamasına ait temel fonksiyonların internet üzerinden genel kullanımını
sağlamak amacı ile oluşturulan ve http://www.efatura.gov.tr internet
adresinde hizmete sunulan e-Fatura Portalı aracılığıyla
gerçekleştirilebilir.
e-Faturaların
taraflar arasında güvenli bir şekilde dolaşımına imkan sağlayan e-Fatura
Uygulaması ile ilgili olarak başlangıç aşamasında yukarıda sayılan iki yöntemi
belirlemiş olan Başkanlık, uygulamanın geliştirilmesi ve farklı kullanım
imkanlarının oluşturulması yönündeki çalışmalarına devam etmektedir. Bu
çalışmalar neticesinde ortaya çıkarılacak yeni yöntemler ve bu yöntemlere
ilişkin kurallar, http://www.efatura.gov.tr internet sitesi aracılığı
ile kamuoyunun bilgisine sunulacaktır.
5.1.1. Bilgi İşlem
Sistemlerinin Entegre Edilmesi Yoluyla Kullanım
Bilgi işlem
sistemleri yeterli olan kullanıcıların, gerekli entegrasyonu sağlamaları koşulu
ile e-Fatura Uygulamasını doğrudan kendilerine ait bilgi işlem sistemleri
aracılığı ile kullanmaları mümkündür.
(Ek
paragraf:RG-14/12/2012-28497) (Değişik:RG-4/4/2015-29316) Bununla
birlikte mükellefler, elektronik fatura gönderme ve alma işlemlerini teknik
yeterliliğe sahip, Başkanlıktan özel entegrasyon izni almış mükelleflerin bilgi
işlem sistemi vasıtasıyla da gerçekleştirebilirler. Özel entegrasyon izni almak
isteyen mükellefler, e-Fatura Uygulamasına başvuru için gerekli belgelerin
yanında özel entegrasyon talebini içeren bir dilekçe ve ekinde Özel Entegrasyon
Bilgi İşlem Sistem Raporu (BİS) ile Başkanlığa başvuru yapacaklardır. Özel
entegrasyon yapmak isteyen mükelleflerin www.efatura.gov.tr internet adresinde
yayımlanan teknik kılavuzlara uygun bilgi işlem altyapısını kurmaları
zorunludur. Başkanlıktan izin alan özel entegratörler, hizmet verdikleri
mükelleflere ait e-fatura bilgilerini e-fatura oluşturma, imzalama, gönderme ve
alma amacı dışında kullanamaz ve işleme taraf olanların yazılı izni olmaksızın
üçüncü kişilerle paylaşamazlar. Özel entegratörler bu faaliyetleri kapsamında
elde ettiği ticari sır niteliğindeki e-fatura bilgilerinin güvenliğinden ve gizliliğinden
sorumludurlar. Bu amaca aykırı olarak işleme taraf olmayan üçüncü kişilerle
e-fatura bilgilerini paylaştığı tespit olunan özel entegratörlerin diğer
Kanunların öngördüğü cezai sorumlulukları dışında ayrıca Başkanlık tarafından
özel entegratörlük izinleri iptal edilebilir. Başkanlık ayrıca özel entegrasyon
yapan mükellefler için ilave yükümlülük belirlemeye ve istediğinde ulusal ve
uluslararası standartlara uyma zorunluluğu getirmeye yetkilidir. Mükellefin,
elektronik fatura gönderip alma işlemini özel entegrasyon izni alan
mükelleflere ait bilgi işlem sistemi vasıtasıyla gerçekleştirmesi, muhafaza ve
ibraz ödevlerini ortadan kaldırmaz. Elektronik fatura gönderip alma işleminde
kullanılan bilgi işlem sistemi yazılım ve donanım alt yapısının Türkiye Cumhuriyeti
sınırları içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının geçerli olduğu
yerlerde bulunması zorunludur. Özel entegrasyon izni alan mükelleflerin listesi
www.efatura.gov.tr internet adresinden yayımlanacaktır.
(Ek
paragraf:RG-14/12/2012-28497) Bilgi işlem sistemi yurt dışından
yönetilen mükelleflerin elektronik fatura uygulamasından entegrasyon yöntemiyle
yararlanma konusundaki durumları yapacakları başvuru üzerine Başkanlıkça
değerlendirilerek elektronik fatura gönderip almalarına izin verilebilecektir.
Yukarıda ifade
edilen çerçevede bilgi işlem sistemi entegrasyonu yapılabilmesi için uyulması
gereken kurallar ve standartlar ile yapılması gereken işlemleri içeren
kılavuzlar http://www.efatura.gov.tr internet sitesinde kamuoyu
bilgisine sunulmuştur.
(Değişik
paragraf:RG-21/2/2013-28566) Uygulamaya entegre olmak isteyenler, bilgi
işlem sistemlerinde gerekli ön hazırlıkları tamamladıktan sonra, sistemlerini
ve fatura ile ilgili süreçlerini açıklayan dokümanlarla birlikte
www.efatura.gov.tr internet adresinde yer alan başvuru kılavuzuna uygun olarak
Başkanlığa başvuruda bulunacaklardır.
Başvurusu uygun
bulunanlara entegrasyon işlemlerine başlayabilecekleri bir yazı ile
bildirilecektir. Entegrasyon çalışmaları, başlama yazısı tarihinden itibaren en
geç bir yıl içerisinde tamamlanmak zorundadır.
Entegrasyon
sürecini başarı ile tamamlayan mükellefler, Başkanlığın konuya ilişkin yazısı
üzerine, e-Fatura Uygulamasını gerçekleştirdikleri entegrasyon aracılığı ile
kullanmaya başlayacaktır.
Başkanlık e-Fatura
Uygulamasına entegre olmak isteyen mükelleflere yönelik olarak genel
entegrasyon usulleri belirleyebileceği gibi bilgi işlem sistemleri, kapasite,
iş gerekleri ve ihtiyaçları gibi hususları göz önüne alarak özel entegrasyon
usulleri de belirleyebilir.
5.1.2. e-Fatura
Portalı Aracılığı ile Kullanım
Bilgi işlem
sistemlerinin entegre edilmesi sureti ile e-Fatura Uygulamasını kullanma
konusunda yeterli alt yapıya sahip olmayan kullanıcıların uygulamadan
yararlanabilmelerini sağlamak amacıyla geliştirilen e-Fatura Portalı, e-Fatura
Uygulamasına ait temel fonksiyonları bünyesinde barındırmaktadır.
e-Fatura Portalı,
Tebliğin 4 üncü bölümündeki adımlar sonucunda oluşturulan kullanıcı hesapları
aracılığı ile http://www.efatura.gov.tr internet adresinde hizmet sunacaktır.
Kullanıcılar, e-Fatura gönderme ve/veya alma ile ilgili temel işlemleri, portal
içerisinde sunulan arayüzleri kullanarak yapabileceklerdir.
6. e-Faturanın
Muhafaza ve İbraz Yükümlülüğü
Vergi Usul
Kanununun ilgili hükümlerine göre mükellefler, gerek düzenledikleri gerekse
adlarına düzenlenen faturaları, yasal süreler dahilinde muhafaza ve
istendiğinde ibraz etmekle yükümlüdürler.
(Değişik
paragraf:RG-28/6/2012-28337) e-Faturanın veri bütünlüğünün sağlanması ile
kaynağının inkar edilemezliği Mali Mühürle ve 5070 sayılı Kanunla getirilen
nitelikli elektronik sertifika ile garanti altına alınmaktadır. Elektronik
imzanın ve Mali Mührün doğruluk ve geçerlilik kontrolünün ancak elektronik
ortamda yapılabilmesi nedeniyle e-Faturanın kâğıda basılarak saklanması söz
konusu değildir. Bu nedenle mükellefler, düzenledikleri ve aldıkları
e-Faturaları, üzerindeki Mali Mühür veya elektronik imzayı da içerecek şekilde
kanuni süreler dâhilinde kendi bünyelerindeki elektronik, manyetik veya optik
ortamlarda muhafaza ve istendiğinde elektronik, manyetik veya optik araçlar
vasıtasıyla ibraz edeceklerdir.
Muhafaza ve ibraz
yükümlülüğü, arşivlenen faturaların doğruluğuna, bütünlüğüne ve değişmezliğine
ilişkin olan her türlü elektronik kayıt ve veri, veritabanı dosyası, saklama
ortamı ile doğrulama ve görüntüleme araçlarının tümünü kapsamakta olup,
e-Faturalara istendiğinde kolaylıkla erişebilmeyi, anlaşılabilir ve eksiksiz
bir biçimde görüntüleyebilmeyi ve faturaların okunabilir kağıt baskılarını
üretebilmeyi sağlayacak biçimde yerine getirilmelidir. (Ek
cümle:RG-14/12/2012-28497) Bu yükümlülük, elektronik faturaların
üçüncü kişiler nezdinde muhafaza edilmesi durumunda muhafaza eden için de yasal
süreler içinde geçerlidir.
(Değişik paragraf:RG-14/12/2012-28497)
Mükelleflere
ait elektronik faturaların yine mükelleflere ait bilgi işlem sistemlerinde
saklanması esas olup üçüncü kişiler nezdinde de elektronik saklama
yapılabilecektir. Başka mükelleflerden elektronik saklama hizmetinin alınması
mükelleflerin elektronik faturalarının muhafaza ve ibraz sorumluluğunu ortadan
kaldırmaz. Elektronik faturaların muhafazasının Türkiye Cumhuriyeti sınırları
içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının geçerli olduğu yerlerde
yapılması zorunludur. Bu zorunluluk yurt dışında ikincil bir arşivleme
yapılmasına engel teşkil etmez.
(Ek
paragraf:RG-14/12/2012-28497) (Değişik:RG-4/4/2015-29316) Başka mükelleflere
ait elektronik faturaları saklama hizmeti verenler, elektronik fatura
uygulamasını bilgi işlem sistemlerinin entegrasyonu yöntemiyle kullanmak
zorundadır. Elektronik Fatura Saklama Hizmeti verecek mükelleflerin Başkanlığa
"Elektronik Fatura Saklama Hizmeti Başvuru Formu ve Taahhütnamesi"
ile başvuru yaparak saklama izni almaları zorunludur. Bu amaçla başvuru yapacak
mükelleflerin başvuru dilekçesi ekinde Bilgi İşlem Sistem Raporunu (BİS)
göndermesi gerekmektedir. Başkanlıktan saklama hizmeti verme izni alan
kuruluşlar, hizmet verdikleri mükelleflere ait e-fatura bilgilerini
saklama/muhafaza amacı dışında kullanamaz ve işleme taraf olanların yazılı izni
olmaksızın üçüncü kişilerle paylaşamazlar. Saklama Hizmeti veren kuruluşlar, bu
faaliyetleri kapsamında elde ettiği ticari sır niteliğindeki e-fatura
bilgilerinin güvenliğinden ve gizliliğinden sorumludurlar. Bu amaca aykırı
olarak işleme taraf olmayan üçüncü kişilerle e-fatura bilgilerini paylaştığı
tespit olunan saklama hizmeti veren kuruluşların diğer Kanunların öngördüğü
cezai sorumlulukları dışında ayrıca Başkanlık tarafından saklama hizmeti verme
izinleri iptal edilebilir. Başkanlıktan elektronik fatura saklama hizmeti izni
almadan saklama yapılması Başkanlık nezdinde hüküm ifade etmez. Saklama izni
alan mükelleflerin listesi www.efatura.gov.tr internet adresinde
yayımlanmaktadır. Saklama koşulları ve saklama hizmeti verecek mükellefin
uyması gereken diğer kurallar www.efatura.gov.tr internet adresinde
yayımlanan teknik kılavuzlarda açıklanmıştır.
(Ek
paragraf:RG-14/12/2012-28497) Gerekli görülen durumlarda,
elektronik fatura saklama hizmeti verenlerden elektronik fatura bilgilerine
ilişkin olarak belirlenecek standartlara uygun üretilecek raporların ibrazı,
elektronik fatura saklama hizmeti verenlere ait bilgi işlem sistem veya
sistemlerine sürekli erişimin sağlanması sureti ile istenebilir. Bu kapsamda,
ifade edilen erişimin sağlanması için kullanılacak yöntem ve teknolojiler ile
ibraz yükümlülüğünün yerine getirilmesi ile ilgili süreçler www.efatura.gov.tr
adresinde açıklanır. Elektronik fatura saklama hizmeti verenlerin bilgi işlem
sistemine erişim ile ilgili yetki, sektör, mükellef veya faaliyet hacimleri
itibarıyla kullanılabilir. Başkanlık elektronik fatura saklama hizmeti veren
mükellefler için ilave yükümlülük belirlemeye ve istediğinde ulusal ve
uluslararası standartlara uyma zorunluluğu getirmeye yetkilidir. Maliye
Bakanlığı gerek görmesi halinde, bu Tebliğde belirlenen esaslar ile sınırlı
olmak üzere, başka mükelleflere ait elektronik faturaları saklama hizmeti
verenlerin bilgi işlem sistemlerini denetleme yetkisine sahiptir.
7. Mali Mühür
(Değişik
paragraf:RG-21/2/2013-28566) Vergi Usul Kanunu kapsamında yapılacak
düzenlemeler çerçevesinde kullanılmak üzere, tüzel kişi, diğer kurum, kuruluş,
işletmelere ve istemeleri halinde gerçek kişi mükelleflere ait veri
bütünlüğünün, kaynağın ve içeriğin garanti altına alınması ile gerekli
durumlarda gizliliğin sağlanması fonksiyonlarının yerine getirilmesi amacı ile
oluşturulan ve e-Fatura Uygulaması bünyesinde yapılan işlemlerde kullanılması
zorunlu olan Mali Mühür, Başkanlık adına TÜBİTAK-UEKAE tarafından hazırlanan
elektronik sertifika alt yapısını ifade etmektedir.
Kullanım alanı ve
bahsedilen fonksiyonları nedeni ile Mali Mühürün, kurumun bildirilen yetkili
veya yetkililerinin kontrolü altında kullanılması, yetkili kişi veya kişilerin
değişmesi halinde de yeni yetkili veya yetkililerin derhal belirlenmesi ve
bunlara ait bilgilerin Başkanlıkça belirlenecek yöntemlerle bildirilmesi
zorunludur.
Tüzel kişilerin ve
diğer kurumların herhangi bir nedenle unvanlarının değişmesi halinde, eski
unvanı barındıran sertifikaları geçerliliğini kaybedeceğinden, unvan
değişikliğini izleyen 15 gün içerisinde yeni unvanına uygun sertifika başvurusu
yapması gerekmektedir.
Sahiplerine kart
okuyucuları ile birlikte teslim edilecek sertifikaların HSM aracılığı ile kullanılması
da mümkündür. Ancak bu durumda Mali Mühür Sertifikalarının HSM’lere yüklenmesi
işleminin TÜBİTAK-UEKAE veya yetkili kıldığı kişiler/kurumlar aracılığı ile
yapılması ve tercih edilen HSM modellerinin TÜBİTAK-UEKAE tarafından
yayımlanacak niteliklere sahip olması gerekmektedir.
Mali Mühürün
başvuru, işleyiş ve kullanımı ile ilgili tüm bilgi ve belgeler http://mm.kamusm.gov.tr
internet sitesinde yer almaktadır.
(Ek
paragraf:RG-21/2/2013-28566) e-Fatura uygulamasından yararlanan
mükellefler ile diğer kurum, kuruluş ve işletmelerin e-faturalarını kendi mali
mühür sertifikaları ile onaylamaları veya nitelikli elektronik sertifikaları
ile imzalamaları esastır. Ancak e-fatura uygulamasını özel entegratör
vasıtasıyla kullananlar düzenlenecek e-faturaların özel entegratörün mali mühür
sertifikası ile onaylanmasına izin verebilirler.
8. EFKS Kapsamında
Düzenlenen Faturalar
Elektronik fatura
çalışmaları kapsamında, Başkanlıkça Elektronik Fatura Kayıt Sistemi (EFKS) adı
altında bir başlangıç adımı tasarlanmış ve sınırlı sayıda mükellef ile protokol
imzalanarak uygulamaya konulmuştur.
Bahsedilen
mükelleflerin elektronik belge olarak fatura düzenleme ve göndermeye ilişkin
almış olduğu EFKS izinleri, Başkanlık tarafından aksi duyuruluncaya kadar
geçerli olduğundan, bu mükelleflerin EFKS kapsamında elektronik belge olarak
düzenleyip, müşterilerine elektronik ortamda ilettikleri faturalar da Vergi
Usul Kanunu kapsamında geçerli fatura hükmündedir.
Ancak EFKS
uygulamasından yararlanmak için Başkanlık ile protokol imzalayan mükelleflerin,
Tebliğin 5.1.1. bölümünde açıklanan entegrasyonu, Tebliğin yayım tarihinden
itibaren bir yıl içerisinde oluşturması zorunludur. Bu süre içerisinde söz
konusu entegrasyonu tamamlamayan mükelleflerin EFKS protokolleri, herhangi bir
uyarıya gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır.
9.
(Değişik:RG-4/4/2015-29316)
Sorumluluk ve Cezai
Müeyyideler
Başkanlık
tarafından bu Tebliğde ve www.efatura.gov.tr internet adresinde
yayımlanan teknik kılavuzlarda yer alan usul ve esaslara aykırı biçimde e-Fatura
düzenleyen mükellefler hakkında, işledikleri fiile göre Vergi Usul Kanununda
öngörülen cezalar uygulanır.
Mükellefler,
e-Fatura Uygulaması kapsamında oluşturdukları elektronik belgelerde yer
verdikleri bilgilerin gerçek duruma uygunluğunu sağlamaktan sorumlu olup, bu
çerçevede Başkanlığın herhangi bir sorumluluğu bulunmamaktadır.
e-Fatura düzenleme
yetkisi bulunan mükelleflerin gerek kendi sistemlerinde gerekse e-Fatura
Uygulamasında meydana gelebilecek arıza ve kesinti durumlarında fatura
düzenleyebilmek için yeteri kadar basılı kağıt fatura bulundurmaları
zorunludur.
Başkanlık, gerek
görmesi halinde uygulamadan yararlanan mükelleflerin bilgi işlem
sistemini/sistemlerini denetleme yetkisine sahiptir. Bu denetimler sırasında
mükellefler, gerekli her türlü imkânı (uygun donanım ve yazılımlar,
terminallere ulaşım izinleri ve uzman personel gibi) sağlamak zorundadır.
Mükellefler, bilgi
işlem sistemini/sistemlerini oluşturan yazılım, donanım, dosya, dokümantasyon
ve diğer unsurları, hiçbir şekilde kısmen veya tamamen vergi inceleme
elemanlarının ve Başkanlıkça görevlendirilecek personelin erişimini ve
denetimini engelleyecek bir sözleşme veya lisansa konu edemez.
Bu Tebliğ
kapsamında bilgi işlem sistemlerinin entegrasyonu yöntemiyle elektronik fatura
uygulamasından yararlanan mükellefler, sistemlerini kesintisiz 7 gün 24 saat
fatura ve ilgili mesajları alabilir ve gönderebilir halde açık tutmak
zorundadırlar. Mücbir sebepler dışında bu zorunluluğa uymayan mükelleflerin
entegrasyon izinleri iptal edilecek olup, Başkanlık tarafından portal hesapları
otomatik olarak açılacaktır. Entegrasyon izni iptal edilen ve portal hesapları
açılan mükellefler isterlerse Başkanlıktan izin almış bir özel entegratör ile
de anlaşabilir ve elektronik fatura uygulamasını özel entegrasyon yöntemi ile
de kullanabilirler.
Bilgi işlem
sistemlerinin entegrasyonu yöntemiyle elektronik fatura uygulamasından
yararlanan mükellefler, sistemleri üzerinde yapacakları bakım, onarım, gözden
geçirme vb. işlemler nedeniyle sistemlerine erişim kesintiye uğrayacak ise bu
kesintiden önceki üç işgünü içerisinde hangi tarihte ve ne kadar süreyle
sistemlerinin kesintiye uğrayacağını Gelir İdaresi Başkanlığı’na bildirmekle
yükümlüdürler. Kesinti süresi hiçbir surette iki günü aşamaz.
Elektronik fatura
uygulamasına dâhil olan mükelleflerin elektronik fatura uygulamasına kayıtlı
olan diğer mükelleflere düzenleyecekleri faturaların elektronik fatura olması
zorunludur. Bu zorunluluğa uymayan mükellefler hakkında Vergi Usul Kanununda
öngörülen cezai hükümler uygulanacaktır.
Elektronik fatura
uygulamasına dâhil olan mükelleflerin, elektronik fatura uygulamasına kayıtlı
olan diğer mükellefler tarafından gönderilen elektronik faturaları almaları
zorunludur. Bu zorunluluğa uymayan mükellefler hakkında Vergi Usul Kanununun
ilgili hükümlerinde belirtilen fatura almayan mükelleflere tatbik olunan cezai
hükümlerin uygulanacağı tabiidir.
10. Vergi Usul
Kanunu Kapsamında Düzenlenen Diğer Belgeler
e-Fatura
Uygulaması, Vergi Usul Kanunu kapsamında düzenlenmesi zorunlu olan fatura
dışında kalan belgelerin de taraflar arasında dolaşımına imkan verecek şekilde
tasarlanmıştır. Bu çerçevede, taraflar arasında elektronik belge olarak
dolaşımı Başkanlıkça uygun bulunanlar, ilgili format ve standartların
duyurulmasının ardından, e-Fatura Uygulaması aracılığı ile gönderilip
alınabilecektir.
11. Diğer Hususlar
Başkanlık, e-Fatura
Uygulamasının altyapısı ve işleyişini göz önünde bulundurarak, ilgilisine bilgi
vermek suretiyle, e-Fatura Uygulamasından yararlanmak isteyen mükelleflerin
başvurularının yanıtlanmasını belli bir süre erteleyebilir veya başvuruları
sıraya koyabilir veya önceden haber vermek ve hazırlıklar için yeterli zaman
tanımak kaydıyla, uygulama ile ilgili her türlü standart ile diğer teknik
konularda genel veya özel değişiklikler yapabileceği gibi uluslararası
standartlara uyma zorunluluğu getirebilir.
Diğer taraftan
e-Fatura Uygulaması, Vergi Usul Kanununun Mükerrer 242 nci maddesinin 2
numaralı fıkrasının beşinci bendinde belirtilen şekilde özel hukuk tüzel
kişiliğini haiz bir şirketin kurulması durumunda, belirlenecek yeni esaslara
göre devam ettirilebilecektir.
Tebliğ olunur.
—————————————————
1 10/1/1961 tarih ve
10703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
2 6/6/2008 tarih ve
26898 sayılı (Mükerrer) Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
3 5/3/2010 tarihli ve
27512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.