Kurum
|
Maliye Bakanlığı
|
Tebliğin
Adı
|
Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliğ
|
Tebliğ No
|
Seri No: 2
|
Resmî Gazete Tarihi
|
28/04/2006
|
Resmî Gazete Sayısı
|
26152
|
|
HARCAMA YETKİLİLERİ HAKKINDA GENEL TEBLİĞ
SERİ NO: 2
Harcama yetkilileri ve yetki devri uygulamasına ilişkin olarak aşağıdaki
açıklamaların yapılması gerekli görülmüştür.
1. Kamu idareleri harcama yetkililerinin belirlenmesi, harcama yetkisinin bir
üst yönetim kademesinde birleştirilmesi ve devredilmesi konusunda 31/12/2005
tarihli ve 26040 dördüncü mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan (1) Seri
Numaralı Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliğde yer alan düzenlemelere
uyulacaktır. Harcama yetkililerine ilişkin olarak söz konusu Genel Tebliğin
yanı sıra aşağıda yer alan hususlar da dikkate alınacaktır.
a) Bilindiği üzere, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 4 üncü maddesinde ihale
yetkilisi, "İdarenin ihale ve harcama yapma yetki ve sorumluluğuna sahip
kişi veya kurulları ile usulüne uygun olarak yetki devri yapılmış
görevlileri" olarak tanımlanmıştır. Diğer taraftan, 5018 sayılı Kanunun 31
inci maddesinde harcama yetkilisi, "Bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama
birimlerinin en üst yöneticisi" olarak tanımlanmış bulunmaktadır. Buna
göre, ihale yetkilisinin ilgili mevzuatında özel olarak belirlendiği haller
dışında, 5018 sayılı Kanunun 31 inci maddesi uyarınca belirlenmiş bulunan
harcama yetkilileri aynı zamanda ihale yetkilisi olacaktır.
b) 2006 yılından önce ihale sürecine başlanılan ve 2006 yılı içinde tamamlanan
ihalelere ilişkin olarak, ihale sürecini başlatan ihale yetkilisi ile ihale
sürecini tamamlayan ihale yetkilisinin farklı kişiler olmasının 4734 sayılı
Kanuna aykırı bir yönü bulunmadığından, 2006 yılında ihale sürecini
tamamlayacak olan ihale yetkilisi, 5018 sayılı Kanunun 31 inci maddesi ve
anılan Genel Tebliğ uyarınca belirlenen harcama yetkilisi olacaktır.
c) 2006 yılından önce başlanmış ve devam eden ihalelerde komisyon üyesi olarak
yer alan kişi veya kişilerin 5018 sayılı Kanun ve anılan Genel Tebliğ uyarınca
harcama yetkilisi olarak belirlenmesi halinde, bu kişi veya kişilerin ihale
komisyonu üyeliklerinden çıkarılarak yerlerine yedek üyelerden görevlendirme
yapılması gerekmektedir.
d) Harcama yetkilileri, ilgili mevzuatı uyarınca ihale usulleriyle yapılacak
mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinin ihale işlemlerine ilişkin olarak,
ihale yetkisiyle sınırlı olmak üzere harcama yetkilerini, üst yöneticiden onay
almak suretiyle, idarenin destek hizmetlerini yürüten birim yöneticilerine
devredebilirler. Bu durumda, ihale onay belgesinin düzenlenmesinden sözleşmenin
imzalanmasına kadar geçen süreçteki tüm ihale işlemlerine ilişkin ihale yetkisi
destek hizmetleri birim yöneticisi tarafından kullanılacaktır. İşin yaklaşık
maliyetinin belirlenmesi ve teknik şartnamenin hazırlanması gibi ihale öncesi
işlemlerin ilgili harcama birimi, destek hizmetleri birimi veya idarenin diğer
birimleri tarafından hazırlanması mümkün bulunmaktadır.
Destek hizmetleri birimi, harcama birimlerinin ihtiyaçlarını birleştirmek
suretiyle 4734 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde karşılayabilir. Birden fazla
harcama biriminin doğrudan temin limiti dahilindeki ihtiyaçlarının, destek
hizmetleri birimi tarafından birleştirilerek ihale usulleriyle karşılanması da
mümkün bulunmaktadır.
e) İdarelerin ilçe sınırları dahilinde bulunan birimlerinin harcama işlemlerini
gerçekleştirecek yeterli sayıda personelinin bulunmaması nedeniyle harcama
yetkililerinin belirlenmesinde ve harcama işlemlerinin yürütülmesinde güçlük
bulunması hallerinde, söz konusu birimlerin harcama yetkililiği görevi
kaymakam, il müdürü veya bölge müdürü tarafından yürütülebilir.
İstanbul ilinde bulunan Maliye Bakanlığına bağlı kurum saymanlıklarının
harcamalarında, harcama yetkililiği görevi, gerekli görülen hallerde kurum
saymanlığının bulunduğu ilçe kaymakamları tarafından yürütülebilir.
Bu durumda düzenlenecek ödenek gönderme belgeleri ilgili kaymakamlığa, il
müdürlüğüne veya bölge müdürlüğüne gönderilir.
f) İdare bütçelerinde kurumsal sınıflandırmanın dördüncü düzeyinde taşra
teşkilatı için toplu olarak (61) ve (62) kodlarında tertiplenmiş ve herhangi
bir harcama birimi ile ilişkilendirilmemiş ödeneklerin merkez dışı birimlere
gönderilmesine yetkili merkez teşkilatı harcama yetkilileri, idarelerin üst
yöneticileri tarafından belirlenecektir.
Diğer taraftan, idarelerin bütçelerinde belirli bir harcama birimine tahsis
edilmemiş ve toplu olarak bütçeleştirilmiş ödeneklerin harcama yetkilileri üst
yönetici tarafından belirlenecektir.
Bu şekilde belirlenen harcama yetkilileri mali hizmetler birimine ve muhasebe
yetkililerine bildirilir.
g) Tedavi Yardımına İlişkin Uygulama Tebliği ve Maliye Bakanlığı ile Türk
Eczacıları Birliği arasında yapılan protokol uyarınca, merkez teşkilatında
idarelerle eczaneler arasında yapılacak sözleşmeler, üst yöneticiden onay
alınarak destek hizmetleri birimi yöneticisi veya yardımcısı tarafından
imzalanabilecektir.
2. İlgili mevzuatı uyarınca, Bakan, üst yönetici, yetkili kurul, komisyon ve
benzeri yetkili kişi veya kurulların önceden izin veya onayına tabi tutulmuş
olan ve sonucunda mali işlem yapılması gereken hallerde, söz konusu izin veya
onaylar harcama süreci başlamadan önce alınacaktır. Diğer taraftan, iç kontrol
ve ön mali kontrol alanındaki gözetim görevi çerçevesinde, Bakan ve üst yöneticiler,
bazı mali işlemleri, işlem sürecine başlanılmadan önce ön izinlerine tabi
tutabilirler.
3. 5018 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin ikinci fıkrasında, harcama
birimlerini ilgilendiren harcamaların harcama birimleri tarafından gerçekleştirileceği,
ancak, harcama yetkililiği görevi uhdesinde kalmak şartıyla, harcama
birimlerinin talebi ve üst yöneticinin onayıyla diğer harcama birimlerine
ilişkin mali işlemlerin idarenin destek hizmetlerini yürüten birimi tarafından
yapılabileceği hükme bağlanmıştır. Bu hükmün uygulanmasında, idarelerin
teşkilat yapılarında destek hizmetleri ile yardımcı hizmet birimleri olarak yer
alan idari ve mali işler, makine-ikmal, satın alma, yapı işleri, personel gibi
birimler destek hizmetleri birimi sayılacaktır.
Buna göre, ayrı ayrı her bir harcama birimini ilgilendiren harcamalarda,
harcama yetkililiği görevi uhdesinde kalmak şartıyla ve harcama birimlerinin
talebi ve üst yöneticinin onayıyla, harcama birimlerinin bazı mali işlemlerinin
idarelerin destek hizmetlerini yürüten birimler tarafından yerine getirilmesi
mümkün bulunmaktadır. Bu işlemlere ilişkin olarak üst yöneticiden alınacak
onay, harcama birimleri tarafından ayrı ayrı alınabileceği gibi, harcama
birimlerinin talebi üzerine mali hizmetler birimi (Strateji Geliştirme
Başkanlığı, Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı, bu hizmetlerin yerine
getirildiği müdürlük veya idarelerin mevcut yapılarında mali hizmetlerini
yürüten birimleri) tarafından da alınabilir.
Bu şekilde alınacak onaylarda, ödeme emri belgesini düzenleme görevinin harcama
birimi veya destek hizmetleri biriminden hangisi tarafından yürütüleceği hususu
da belirtilecektir. Ödeme emri belgesini düzenleyecek gerçekleştirme
görevlisinin destek hizmetleri biriminden olması halinde, bu görevli veya
görevliler, destek hizmetleri birimi yöneticisi tarafından kendisi veya
yardımcısı veya bunlara hiyerarşik olarak en yakın yönetim kademesinde bulunan
kişi veya kişiler arasından belirlenecektir.
Destek hizmetleri birimleri tarafından diğer harcama birimleri adına
harcamaların gerçekleştirilmesi halinde, harcama talimatı/onay belgesi destek
hizmetleri birimine gönderilerek mali işlemlerin destek hizmetleri birimi
tarafından yapılması sağlanacaktır. Harcama işlemleri, üst yöneticiden alınan
onayda belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde tespit edilen ödeme emri
belgesini düzenlemekle görevli gerçekleştirme görevlisi tarafından ödeme emrine
bağlanarak imzalanmak üzere ilgili birimin harcama yetkilisine sunulacaktır.
Diğer taraftan, anılan Kanunun 32 nci maddesinde, harcama talimatlarında
gerçekleştirmeyle görevli olanlara ilişkin bilgilere de yer verileceği
belirtilmiştir. Gerçekleştirme işlemleri destek hizmetleri birimi tarafından
yapılan mali işlemlerde, harcama talimatlarında iş ve işlemlerin destek
hizmetleri birimi personeli tarafından yürütüleceğinin belirtilmesi yeterli
bulunmaktadır. Ancak, ilgili mevzuatında bizzat harcama yetkilisi tarafından belirlenmesi
gereken hususlarda ilgili harcama yetkilisinin onayı alınacaktır.
Tebliğ lunur.