MAHALLİ İDARELER
UZLAŞMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Hukuki Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 — Bu Yönetmelik,
il özel idareleri ve belediyeler tarafından uygulanan 213 sayılı Vergi Usul
Kanununda yer alan tarhiyat sonrası uzlaşmaya ilişkin usul ve esasları
belirlemek amacıyla düzenlenmiştir.
Kapsam
Madde 2 — Bu
Yönetmeliğin kapsamına il özel idareleri ve belediyelerce ikmalen, re’sen
veya idarece tarh ve tebliğ edilen vergi, resim ve harçlar ile bunlara
ilişkin olarak kesilecek vergi ziyaı cezaları (usulsüzlük ve özel usulsüzlük
cezaları ile Vergi Usul Kanununun 344 üncü maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca
vergi ziyaı cezası kesilen tarhiyata ilişkin vergi ve ceza hariç) girer.
Hukuki Dayanak
Madde 3 — Bu Yönetmelik,
Vergi Usul Kanununun değişik Ek 1 inci maddesinin son fıkrasına dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 — Bu
Yönetmelikte geçen;
|
a) Bakanlık
|
: İçişleri Bakanlığını,
|
|
b) Genel Müdürlük
|
: Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünü,
|
|
c) Kanun
|
: Vergi Usul Kanununu,
|
|
d) Uzlaşma
|
: Tarhiyat sonrası uzlaşmayı,
|
|
e) Komisyon
|
: İl özel idaresi ve belediye
uzlaşma komisyonunu,
|
|
f) Vergi
|
: İl özel idarelerine ve
belediyelere ait vergi, resim ve harçları,
|
|
g) Mükellef
|
: Kendisine vergi borcu terettüp
eden gerçek veya tüzel kişilerle, sorumluları ve müteselsil sorumluları,
|
|
h) İdare
|
: İl özel idaresi ve belediyeyi,
|
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Komisyonların Teşkili
ve Yetkileri
Uzlaşma Komisyonlarının
Yetkisi
Madde 5 — Vergi Usul
Kanununun değişik Ek 1 inci maddesi ile bu Kanunun kapsamına giren il özel
idareleri ve belediyelere ait vergi, resim ve harçlardan hangilerinde uzlaşma
yoluna gidilebileceği ve uzlaşma komisyonlarının uzlaşabilecekleri vergi,
resim ve harç miktarının üst sınırının tayini hususunda İçişleri Bakanlığı
yetkilidir.
Bakanlığa tanınan bu yetkiye
dayanılarak uzlaşma komisyonlarının uzlaşabilecekleri vergi, resim ve harç
miktarlarının üst sınırı genel tebliğler ile belirlenir.
Uzlaşma Komisyonlarının
Teşkili
Madde 6 — (Değişik birinci
fıkra:7/3/2015-29288) Uzlaşma komisyonları;
İl özel idareleri bütçesine
giren vergi, resim ve harçlar için il özel idarelerinde valinin
görevlendireceği genel sekreter veya genel sekreter yardımcısının
başkanlığında, vali tarafından mali hizmetler biriminden seçilecek iki memur
üyeden,
Belediye bütçesine giren vergi,
resim ve harçlar için; büyükşehir belediyesinde başkanın görevlendireceği
genel sekreter, genel sekreter yardımcısı veya daire başkanının
başkanlığında, belediye gelir şube müdürü, diğer belediyelerde ise başkanın
veya görevlendireceği başkan yardımcısının başkanlığında mali hizmetler
müdürü, mali hizmetler müdürü olmayan yerlerde muhasebeci ile belediye
encümenince mali hizmetler biriminden seçilecek bir memur üyeden müteşekkil
üçer üyeden,
kurulur.
Bu komisyonlar üyelerinin
tamamının katılmasıyla toplanırlar ve çoğunlukla karar verirler.
Komisyon başkan ve üyelerinin
herhangi bir nedenle görevlerinin başında bulunmamaları halinde, vekalet
edenler komisyonda görev yaparlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uzlaşmanın
Yapılması
Uzlaşma Talebi
Madde 7 — Uzlaşma
talebinin, ceza ihbarnamesinin tebliği tarihinden itibaren 30 gün içinde
mükellef veya ceza muhatabının bizzat veya resmi vekaletini haiz vekili
vasıtası ile yetkili uzlaşma komisyonuna yazı ile yapılması gerekir.
Uzlaşma talebi, ihbarnamede
yazılı vergi ve cezanın tamamı için yapılır. Kısmi uzlaşma talebinde
bulunulamaz.
Uzlaşma komisyonları bir yargı organı
olmayıp, kesilmiş olan cezada uyuşmak üzere yetkili kılınmış idareyi temsil
eden kuruluşlardır. Bu nedenle, uzlaşma komisyonuna başvurma ve görüşmelere
katılma konusunda mükellef veya ceza muhatabı adına hareket edecek kişinin
avukat olması şart değildir. Bu kişilerin Noterlik Kanununun 60 ıncı maddesi
uyarınca düzenlenen ve mükellef adına kesilen ceza miktarında uzlaşmaya
yetkili oldukları şerhini taşıyan resmi vekaletnameye sahip olmaları
yeterlidir.
Sekreterya Hizmetleri
Madde 8 — Uzlaşma
komisyonlarının sekreterya hizmetlerini il özel idareleri ve belediyelerin (Değişik
ibare:7/3/2015-29288) mali hizmetlerle ilgili (Değişik
ibare:7/3/2015-29288) birimleri yerine getirir.
Uzlaşma Talep Süresi
Madde 9 — Uzlaşma
talebinin, vergi veya ceza ihbarnamesinin mükellefe tebliğ tarihini takip
eden günden itibaren 30 gün içinde yapılması şarttır.
Uzlaşma Talebinin
İncelenmesi ve Görüşmelerinin Yapılması
Madde 10 — Uzlaşma
komisyonlarına verilen veya posta ile taahhütlü olarak gönderilen uzlaşma
dilekçeleri üzerine sekreterya, talebi komisyona intikal ettirmeden önce;
a) Talebin uygun şekilde ve
süresi içinde yapılıp yapılmadığını,
b) Uzlaşmanın komisyon yetkisi
içinde bulunup bulunmadığını,
inceler.
Bu inceleme sonucunda, uzlaşma
talebinin süresi içinde ve usulüne uygun şekilde yapılmadığının veya
komisyonun yetkisi dışında bulunduğunun tespiti halinde talep reddedilir.
Uzlaşma talebinin süresinde ve
usulüne uygun şekilde yapıldığının ve komisyonun yetkisi içinde bulunduğunun
anlaşılması halinde, uzlaşma ile ilgili olarak yapılacak görüşmelere bizzat
katılması veya resmi vekaletini haiz vekilini bulundurması hususu, görüşmenin
tarihi, yapılacağı yer ve saati komisyon sekreteryası tarafından yazı ile en
az onbeş gün önceden mükellefe bildirilir. Mükellefin istemesi üzerine onbeş
günlük süreye bağlı kalınmaksızın daha önceki bir tarih, uzlaşma günü olarak
belirlenebilir.
Uzlaşma davetiyesi muhatabına
Vergi Usul Kanununun tebliğ hükümlerine göre tebliğ edilir. Tebliğ tarihini
ve imzayı içeren alındı belgesi uzlaşma dosyasına konulur.
Mükellefin veya resmi
vekaletini haiz vekilinin uzlaşma davetiyesinde belirtilen yer, tarih ve
saatte toplantıya katılması halinde, uzlaşma görüşmelerine başlanır. Yapılan
görüşme sonucunda uzlaşma sağlandığı takdirde, uzlaşma komisyonu durumu üç
nüsha olarak düzenlenen tutanakla tespit eder. Bu tutanağın üç nüshası da
komisyon başkan ve üyeleri ile mükellef veya vekili tarafından imzalanır.
Bu tutanağın bir nüshası
mükellef veya vekiline derhal verilir. Bir nüshası gerekli işlem yapılmak
üzere (Değişik ibare:7/3/2015-29288) mali hizmetler birimine
aynı gün intikal ettirilir. Bir nüshası da uzlaşma komisyonunda oluşan
dosyalarda saklanır. Tutanağın alt kısmında bir yere “Bu tutanağın bir
nüshasını uzlaşma komisyonunda .../.../... tarihinde aldım”. ibaresi ve
mükellef veya vekilinin adı ve soyadı yazıldıktan sonra imzası karşılığında
tebliğ edilerek tebliğ işlemi gerçekleştirilir.
Uzlaşma sağlanamadığı takdirde
(mükellef veya vekilinin uzlaşma komisyonunun davetine icabet etmemesi,
komisyona geldiği halde uzlaşma tutanağını imzalamaması veya ihtirazi kayıtla
imzalamak istemesi halinde uzlaşma sağlanamamış sayılır) komisyonca bu husus
belirtilmek üzere üç nüsha tutanak düzenlenir. Tutanağın bir nüshası
mükellefe verilir. Mükellefin uzlaşma davetine icabet etmemesi veya tutanağı
almaktan imtina etmesi halinde, tutanağın iki örneği (Değişik
ibare:7/3/2015-29288) mali hizmetler birimine gönderilir.
Uzlaşmanın sağlanamaması
halinde, vergi ve ceza için yeniden uzlaşma talebinde bulunulamaz.
Uzlaşmanın vaki olmaması
halinde (komisyon teklifinin mükellefçe kabul edilmediği durumda) komisyon
nihai teklifini tutanağa geçirir. Mükellef dava açma süresinin son günü
akşamına kadar komisyonun nihai teklifini kabul ettiğini bir dilekçe ile (Değişik
ibare:7/3/2015-29288) mali hizmetler birimine bildirdiği takdirde,
bu tarih itibariyle uzlaşma vaki olmuş sayılır ve buna göre işlem tesis
edilir.
Uzlaşma Gününün Ertelenmesi
Madde 11 — Belirlenen
uzlaşma günü bildirildikten sonra komisyonun o gün toplanamayacağının
anlaşılması halinde, yeni bir uzlaşma günü belirlenerek mükellefe bildirilir.
Uzlaşma müzakeresinin
belirlenen günde sonuçlandırılamaması veya daha ayrıntılı bir inceleme ya da
araştırma yapılmasını gerektirmesi halinde, uzlaşma görüşmesi ya aynı gün
belirlenen ya da sonradan belirlenerek mükellefe bildirilecek bir başka
tarihe ertelenebilir. Bu durum, komisyon başkan ve üyeleri tarafından
imzalanan bir tutanakla tespit olunur ve bu tutanak uzlaşma dosyasında
saklanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uzlaşmanın
Sonuçları
Uzlaşmanın Kesinliği
Madde 12 — Uzlaşma vaki
olduğu takdirde komisyonların düzenleyecekleri uzlaşma tutanakları kesin
olup, gereği (Değişik ibare:7/3/2015-29288) mali hizmetler
birimince derhal yerine getirilir.
Uzlaşma tutanağının (Değişik
ibare:7/3/2015-29288) mali hizmetler birimine intikali üzerine
tarih ve tebliğ edilmiş olan vergi ve ceza, uzlaşılan vergi miktarına göre
düzeltilir.
Uzlaşma ve Cezalarda İndirme
Madde 13 — Yapılan
tarhiyata karşı cezada indirim veya uzlaşma hükümlerinden sadece birisinden
yararlanılabilir. Uzlaşma talebinde bulunan mükellef, uzlaşma tutanağını
imzalayıncaya kadar uzlaşma talebinden vazgeçtiğini beyan ederek adına
salınan cezalar hakkında Kanunun 376 ncı maddesinin uygulanmasını
isteyebilir.
Ödeme Zamanı
Madde 14 — Uzlaşma
konusu yapılan vergi ve cezalar;
a) Uzlaşma vaki olduğu takdirde
buna ilişkin düzenlenen ve tebliğ olunan uzlaşma tutanağı vergi ve cezaların
ödeme zamanlarından önce tebliğ edilmişse kanuni ödeme zamanlarında; ödeme
zamanları kısmen veya tamamen geçtikten sonra tebliğ edilmişse ödeme süreleri
geçmiş olanlar uzlaşma tutanağının tebliğinden itibaren bir ay içinde;
b) Uzlaşma vaki olmadığı
takdirde, Vergi Usul Kanununun 112 ve 368 inci maddeleri ile 2577 sayılı
İdari Yargılama Usulü Kanununun 27 nci maddesinin (3) numaralı bendi hükmü
çerçevesinde,
ödenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Uzlaşma Konusu Yapılabilecek
ve Yapılamayacak Cezalar
Madde 15 — 2464 sayılı
Belediye Gelirleri Kanununa göre alınacak katılım paylarında uzlaşma yapılamaz.
Vergi Usul Kanununun Ek 1 inci
maddesinde 24/6/1994 tarihli ve 4008 sayılı kanunla yapılan değişiklikle
kaçakçılık suçu cezası kesilen tarhiyata ilişkin vergi ve ceza uzlaşma
kapsamından çıkarılmış olduğundan, 1/1/1995 tarihinden sonraki vergilendirme
dönemlerine ait olup kaçakçılık suçu cezası kesilen vergi ve cezada uzlaşma
yapılmaz.
Bu tarihten (1/1/1995) önceki
dönemlere ilişkin olarak kesilecek kaçakçılık cezası ise uzlaşma konusu
yapılabilir.
1/1/1995 ile 1/1/1999 tarihleri
arasındaki vergilendirme dönemlerine ilişkin olarak kesilecek kusur ve ağır
kusur cezaları uzlaşma konusu yapılabilir.
1/1/1999 tarihinden itibaren
başlayan vergilendirme dönemine ilişkin olarak kesilen usulsüzlük ve özel
usulsüzlük cezaları ile Kanunun 344 üncü maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca
vergi ziyaı cezası kesilen tarhiyata ilişkin vergi ve ceza hariç vergi ziyaı
cezası da vergi aslından bağımsız olarak uzlaşma konusu yapılabilir.
Yürürlük
Madde 16 — Maliye
Bakanlığı ve Sayıştay’ın görüşü alınarak hazırlanan bu Yönetmelik, yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde17 — Bu Yönetmelik
hükümlerini İçişleri Bakanı yürütür.
|