BELEDİYE MECLİSİ
ÇALIŞMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 — Bu Yönetmeliğin
amacı; belediye meclisinin çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2 — Bu Yönetmelik belediye
meclisinin, meclis başkanlık divanının, meclis ihtisas ve denetim
komisyonlarının çalışma usul ve esaslarını kapsar.
Dayanak
Madde 3 — Bu Yönetmelik, (Ek
ibare:RG-27/11/2014-29188) 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir
Belediyesi Kanununun 12, 13, 14 ve 15 inci maddeleri ile 3/7/2005 tarihli
ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 19 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 — Yönetmelikte
geçen;
Kanun: 5393 sayılı
Belediye Kanunu,
Meclis: Belediye
meclisini,
Encümen: Belediye
encümenini,
Başkan: Belediye
meclisi başkanını,
Başkanlık divanı:
Meclis başkanı, meclis birinci ve ikinci başkan vekilleri ile katip
üyeleri,
Komisyon: İhtisas
komisyonlarını ve denetim komisyonunu,
Dönem: Belediye
meclisinin 1 Ocak ile 31 Aralık tarihleri arasını kapsayan bir yıllık çalışma
süresini,
Toplantı: Meclisin
bir ay içinde yaptığı birleşimlerin tamamını,
Birleşim: Meclisin
bir gün içinde yaptığı oturumların tamamını,
Oturum: Bir
birleşimin ara ile bölünen kısımlardan her birini,
Salt çoğunluk: Belli
sayının yarısından az olmayan çoğunluğu,
Nisbî
çoğunluk: Aynı yöndeki oyların, diğer oy topluluklarından fazla olması
durumunu,
Nitelikli çoğunluk:
Kanunun belli durumlarda aradığı üçte iki veya dörtte üç gibi belirli bir
çoğunluğu,
Oybirliği: Meclis
toplantısında bütün oyların aynı yönde olması durumunu,
Oyçokluğu: Meclis
toplantısında oyların aynı yönde olmaması durumunu
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Toplantı Usul ve
Esasları
Meclisin ilk
toplantısı
Madde 5 — Meclis, mahalli
idareler seçim sonuçlarının ilânını takip eden beşinci gün belediye başkanının
başkanlığında kendiliğinden toplanır. (Değişik cümle:RG-21/8/2014-29095) Başkanın
toplantıya katılamaması durumunda en yaşlı üye toplantıya başkanlık eder.
Başkan tarafından meclisin en genç iki üyesi geçici kâtip olarak davet olunur.
Başkanlıkça yoklama yapılarak salt çoğunluğun mevcut olduğu tespit edildikten
sonra meclis, birinci ve ikinci başkan vekillerini, en az iki kâtip üyeyi
seçer. Kâtip üyeler seçildikten sonra en genç iki üye yerlerini seçilmiş kâtip
üyelere bırakırlar.
(Değişik ikinci
fıkra:RG-27/11/2014-29188) Ayrıca, bu toplantıda encümene üye seçimi, il ve ilçe
belediyeleri ile nüfusu 10.000’in üzerindeki belediyelerde plan ve bütçe
komisyonuyla imar ve bayındırlık komisyonu, büyükşehir belediyelerinde ise plan
ve bütçe, imar ve bayındırlık, çevre ve sağlık, eğitim, kültür, gençlik ve spor
komisyonu ile ulaşım komisyonlarına ve gerekli görülmesi halinde diğer
komisyonlara üye seçimi yapılır.
Meclis toplantıları
Madde 6 — Meclis toplantısı
her ayın ilk haftası başlatılır ve ara verilmeden tamamlanır. Ancak ilk
haftanın tamamının resmi tatile rastlaması halinde takip eden ilk çalışma günü
toplantı günü olarak belirlenebilir. Resmi tatile rastlayan günlerde çalışmaya
ara verilebilir.
Meclis,
toplantıların haftanın hangi günü yapılacağını genel olarak belirleyebileceği
gibi, her toplantının sonunda gelecek ay toplantısının hangi gün yapılacağını
da kararlaştırabilir. Meclisin bu konuda karar almaması halinde toplantı günü
başkan tarafından tayin edilir.
Büyükşehir belediye
meclisi her ayın ikinci haftası toplanır. İlçe (Değişik
ibare:RG-21/8/2014-29095) (…) belediye meclisi toplantıları büyükşehir
belediye meclisi toplantısından önce bitirilecek şekilde düzenlenir.
Meclis, başkanlık
divanı, encümen ve denetim komisyonu üyeliği seçiminin yapılacağı, faaliyet
raporu, bütçe ve kesin hesabı ile belli bir ayda görüşülmesi zorunlu olan
konuların görüşüleceği ayların dışında bir ay tatil kararı alabilir.
Toplantı süresi bütçenin
görüşüldüğü toplantılarda yirmi, diğer toplantılarda beş günü aşamaz. Bu
süreler uzatılamayacağı gibi (Ek ibare:RG-27/11/2014-29188) , bu
maddenin son fıkrasında belirtilen usul dışında olağanüstü toplantı da
yapılamaz.
Görüşülecek konu
bulunmadığı takdirde meclis gündemsiz olarak toplantıya çağırılır. Birleşim
açıldıktan sonra üyeler tarafından da gündem konusu önerilmediği takdirde
toplantı kapatılır. Bu gün için de meclis üyelerine huzur hakkı ödenir.
(Ek
fıkra:RG-21/8/2014-29095) Belediye başkanı, acil durumlarda lüzum görmesi
halinde belediye meclisini bir yılda üç defadan fazla olmamak ve her toplantı
bir birleşimi geçmemek üzere toplantıya çağırır. Olağanüstü toplantı çağrısı ve
gündem en az üç gün önceden meclis üyelerine yazılı olarak duyurulur ve ayrıca
mutat usullerle ilan edilir. Olağanüstü toplantılarda çağrıyı gerektiren
konuların dışında hiçbir konu görüşülemez.
Toplantı yeri
Madde 7 — Meclis
toplantıları meclis toplantı salonu olarak belirlenen yerde yapılır.
Toplantının bu yer dışında yapılmasının zorunlu olduğu durumlarda, toplantı
gününden en az üç gün önceden üyelere bildirilmek ve belediye sınırları
içerisinde olmak kaydıyla başkanın belirlediği yerde toplantı yapılabilir. Bu
şekildeki toplantının yeri ve zamanı gündemin duyurulmasındaki usullerle belde
halkına duyurulur.
Başkan ve meclis
üyelerinin görüşmelere katılamayacağı durumlar
Madde 7/A –
(Ek:RG-27/11/2014-29188)
Belediye başkanı ve
meclis üyeleri, münhasıran kendileri, ikinci derece kan ve kayın hısımları ve
evlatlıkları ile ilgili işlerin görüşüldüğü meclis toplantılarına katılamazlar.
Toplantı gündemi ve
duyurulması
Madde 8 — Gündem, belediye
başkanı tarafından belirlenir ve toplantı günü de belirtilerek üyelere en az üç
gün önceden bildirilir. Üç günün hesabında duyuru günü ile toplantı günü hesaba
katılmaz. Meclis üyelerine bildirim, imza karşılığı gündemin teslimi, taahhütlü
posta, telefon, faks, belediye web sitesinde yayımlama, elektronik posta gibi
ispat edici yöntemlerden biri veya birkaçı kullanılarak yapılır. Telefonla
bildirimde, bildirimin hangi numaralı telefonla, ne zaman ve kimin tarafından
yapıldığı hususunda bildirimi yapan kişi tarafından imzalanmış bir belge
düzenlenir.
Gündem, çeşitli
yollarla halka da duyurulur. Bu duyuru, meclis toplantı salonunun girişine ve
belediye ilân panosuna veya halkın yoğun olarak bulunduğu ve gelip geçtiği
yerlere ilân asılarak; gazete, hoparlör, internet, radyo ve televizyon
yayını gibi yöntemlerden biri veya birkaçı kullanılarak yapılır.
Meclis
toplantılarının ilk gününde belediye başkanı ve üyeler (Mülga
ibare:RG-27/11/2014-29188) (…) (Değişik ibare:RG-27/11/2014-29188) belediyeye
ait işlerle ilgili konuların gündeme alınmasını önerebilir. Öneri, toplantıya
katılanların salt çoğunluğunun kabulü ile gündeme alınır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Meclis Çalışmaları
Başkanlık divanı
Madde 9 — Meclise, belediye
başkanı başkanlık eder. Belediye başkanının bulunmadığı durumlarda meclis
birinci başkan vekili, onun da olmadığı durumda ikinci başkan vekili meclise
başkanlık eder. Belediye başkanı toplantının herhangi bir safhasında da yerini
meclis başkan vekiline bırakarak toplantıdan ayrılabilir. Ancak, yıllık
faaliyet raporunun görüşüldüğü oturuma, meclis başkan vekili başkanlık yapar.
Meclis birinci ve
ikinci başkan vekilinin de bulunmaması durumunda, varsa katip üyeler, yoksa en
genç iki meclis üyesi tarafından imzalanmış tutanakla durum tespit edilerek
toplantı yapılmaksızın meclis kapatılır.
Başkanlık divanında
boşalma olması durumunda kalan süreyi tamamlamak üzere yenisi seçilir.
Meclis üyeliğinin
sona ermesi
Madde 9/A – (Ek:RG-27/11/2014-29188)
Meclis üyeliği,
ölüm ve istifa durumunda kendiliğinden sona erer. Meclis üyeliğinden istifa
dilekçesi belediye başkanlığına verilir ve başkan tarafından meclisin bilgisine
sunulur.
Özürsüz veya
izinsiz olarak arka arkaya üç birleşim günü veya bir yıl içinde yapılan
toplantıların yarısına katılmayan üyenin üyeliğinin düşmesine, savunması
alındıktan sonra üye tam sayısının salt çoğunluğuyla karar verilir.
Toplantı ve karar
yeter sayısı
Madde 10 — Meclis, üye tam
sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve katılanların salt çoğunluğu ile karar
alır. Ancak karar yeter sayısı üye tam sayısının dörtte birinden az olamaz.
Belediye başkanı, meclis üye tam sayısına dâhildir. Oyların eşitliği halinde
başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
Birleşime ilişkin
karar tutanakları bir sonraki birleşimden önce üyelere dağıtılır.
Meclisin toplanması
için gerekli çoğunluğun sağlanamaması veya görüşmeler sırasında başkan veya
üyelerden birinin talebi üzerine yapılacak yoklamada karar yeter sayısının
bulunmadığının anlaşılması durumunda, meclis başkanı gün ve saatini tayin
ederek en geç üç gün içinde toplanmak üzere meclisi tatil eder. Bu toplantının
günü ve saati üyelere bildirilir ve gündemin duyurulmasındaki usullerle ilân
edilir.
Gelecek toplantı,
üye tam sayısının dörtte birinden az olmayan üye ile yapılabilir. Bu toplantıda
da yeter sayı bulunamaz ise meclis tatil edilir ve o ay içinde başka bir
toplantı çağrısı yapılmaz.
Toplantı ve karar
yeter sayılarının hesabında kesirli sayılar tam sayıya yükseltilir.
Görüşmeler ve
yönetim
Madde 11 — Başkanlık divanı
yerini aldıktan sonra başkan yoklama yaptırır; toplantı yeter sayısının olduğu
anlaşıldığı takdirde birleşimi açar. Gündeme geçilmeden bir önceki birleşimde
alınan kararlara ilişkin tutanakta maddi hata bulunması durumunda, hata meclis
kararı ile düzeltilerek başkanlık divanınca imzalanır.
Başkan gündeme
geçilmeden önce meclise sunulacak konular varsa bildirir, meclis başkanlığına
hitaben verilmiş olan dilekçeleri kabul eder ve meclise sunar.
Üyelerin gündem
dışı konuşma isteği yazılı olarak başkana bildirilir. Söz verip vermemek ve söz
verildiğinde süresini ve zamanını belirlemek yetkisi başkana aittir.
Gündem konusunda ve
usul hakkında leh ve aleyhte olmak üzere birer üyeye söz verilir. Yapılacak
konuşmalar en fazla on dakika ile sınırlıdır.
Daha sonra gündem
maddeleri sırası ile okunur ve görüşülür. Gündem sırasında değişiklik
yapılmasına, başkan veya üyeler tarafından yapılan teklifler üzerine gündeme
madde ilave edilmesine meclisçe karar verilir. Ancak ilçe (Mülga
ibare:RG-21/8/2014-29095) (…) belediye meclislerinden gelen kararlar ile
belediyenin birimlerinden ve bağlı kuruluşlarından gelen talepler
toplantı sırasında başkan tarafından gündeme eklenir.
Görüşmelerde
konuşmak için önceden başkanlıktan söz istenir. İhtisas komisyonuna ve siyasi
parti gruplarına söz almada öncelik tanınır. Siyasi parti gruplarına üye sayısı
en çok olandan başlamak suretiyle; üyelere söz isteme sırasına göre söz
verilir. Bütçe görüşmesinde komisyon raporu okunduktan sonra üyelere söz
verilir.
Meclisteki
konuşmalar başkana hitaben yapılır. Başkan her zaman söz hakkına sahiptir.
İhtisas
komisyonları ve siyasi parti grupları adına yapılacak konuşmalar 20 şer dakika,
üyelerin konuşmaları ise 10 dakika ile sınırlıdır. Bütçe ve program
görüşmelerinde parti grupları için bu süreler iki kat olarak uygulanır. Meclis,
bu sürelerin değiştirilmesine karar verebilir. Görüşmelerin yeterli olduğu
meclisçe kabul edildiği takdirde başka üyeye söz verilmez.
Meclis toplantıları
halka açıktır. Meclis başkanı veya üyelerden herhangi birinin gerekçeli teklifi
üzerine kapalı oturum yapılmasına karar verilebilir. Kapalı oturumda başkan ve
üyeler dışında gerektiğinde meclis kararıyla görevli bulundurulabilir.
Mecliste düzenin
sağlanması
Madde 12 — Meclis başkanı,
meclis çalışmalarında düzeni sağlamakla yükümlüdür. Meclis görüşmeleri
sırasında söz alan üyenin konu dışına çıkması, kişiliğe dokunur söz söylemesi,
diğer üyelerin hatibin sözünü kesmesi ve meclisin düzenini bozacak davranışta
bulunması yasaktır. Buna aykırı davranan üyeler, başkan tarafından uyarılır,
buna rağmen davranışlarında ısrar eden üye başkanın talimatıyla görevliler
tarafından meclisten çıkarılır.
Meclis görüşmeleri
sırasında sükûnetin bozulması durumunda başkan tarafından ilgililere ihtarda
bulunulur. Görüşmelere devam edilemeyeceğinin anlaşılması halinde başkan
oturuma ara verebileceği gibi görüşmeleri bir sonraki birleşime erteleyebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Oylama Usulleri ve
Kararlar
Oylama usulleri
Madde 13 — Mecliste oylama
usulleri gizli, işaretle ve açık oylama olmak üzere üç türlüdür. Üyeler
oylarını bizzat kullanırlar. Ancak, gizli oy kullanmaya fiziki bakımdan engelli
olanlar tayin edecekleri kişiler eliyle oy kullanabilirler.
a) Gizli oylama :
Meclis üyelerinin oy pusulasına seçeceği kişi veya kişilerin adlarını ya da bir
teklif hakkında kabul, çekimser veya ret yazıp, tanıtıcı hiçbir işaret koymadan
sandığa atmasıdır.
Gizli oylamalarda
kullanılacak oy pusulaları zarfla birlikte başkanlıkça mühürlü şekilde
düzenlenir. Oylama bittikten sonra katip üyeler tarafından sandıktan çıkan
zarflar sayılır ve üye sayısından fazla olmadığı tespit edildikten sonra
açılır. Oy pusulaları sayıldıktan sonra, başkanlık divanı tarafından sonuç
açıklanır. Oylarda eşitlik halinde oylama bir defa daha tekrarlanır; yine
eşitlik olursa meclis başkanınca kuraya başvurulur. Kura çekimi, birbirinin
aynı olan ve üzerinde adlar yazılı bulunan kağıtlar bir torbaya konularak
meclis başkanı tarafından çekilmek suretiyle yapılır. Torbadan çekilen
isim kazanmış olur.
Başkanlık divanı,
encümen üyeliği ve denetim komisyonu üyeliği seçimleri gizli oylama ile
yapılır. Meclis kararı ile başka konularda da gizli oylama yapılabilir.
b) İşaretle oylama:
Meclis üyesinin elini yukarı kaldırarak veya ayağa kalkarak kabul, çekimser
veya ret şeklinde oyunu açıklamasıdır.
İşaretle oylamada
oyları tespit etmek başkanlık divanına aittir. Çoğunluk olup olmadığı hususunda
tereddüt olursa, bir defa daha oylama yapılır. Tereddüt giderilemediği takdirde
ad okunmak suretiyle açık oylamaya başvurulur.
c) Açık oylama:
Üzerinde üyelerin ad ve soyadları yazılı oy pusulalarının sandığa atılması veya
varsa elektronik oylama mekanizmasının çalıştırılması ya da üyelerin adlarının
okunması üzerine, adı okunan üyenin ayağa kalkarak kabul, çekimser veya ret
demesi suretiyle yapılan oylamadır.
Sandık kullanılarak
yapılan oylamada, sandık katip üyeler tarafından meclis önünde açılır. Oy
pusulaları sayılır ve oy çeşitleri tutanağa ayrı ayrı geçirildikten sonra
başkanlık divanı tarafından sonuç açıklanır.
İşaretle ve açık
oylamalarda eşitlik olması halinde, başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk
sağlanmış sayılır.
Mecliste görüşülen
konuların kabul veya reddedilmesi
Madde 14 — Mecliste görüşülen
konular; mahiyetine göre salt çoğunluk, nisbî çoğunluk, nitelikli çoğunluk,
oyçokluğu veya oybirliği ile kabul veya reddedilir.
Mecliste bütçe ve
kesin hesap tümüyle reddedilemez. Ancak, değişiklik yapılmak suretiyle kabul
edilebilir.
Reddedilen bir konu
meclisin aynı toplantısında yeniden gündeme alınıp görüşülmez.
Meclisin feshi
Madde 14/A – (Ek:RG-27/11/2014-29188)
Belediye meclisi,
kendisine Kanunla verilen görevleri süresi içinde yapmayı ihmal eder ve bu
durum belediyeye ait işleri sekteye uğratırsa ya da görev alanına girmeyen
siyasi konularda karar alırsa, belediye meclisinin feshi için Kanunun 30 uncu
maddesinde yer alan hüküm doğrultusunda işlem yapılır.
Oturuma ara
verilmesi ve birleşime son verilmesi
Madde 15 — Oturuma ara ve
birleşime son verme yetkisi başkana aittir. Oturuma ara verilirken gelecek
oturumun saati ile birleşime son verilirken gelecek birleşimin günü ve saati
başkan tarafından üyelere duyurulur ve meclis salonunun uygun bir yerine
asılır.
Tutanak
düzenlenmesi ve kararların yazılması
Madde 16 — Meclis görüşmeleri
katip üyeler veya divanın sorumluluğundaki görevlilerce tutanağa geçirilir ve
başkanlık divanı tarafından imzalanır. Toplantılar, meclisin kararıyla sesli
veya görüntülü cihazlarla da kaydedilebilir.
Kararlar,
tutanaklara dayalı olarak yazılır, başkan ve katip üyelerce imzalanır. Meclis
kararlarına her yıl birden başlamak üzere birbirini izleyen karar numarası
verilir. Belediye başkanı tarafından geri gönderildiği için yeniden görüşülen
kararlara yeniden karar numarası verilir. Kararlar, bir sonraki toplantıda
üyelere dağıtılır. Ayrıca, kararların aslı bir dosyada muhafaza edilir.
Kapalı oturumlarda
içeri görevli alınmamış ise tutanak ve kararlar katip üyeler tarafından
yazılır.
Meclis kararlarının
kesinleşmesi
Madde 17 — Belediye başkanı
hukuka aykırı gördüğü meclis kararlarını büyükşehir belediyelerinde yedi, diğer
belediyelerde beş gün içinde gerekçesini de belirterek yeniden görüşülmek üzere
meclise geri gönderebilir. Meclis üye tam sayısının salt çoğunluğuyla kararında
ısrar ederse karar kesinleşir. (Ek cümle:RG-27/11/2014-29188) Belediye
başkanı, meclisin ısrarı ile kesinleşen kararlar aleyhine 10 gün içinde idari
yargıya başvurabilir. (Mülga cümle:RG-27/11/2014-29188) (…) meclis kararının
kesinleşme tarihi, ikinci kararın tarihidir. Belediye başkanı belirtilen süreyi
beklemeksizin meclis kararını mülki idare amirine gönderirse gönderme
tarihinde, bu süre zarfında meclise göndermez ve herhangi bir işlem de yapmazsa
geri gönderme süresinin sonunda karar kesinleşir.
(Mülga ikinci
fıkra:RG-27/11/2014-29188)
(Değişik üçüncü
fıkra:RG-27/11/2014-29188) Büyükşehir ilçe belediye meclisleri tarafından alınan
imara ilişkin kararlar, kararın gelişinden itibaren üç ay içinde büyükşehir
belediye meclisi tarafından nazım imar plânına uygunluğu yönünden incelenerek
aynen veya değiştirilerek kabul edildikten sonra büyükşehir belediye başkanına
gönderilir. Üç ay içinde büyükşehir belediye meclisinde görüşülmeyen kararlar
onaylanmış sayılır.
İlçe (Mülga
ibare:RG-21/8/2014-29095) (…) belediye meclisinin bütçeye ilişkin kararları
büyükşehir belediye meclisinde kabul edildikten sonra kesinleşir. Büyükşehir
belediye meclisi ilçe (Mülga ibare:RG-21/8/2014-29095) (…) belediye
bütçelerinde 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununda
öngörülenlerin dışında değişiklik yapamaz.
Meclis kararlarının
kesinleşmesi hususunda Kanunda öngörülen özel hükümler saklıdır.
Meclis kararlarının
yürürlüğe girmesi
Madde 18 — Meclisin almış
olduğu kararların tam metni, kararın kesinleştiği tarihten itibaren en geç yedi
gün içinde belediye başkanı tarafından il merkezi belediyeler ile merkez ilçeye
bağlı olan belediyelerde valiye, ilçe merkezi ve ilçeye bağlı belediyelerde
kaymakama gönderilir ve uygun araçlarla halka duyurulur. Vali veya kaymakama
gönderilmeyen kararlar yürürlüğe girmez.
Meclis kararları
iki suret olarak mülki idare amirliğine gönderilir. (Mülga
cümle:RG-27/11/2014-29188) (…)
Valilik,
kaymakamlık ve büyükşehir belediye başkanlığınca, teslim alınan kararın son
sayfasına, karar tarihi, teslim alındığı tarih ve kayıt numarası yazıldıktan
sonra kararın bir sureti belediyeye iade edilir. Bu şekilde kayıtları
tamamlanan karar teslim alan makam tarafından dosyasında saklanır. Bu kararları
kaydetmek üzere ilgili idareler tarafından bir defter tutulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Seçimler
Başkan vekilleri ve
katip üyelerin seçimi
Madde 19 — Meclis, mahalli
idareler seçiminden sonraki ilk toplantısında, üyeleri arasından ve gizli oyla
meclis birinci ve ikinci başkan vekillerini, ikisi yedek olmak üzere en az dört
kâtip üyeyi iki yıl görev yapmak üzere seçer. İki yıldan sonra seçilecek
başkanlık divanı, yapılacak ilk mahalli idareler seçimlerine kadar görev yapar.
Meclis başkanlık
divanı seçimi üç gün içinde tamamlanır. Başkanlık divanı seçimi bu süre içinde
tamamlanmaz ise Kanunun 30 uncu maddesi uyarınca işlem yapılır.
Başkan vekilleri ve
katip üye seçiminde fazladan isim yazılmış olması halinde oy pusulası geçersiz
sayılır.
Başkanlık divanında
boşalma olması durumunda, yapılacak ilk toplantının ilk birleşiminde, kalan
süreyi tamamlamak üzere yenisi seçilir.
İki yılın hesabında
başkanlık divanının seçildiği ay esas alınır ve ikinci yılın sonunda aynı ayda
ikinci dönem başkanlık divanı seçimi yapılır. Meclis tatilde ise başkanlık
divanı seçimi izleyen ayın toplantısında yapılır.
Encümene üye seçimi
Madde 20 — Meclis, mahalli
idareler seçiminden sonraki ilk toplantısında, üyeleri arasından gizli oyla
Kanunda belirtilen sayıda encümen üyesini seçer. Seçilen bu üyeler gelecek
yılın aynı ayına kadar görev yapar ve her yıl o ayda encümen seçimleri
yenilenir. Süresi dolan üyeler yeniden seçilebilir.
Encümene üye seçimi
nisbî çoğunluk ile yapılır. Seçimde oy pusulalarına seçilecek üye sayısından
fazla isim yazılması halinde oy pusulası geçersiz sayılır. Oylarda eşitlik
halinde ad çekmeye başvurulur.
Encümenin seçilmiş
üyeliklerinde herhangi bir nedenle boşalma olması halinde, meclisin yapılacak
ilk toplantısının ilk birleşiminde kalan süreyi tamamlamak üzere yenisi
seçilir.
İhtisas
komisyonlarının oluşumu
Madde 21 — Meclis, görev
süresi bir yılı geçmemek üzere, nisbî çoğunlukla en az üç, en çok beş üyeden
oluşan ihtisas komisyonları kurabilir. Büyükşehir belediyelerinde bu
komisyonlar en az beş en çok dokuz üyeden oluşturulur. Meclis, komisyonlara üye
seçiminden önce kurulacak komisyonu ve üye sayısını belirler. İl ve ilçe
belediyeleri ile nüfusu 10.000 in üzerinde olan belediyelerde plan ve bütçe komisyonu
ile imar komisyonunun (Ek ibare:RG-27/11/2014-29188) ,
büyükşehir belediyelerinde ise plan ve bütçe, imar ve bayındırlık, çevre ve
sağlık, eğitim, kültür, gençlik ve spor ile ulaşım komisyonunun kurulması
zorunludur.
Komisyonlar, her
siyasî parti grubunun ve bağımsız üyelerin meclisteki üye sayısının meclis üye
tam sayısına oranlanması suretiyle oluşturulur. İhtisas komisyonlarına siyasi
parti grupları aday gösterebileceği gibi, üyeler de o partiden aday olabilir.
Birden fazla komisyonda görev almak mümkündür. (Ek
cümle:RG-27/11/2014-29188) (Mülga cümle:RG-8/1/2015-29230)
Komisyonların
toplam üye sayısının meclis üye tam sayısından fazla olduğu durumlarda
komisyona üye veremeyen siyasi partilerin üyeleri ile bağımsız üyeler meclis
kararıyla komisyonlarda görev alabilirler.
Komisyon
üyeliklerinde eksilme olduğu takdirde süreyi tamamlamak üzere yeni üye seçilir.
Komisyon toplantılarına üst üste üç defa mazeretsiz olarak katılmayan üyenin
üyeliği meclis kararı ile düşürülebilir. (Ek cümle:RG-21/8/2014-29095) Bağlı
olduğu partiden istifa eden komisyon üyesinin komisyon üyeliği de sona erer. (Ek
cümle:RG-21/8/2014-29095) Süreyi tamamlamak üzere ilk toplantıda aynı
partiden yeni üye seçimi yapılır.
İmar ve bütçeye
ilişkin konular hakkında meclis tarafından karar alınmadan önce ilgili
komisyonlarda görüşülmesi zorunludur.
İhtisas
komisyonları toplantılarını, meclisin toplantı süresinde veya müteakip günlerde
yapar. İmar ve bayındırlık komisyonu en fazla on iş günü, diğer komisyonlar ise
beş iş günü toplanarak kendisine havale edilen işleri sonuçlandırır ve raporunu
meclise sunar. Rapor Kanunda öngörülen sürenin sonunda meclise
sunulmadığı takdirde, konu meclis başkanı tarafından doğrudan gündeme alınır.
İhtisas
komisyonları toplantılarına Kanunda belirtilen kişi, kurum ve kuruluşların
katılımına ilişkin usul ve esaslar hakkında meclis önceden genel bir karar
alabileceği gibi herhangi bir komisyon toplantısı için ayrıca bir karar da
alabilir. Meclisin bir karar almadığı durumlarda komisyon uygun gördüğü
takdirde katılım için gerekli tedbirleri alır.
Komisyonlar üyeleri
arasından bir başkan ve bir başkan vekili seçer. İhtisas komisyonları üye tam
sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve katılanların salt çoğunluğu ile karar
alır. Komisyonlar çalışmalarında uzman kişilerden de yararlanabilir.
Komisyon raporları
alenîdir, çeşitli yollarla halka duyurulur ve isteyenlere belediye meclisi
tarafından belirlenecek bedel karşılığında verilir.
Gerektiğinde bir
konu meclis başkanınca birden fazla komisyona havale edilebilir.
Denetim
komisyonunun oluşumu
Madde 22 — İl ve ilçe
belediyeleri ile nüfusu 10.000’in üzerindeki belediyelerde, her yılın Ocak ayı
toplantısında meclis, üyeleri arasından gizli oyla üye sayısı üçten az, beşten
çok olmamak üzere bir denetim komisyonu oluşturur.
Denetim komisyonu,
her siyasî parti grubunun ve bağımsız üyelerin meclisteki üye sayısının meclis
üye tam sayısına oranlanması suretiyle oluşur. Komisyona üye seçiminde ihtisas
komisyonlarına üye seçimindeki usul ve esaslar uygulanır.
Denetim komisyonu
kendi arasından bir başkan, bir başkan vekili seçer. Denetim komisyonu üye tam
sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve katılanların salt çoğunluğu ile karar
alır.
Denetim komisyonu,
belediye binası içinde belediye başkanı tarafından belirlenen yerde çalışır ve
çalışmalarında uzman kişi ve kuruluşlardan yararlanabileceği gibi kamu
kuruluşları personelinden de yararlanabilir. Komisyon tarafından istenen bilgi
ve belgelerin iade edilmek üzere verilmesi zorunludur.
Komisyon,
çalışmasını kırk beş işgünü içinde tamamlar ve buna ilişkin raporunu, Mart
ayının sonuna kadar meclis başkanlığına sunar. Başkan, Nisan ayı meclis
toplantısında denetim raporunu okutmak suretiyle meclise bilgi verir.
Konusu suç teşkil
eden hususlarla ilgili olarak meclis başkanlığı tarafından yetkili mercilere
suç duyurusunda bulunulur.
Komisyonlarda
çalıştırılacak uzman kişiler
Madde 23 — Denetim komisyonu
çalışmalarında görevlendirilecek kişilerde aşağıdaki şartlar aranır:
a) Kamu kurum ve
kuruluşlarından görevlendirilecek kişilerde; kamu kurum ve kuruluşlarında
denetim elemanı veya en az beş yıl kurumlarının gelir, gider veya bunlara
ilişkin hesap kayıt ve işlemlerinin yürütüldüğü birimde çalışıyor olması
gerekir.
b) Kamu personeli
dışındaki kişilerde; kamu kurum ve kuruluşlarının gelir, gider veya bunlara
ilişkin hesap kayıt ve işlemlerinin yürütülmesinde en az beş yıl çalışmış olmak
ya da maliye, muhasebe, işletme, iktisat, kamu yönetimi veya benzer alanlarda
en az lisans düzeyinde eğitim almış ve denetim yapabilecek bilgi ve
tecrübeye sahip olması gerekir.
Siyasi partilerin
genel merkez, il, ilçe ve belde teşkilatlarında halen görevli olan kişiler,
denetim komisyonlarında uzman olarak görevlendirilemez.
ALTINCI BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
Madde 24 — Bu Yönetmelik
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 25 — Bu Yönetmelik
hükümlerini İçişleri Bakanı yürütür.