AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI HİZMETİ SUNULAN ÖZEL SAĞLIK
KURULUŞLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; fertlerin ve toplumun sağlığını korumak maksadıyla, mesleğini
serbest olarak icra etmek yetkisine sahip olan diş hekimlerinin münferiden ve
müştereken ağız ve diş sağlığı hizmeti verdikleri muayenehanelerin, özel ağız
ve diş sağlığı poliklinikleri ile merkezlerinin açılması, faaliyetleri,
denetimleri, faaliyetlerine son verilmesi ve diğer hususlara ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; diş hekimlerinin mesleklerini serbest olarak icra etmek
üzere münferiden ve müştereken açtıkları ağız ve diş sağlığı hizmeti verilen
muayenehane ve özel ağız ve diş sağlığı poliklinikleri ile merkezleri, bu
kuruluşları açıp işletme yetkisine sahip kişileri ve bu kuruluşlarda
çalışanları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San’atlarının
Tarzı İcrasına Dair Kanun hükümlerine, 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayılı Sağlık
Hizmetleri Temel Kanununun 9 uncu maddesinin (c) bendi ile Ek 11 inci maddesine
ve 11/10/2011 tarihli ve 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 40 ıncı maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 4 –
(Değişik:RG-23/12/2016-29927)
(1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) ADSM: A tipi
ve B tipi özel ağız ve diş sağlığı merkezlerini,
b) A tipi ADSM:
Mesleğini serbest icra etmek hak ve yetkisi olan diş hekimi/uzman veya birden
fazla diş hekimi/uzman ve tabip ortaklığı veya en az % 51 hissesi diş
hekimi/uzman ve tabip ortaklığı bulunan tüzel kişiler tarafından açılabilen ve
bu Yönetmelik ile belirlenen asgari şartları taşıyan sağlık kuruluşunu,
c) A tipi
poliklinik: En az iki diş hekimi tarafından müştereken açılabilen ve
işletilebilen, hizmet birimleri doğrudan birbiriyle bağlantılı olacak şekilde
oluşturulan ve bu Yönetmelik ile belirlenen asgari şartları taşıyan sağlık
kuruluşunu,
ç) Bakanlık:
Sağlık Bakanlığını,
d) Diş hekimi:
11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San’atlarının Tarzı
İcrasına Dair Kanuna göre mesleğini serbest olarak icra etme yetkisine sahip
serbest çalışan diş hekimlerini,
e) Genel
Müdürlük: Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
f) Müdürlük: İl
sağlık müdürlüklerini,
g) Poliklinik:
A tipi ve B tipi özel ağız ve diş sağlığı polikliniklerini,
ğ) Ruhsatname:
Ağız ve diş sağlığı hizmeti verilen muayenehaneleri, poliklinikleri ve
ADSM’lerin bu Yönetmeliğe uygun olduğuna ve faaliyet gösterebileceğine dair
Müdürlük tarafından düzenlenen belgeyi,
h) Sağlık
kuruluşu: Ağız ve diş sağlığı hizmeti verilen muayenehaneleri, poliklinikleri
ve ADSM’leri,
ı) Uzman: Diş
hekimliği uzmanlık mevzuatına göre uzman diş hekimi unvanını haiz kişileri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Sağlık Kuruluşlarının Türleri ve Açabilecek Kişiler
Sağlık
kuruluşlarının türleri
MADDE 5 –
(1) Bu Yönetmelik kapsamındaki sağlık kuruluşları (Mülga ibare:RG-23/12/2016-29927)(...)
ADSM, (Mülga ibare:RG-23/12/2016-29927)(...) poliklinik ve
muayenehaneden oluşur.
Muayenehane
MADDE 6 –
(1) Muayenehane, bir diş hekimi/uzman tarafından mesleğini serbest olarak icra
etmek üzere (Değişik ibare:RG-23/12/2016-29927) şahsı adına
açılan, bu Yönetmelik ile belirlenen asgari şartları taşıyan sağlık
kuruluşudur. Şirket tarafından muayenehane açılamaz.
(2) (Ek:RG-23/12/2016-29927)
Her diş hekimi için 9 uncu maddede belirtilen şartlarda ayrı muayene odası
bulunması kaydıyla aynı dairede birden fazla diş hekimi muayenehane faaliyeti
gösterebilir. Bu durumda her bir diş hekimi için ayrı ruhsatname düzenlenir.
(3) (Ek:RG-23/12/2016-29927)
Tabipler tabi oldukları yönetmelikte belirtilen şartları sağlamaları ve
ayrı muayene odası bulunması kaydıyla diş hekimleri ile aynı dairede
muayenehane faaliyeti gösterebilir. Bu durumda diş hekimi ve tabip için kendi
mevzuatlarına göre ayrı ayrı ruhsatname düzenlenir.
Poliklinik
ve ADSM
MADDE 7 –
(1) B tipi poliklinik, bu Yönetmelikten önce ruhsatlandırılan ve en az iki diş
hekimi tarafından müştereken işletilen sağlık kuruluşudur.
(2) B tipi ADSM
bu Yönetmelikten önce ruhsatlandırılan mesleğini serbest icra etmek hak ve
yetkisi olan birden fazla diş hekimi/uzman ortaklığı tarafından işletilen
sağlık kuruluşudur.
(3) A tipi
poliklinik en az iki diş hekimi/uzman kadrosuyla açılır ve en az iki diş üniti
bulunur. A Tipi ADSM en az beş diş hekimi/uzman kadrosuyla açılır ve en az beş
diş üniti bulunur.
(4) ADSM ortağı
olan diş hekiminin ölümü halinde, eşi veya çocukları varsa bunlar hesabına en
fazla beş yıl; varisler arasında eş veya çocuk yok ise, diğer mirasçılar
hesabına en fazla bir yıl süreyle, mesul müdür sorumluluğu altında ADSM’nin
işletilmesine izin verilir. Ölen diş hekimi aynı zamanda mesul müdür ise, en
geç on beş iş günü içinde durum Müdürlüğe bildirilir ve 14 üncü madde
hükümlerine göre işlem yapılır.
(5) Poliklinik
ortaklarından olan bir diş hekiminin ölümü ve iki veya daha fazla diş hekiminin
poliklinik faaliyetlerini devam ettirmeleri halinde dördüncü fıkraya göre işlem
yapılır. (Değişik cümle:RG-23/12/2016-29927) Tek diş hekimi kalması
halinde, üç ay içinde diş hekimi ortak bulunamaz ise poliklinik faaliyetine son
verilir veya muayenehaneye dönüştürülür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Bina Durumu ve Sağlık Kuruluşlarının Fiziki Standartları
(1)
Bina durumu
MADDE 8 –
(Değişik:RG-23/12/2016-29927)
(1) A tipi
ADSM, müstakil binalarda veya binanın girişinden itibaren tüm bölümleri asansör
ve merdiven kullanımı dâhil bütünlük ve müstakiliyet arz eden kısmında
kurulabilir. Hizmet birimlerinin bitişik konumda olması ve binanın yapı
kullanım izin belgesi ile yangına karşı gereken tedbirlerin alındığına ilişkin
belgesinin bulunması zorunludur.
(2) Müdürlük,
ADSM projelerini bu Yönetmelikte yer alan fiziki standartlar ve birimlere
uygunluk bakımından değerlendirir.
(3)
Ruhsatlandırılmış ADSM’lerde Bakanlığın veya Müdürlüğün izni alınmak ve binanın
imar mevzuatına uygun olarak kullanımına izin verilen toplam brüt alanını
değiştirmemek kaydıyla, taşıyıcı unsuru etkilemeyen nitelikteki esaslı tadilat
gerektirmeyen tadilat ve tamiratların yapılması halinde, gerektiğinde yangın ve
deprem yönünden uygunluğunun da sağlanması koşuluyla Belediyeden proje onayı
aranmaksızın ruhsata esas son proje üzerinde değişiklik yapılmasına izin
verilir.
(4) ADSM, hasta
ve hasta yakınları ile çalışanlara hizmet vermek üzere kafeterya, kantin gibi
birimler işletebilir veya bunları işlettirebilir. Bu türden kısımlar, tıbbi
hizmet birimlerinin bulunduğu yerlerde ve hizmet sunumunu engelleyecek şekilde
kurulamaz.
(5) ADSM,
sıcaklığı uygun düzeyde tutmayı sağlayan ısıtma ve soğutma sistemleri ile
iklimlendirilir.
(6) Hastaların
ve personelin kullandığı bütün alanlar uygun bir şekilde havalandırılır ve
yeterli şekilde aydınlatılmaları sağlanır.
(7) A tipi
poliklinikler, aşağıdaki şartları taşıyan binalarda kurulur:
a) Müstakil
binalarda veya hizmet birimleri bütünlük arz edecek şekilde bitişik konumda
olmak kaydıyla binaların bir kısmında da kurulabilir. Binanın yapı kullanım
izin belgesi ile yangına karşı gereken tedbirlerin alındığına ilişkin
belgesinin bulunması zorunludur.
b) Sıcaklığı
uygun düzeyde tutmayı sağlayan ısıtma ve soğutma sistemleri ile
iklimlendirilir.
c) Hastaların
ve personelin kullandığı bütün alanlar uygun bir şekilde havalandırılır ve
yeterli şekilde aydınlatılmaları sağlanır.
Muayenehane
standardı
MADDE 9 –
(Değişik:RG-23/12/2016-29927)
(1)
Muayenehanelerin ağız ve diş sağlığı hizmetlerini hızlı ve verimli bir şekilde karşılaması
amacıyla taşıyacakları şartlar aşağıda belirtilmiştir:
a) Yeterli
şekilde aydınlatılan ve havalandırılan, ünitin çevresinde hasta başı gelen
tarafta en az 1,50 metre diğer üç tarafta ise en az 1 metre çalışma
alanı/mesafe bırakacak şekilde muayene odası bulunur. Muayene odasında hasta
mahremiyetinin korunması ve uygun şartlarda muayenenin sağlanması için ses,
görüntü ve gürültü açısından gerekli düzenlemeler yapılarak, iş ve işlemlerde
gerekli araç, gereç ve donanım ile lavabo bulunur.
b) En az 10
metrekare büyüklüğünde, hasta bekleme salonu bulunur. Bekleme salonu sekreter
hizmet alanı olarak da kullanılabilir.
c) Hasta ve
yakınlarının dolanım alanlarından izole edilmiş arşiv mahalli bulunur.
ç) İçerisinde
el yıkama bölümü ve gerekli hijyen şartlarını sağlayacak malzemeler bulunan
tuvalet bulunur.
d) Hastaların
ve personelin kullandığı bütün alanlar uygun bir şekilde havalandırılır ve
yeterli şekilde aydınlatılmaları sağlanır.
e)
Muayenehanede hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanması ve korunmasına ilişkin
mevzuata uygun tedbirler alınır.
f)
Muayenehanenin zemini kolay temizlenebilir ve dezenfekte edilebilir bir malzeme
ile kaplanır.
A tipi
polikliniklerde zorunlu tıbbi hizmet birimleri
MADDE 10 –
(Değişik:RG-23/12/2016-29927)
(1) A tipi
polikliniklerde aşağıda belirtilen nitelikleri haiz bölümler bulunur:
a) En az 15
metrekare büyüklüğünde rahat kullanıma uygun şekilde döşenmiş hasta bekleme
salonu bulunur. Orta koridor bekleme amaçlı kullanılacak ise genişliği asgari 3
metre olur.
b) Yeterli şekilde
aydınlatılan ve havalandırılan, ünitin çevresinde hasta başı gelen tarafta en
az 1,50 metre diğer üç tarafta ise en az 1 metre çalışma alanı/mesafe bırakacak
şekilde muayene odası bulunur. Muayene odasında hasta mahremiyetinin korunması
ve uygun şartlarda muayenenin sağlanması için ses, görüntü ve gürültü açısından
gerekli düzenlemeler yapılarak, iş ve işlemlerde gerekli araç, gereç ve donanım
ile lavabo bulunur.
c) Hasta ve
yakınlarının dolanım alanlarından izole edilmiş arşiv mahalli bulunur.
ç) Çalışan
bütün personel için binanın durumuna ve çalışan sayısına göre yeterli miktarda
erkek ve kadın için ayrı ayrı olmak üzere soyunma-giyinme yerleri ile tuvalet
ve lavabo bulunur. Çalışan personel için dinlenme odası oluşturulur.
d) Engellilerin
de kullanımına uygun şekilde düzenlenmiş bay ve bayan tuvaleti bulundurulur.
Polikliniğin birden fazla katta kurulmuş olması halinde tuvaletler her iki
katta bir olmak üzere düzenlenir. Tuvaletlerin kapısı, dışarı doğru açılacak
şekilde veya sürgülü olmalıdır.
e) Tüm oda ve
birimlere ait kapılarda, söz konusu oda veya birimin ne amaçla kullanıldığını
bildirir tabela bulunur.
f) Poliklinik
giriş katta değilse, kuruluşun bulunduğu binada hastanın tekerlekli sandalye
ile taşınmasını sağlayacak şekilde ilgili mevzuatına uygun asansör olması
gerekir. Merdiven ve sahanlık ölçüsünün hasta tahliyesine uygun şekilde en az
1,20 metre olması gerekir. Polikliniğin ikiden fazla katta kurulması halinde
hasta kullanım alanlarının bulunduğu katlar arasında hastanın tekerlekli sandalye
ile taşınmasını sağlayacak şekilde asansör bulunması gerekir.
g) Polikliniğin
bulunduğu binanın girişinde tekerlekli sandalye için en çok % 8 eğimli rampa
oluşturulur.
ğ) Hasta
kullanımına ait tüm kapıların tekerlekli sandalye geçişine uygun genişlikte olması
gerekir.
h)
Polikliniklerin hasta kullanım alanları zemini kolay temizlenebilir ve
dezenfekte edilebilir bir malzeme ile kaplanır.
ı) Poliklinikte
hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanması ve korunmasına dair ilgili mevzuatta
belirtilen tedbirler alınır.
i) Yangına
karşı gerekli tedbirlerin alındığına dair ilgili mevzuata göre yetkili merciden
belge alınması zorunludur.
A tipi
ADSM’lerde zorunlu tıbbi hizmet birimleri
MADDE 11 –
(Değişik:RG-23/12/2016-29927)
(1) A tipi
ADSM’lerde aşağıda belirtilen nitelikleri haiz bölümler bulunur:
a) En az 25
metrekare büyüklüğünde rahat kullanıma uygun şekilde döşenmiş hasta bekleme
salonu bulunur. Orta koridor bekleme amaçlı kullanılacak ise genişliği asgari 3
metre olur.
b) Yeterli şekilde
aydınlatılan ve havalandırılan, ünitin çevresinde hasta başı gelen tarafta en
az 1,50 metre diğer üç tarafta ise en az 1 metre çalışma alanı/mesafe bırakacak
şekilde muayene odası bulunur. Muayene odasında hasta mahremiyetinin korunması
ve uygun şartlarda muayenenin sağlanması için ses, görüntü ve gürültü açısından
gerekli düzenlemeler yapılarak, iş ve işlemlerde gerekli araç, gereç ve donanım
ile lavabo bulunur.
c) Yönetmeliğin
ekinde yer alan Ek-9’daki cerrahi işlemlerin yapılacağı A tipi ADSM’lerde,
genel anestezi müdahale ünitesi bulunması zorunludur. Bu ünitede;
1) Yarı steril,
steril ve tam steril alanlar oluşturulur. Genel anestezi müdahale salonu ve yan
hacimlerinin bulunduğu steril alanlarında, pencere ve kapılar dış ortama
açılmaz ve bu alanlarda tuvalet bulunmaz.
2) Steril
koridorda en az bir adet genel anestezi müdahale salonu, uyandırma
(postoperatif) ve hazırlama (preoperatif) odası bulunur. Genel anestezi
müdahale salonlarının her birinde sadece bir ameliyat masası bulunur.
3) Steril koridorda
el yıkama lavabosu bulunur.
4) Duvar, tavan
ve zeminleri dezenfeksiyon ve temizlemeye uygun antibakteriyel malzemeler
kullanılarak yapılır.
5) Genel
anestezi müdahale ünitesi sterilizasyon şartlarını taşır ve genel anestezi
müdahale salonları tam steril alanlardır. Genel anestezi müdahale salonlarında
toz ve mikrop barındıracak girinti-çıkıntı olmaz. Genel anestezi müdahale
salonlarının kullanım alanı en az 30 metrekare, kısa kenarı en az 5 metredir,
net kullanım alanı içinde kolon ve benzeri hareket kısıtlılığına sebep verecek
yapılaşma ile çalışma ekibinin hareket kısıtlılığına ve sirkülasyonuna engel
bir durum olmaması gerekir.
6) Genel
anestezi müdahale salonlarının her noktasında taban-tavan arası net
yüksekliğinin havalandırma kanalları ve hepafiltreler hariç asma tavan altı net
yükseklik en az 3 metre ve genel anestezi müdahale ünitesi kısmında bulunan
koridor genişliğinin en az 2 metre olması gerekir.
7) Personel
giyinme odaları erkek ve kadın için ayrı olmak üzere içlerinde tuvalet-duş
mahalleri olan kirli koridordan girip steril koridora açılacak şekilde
düzenlenir. Personel giyinme odaları yarı steril alanda bulunur.
8) Genel
anestezi müdahale salonunun, hepafiltreli hijyenik klima sistemi ile
iklimlendirilmesi ve havalandırılması gerekir.
9) Genel
anestezi müdahale salonlarının içinde bulunan sabit dolap ve tezgahlar
dezenfekte edilebilir malzemeden yapılmış kolay temizlenebilir ve üzerinde toz
barındırmayacak nitelikte olmalıdır.
10) Kirli
malzeme girişi-yıkama bölümü, ön hazırlık-paketleme bölümü ve sterilizasyon
işlemi-steril malzeme çıkış bölümleri bulunan merkezî sterilizasyon ünitesi
bulunur. Kirli alanlar ile temiz alanlar arasında sadece malzeme geçişi olması
ve bu iki alanın çift yönlü otoklav ile bölünmesi gerekir. Tek yönlü otoklavın
kullanıldığı durumlarda cihaz temiz bölümde bulunmak zorundadır. Sterilizasyon
ünitesi hem genel anestezi müdahale salonu steril koridoru hem de genel koridor
ile bağlantılı olur. Kirli bölümüne genel koridordan giriş-çıkış; temiz
bölümüne de steril koridordan giriş-çıkış olması gerekir. Ancak, merkezi
sterilizasyon ünitesi; steril malzeme transferinin steriliteyi bozmayacak
şekilde planlanması durumunda ameliyathaneden bağlantısız olabilir.
ç) ADSM’lerde
Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-9’daki cerrahi işlemler dışında kalan sedasyon
veya genel anestezi altında yapılacak tanı ve tedavi işlemleri için, ADSM’nin
hizmet verdiği muayene odalarından ayrı olarak, uygun havalandırmanın
sağlandığı ve 16 metrekare büyüklüğünde en az bir Sedasyon ve Genel Anestezi Birimi
bulunur. Sedasyon ve Genel Anestezi Biriminde yapılacak sedasyon ve genel
anestezi işlemi yalnızca anestezi ve reanimasyon uzmanları tarafından
yapılabilir. Sedasyon ve Genel Anestezi Biriminin girişinde personel giyinme
odaları ve el yıkama bölümü bulunur. Sedasyon ve Genel Anestezi Biriminde
Ek-6/c’de listelenen malzemelerin bulundurulması zorunludur.
d) Çalışan
bütün personel için binanın durumuna ve çalışan sayısına göre yeterli miktarda
erkek ve kadın için ayrı ayrı olmak üzere soyunma-giyinme yerleri ile tuvalet
ve lavabo bulunur. Çalışan personel için dinlenme odası oluşturulur.
e) Engellilerin
de kullanımına uygun şekilde düzenlenmiş bay ve bayan tuvaleti bulundurulur.
ADSM’nin birden fazla katta kurulmuş olması halinde tuvaletler her iki katta
bir olmak üzere düzenlenir. Tuvaletlerin kapısı, dışarı doğru açılacak şekilde
veya sürgülü olmalıdır.
f) ADSM’lerde
beşten fazla olmamak kaydıyla en az bir gözlem yatağı bulunur.
g) Tüm oda ve
birimlere ait kapılarında, söz konusu oda veya birimin ne amaçla kullanıldığını
bildirir tabela bulunur.
ğ) ADSM’nin
hasta kullanım alanlarının zemini kolay temizlenebilir ve dezenfekte edilebilir
bir malzeme ile kaplanır.
h) ADSM’de
teşhis ve tedavi edilenler ile çalışanlar için hasta ve çalışan güvenliğinin
sağlanması ve korunmasına dair ilgili mevzuatta belirtilen tedbirler alınır.
ı) Hasta ve
yakınlarının dolanım alanlarından izole edilmiş arşiv ve büro mahalli bulunur.
i) Hasta
kullanımına ait tüm kapıların tekerlekli sandalye geçişine uygun genişlikte
olması gerekir.”
Merdiven,
koridor, jeneratör ve asansörler
MADDE 12 –
(1) A tipi ADSM’lerde;
a) Katlar arası
merdivenin sahanlık ölçüsü en az 1,20 metredir. (Mülga
cümle:RG-23/12/2016-29927) (...)
b) Hasta
dolanımının olduğu tüm koridorların genişlikleri en az iki metredir. (Ek cümle:RG-23/12/2016-29927) Statik yapıyı engellediği düşünülen alanlarda
iki metre şartı aranmaz.
c) Otomatik
olarak devreye giren ve elektrik projesinde hesaplanan kurulu gücün en az % 70’i
oranında uygun güç ve nitelikte olan bir jeneratör ile hastanın tekerlekli
sandalye ile taşınmasını sağlayacak şekilde ilgili mevzuatına uygun
asansör bulunur. Genel anestezi müdahale ünitesi için kesintisiz güç
kaynağı (UPS) bulundurulur.
ç) ADSM girişinde
tekerlekli sandalye girişi için en çok % 8 eğimli rampa oluşturulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru ve Açılma İzni İşlemleri
Ruhsat
başvurusu ve ruhsatname
MADDE 13 –
(1) Sağlık kuruluşu açacak kişi, sağlık kuruluşunun türüne göre Ek-1’deki belgelerin
olduğu dosya ile Müdürlüğe başvurur. Dosya, dizi pusulası ile kabul edilir.
(2) Başvuru
dosyası, Müdürlük tarafından başvuru tarihinden itibaren yedi iş günü içinde
incelenir. Dosyada eksiklik ve/veya uygunsuzluk tespit edilir ise, başvuru
sahibine bildirilir.
(3) Başvuru
dosyasında eksiklik ve uygunsuzluk bulunmaması halinde on iş günü içerisinde (Değişik
ibare:RG-23/12/2016-29927)(2) Müdürlük tarafından
yerinde inceleme yapılır.
(4) (Değişik:RG-23/12/2016-29927)
Yapılacak inceleme neticesinde, başvurunun bütün şartları taşıdığının tespit
edilmesi halinde sağlık kuruluşunun mimari projesi/kat planları müdürlük
tarafından onaylanır ve on iş günü içerisinde Ek-2’de yer alan ruhsatname
düzenlenir. Poliklinik ve ADSM’lerde ruhsata ilave olarak, mesul müdür adına
Ek-3’te yer alan mesul müdürlük belgesi ile mesul müdür kuruluşta mesleğini
icra edecek ise mesul müdür dâhil diğer sağlık çalışanlarının her birine
Ek-4’te yer alan çalışma belgesi düzenlenir. Muayenehane için mesul müdürlük
belgesi ve diş hekimi için çalışma belgesi düzenlenmez ancak ağız ve diş
sağlığı teknikeri çalıştırılıyorsa çalışma belgesi düzenlenir. Düzenlenen bu
belgelerin ve başvuru dosyasının bir örneği müdürlükte saklanır. Düzenlenen
belgelerin aslı, mesul müdüre/muayenehane diş hekimine imza karşılığında teslim
edilir.
(5) Ruhsat
düzenlenme işlemi, fiziki noksanlığı ve başvuru belgelerinde
eksiklik/uygunsuzluk bulunmaması kaydıyla, müdürlüğe intikal ettiği tarihten
itibaren en geç otuz iş günü içinde sonuçlandırılır.
(6) Sağlık
kuruluşunun, (Değişik ibare:RG-23/12/2016-29927)(2) Müdürlük
tarafından incelenmesi sonucunda eksiklik/uygunsuzluk tespit edilir ise,
bunların tamamlanması veya giderilmesi konusunda düzenlenen inceleme raporunda
belirtilen hususlar, Müdürlük tarafından başvuru sahibine yazılı olarak
bildirilir. Eksikliğin ve/veya uygunsuzluğun giderildiğinin başvuru sahibi
tarafından, Müdürlüğe yazılı olarak bildirilmesi üzerine yeniden yerinde
inceleme yapılır.
(7) (Değişik:RG-23/12/2016-29927)
Poliklinik ve ADSM’lerde çalışacak personelin sayısı, ismi, unvanı, uzmanlık
dalı veya meslekî diğer kariyerleri ile ilgili bilgileri ihtiva eden personel
listesi, diş hekimleriyle yapılmış sözleşmelerin aslı veya mesul müdür
tarafından tasdikli örnekleri başvuru sırasında Müdürlüğe verilir. Müdürlük
tarafından eksiklik bulunmaması halinde çalışacak diş hekimi ve sağlık meslek
mensupları adına çalışma belgesi düzenlenir.
(8) Sağlık
kuruluşlarının ilgili belediye tarafından adresinin değiştirilmesi, kuruluş
adı, sahiplik (Mülga ibare:RG-23/12/2016-29927) (...) değişikliği
durumlarında ruhsat yeniden düzenlenir.
(9) (Değişik:RG-23/12/2016-29927)
Bu Yönetmelik kapsamındaki mevcut ADSM ve poliklinik sahibi tüzel kişiler
tarafından ikinci bir sağlık kuruluşunun açılmak istenmesi durumunda ve faaliyet
gösterdiği adresin değişmesi durumunda Ek-1’de belirtilen evrak ile başvuru
aynen tekrarlanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Mesul Müdür, Çalışan Personel ve Çalışma Belgesi
Mesul müdür
MADDE 14 –
(1) Poliklinik ve ADSM’lerde tam zamanlı görev yapan ve Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşı bir diş hekimi mesul müdür bulunur. Mesul müdür, sadece bir
poliklinik veya ADSM’de mesul müdürlük görevini üstlenebilir.
(2) (Değişik:RG-23/12/2016-29927)
Mesul müdürün, sağlık kuruluşunun çalışma saatleri dışında hizmet verdiği
sürelerde ve/veya hukuken kabul edilebilir mazeret hallerinde, en fazla bir ay
süre ile yerine, mesul müdürün yazılı şekilde yetki devri yaptığı ve kuruluşta
görev yapan bir diş hekiminin bulunması zorunludur.
(3) Mesul
müdür, diş hekimliği mesleğini sadece mesul müdürlük yaptığı poliklinik veya
ADSM’de icra edebilir; muayenehane de dâhil olmak üzere, başka bir sağlık
kuruluşunda mesleğini icra etmesi yasaktır.
(4) Mesul
müdürün görevleri şunlardır:
a) Açılış ve
işleyiş ile ilgili her türlü izin işlemlerini yürütmek.
b) Kuruluşun
gerekli alt yapı ve hizmet kalite standartlarının korunması ve sürdürülmesini
sağlamak.
c) Sağlık
kuruluşunun işleyişinde alt yapı, personel, malzeme yapısında meydana gelen ve
bu Yönetmelikte bildirimi zorunlu kılınan tüm değişiklikleri zamanında
müdürlüğe bildirmek.
ç) Sağlık
kuruluşunda görevine son verilen veya ayrılan sağlık personelinin çalışma
belgelerini en geç beş iş günü içerisinde müdürlüğe iade etmek.
d) Sağlık
kuruluşunun çalışma saatleri içerisinde hizmetlerini düzenli ve sürekli olarak
yürütmek ve yürütülmesini sağlamak.
e) Sağlık
kuruluşu adına ilgili belgeleri onaylamak.
f) (Değişik:RG-23/12/2016-29927)
Mesul müdürlük görevini yazılı şekilde devrettiği diş hekimi tarafından, mesul
müdürlük ile ilgili sorumlulukların düzenli ve sürekli olarak yerine getirilmiş
olup olmadığını incelemek.
g) Bu
Yönetmeliğe, tâbi olunan diğer ilgili mevzuata ve sağlık kuruluşunun iç
işleyişi konusunda hazırlanıp çalışanlara duyurulan düzenlemelere, ilgililer
tarafından uyulmasını sağlamak ve bunun için gerekli iç denetimleri yürütmek.
ğ) Denetim
sırasında yetkililere gereken bilgi ve belgeleri sunmak ve denetime yardımcı
olmak.
h) Sağlık
mevzuatında belirtilen ve yetkililerce verilecek diğer görevleri yerine
getirmek.
ı) (Değişik:RG-23/12/2016-29927)
Tıbbi atıkların ilgili mevzuatına uygun şekilde bertaraf edilmesini
sağlamak.
i) Sağlık
kuruluşunda çalışan diş hekimleri ile birlikte ağız ve diş sağlığı hizmetleri
ile ilgili mevzuat hükümlerini yerine getirmek.
j) Sağlık
kuruluşunda bulundurulan cihaz ve malzemelerin sterilizasyonunu, cihazların (Değişik
ibare:RG-23/12/2016-29927) bakımını sağlamak.
k) Görev yapan
bütün personelin sağlık taramalarını yaptırmak.
l) Ortaklarda
meydana gelen değişiklikleri on beş iş günü içinde Müdürlüğe bildirmek.
(5) Mesul
müdür, sağlık kuruluşunun faaliyeti ve denetimi ile ilgili her türlü işlemde
Müdürlüğün ve Bakanlığın birinci derecede muhatabıdır. Mesul müdür idari
işlerden bizzat, tıbbi işlemlerden ise diğer diş hekimleri ve ilgili uzman
tabipler ile birlikte sorumludur. Mesul müdürün idari işlerinden, sağlık
kuruluşunun faaliyetinden ve sunulan sağlık hizmetinin gerektirdiği alt yapı
imkânlarının sağlanmasından, işleten sorumludur.
(6) Mesul
müdürün istifası, işleten tarafından görevine son verilmesi, mesul müdürlük şartlarını
herhangi bir şekilde kaybetmesi veya vefatı gibi hallerde işleten tarafından,
böyle bir durumun ortaya çıkmasından itibaren en geç on beş iş günü içinde yeni
bir mesul müdür görevlendirilir. Mesul müdürlük belgesi düzenlenmesi amacıyla
gereken belgeler ile birlikte Müdürlüğe başvurulur. Bu hallerde, yeni mesul
müdür adına belge düzenleninceye kadar, sağlık kuruluşunda tam zamanlı çalışan
ve mesul müdürlük şartını taşıyan bir diş hekiminin mesul müdürlük görevini
yürüteceği Müdürlüğe yazılı olarak bildirilir.
(7) Mesul
müdür, iş akdinde belirlenen izin hakları ile hastalık ve kabul edilebilir sair
zorlayıcı sebeplerden dolayı sağlık kuruluşundan ayrılır ise, ayrılma
tarihinden itibaren en geç üç iş günü içinde işleten tarafından, mesul müdürlük
şartını taşıyan ve sağlık kuruluşunda tam zamanlı çalışan bir diş hekiminin en
fazla bir ay süre ile mesul müdürlük görevini yürüteceği Müdürlüğe yazılı
olarak bildirilir.
(8) İlgili
mevzuata göre meslekten geçici olarak men edilenler, bu yasakları süresince mesul
müdürlük yapamazlar. İşleten tarafından, meslekten geçici men cezası süresince
mesul müdürlük görevini yürütmek üzere, cezanın uygulanmaya başlandığı tarihten
itibaren en geç üç iş günü içinde sağlık kuruluşunda tam zamanlı çalışan ve
mesul müdürlük şartını taşıyan bir diş hekiminin görevlendirilmesi ve yazılı
olarak Müdürlüğe bildirilmesi gerekir.
Diş
hekimleri ve uzmanlar
MADDE 15 –
(Değişik:RG-23/12/2016-29927)
(1) Diş
hekimleri ve uzmanlar, adlarına çalışma belgesi düzenlenerek ADSM’de veya ticaret
şirketleri tarafından açılmış poliklinikte sözleşmeyle çalışabilir.
(2) Her diş
hekimi için ayrı bir muayene odası düzenlenir. Ancak muayenehane haricindeki
sağlık kuruluşunda bir muayene odasında çalışma süreleri belirlenmek kaydıyla
birden fazla diş hekiminin çalışmasına izin verilebilir.
(3) Poliklinik
veya ADSM’de çalışan diş hekimleri ve uzmanlar;
a) Hastasına
ait muayene, teşhis ve tedavi işlemlerini Bakanlıkça belirlenen esaslara uygun
şekilde kaydetmekten,
b) Hastalara
uyguladığı tıbbi işlemlerin sonuçlarından,
c) Sağlık
kuruluşunun işleyişinde, kendi çalışma alanı ile ilgili aksaklıklar öncelikli
olmak üzere, gördükleri bütün aksaklıkları mesul müdüre bildirmekten,
sorumludur.
Çalışma
belgesi
MADDE 16 –
(1) Polikliniklerde ve ADSM’lerde, Ek-5’te belirlenen nitelikte ve asgari
sayıda diş hekimi/uzman ve diğer sağlık meslek mensubu istihdam edilmek
zorundadır.
(2) Müdürlükçe,
poliklinik veya ADSM’lerde çalışan diş hekimleri ve uzmanlar ile diğer sağlık
meslek mensupları için Ek-4’te yer alan çalışma belgesi düzenlenir.
(3)
Muayenehaneler hariç özel sağlık kuruluşlarında tam zamanlı olarak çalışan diş
hekimi/uzman, anestezi ve reanimasyon uzmanı ile radyoloji veya ağız-diş ve
çene radyolojisi uzmanı 1219 sayılı Kanunun 12 nci maddesine uygun olmak kaydıyla
bulunduğu ilde diğer özel sağlık kuruluşlarında kısmi zamanlı olarak
çalışabilir. Bu kişilerin tam zamanlı olarak çalıştığı kuruluştan ayrılmaları
halinde, kısmi zamanlı çalıştığı kuruluşta tam zamanlı çalışma belgesi
düzenlenir.
(4) Diş hekimi
harici kuruluşta çalıştırılması zorunlu olmayan sağlık meslek mensupları,
kaliteli ve verimli hizmet sunabilmeleri için en fazla iki sağlık kurum ve/veya
kuruluşunda çalışabilir.
(5) (Ek:RG-23/12/2016-29927)
Diş hekimi/uzmanın diplomaları ve çalışma belgeleri muayene odalarında, diğer
sağlık meslek mensuplarının ise sadece çalışma belgeleri hastaların rahatlıkla
görebileceği bir yere asılır.
Personel
başlayış ve ayrılış işlemleri
MADDE 17 –
(Değişik:RG-23/12/2016-29927)
(1) Diş hekimleri
ve uzmanlar ile diğer sağlık meslek mensupları muayenehane hariç sağlık
kuruluşunda çalışma belgesi, muayenehanede ise muayenehane ruhsatı
düzenlendikten sonra çalışmaya başlar.
(2) Poliklinik
ve ADSM’lerde adına çalışma belgesi düzenlenen sağlık meslek mensubunun
herhangi bir sebeple işten ayrılması durumunda mesul müdür, ayrılan personelin
çalışma belgesini ayrılış tarihinden itibaren en geç beş iş günü içinde
müdürlüğe iade eder.
(3) Diş
hekimi/uzman ve diğer sağlık meslek mensubu sayısı Ek-5’te belirlenen asgari
sayının altına düşen ADSM ve polikliniğe eksikliğini gidermesi için üç ay süre
verilir. Bu süre sonunda eksikliğini giderememesi halinde ADSM’nin faaliyeti en
fazla iki yıl süreyle, polikliniğin ise en fazla bir yıl süreyle faaliyeti durdurulur.
Bu sürelerin bitiminde eksikliğin giderilmemesi halinde ADSM veya polikliniğin
ruhsatnamesi iptal edilir. Faaliyetin durdurulduğu tarihten itibaren verilen
süre içerisinde eksiklik giderilir ise ADSM veya poliklinik yeniden faaliyete
geçirilir. Faaliyetin durdurulması ve tekrar faaliyete geçirilmesi işlemleri
müdürlükçe yapılır ve Bakanlığa bilgi verilir.
(4) Sağlık
meslek mensubunun, hizmet sözleşmesinde belirlenen izin hakları ile hastalık ve
sair zorlayıcı sebeplerden dolayı bir defada otuz günden fazla sağlık
kuruluşundan ayrılması ve sağlık meslek mensubu sayısının Ek-5’te belirlenen
asgari sayının altına düşmesi durumunda, bu personelin yerine aynı nitelikte
personel görevlendirilir.
(5) Sağlık
kuruluşlarının kadroları, Bakanlıkça Sağlık Kuruluşları Yönetim Sistemine
kaydedilir. Diş hekimi ve sağlık meslek mensuplarının ayrılış ve başlayışları
ile sağlık kuruluşlarının açılış işlemleri sistem üzerinden yürütülür.
Kıyafet ve
kimlik kartı
MADDE 18 –
(1) Poliklinik ve ADSM’lerde görev yapan sağlık meslek mensupları verdikleri
hizmete uygun önlük veya üniforma giymek zorundadırlar.
(2) Söz konusu
poliklinik ve ADSM’lerde görev yapan sağlık meslek mensupları tarafından
kullanılan önlük veya üniforma, bir başka sağlık meslek mensubu veya diğer
kişiler tarafından kullanılamaz.
(3) Poliklinik
ve ADSM’lerde çalışanların üzerinde, çalışma esnasında adını, soyadını,
unvanını veya mesleğini belirten fotoğraflı ve mesul müdürün imzasını taşıyan
bir kimlik kartı bulunur.
ALTINCI BÖLÜM
Sağlık Kuruluşlarının Çalışma Usûl ve Esasları
Sağlık
kuruluşlarının çalışma esasları
MADDE 19 –
(1) Poliklinik ve ADSM’ler tarafından, ruhsatlarında yazılı olmak kaydıyla
resmi çalışma günlerinde sekiz saatten az olmamak üzere belirlenen sürede
hizmet sunulur. 24 saat kesintisiz hizmet verilebilir. Hizmet vermek
istedikleri çalışma saatlerini, ruhsat başvuruları sırasında Müdürlüğe
bildirirler ve ruhsatnameye bu saatler yazılır.
(2) Sağlık
kuruluşları, ruhsatlarında yer alan sürelerde hizmet verebilir.
(3) (Değişik:RG-23/12/2016-29927)
1219 sayılı Kanunun 12 nci maddesine uygun olmak kaydıyla mesleğini serbest
olarak icra eden ağız, diş ve çene cerrahisi uzmanları, hastalarının Ek-9’da
yer alan cerrahi işlemlerini genel anestezi müdahale ünitesi bulunan ADSM’ler
ile tıp merkezleri ve özel hastanelerin ameliyathane ve genel anestezi müdahale
ünitelerinde yapabilirler. Mesleğini serbest icra eden diş hekimleri/uzmanlar,
hastalarının Ek-9’daki cerrahi işlemler dışında kalan genel anestezi ve
sedasyon altında yapılacak tanı ve tedavi işlemlerini ADSM’ler bünyesinde
bulunan Sedasyon ve Genel Anestezi Biriminde yapabilirler. Bu durumda hastalar,
tedavi masraflarının kendileri tarafından karşılanacağı hususunda
bilgilendirilir. Bu durumda, tedavinin yapıldığı sağlık kuruluşunun mesul müdürü
her ay sonu itibariyle tedavi edilen hasta sayısı ve diş hekiminin ismini
müdürlüğe bildirir. Ayrıca bu şekilde tedavi gören hastalara ayrıntılı fatura
düzenlenir.
Nöbet
hizmetleri
MADDE 20 –
(1) Muayenehane hariç sağlık kuruluşları, resmi çalışma saatleri dışında
ruhsatında belirtilmek kaydıyla nöbet hizmeti sunabilir.
(2) Nöbet
hizmetinin sunumu personel ve tıbbî cihaz donanımı, lüzumlu ilaç ve sarf
malzemesi yönünden hiçbir aksaklığa meydan verilmeyecek şekilde yapılandırılır.
(3) Poliklinik
ve ADSM’lerde; nöbet hizmeti sunulması halinde, resmi çalışma saatleri dışında
en az bir diş hekimi nöbet tutar. Ayrıca, nöbet listesi haftalık olarak
hazırlanır ve mesul müdür tarafından onaylanarak dosyalanır.
Diş protez
laboratuvarı hizmetleri
MADDE 21 –
(Değişik:RG-23/12/2016-29927)
(1) A tipi
ADSM’ler kendi hastalarına hizmet vermek kaydıyla bünyelerinde ilgili
mevzuatına uygun olarak diş protez laboratuvarı açabilirler. Bu durumda en az
bir diş protez teknisyeni/teknikeri bulundurulması gerekir.
(2) Bünyesinde
diş protez laboratuvarı bulunmayan ADSM ve diğer sağlık kuruluşlarında diş
protez teknisyeni/teknikeri istihdam edilemez.
(3) Özel sağlık
kuruluşu hizmet satın alınması yoluyla diş protez laboratuvarlarıyla sözleşme
yapabilir. Bu durumda hastanın tüm tıbbi işlemleri hizmet alan özel sağlık
kuruluşu bünyesinde yapılır. Sağlık kuruluşu hastayı hizmet satın aldığı diş
protez laboratuvarına yönlendiremez ve diş protez laboratuvarı hasta ile
irtibat kuramaz.
(4) Diş protez
hizmetinin hizmet alımı yoluyla gördürülmesi halinde, hizmeti alan sağlık
kuruluşu ile hizmeti veren diş protez laboratuvarı, bu uygulamadan ve
sonuçlarından müştereken sorumludur.
Röntgen
hizmetleri
MADDE 22 –
(1) Diş hekimleri tarafından hastalarının teşhisinde kullanılacak olan röntgen
cihazları için 19/4/1937 tarihli ve 3153 sayılı Radiyoloji, Radiyom ve
Elektrikle Tedavi ve Diğer Fizyoterapi Müesseseleri Hakkında Kanun hükümleri
uygulanır.
(2) (Ek
ibare:RG-23/12/2016-29927) A tipi poliklinik ve A tipi ADSM’lerde kendi
hastaları dışındaki hastalara hizmet verilmesi amacıyla radyoloji veya ağız-diş
ve çene radyolojisi uzmanı istihdam edilmek suretiyle radyoloji ünitesi
kurulabilir. Bu durumda 3153 sayılı Kanun kapsamında Bakanlıktan ruhsat
alınması zorunludur.
(3) (Mülga
cümle:RG-23/12/2016-29927) (...) Röntgen cihazları için Türkiye Atom
Enerjisi Kurumundan ilgili mevzuata uygun lisans alınması zorunludur.
Atıkların
imhası
MADDE 23 –
(1) Sağlık kuruluşlarında, tıbbi atıklar için Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği
hükümlerine uygun olarak gerekli tedbirler alınır. Tıbbî ve evsel atıklar için
ayrı ayrı çöp mahalleri tesis edilir. Tıbbi atıkların imha edilmesi amacıyla
düzenli şekilde alınması konusunda ilgili merciyle sözleşme yapılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Sağlık Kuruluşlarının Kayıtları, Bilgilendirme, Tanıtım
ve Sağlık Kuruluşu İsimleri
Kayıt
sistemi
MADDE 24 –
(1) (Değişik:RG-23/12/2016-29927) Sağlık kuruluşlarına başvuran hasta,
protokol defterine kaydedilir. Sağlık kuruluşlarında müdürlük tarafından tasdik
edilmiş protokol kayıt defteri, teftiş ve denetim defteri, bu defterlere ilave
olarak Ek-9’da belirtilen cerrahi işlemleri yapılacak ADSM’lerde cerrahi
müdahale kayıt defteri, radyoloji ünitesi varsa radyoloji ünitesi kayıt
defteri, sedasyon ve genel anestezi uygulamaları kayıt defteri ve diş protez
laboratuvarı varsa diş protez laboratuvarı kayıt defteri bulunur. ADSM ve
polikliniklerde çalışan her diş hekimi, çalıştığı sağlık kuruluşunun ismini
taşıyan reçeteyi kullanır, bu reçeteyi kendi imzalar ve kaşesini basar.
(2) Hastaların
teşhis ve tedavi bilgileri ile varsa yapılan genel anestezi müdahale bilgileri
hastalar adına açılmış dosyalara ve ilgili defter/defterlere işlenir. Bu
belgeler, arşiv ile ilgili mevzuat hükümlerine uygun şekilde muhafaza edilir.
(3) Kayıtlar,
elektronik ortamda da tutulabilir. Elektronik ortamdaki kayıtları güvenli
olmayan sağlık kuruluşlarında, yazılı kayıt tutulur. 15/1/2004 tarihli ve 5070
sayılı Elektronik İmza Kanunu hükümlerine uygun elektronik imza ile imzalanmış
tıbbi kayıtlar, resmi kayıt olarak kabul edilir ve ilgili mevzuata göre
yedekleme ve arşivlemesi yapılır. Hastaların sağlık bilgilerine ait gerekli
kayıtların elektronik ortamda saklanmasının, değiştirilmesinin veya
silinmesinin önlenmesi ve gizliliğin ihlal edilmemesi için fiziki, manyetik
veya elektronik müdahalelere ve olası suiistimallere karşı gerekli idari ve
teknik tedbirlerin alınması halinde, yazılı kayıt şartı aranmaz. Bu konudaki
gerekli idari ve teknik tedbirlerin alınmasından ve periyodik olarak denetlenmesinden
mesul müdür sorumludur. Elektronik ortamdaki veriler, güvenli yedekleme
sistemiyle düzenli olarak yedeklenir, ayrıca yazılı olarak da alınarak mesul
müdür tarafından onaylanır ve kuruluşta saklanır. Dosyada bulundurulması
zorunlu evraklar ayrıca saklanır.
(4) Elektronik
ortamdaki kayıtların, denetim veya başkaca resmî amaçla istendiğinde,
bilgisayar ekranında izlenen verilerle daha önceki çıktıların tutarlılık
göstermesi zorunludur.
(5) Adlî
vakalara ve adlî raporlara ait kayıtların gizliliği ve güvenliği açısından,
vakayı takip eden diş hekimi haricinde vaka hakkında veri girişi veya adlî
raporu tanzim eden diş hekiminin onayından sonra raporda değişiklik
yapılamaması için gerekli tedbirler alınır. Adlî vaka kayıtlarına, mesul müdür
veya yetkilendirdiği kişiler erişebilir. Adlî kayıt veya raporların resmî
mercilerden istenmesi halinde, yeni çıktı alınarak suret olduğu belirtilir ve
tasdiklenir. Bu raporlar ile ilgili sorumluluk, mesul müdüre ve işletene
aittir.
(6) Faaliyeti
sona eren sağlık kuruluşları, yazılı ve/veya elektronik kayıtlarını, defterleri
ve diğer belgeleri arşiv ile ilgili mevzuatta belirtilen süre müddetince
saklanmak üzere müdürlüğe devreder.
(7) Sağlık
kuruluşları, kuruluşta sunulan sağlık hizmetlerine ilişkin istatistiki verileri
belirlenen formata uygun şekilde ve belirli aralıklarla Bakanlığa gönderir.
Bilgilendirme
ve tanıtım
MADDE 25 –
(1) Sağlık kuruluşları tarafından reklam yapılamaz.
(2) Sağlık
kuruluşları ağız ve diş sağlığını koruyucu ve geliştirici nitelikte
bilgilendirme yapabilir. Sağlık kuruluşları bu madde hükümlerine aykırı olmamak
kaydıyla açılışı, hizmet alanları ve sunduğu hizmetler ile ilgili konularda
toplumu bilgilendirmek amacıyla tanıtım yapabilir ve ilan verebilir. Ancak,
bilgilendirme ve tanıtım faaliyetleri kapsamında yanıltıcı, abartılı, doğruluğu
bilimsel olarak kanıtlanmamış bilgilere ve talep oluşturmaya yönelik
açıklamalara yer verilemez.
(3) Tabelaları
ile basılı ve elektronik ortam materyallerinde, ruhsatnamesinde kayıtlı sağlık
kuruluşu ismi dışında başka bir isim kullanılamaz.
(4) Sağlık
kuruluşları, tıbbî deontoloji ve meslekî etik kurallarına aykırı şekilde,
insanları yanıltan, yanlış yönlendiren ve talep oluşturmaya yönelik, diğer
sağlık kuruluşları aleyhine haksız rekabet yaratan davranışlarda bulunamazlar
ve bu mahiyette tanıtım yapamazlar.
(5) Sağlık
kuruluşları tarafından her türlü yayın mecralarında yer alan sağlık bilgileri,
konusuna göre yetkili sağlık meslek mensupları tarafından verilmek zorundadır.
Bu mecralar yoluyla yapılan bilgilendirme ve tanıtımlar, hastayı ilgili sağlık
kuruluşuna doğrudan veya dolaylı biçimde yönlendirecek içerikte olamaz.
(6) Bu maddede
belirtilen esaslara uymayan sağlık kuruluşu işletenleri ve mesul müdürleri
hakkında ilgili mevzuat hükümlerindeki müeyyideler uygulanır.
Sağlık
kuruluşlarının isimleri
MADDE 26 –
(1) Sağlık kuruluşunun tabelasına veya basılı evrakına; ruhsatlarında yer alan
mevcut isim ve unvanları veya tescil edilmiş isimlerinin dışındaki diğer isim
ve unvanları ile ruhsatında belirtilen uzmanlık dalları haricinde başka
uzmanlık dalı yazılamaz.
(2) (Değişik:RG-23/12/2016-29927)
Çalışma günlerinde sekiz saatin üzerinde hizmet verecek poliklinik ve
ADSM’lerin dış cephesinde dış tabelaya yakın bir yerde; asgari 50 cm. x 70 cm.
boyutlarında, iki cepheden kolayca görülebilecek yükseklikte, mavi zemin
üzerinde ortasında beyaz diş resmi bulunan beyaz ışığı geçirgen ışıklı bir
tabela bulundurulması zorunludur. Ancak, tabelanın ışığı sağlık kuruluşunun
açık olduğu ve faaliyet gösterdiği sürece yakılır. Sağlık kuruluşunun önüne,
cadde ve sokaklara seyyar tabela, afiş ve benzeri gibi haksız rekabet
oluşturacak tabela ve cisimler konulamaz. Muayenehane hariç sağlık
kuruluşlarında, binanın ön cephesinde ve arsa alanı içerisinde olmak, hastalar
ile yayaların geçiş alanlarını, kaldırımları, otopark alanlarını ve müstakil
olmayan binalarda sağlık kuruluşu dışındaki diğer katları işgal etmeyecek
şekilde konumlandırılmak kaydıyla en fazla 6 metre yüksekliğinde, isim ve/veya
logosunun bulunduğu sabit totem tabela konulabilir. (2)
(3) Sağlık
kuruluşu isimlendirilmesinde; kişilerin yanlış algılaması ve karışıklığın
önlenmesi amacıyla, hangi ilde olduğuna bakılmaksızın ülke genelindeki
üniversite ve kamu sağlık kurum veya kuruluşlarının isimleri aynen veya
çağrıştıracak şekilde kullanılamaz.
(4) Her şube,
kendi merkezinin ticaret unvanını, şube olduğunu belirterek kullanmak
zorundadır. Bu unvana, kuruluşun ilk adının sonuna bulunduğu semtin, yerleşim
yerinin adı veya numara koyarak isimlendirilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Denetim ve Ruhsatnamenin Geri Alınması
Uyulması
gereken diğer hususlar
MADDE 27 –
(1) Sağlık kuruluşu işletenleri ile mesul müdürleri, aşağıda belirtilen
hususlara uymak zorundadır:
a) Ruhsatname
almadan faaliyet gösterilemez.
b) Ruhsatnameye
esas bina haricinde tamamen veya kısmen başka yerde ağız ve diş sağlığı hizmeti
verilemez.
c) Adlarına
çalışma belgesi düzenlenmeyen sağlık meslek mensupları görev yapamaz.
ç) Stajyer
öğrenciler ve ilgili mevzuat hükümlerine göre çalışma yetkisi bulunmayan sağlık
meslek mensupları ile gerekli izinleri olmayan yabancı uyruklu sağlık meslek
mensupları görev yapamaz.
d) Şirketin
faaliyet alanına giren diğer işler sağlık kuruluşunda yapılamaz. Sağlık
kuruluşları amacı dışında faaliyet gösteremez.
e) 1219 sayılı
Kanun uyarınca diş hekimleri, diplomalarının veya uzmanlık belgelerinin onlara
verdiği yetkiler haricinde mesleklerini yürütemez. Sertifika, yüksek lisans
veya doktora belgesine dayanılarak, uzman olunduğu ilan edilerek meslek
yürütülemez ve bu tür belgeler mesleğin icrasında uzmanlık belgesi olarak
kullanılamaz.
f) Diş hekimi
harici sağlık meslek mensupları, hangi surette olursa olsun ağız içi müdahalede
bulunamaz. Diş hekimi harici sağlık meslek mensubunun, bu kurala aykırı olarak
sunduğu hizmetlerden doğan neticelerden kendisi ile birlikte, mesul müdür ve
işleten sorumludur.
g) Herhangi bir
faaliyet alanı veya birim, yetkisi olmayan kişiler tarafından kullanılamaz.
ğ) Diş
hekimi/uzman dışındakiler mesul müdür olamaz.
h) Serbest
eczane bulunan bina ve bahçesi ile müştemilatı içerisinde sağlık kuruluşu
açılmak istenmesi halinde 12/4/2014 tarihli ve 28970 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre
değerlendirme yapılır.
ı) Diş hekimi
veya personel tarafından başkasına ait kaşe hiç bir surette kullanılamaz.
i) Hasta
bilgilerinin gizliliği ilkeleri ihlal edilemez.
j) Sağlık
kuruluşlarında genel tababet alanına giren hiçbir cerrahi müdahale yapılamaz.
k) (Ek:RG-23/12/2016-29927)
Sağlık kuruluşu bünyesinde, hiçbir surette başka amaca yönelik işyeri bulunamaz
ve içerisindeki bir bölüm, başka bir amaçla faaliyet göstermek üzere üçüncü
kişilere kiralanamaz veya herhangi bir şekilde devredilemez.
Denetim
MADDE 28 –
(Değişik:RG-23/12/2016-29927)(2)
(1) Sağlık
kuruluşları, şikâyet, soruşturma veya Bakanlıkça yapılacak olağan dışı
denetimler hariç olmak üzere, Müdürlükçe oluşturulan bir ekip tarafından rutin
olarak denetlenir. Müdürlükçe yapılacak denetimlerin sıklığı, denetimlerde
görev alacak personelin nitelikleri ve sayısı ile kullanılacak denetim
formlarına ilişkin hususlar Bakanlıkça belirlenir.
Ruhsatnamenin
geri alınması
MADDE 29 –
(1) Denetimlerde tespit edilen eksikliklerin belirlenen süreler içinde
giderilmemesi nedeniyle tamamında faaliyeti geçici olarak durdurulan sağlık kuruluşunun
faaliyet durdurma tarihinden itibaren en geç bir yıl içinde eksiklikler
giderilmezse, faaliyeti Müdürlükçe durdurulur. Faaliyeti bu şekilde durdurulan
sağlık kuruluşu için eksikliklerin giderilip faaliyete geçilmesi için en fazla
bir yıllık ek süre verilir. Bu süre sonunda sağlık kuruluşunun ruhsatı iptal
edilir.
(2) Faaliyeti
geçici olarak kısmen veya tamamen durdurulduğu halde hasta kabulüne devam eden
sağlık kuruluşunun faaliyeti, iki katı süreyle tamamen durdurulur. Faaliyeti
iki kat süreyle durdurulan sağlık kuruluşunda hasta kabulü yapıldığının tespiti
halinde, Müdürlükçe kuruluşun ruhsatı iptal edilir. Bu durumdaki sağlık
kuruluşu tekrar ruhsatlandırılmaz.
(3) (Değişik:RG-23/12/2016-29927)
Bina tadilatı veya işletenin talebi halinde poliklinik ve ADSM’lerin en fazla
bir yıl süreyle faaliyeti durdurulabilir. Doğal afet, genel salgın hastalık,
kısmi veya genel seferberlik ilanı gibi mücbir sebeplerden dolayı sağlık
kuruluşunun faaliyeti Müdürlükçe en fazla iki yıl süreyle durdurulabilir. Faaliyet
durdurma süresinin sonunda faaliyete geçmeyen poliklinik ve ADSM’lerin
ruhsatnamesi iptal edilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Ruhsatlandırılmış
sağlık kuruluşunun devri veya başka bir yere nakli
MADDE 30 –
(1) Ruhsatlandırılmış poliklinik ve ADSM’nin devri halinde Ek-1/ç’deki belgeler
ile birlikte Müdürlüğe başvurulur. Başvuru üzerine, 13 üncü maddeye göre işlem
yapılarak yeni işleten adına ruhsatname düzenlenir.
(2) Poliklinik
veya ADSM’nin devri halinde, son denetimde eksiklik ve/veya uygunsuzluğunun
bulunmaması ve hizmet alanlarında, araç-gereç ve donanım açısından herhangi bir
değişikliğin olmadığının beyan edilmesi durumunda, teknik inceleme ekibi
tarafından yerinde incelemenin tekrarlanmasına gerek olmadan Ek-1/ç’deki
belgeler değerlendirilerek, devralan adına ruhsatname düzenlenir.
(3) Poliklinik
veya ADSM’yi devralan, devir sözleşmesi tarihinden itibaren en geç on beş iş
günü içinde ruhsat almak amacıyla müdürlüğe başvurmak zorundadır. Poliklinik
veya ADSM, devralan kişi adına Müdürlükçe ruhsat düzenleninceye kadar sadece
eski işleteninin ve mesul müdürünün sorumluluğunda faaliyetine devam edebilir.
(4) Devir
yapılmasına rağmen, on beş iş günü içinde başvuru yapılmadığının ruhsat
düzenlenmesi sırasında veya sonrasında belgesiyle tespiti halinde, devralan
adına ruhsat düzenlenmesi işlemlerine devam edilir.
(5) Poliklinik
veya ADSM’nin denetimi sırasında tespit edilen eksiklik ve/veya
uygunsuzluklardan dolayı devralan, devredenin hak ve yükümlülüklerini de
devralmış sayılır. Denetim sırasında tespit edilen eksiklik ve/veya
uygunsuzluklardan dolayı devredene verilen süre kaldığı yerden devralana
verilmiş sayılır. Devir işlemine dayanılarak devralana ayrıca bir süre
verilmez. Poliklinik veya ADSM’nin faaliyetinin durdurulması halinde devralan,
faaliyet durdurma süresinin tamamlanmasını beklemek zorundadır.
(6) Poliklinik
veya ADSM’nin başka bir adrese taşınmak istemesi halinde, nakil talep dilekçesi
ile ilk başvurudaki belgelerle birlikte Müdürlüğe başvurulur. Başvuru, 13 üncü
madde kapsamında değerlendirilir ve ruhsat düzenlenir.
(7) A tipi olan
ADSM ve poliklinikler, B tipine dönüştürülemez.
Hasta
hakları
MADDE 31 –
(1) Sağlık kuruluşlarında, hasta hakları ihlâlleri ile bunlara bağlı ortaya
çıkan sorunların önlenmesi ve gerektiğinde hukukî korunma yollarının fiilen
kullanılabilmesi için hasta haklarına dair mevzuatın etkin şekilde
uygulanmasına yönelik gerekli tedbirler alınır.
Müeyyideler
MADDE 32 –
(1) Bu Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslara uymayanlar hakkında, Ek-8’te
yer alan müeyyideler ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
(2) (Mülga:RG-23/12/2016-29927)
Muhtelif
hükümler
MADDE 33 –
(1) Aşağıdaki konular bu Yönetmeliğin eki;
a)
Poliklinikler, ADSM ve muayenehanelerde bulundurulması zorunlu asgarî tıbbî
malzeme ve donanım listesi Ek-6/a’da,
b) Genel
anestezi müdahale ünitesinde bulundurulması zorunlu asgari cihaz ve malzeme
listesi Ek-6/b’de,
c) Acil setinde
bulundurulması zorunlu asgari ilaç listesi Ek-7’de,
düzenlenmiştir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 34 –
(1) 14/10/1999 tarihli ve 23846 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ağız ve Diş
Sağlığı Hizmeti Sunulan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik yürürlükten
kaldırılmıştır.
Açılmış
sağlık kuruluşlarının durumu
GEÇİCİ MADDE
1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla uygunluk belgesi
almış olan poliklinik ve ADSM’ler B tipi; bu kuruluşlar adına Müdürlükçe
düzenlenmiş uygunluk belgeleri de B tipi ruhsat olarak kabul edilir.
(2) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce uygunluk belgesi almış olan sağlık
kuruluşları bina şartları ve fiziki standartları bakımından mevcut durumları
ile faaliyetine devam ederler. Mevcut durumlarının tespitinde bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihteki resmi kayıtları esas alınır.
(3) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılan ruhsat ve taşınma
talepleri 34 üncü madde ile yürürlükten kaldırılan Yönetmelik hükümleri
kapsamında Müdürlükçe sonuçlandırılır.
(4) A tipi ADSM
ve A tipi Poliklinik için bu Yönetmelikte öngörülen ruhsatlandırma şartlarını
taşıyan ve buna ilişkin belgeleri bulunan sağlık kuruluşlarından Müdürlükçe
gerekli belgeler ile şartları taşıdıkları tespit edilenlere ruhsat harcı
alınmaksızın Ek-2/b’de yer alan A tipi ruhsatname düzenlenir.
(5) Bu
Yönetmeliğin yayım tarihinden sonraki taşınma başvuruları, sağlık kuruluşunun
tipine bakılmaksızın bu Yönetmelik hükümlerine göre değerlendirilir.
(6) Bu
Yönetmeliğin yayım tarihinden önce açılmış B tipi poliklinik ve B tipi ADSM işleten
şirketlere bu maddenin yürürlük tarihi itibariyle ortak olan tabiplerin
ortaklık durumları aynı şekilde devam eder.
Formların
düzenlenmesi
GEÇİCİ MADDE
2 – (Ek:RG-23/12/2016-29927)
(1) Müdürlükçe
yapılacak denetimlerde kullanılacak denetim formlarına ilişkin hususlar bu
Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren en geç bir ay içerisinde Bakanlıkça
düzenlenir.
Yürürlük
MADDE 35 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 36 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür.
_________________
(1) 23/12/2016 tarihli ve 29927 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Yönetmelik değişikliği ile Yönetmeliğin üçüncü bölüm başlığı
“Bina Durumu ve Sağlık Kuruluşlarının Fiziki Standartları” şeklinde
değiştirilmiştir.
(2) Danıştay On Beşinci Dairesinin 18/10/2017 tarihli
ve Esas No: 2017/445 sayılı kararı ile Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin üçüncü
ve alltıncı fıkralarındaki ‘’Müdürlük’’ ibarelerinin ; 26 ncı maddesinin ikinci
fıkrasının son cümlesinin ve 28 inci maddesinin yürütmesinin durdurulmasına
karar verilmiştir.
Ekleri için tıklayınız.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
3/2/2015
|
29256
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin
Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1
|
23/12/2016
|
29927
|
2
|
|
|
3
|
|
|