MUHASEBAT GENEL
MÜDÜRLÜĞÜ GENEL TEBLİĞİ (SIRA NO: 27) İHTİYAÇ FAZLASI TAŞINIRLARIN BEDELSİZ
DEVRİ1
1. Amaç, dayanak ve kapsam
(1)
Bu Tebliğ, düzenleyici ve denetleyici kurumlar hariç olmak üzere genel
yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin elinde bulunan ihtiyaç fazlası
taşınırların, kapsamdaki diğer kamu idarelerine bedelsiz devredilmesine
ilişkin usûl ve esaslar ile devredilemeyecek taşınırların belirlenmesi
amacıyla, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol
Kanununun 45 inci maddesi ile 2006/11545 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla
18/1/2007 tarihli ve 26407 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe
konulan Taşınır Mal Yönetmeliğinin 31 inci maddesinin Bakanlığımıza verdiği
yetkiye dayanılarak hazırlanmıştır.
2. İhtiyaç fazlası taşınırlar ve bedelsiz devre ilişkin genel esaslar
(1) 5018 sayılı Kanunla oluşturulan yeni malî yönetim sisteminde; kamu
idarelerinin, ihtiyaçlarını stratejik planlarına, yıllık amaç ve hedefleri
ile performans göstergelerine dayanarak planlamaları ve bütçeleştirmeleri;
sağlanan kaynakları etkin, verimli ve ekonomik bir şekilde kullanmaları temel
ilkedir.
(2) Adı geçen Kanunun 8 inci maddesinde, her türlü kamu kaynağının elde
edilmesi ve kullanılmasında görevli ve yetkili olanların kaynakların etkili,
ekonomik, verimli olarak elde edilmesinden ve kullanılmasından sorumlu ve bu
hususlarda yetkili kılınmış mercilere hesap vermek zorunda oldukları hükme
bağlanmış; Taşınır Mal Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde de bu husus
vurgulanmıştır.
(3) Bu çerçevede kamu idareleri, ihtiyaç fazlası taşınır oluşmaması için
gerekli tedbirleri almakla yükümlüdürler.
(4) Bununla birlikte, zorunlu veya öngörülemeyen sebeplerle ortaya çıkan ve
yapılan araştırma ve değerlendirmeler sonucunda idarenin merkez ve taşra
birimleri itibarıyla kullanım imkanı olmadığı anlaşılan taşınırlar
"ihtiyaç fazlası taşınır" olarak kabul edilecek ve diğer kamu
idarelerine bu Tebliğde belirlenen usûl ve esaslara bağlı kalmak suretiyle
bedelsiz devredebilecektir. Kamu idareleri, ihtiyaç duydukları taşınırları
öncelikle diğer idarelerdeki ihtiyaç fazlası taşınırlardan karşılamak
suretiyle temin etmeleri esas olup, bu şekilde karşılamaları halinde, satın
alma yoluna gitmeyecekler ve bu ihtiyaçları için ödenek veya kaynak ayrılması
talebinde bulunmayacaklardır.
(5) Kamu kaynağının verimli kullanılması ve kamuda tasarruf sağlanması
bakımından ihtiyaç fazlası taşınırların kamu idareleri arasında bedelsiz
devredilmesinin etkin bir şekilde uygulanması büyük önem taşımaktadır. Bu
nedenle, Bakanlığımız (Muhasebat Genel Müdürlüğü) www.muhasebat.gov.tr web
adresinde İhtiyaç Fazlası Taşınır Sorgu Ekranı oluşturulmuştur. Kamu
idareleri, tespit etmiş oldukları ihtiyaç fazlası taşınırlarının
girişlerini, bu Tebliğin bedelsiz devre ilişkin şartlar başlıklı üçüncü
bölümünün birinci fıkrasının (a) bendinin (3) numaralı alt bendinde
belirtilen tüketim malzemeleri hariç olmak üzere, say2000i kapsamındaki
muhasebe birimleri aracılığıyla İhtiyaç Fazlası Taşınır Sorgu Ekranı
kullanılmak suretiyle bu ekranda yapılacak açıklamalar çerçevesinde
gerçekleştireceklerdir.
3. Bedelsiz devre ilişkin şartlar
(1) İhtiyaç fazlası olduğu tespit edilen taşınırların diğer kamu idarelerine
bedelsiz devredilmesinde aşağıdaki şartlar aranacaktır:
a) Taşınırlar, kayıtlara alınış tarihi itibarıyla beş yılını tamamlamış
olmalıdır. Ancak, aşağıda belirtilen durumlarda beş yıl şartı aranmayacaktır.
1) Kamu idarelerince araştırma ve geliştirme amacıyla yürütülen veya
desteklenen projelerin gerçekleştirilmesi için edinilen ve proje
çalışmalarının tamamlanmasından sonra sözleşme hükümlerine dayanılarak
idareye devredilen taşınırlardan idarece kullanılmasına ihtiyaç
duyulmayanlar.
2) Uluslararası organizasyonların gerçekleştirilmesi için yapılan toplantı,
konferans, tanıtım, spor, yarışma, gösteri, sergi ve benzeri faaliyetler için
alınmış olan taşınırlardan söz konusu faaliyetler tamamlandıktan sonra
idarece kullanılmasına ihtiyaç duyulmayanlar.
3) İdarece kullanım imkanı bulunmadığı gibi diğer idarelere devredilmediği
takdirde çürüme, bozulma veya kullanım süresinin dolması gibi nedenlerle bir
daha kullanılamayacak olan ya da diğer zorunlu sebeplerle devredilmesi
gereken tüketim malzemeleri.
b) İdarenin ihtiyaç duymaması nedeniyle devrettiği taşınıra, devralacak
idarece ihtiyaç duyulmalı ve kullanılmasında yarar görülmelidir.
c) İhtiyaç fazlası taşınırlar, devralacak idareye bakım, onarım ve taşıma
giderleri yönünden ekonomik olmayan malî külfetler getirmemelidir. Beş yılını
tamamladığı halde devralmak isteyen idare açısından bakım, onarım ve taşıma
giderleri nedeniyle devri ekonomik olmayan ve kullanılmasında fayda
görülmeyen taşınırlar devir işlemine konu edilmeyecek, bu tür taşınırlar,
kuruluşların tabi oldukları mevzuat hükümlerine göre satılmak veya imha
edilmek suretiyle tasfiye edilecektir.
ç) Devredilecek taşınırların devralacak idare tarafından taşınması esastır;
ancak zorunlu durumlarda devreden idare tarafından da taşıtılabilir.
d) Kamu idarelerinin yapmış olduğu taşıma giderleri taşınırın değeri ile
ilişkilendirilmez.
e) Mahalli idarelerde ortaya çıkan ihtiyaç fazlası taşınırların, diğer
idarelere devrinde ilgisine göre valinin, belediye başkanının veya birlik
başkanının onayı aranacaktır.
f) Taşınır devirleri, Bakanlığımızca (Muhasebat Genel Müdürlüğü) yayımlanan
Parasal Sınırlar ve Oranlar Hakkındaki Genel Tebliğinde belirlenen limitler
dikkate alınarak harcama yetkilisi veya üst yöneticinin onayı ile
yapılacaktır.
(2) Devrine karar verilen taşınır için iki nüsha Ek-1 form (Taşınır Devrine
İlişkin Protokol) düzenlenecek ve söz konusu taşınırlar, Yönetmelik hükümleri
gereğince gerekli işlemler yapıldıktan sonra devredilecek ve devralınacaktır.
4. Devredilemeyecek taşınırlar
(1) Taşıt ve iş makineleri, ihtiyaç fazlası taşınıra konu edilmeyecek ve
devredilmeyecektir.
(2) Ancak, idarece ihtiyaç duyulmadığından diğer idarelere bedelsiz
devredilmesinde yarar görülenlerin devri, merkezi yönetim kapsamındaki kamu
idarelerince Bakanlığımızın; mahalli idarelerde meclis kararlarına bağlı
olarak, sosyal güvenlik kuruluşlarınca ise ilgili Bakanlığın teklifi üzerine,
Bakanlığımızın uygun görüşünün alınması suretiyle yapılacaktır.
(3) Kamu idarelerince araştırma ve geliştirme amacıyla yürütülen veya desteklenen
projelerin gerçekleştirilmesi için edinilen ve proje çalışmalarının
tamamlanmasından sonra sözleşme hükümlerine dayanılarak idareye devredilen
taşıt ve iş makinelerinin diğer kamu idarelerine devrinde de bu madde hükmü
uygulanacaktır.
5. Yürürlük
(1) 20/2/2004 tarihli ve 25379 mükerrer sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 11
sıra no.lu Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği ile ekleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
(2) Bu Tebliğ, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
_________________________
1 Bu Tebliğin adı
“Taşınır Mal Yönetmeliği Genel Tebliği (Sayı: 1)” iken 6/12/2014 tarihli ve
29197 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Taşınır Mal Yönetmeliği Genel
Tebliği (Sayı: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ” ile metne işlendiği
biçimde değiştirilmiştir.
|