TÜRK ÖĞRENCİLERİN
YABANCI ÜLKELERDE ÖĞRENİMLERİ
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; yükseköğretim kurumlarının öğretim elemanı ile kamu kurum
ve kuruluşlarının yetişmiş insan kaynağı ihtiyacını karşılamak üzere resmî
burslu statüde lisans ve lisansüstü öğrenim görmek amacıyla Millî Eğitim
Bakanlığınca sınavla yurt dışına gönderilenler ile kendi hesaplarına özel
öğrenci statüsünde ön lisans, lisans ve lisansüstü öğrenim gören ya da bu
öğrenim seviyelerine hazırlık amacıyla dil öğrenimi gören Türk öğrencilerin
yurt dışındaki öğrenimlerine ilişkin esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik yükseköğretim kurumlarının öğretim elemanı ile kamu kurum ve
kuruluşlarının yetişmiş insan kaynağı ihtiyacını karşılamak üzere resmî burslu
statüde lisans ve lisansüstü öğrenim görmek amacıyla Millî Eğitim Bakanlığınca
sınavla yurt dışına gönderilenler ile kendi hesaplarına özel öğrenci statüsünde
ön lisans, lisans ve lisansüstü öğrenim gören ya da bu öğrenim seviyelerine
hazırlık amacıyla dil öğrenimi gören Türk öğrencileri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik,
8/4/1929 tarihli ve 1416 sayılı Ecnebi Memleketlere Gönderilecek Talebe
Hakkında Kanun ile 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 15/B maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Adına öğrenim görülen kurum
veya kuruluş: Resmî burslu öğrencinin adına öğrenim gördüğü kurum veya
kuruluşu,
b) Bakanlık: Millî Eğitim
Bakanlığını,
c) Dil öğrenimi: Yurt içi veya
yurt dışında esas öğrenim öncesi Bakanlık marifetiyle düzenlenen yabancı dil
kurslarını,
ç) Esas öğrenim: İhtiyaç duyulan
hallerde görülen dil, hazırlık veya telafi öğreniminden sonra başlayan
öğrenimi,
d) Hazırlık öğrenimi: Öğrencinin
yurt dışında yapacağı esas öğrenime temel oluşturacak ve esas öğrenim göreceği
yükseköğretim kurumu tarafından gerekli görülen eğitimi,
e) İtiraz komisyonu: Sözlü
sınavla ilgili itirazları değerlendirip sonuçlandırmak amacıyla Bakanlıkça
oluşturulan komisyonu,
f) Kısmi burslu öğrenci: Resmî burslu
statüde öğrenim görmekte iken öğrenim gördüğü yükseköğretim kurumundan veya bu
kurum aracılığıyla karşılıksız burs veya asistanlık ücreti alan ancak aldıkları
burs veya ücretin barınma, beslenme, sağlık gibi yaşam giderleri ile okul
ücreti, seminer, konferans, toplantı, teziyle ilgili alan çalışması, kitap,
defter, kırtasiye gibi öğrenim giderlerini tam olarak karşılamaması nedeniyle
devlet tarafından kısmi olarak burs verilen veya okul ödemeleri karşılanan
öğrenciyi,
g) Lisans öğrenimi: Ortaöğretime
dayalı en az sekiz yarıyıllık programı kapsayan yükseköğretimi,
ğ) Lisansüstü öğrenim: Lisans
öğrenimine dayalı yüksek lisans, doktora, tıpta uzmanlık ve sanatta yeterlilik
eğitimini,
h) Öğrenim masrafı: Öğrencinin
resmi burslu statüde öğrenim görmeye hak kazandığı tarihten görev talebinde
bulunduğu ya da hakkında tazminat işlemlerinin başlatıldığı tarihe kadar Tebliğ
uyarınca Bakanlık ya da adına öğrenim gördüğü kurum veya kuruluş tarafından
karşılanan tüm giderleri,
ı) Ön lisans öğrenimi:
Ortaöğretime dayalı en az dört yarıyıllık programı kapsayan yükseköğretimi,
i) Özel öğrenci: Yurt dışında
öğrenimleri süresince her türlü masrafları, kendi imkânları, öğrenim gördükleri
yükseköğretim kurumu veya özel kurum ve kuruluşlar tarafından karşılanan
öğrenciyi,
j) Resmî burslu öğrenci: Yurt
dışına zorunlu hizmet karşılığında lisans ve lisansüstü düzeyde öğrenime
gönderilen ve masrafları Bakanlık veya adına öğrenim görülen kurum ya da
kuruluşlarca karşılanan öğrenciyi,
k) Resmî burssuz öğrenci: Resmî
burslu statüde öğrenim görmekte iken çeşitli nedenlerle kendisi için herhangi
bir ödeme yapılmayan öğrenciyi,
l) Sözlü sınav: Resmî burslu
statüde lisansüstü öğrenim görmek üzere yurt dışına gönderilecek öğrencilerin
belirlenmesi amacıyla Bakanlıkça yapılan sözlü sınavı,
m) Sözlü sınav komisyonu: Resmî
burslu statüde lisansüstü öğrenim görmek üzere yurt dışına gönderilecek
öğrencilerin belirlenmesi amacıyla Bakanlıkça oluşturulan komisyonu,
n) Tebliğ: Bakanlık ve Maliye
Bakanlığınca müştereken çıkarılan ve öğrencilere yapılacak ödemelere ilişkin
esaslar hakkındaki tebliği,
o) Telafi öğrenimi: Öğrencinin
esas öğrenime başlamadan önce, eğitim sistemi farklılığından doğan
eksikliklerinin giderilmesi amacıyla, esas öğrenim göreceği yükseköğretim
kurumu tarafından alınması gerekli görülen eğitimi,
ö) Yazılı sınav: Resmî burslu
statüde lisansüstü öğrenim görmek üzere yurt dışına gönderilecek öğrencilerin
belirlenmesi amacıyla Bakanlıkça veya Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
tarafından yapılan yazılı sınavı,
p) Yurt dışı akademik danışman:
Öğrencilerin mesleki gelişimini izlemek, alınacak dersler, tez çalışmaları ve
akademik süreçlerle ilgili konularda bilgilendirme ve önerilerde bulunmak üzere
yurt dışında öğrenim görülen yükseköğretim kurumu tarafından görevlendirilen
öğretim görevlisi veya öğretim elemanını,
r) Yurt dışı temsilciliği:
Türkiye Cumhuriyeti eğitim müşavirliğini, eğitim ataşeliğini, bunların
bulunmadığı yerlerde Türkiye Cumhuriyeti büyükelçiliği veya konsolosluğunu,
s) Yurt içi akademik danışman:
Öğrencilerin mesleki gelişimini izlemek, alınacak dersler, tez çalışmaları ve
akademik süreçlerle ilgili konularda bilgilendirme ve önerilerde bulunmak üzere
adına öğrenim görülen kurum veya kuruluş tarafından görevlendirilen öğretim
görevlisini, öğretim elemanını veya personeli,
ş) Yüklenme senedi ile muteber
imzalı müteselsil kefalet senedi: Yükseköğretim görmek üzere yurt dışına
gönderilen öğrencilerin taahhüt ve sorumluluklarını ihtiva eden ve örneği
Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanmış senedi,
t) Yükseköğretim: Ortaöğretime
dayalı lisans ve ön lisans öğrenimi ile lisans öğrenimine dayalı yüksek lisans,
doktora, tıpta uzmanlık ve sanatta yeterlilik eğitimi ile en az dört yarıyılı
kapsayan her kademedeki eğitim ve öğretimin tümünü,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Resmî Burslu
Öğrencilerin Başvuru, Seçme ve Yerleştirme Esasları
Başvuru, seçme ve yerleştirme
esasları
MADDE 5 – (1) Resmî burslu
statüde lisansüstü öğrenim görecek öğrencilerin seçimi, yazılı ve sözlü sınavla
olur. Bakanlıkça Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES)
yazılı sınav yerine kullanılabilir.
(2) Başvuru yapacak adaylarda;
ALES veya yazılı sınav puanının en az 70, akademik genel not ortalamasının 4
üzerinden en az 2.50, 100 üzerinden ise en az 65 olması şartı aranır. ALES veya
yazılı sınav puanına göre ilan edilen kontenjan sayısının en fazla üç katı aday
sözlü sınava çağrılır. Son sıradaki adayla aynı puana sahip adaylar da sözlü
sınava çağrılır.
(3) Sözlü sınava çağrılan
adaylar;
a) Alan bilgisi konularına
ilişkin bilgi düzeyi (20 puan),
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme,
ifade kabiliyeti ve muhakeme gücü (20 puan),
c) İletişim becerileri, özgüveni
ve ikna kabiliyeti (20 puan),
ç) Bilimsel ve teknolojik
gelişmelere açıklığı (20 puan),
d) Akademik çalışmalara
yatkınlığı (20 puan),
yönlerinden Bakanlıkça
oluşturulacak sözlü sınav komisyonu tarafından değerlendirilir. Her adaya sınav
komisyonu başkan ve üyelerinin her biri tarafından ayrı ayrı 100 üzerinden puan
verilir. Verilen bu puanların aritmetik ortalaması sözlü sınav puanını teşkil
eder. Sınav komisyonu sözlü sınav sonuçlarını bir tutanakla tespit eder.
(4) ALES veya yazılı sınav
puanının %40'ı, sözlü sınav puanının %40'ı ile mezuniyet notunun %20'si dikkate
alınarak yerleştirme puanı belirlenir. Yerleştirme puanı 70 ve üzeri olan
adaylar, resmî burslu öğrenci kontenjanlarına tercihleri doğrultusunda
yerleştirilir. Boş kalan kontenjanlara ek yerleştirme yapılabilir. Puan
eşitliği halinde yabancı dil puanı daha yüksek olan adaya öncelik verilir.
(5) Sözlü sınavları yapmak ve
adayların yerleştirme puanlarını belirlemek üzere Bakanlıkça oluşturulan sözlü
sınav komisyonu, Bakanlık personeli, öğretim elemanları ve Bakanlıkça uygun
görülen ilgili kurum personeli arasından Bakanlıkça seçilen bir başkan ve iki
asıl üyeden oluşur. Bakanlık, asıl üye sayısı kadar yedek üye belirler. Asıl
üyelerin bulunmadığı durumlarda yedek üyeler komisyonda görev yapar. Bakanlık,
gerekli durumlarda uygun görülen yerlerde birden fazla komisyon kurabilir.
(6) Sözlü sınavla ilgili
itirazları değerlendirip sonuçlandırmak amacıyla oluşturulan itiraz
komisyonları, Bakanlık personeli ve öğretim elemanları arasından Bakanlıkça
seçilen bir başkan ve iki asıl üyeden oluşur.
(7) Sözlü sınav sonucuna itiraz,
sonuçların açıklanmasını izleyen ilk beş iş günü içerisinde yazılı olarak
yapılır. İtirazlar en geç on iş günü içerisinde itiraz komisyonlarınca karara
bağlanır.
(8) Sözlü sınav komisyonu ile
itiraz komisyonları başkan ve üyeleri, kendilerinin veya boşanmış olsalar dahi
eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve kayın hısımlarının ve
evlatlıklarının katıldığı sınavlarda görev alamazlar.
(9) Resmî burslu statüde yurt
dışında lisansüstü öğrenim görecek öğrencilerle ilgili başvuru ve seçim
esaslarına ilişkin bilgiler, öğrenim görülecek alanlar, kontenjanlar, sürece
ilişkin diğer hususlar her yıl Bakanlıkça yayımlanan kılavuzla belirlenerek
ilan edilir.
(10) Resmî burslu statüde yurt
dışında lisans seviyesinde öğrenim görecek öğrencilerin başvuru ve seçimine
ilişkin usul ve esaslar ihtiyaç duyulması halinde Bakanlıkça belirlenerek
yayımlanacak kılavuzda ilan edilir.
Mecburi hizmeti bulunanlar
MADDE 6 – (1) Yurt dışında
resmî burslu statüde öğrenim görmeye hak kazanan öğrencilerden daha önceki
öğrenimlerinden dolayı veya herhangi bir nedenle mecburi hizmetle yükümlü
olanlar, öğrenime başlamadan önce mecburi hizmetini yaptığını, parasal
karşılığını ödediğini, taksitle ödemede anlaştığını belgelendirmek zorundadır.
Resmi burslu statüde öğrenime başlayanlardan mecburi hizmetle yükümlü olduğu
tespit edilenlerin resmi bursluluk hakları iptal edilir.
(2) Özel öğrenciliğinin tanınması
için başvuruda bulunanlardan yasalar gereğince mecburi hizmeti bulunanların
mecburi hizmetini yaptığını, parasal karşılığını ödediğini, taksitle ödemede
anlaştığını veya bu hizmetlerini ertelettirdiklerini belgelendirmeleri
gerekmektedir.
Belge düzenleme, öğrencilik
tanıma ve dosya açtırma
MADDE 7 – (1) Resmî burslu
öğrencilik statüsü, yüklenme senedi ile muteber imzalı müteselsil kefalet
senedi ve istenen belgelerin Bakanlıkça onaylandığı tarihte başlar.
(2) Resmî burslu öğrenciliği
tanınanlar için Bakanlıkça öğrenci tanıma belgesi düzenlenir. Bu öğrencilere
Bakanlıkta birer öğrenci dosyası açılır ve öğrencilerin tüm iş ve işlemleri bu
dosya üzerinden Bakanlık tarafından yürütülür. İş ve işlemlerin yürütülmesinde
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı veya adına öğrenim görülen kurum ve kuruluşun
uygun görüşü istenebilir.
(3) Resmî burslu öğrenciliği
tanınanlardan, öğrenim giderleri kurumlarınca karşılanan öğrenciler yurt
dışında öğrenimlerine başladıktan sonra Bakanlıktaki dosyaları adına öğrenim
görülen kurum veya kuruluşa devredilir ve öğrencilerin tüm iş ve işlemleri bu
dosya üzerinden adına öğrenim görülen kurum veya kuruluşlar tarafından
yürütülür. Bu kurumlar öğrenim ve öğrenim sonrası süreçlerde öğrencilere
ilişkin bilgileri Bakanlığa sunmakla yükümlüdürler.
(4) Gerekli görülmesi halinde
yükseköğretim kurumları ile kamu kurum ve kuruluşları adına öğrenim gören
öğrencilerin başvuru, seçme ve yerleştirme işlemleri dışındaki iş ve işlemleri
Bakanlık tarafından adına öğrenim görülen kurumlara devredilebilir.
(5) Özel öğrencilik statüsünün
tanınmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir. Öğrenci tanıma
belgesi ve özel öğrencilerle ilgili diğer tüm iş ve işlemler yurt dışı
temsilciliklerince yürütülür. Özel öğrenciliği tanınanlara yurt dışı
temsilciliklerince birer öğrenci dosyası açılır ve öğrencilerin tüm iş ve
işlemleri bu dosya üzerinden yürütülür.
(6) Öğrenimlerine başarı ile
devam ettiklerini belgelendiremeyen öğrencilere yurt dışı temsilciliklerince
herhangi bir öğrenci belgesi düzenlenmez.
Statü değişikliği
MADDE 8 – (1) Yurt dışı
temsilcilikleri, durumları 1416 sayılı Kanunun 20 nci maddesine uyan özel
öğrencilerden resmî burslu statüye geçmek isteyenlerin başvurularını, bu
konudaki görüşlerini de bildirerek Bakanlığa intikal ettirirler. Bunların özel
öğrencilik statüsünden resmî burslu öğrenci statüsüne geçebilmeleri ile ilgili
gerekli değerlendirme Bakanlıkça yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Öğrenim, İstihdam ve
Tazminata İlişkin Esaslar ile Mali Hükümler
Dil öğrenimi
MADDE 9 – (1) Öğrencilere
yurt içi veya yurt dışında, esas öğrenim öncesi dil öğrenimi için toplam bir
yıl süre verilebilir. Öğrenim göreceği dil ve edebiyat ile ilgili bir bölümden
mezun olanlara, anılan dil ile ilgili bir dil eğitimi verilmez veya bu amaçla
herhangi bir ödeme yapılmaz. Ancak seviye tespit sınavına tabi tutulacağını
belgelendirenlere bu sınava girme hakkı tanınır.
(2) Yurt içi ve yurt dışı dil
kurslarının düzenlenmesine ilişkin esaslar her yıl Bakanlıkça yayımlanan
kılavuzla belirlenir.
Hazırlık öğrenimi
MADDE 10 – (1)
Öğrencilerden, esas öğrenimlerine başlayabilmeleri için öğrenim görecekleri
yükseköğretim kurumlarınca hazırlık veya telafi öğrenimi yapmaları gerekli
görülenlere, yurt dışı temsilciliğinin uygun görüşü doğrultusunda bulundukları
ülkenin eğitim sistemi dikkate alınarak Bakanlıkça ya da adına öğrenim görülen
kurum veya kuruluşça en fazla bir yıl süre verilebilir.
(2) Hazırlık veya telafi
öğreniminin, öğrenime başlamadan en geç bir ay önce yurt dışı temsilciliklerine
bildirilmesi ve onay istenmesi zorunludur. Belirtilen süre içerisinde
bildirilmeyen hazırlık veya telafi öğrenimleri, kullanılan öğrenim süresi
hesaplanmasında dikkate alınmaz ve ayrıca herhangi bir süre verilmez.
Öğrenim süreleri ve uzatımlar
MADDE 11 – (1) Resmî
burslu öğrencilerin normal öğrenim süreleri lisans öğrenimi için programlarında
gösterilen süreler kadar, lisansüstü eğitim için ise öğrenim görülen ülkelerin
eğitim süreleri dikkate alınarak yüksek lisans öğrenimi için en fazla iki yıl,
doktora öğrenimi için en fazla dört yıl olarak belirlenir.
(2) Resmî burslu öğrencilerden,
eğitim sistemlerindeki yapı ve işleyiş farklılıkları nedeniyle belirtilen
sürelere uygunluk göstermeyen veya öğrenimin daha kısa sürede tamamlandığı
ülkelerde öğrenim görenler için öğrenim süreleri, bu öğrencilerin öğrenim
süreleri ve planları ile ilgili ülkedeki yurt dışı temsilciliğinden alınacak
ayrıntılı bilgiler doğrultusunda Bakanlıkça ya da adına öğrenim görülen kurum
veya kuruluşça farklı olarak belirlenebilir.
(3) Resmî burslu öğrencilerin
öğrenim süreleri eğitim durumuna bağlı geçerli bir özre dayalı olmak ve
uzatılma talebi istenen öğrenim döneminin başlamasından en az iki ay öncesinde
başvurmak kaydıyla azami:
a) Dil öğreniminde altı aya kadar
burslu,
b) Lisans öğreniminde bir yıla
kadar burslu, bir yıla kadar burssuz,
c) Yüksek lisans öğreniminde altı
aya kadar burslu, altı aya kadar burssuz,
ç) Doktora öğreniminde bir yıla
kadar burslu, bir yıla kadar burssuz
statüde yurt dışı temsilcilikleri
tarafından Bakanlığa ya da adına öğrenim görülen kurum veya kuruluşa bilgi
verilmek kaydıyla uzatılabilir.
(4) Resmî burslu ve özel
öğrencilerin öğrenim sürelerinde ve öğrenim sürelerinin uzatımında 21/6/1927
tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanununda belirtilen azami yaş sınırı aşılamaz.
Üst öğrenim izni
MADDE 12 – (1) Esas
öğrenimlerini tamamlayarak yurt dışındaki öğrenimlerine bir üst seviyede devam
etmek isteyen resmî burslu öğrencilerden;
a) Altı aydan fazla süre uzatımı
almamış olanlara resmî burslu statüde,
b) Altı aydan fazla süre uzatımı
almış olanlara ise öğrenim gördüğü yükseköğretim kurumundan veya bu kurum
aracılığıyla tüm öğrenim ve yaşam giderlerini karşılayacak miktarda karşılıksız
burs, asistanlık ücreti gibi maddi kaynak sağlamış olmak kaydıyla resmî burssuz
statüde
yurt dışı temsilciliklerinin
görüşü alınarak, Bakanlıkça ya da adına öğrenim görülen kurum veya kuruluşça
üst öğrenime devam etme izni verilebilir. Öğrenim sürelerinin
değerlendirilmesinde 11 inci maddede belirtilen süreler esas alınır.
Staj ve doktora sonrası
çalışma izni
MADDE 13 – (1)
Uluslararası proje, araştırma çalışması veya yükseköğretim kurumu bünyesinde
yeni teknolojilerle ilgili bir çalışma yaptıklarını belgelendiren öğrencilere,
bir yılı geçmemek üzere, Bakanlık ya da adına öğrenim görülen kurum veya
kuruluş tarafından resmî burssuz statüde öğrenim sonu staj veya doktora sonrası
çalışma izni verilebilir.
Öğrenim seviyesi değişikliği
MADDE 14 – (1) Resmî
burslu öğrencilerin esas öğrenim seviyelerinin değiştirilmesini gerektiren
zorunlu hallerde Bakanlık ya da adına öğrenim görülen kurum veya kuruluşun izni
alınır. Bu değişikliklerde dönem kaybı olmaması esastır.
Öğrenim plânı
MADDE 15 – (1) Esas
öğrenimine başlayan resmî burslu öğrencilerin aldığı ders ve krediler hakkında
bilgiler ihtiva eden ve Bakanlıkça hazırlanan forma uygun olarak düzenlenen
öğrenim planı en geç iki ay içinde yurt içi akademik danışmanlara gönderilir.
(2) Ders içeriği bakımından yurt
içi akademik danışmanlarca, öğrenim süresi bakımından yurt dışı temsilciliğince
onaylanan öğrenim planı Bakanlığa ya da adına öğrenim görülen kurum veya
kuruluşa gönderilir.
Tez ve alan çalışmaları
MADDE 16 – (1) Bakanlık,
yükseköğretim kurumları veya öğrenim giderleri Bakanlıkça karşılanan kamu kurum
ve kuruluşları adına öğrenim gören resmî burslu öğrencilerden tez çalışması
veya tezi ile ilgili alan çalışması yapmak üzere seminer, konferans veya
bilimsel bir toplantıya katılmaları ya da sanat dallarında öğrenim görenlerin
eğitim, konser, sergi, müze, opera ve benzeri bir sanatsal faaliyete gitmeleri
öğrenim gördükleri eğitim kurumunca zorunlu görülen öğrencilere en az iki ay
önceden başvurmaları halinde yurt dışı temsilciliklerince izin verilebilir ve
bunların durumları Bakanlığa bildirilir. Öğrencilerin yapılan çalışmaları belgelendirmesi
zorunludur. Belgelendirilmeyen ya da yurt dışı temsilciliğince onaylanmayan
çalışmalar için herhangi bir ödeme yapılmaz. Bu durumdaki öğrenciler
kendilerine yapılmış olan harcamaları geri ödemekle yükümlüdürler.
(2) Öğrenim giderleri kurumlarınca
karşılanan öğrencilerin bu kapsamdaki izinleri adına öğrenim görülen kurum veya
kuruluşça verilebilir ve bunların durumları Bakanlığa bildirilir.
Alan, okul ve ülke değişikliği
MADDE 17 – (1) Resmî
burslu öğrencilerin öğrenim planları, öğrenim gördükleri ülke, kurum ve
alanların değiştirilmesi konularında Bakanlığın ya da adına öğrenim görülen
kurum veya kuruluşun izni alınır. Bu değişikliklerde dönem kaybı olmaması
esastır. Ancak değişikliğin zorunlu görüldüğü hallerde, en fazla iki dönemlik
kayba izin verilebilir.
Öğrenim durumunun izlenmesi
MADDE 18 – (1) Resmî
burslu ve özel öğrencilerin kayıt belgelerini eğitim-öğretim yılı başında,
başarı durum belgelerini ise eğitim-öğretim yılı sonunda ilgili yurt dışı
temsilciliğine vermeleri zorunludur.
(2) Resmî burslu öğrenciler her
üç ayda bir yaptıkları akademik çalışmalarla ilgili raporlarını yurt dışı
akademik danışmanlarına imzalatarak yurt dışı temsilciliğine ve adına öğrenim
görülen kuruma bildirmek zorundadırlar.
(3) Resmî burslu öğrencilerin
öğrenim durumları Bakanlıkça hazırlanan forma işlenerek her yıl Aralık ayı
sonuna kadar yurt dışı temsilcilikleri tarafından Bakanlığa ve adına öğrenim
görülen kuruma bildirilir.
İzin ve öğrenim yerinden
ayrılış ve dönüş
MADDE 19 – (1) Resmî
burslu öğrencilere kabul alma sürecinde iki dönemlik bekleme süresi
verilebilir. Zorunlu hallerde bu süre bir dönem daha Bakanlıkça ya da adına
öğrenim görülen kurum veya kuruluşça uzatılabilir. Bu süreler içerisinde kabul
alamayanların bursluluk hakları iptal edilir.
(2) Resmî burslu öğrenciler, iki
aya kadar olan dönem tatillerinde, öğrenim yerinden ayrılmak istedikleri
takdirde Bakanlığa ya da adına öğrenim görülen kurum veya kuruluşa bildirilmek
üzere yurt dışı temsilciliklerine yazılı olarak bilgi vermek zorundadır. Ancak
bunun dışında iki ayı geçen her türlü izin, süresi ve amacı ne olursa olsun,
yurt dışı temsilciliğinin teklifi üzerine Bakanlıkça ya da adına öğrenim
görülen kurum veya kuruluşça verilebilir.
(3) Resmî burslu öğrenciler,
öğrenim yerlerinden ayrılışlarını ve dönüşlerini yurt dışı temsilciliğine
bildirmek zorundadırlar.
İstihdam
MADDE 20 – (1)
Yükseköğretim kurumları ile kamu kurum ve kuruluşları adına mecburi hizmet
karşılığı yurt dışına gönderilenler, öğrenimlerini başarıyla tamamladıktan
sonra mecburi hizmet yükümlülüklerini ifa etmek üzere, adlarına gönderildikleri
kurumların ilgili kadrolarına atanır.
(2) Bakanlıkta istihdam edilmek
üzere Millî Eğitim Bakanlığı adına ve hesabına yurt dışına gönderilenler,
gönderildikleri ülkede doktora öğrenimlerini tamamladıktan sonra mecburi hizmet
yükümlülüklerini ifa etmek üzere Millî Eğitim Uzmanı kadrolarına atanır.
(3) Adına öğrenim gördükleri
yükseköğretim kurumları ile kamu kurum ve kuruluşlarına ataması
gerçekleştirilenler, yasal süresi içerisinde göreve başlamak zorundadırlar.
Göreve başlamayanlar öğrenim masraflarını faizleriyle birlikte ödemekle
yükümlüdürler.
Yurt dışı eğitim sürelerinin
çalışma sürelerinden sayılması
MADDE 21 – (1) Mecburi
hizmet karşılığında yurt dışına gönderilenlerin yurt dışında lisansüstü eğitim
amacıyla geçirdikleri sürelerin tamamı, Bakanlıkça belirlenen yurt dışında
azami eğitim süresini geçmemek üzere, kademe ilerlemesine ve derece
yükselmesine esas olacak şekilde değerlendirilir. Bu konudaki intibak işlemleri
adına öğrenim görülen kurum veya kuruluşlar tarafından yürütülür.
Mecburi hizmet sürelerinin
hesaplanması
MADDE 22 – (1) Yurt içinde
resmî burslu statüde öğrenim gören öğrenciler okul ödemeleri ve/veya aylık burs
ödemelerinin yapıldığı öğrenim süreleri kadar,
(2) Yurt dışında resmi burslu
statüde öğrenim gören öğrenciler okul ödemeleri ve/veya aylık burs ödemelerinin
yapıldığı öğrenim sürelerinin iki katı kadar, mecburi hizmetle yükümlüdürler.
Tazminat
MADDE 23 – (1) Mecburi
hizmet karşılığı yurt dışına gönderilenlerden;
a) Öğrenimlerini gönderiliş
amaçlarına uygun bir dereceyle tamamlamayanlar,
b) Öğrenimlerinden vazgeçenler,
c) Öğrenimlerini tamamladıktan
sonra yasal sürede görev talep etmeyenler,
ç) Atandığı ya da durumuna uygun
teklif edilen göreve başlamayanlar,
d) Yüklenme/taahhüt
senetlerindeki hükümlere uymayanlar,
e) Mecburi hizmetlerini
tamamlamadan görevlerinden istifa edenler veya devlet memurluğundan ihraç
edilenler,
f) Mevzuata aykırı hareketlerden
dolayı öğrencilikle ilişiği kesilenler
ilgili mevzuat hükümleri uyarınca
öğrenim masraflarını faizleriyle birlikte ödemekle yükümlüdür.
(2) Öğrenim masrafları 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ilgili madde hükümlerine göre
tahsil edilir. Uygulanan faiz oranları ise 4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı kanuni
Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanun hükümlerine göre hesaplanır.
Resmî burslu öğrencilerle
ilgili ödenekler
MADDE 24 – (1) Resmî
burslu öğrencilerin aylık ödenekleri, yollukları, öğrenim, tedavi ve diğer
giderleri her yıl yeniden düzenlenen ödeme esaslarına ilişkin Tebliğe göre
ödenir.
İzinsiz ayrılmalarda bursun
kesilmesi
MADDE 25 – (1) İzin
almadan, bulunduğu ülkedeki resmî ve hafta sonu tatilleri ile akademik tatiller
haricinde, öğrenim yerinden ayrılan resmî burslu öğrencilerin izinsiz oldukları
süre zarfında bursları kesilir.
Yurt içi aylığı
MADDE 26 – (1) Resmî
burslu öğrencilerden yurt içinde dil öğrenimi görenlere öğrenimleri süresince;
izinli olarak ya da tez çalışması yapmak üzere aynı yıl içinde aralıklı olarak
toplam altmış günden fazla yurt içinde kalanlara, yurt içinde kaldıkları altmış
birinci günden itibaren yurt dışındaki öğrenim kurumlarına dönene kadar
Tebliğde belirtilen yurt içi aylığı ödenir.
(2) Yurt dışındaki öğrenimlerini
tamamlayıp yurda dönen ve görev talep edenlere, görev talep tarihi ile
atamalarının onaylandığı tarih arasında, doksan günden fazla olmamak üzere yurt
dışında öğrenim gördüğü ülke için ödenmekte olan yurt dışı aylığının yarısı
kadar aylık ödeme yapılır.
Öğrenim görülen kurumlardan
karşılıksız burs sağlama
MADDE 27 – (1) Resmî
burslu öğrencilerden öğrenim gördükleri kurumlardan karşılıksız burs veya
asistanlık ücreti sağlayanlar, öğrenimlerine resmî burslu statüde devam
edebilirler. Bu öğrenciler istemeleri halinde resmî burssuz statüye
geçebilirler. Resmî burssuz statüde geçirilen süreler, mecburi hizmet süresinin
hesaplanmasında dikkate alınmaz.
(2) Sağlanan karşılıksız burs
veya asistanlık ücreti miktarlarının Tebliğde belirtilen miktarlardan az olması
durumunda, aradaki fark öğrencinin isteğine bağlı olarak Bakanlıkça ya da adına
öğrenim görülen kurum veya kuruluşça tamamlanabilir. Bu durumda mecburi hizmet
süresi hesaplama esaslarına göre değerlendirme yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Öğrencilikle İlişik
Kesme ve Diğer Hükümler
Askerlik sebebiyle ilişik
kesme
MADDE 28 – (1)
Öğrenimlerine başarı ile devam ettikleri halde askerlikle ilgili kanunlarda
belirlenen yaş sınırı sonuna gelenlerin öğrencilikle ilişikleri kesilir.
Öğrenim durumu, devamsızlık
veya başarısızlık sebebiyle ilişik kesme
MADDE 29 – (1) Yurt
dışında öğrenimde bulunan öğrencilerden;
a) Öğrenimini tamamlayan,
b) Öğrenimini belirlenen
sürelerde tamamlayamayan,
c) Öğrenimden vazgeçen,
ç) Öğrenim kurumuna devam
etmeyen,
d) Öğrenim durumunu
belgelendirmeyen,
e) Resmi burslu öğrencilerden üst
üste iki yıl başarısız duruma düşenlerin
yurt dışı temsilciliğinin teklifi
üzerine Bakanlıkça ya da adına öğrenim görülen kurum veya kuruluşça
öğrencilikle ilişikleri kesilir.
Mevzuata aykırı hareketlerden
dolayı ilişik kesme
MADDE 30 – (1) Yurt
dışında öğrenimde bulunan öğrencilerden;
a) Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşlığı veya öğrencilik onuruna yakışmayan harekette bulunanların,
b) Mevzuata göre ülke için
zararlı sayılan fiil ve hareketlerde bulunan veya bu çeşit faaliyetlere
katıldıkları belirlenenlerin,
c) Öğrenim gördüğü kurumun
kurallarına aykırı hareketlerinden dolayı öğrenim kurumuyla ilişiği
kesilenlerin,
ç) Bölgesinde bulunduğu yurt dışı
temsilciliğinin talimatını dinlememekte ısrar edenlerin,
d) Akademik çalışmalarını
engelleyici nitelikte gelir getirici bir işle meşgul olanların,
e) Bulundukları ülke kanunlarına
göre suç teşkil eden fiil ve hareketlerden dolayı haklarında mahkûmiyet kararı
verilenlerin,
f) Bu Yönetmelik hükümlerine ve
yüklenme senedi/taahhütname esaslarına aykırı hareket edenlerin
yurt dışı temsilciliğinin teklifi
üzerine Bakanlıkça ya da adına öğrenim görülen kurum ve kuruluşça öğrencilikle
ilişikleri kesilir.
İlişik kesmenin bildirilmesi
MADDE 31 – (1) Bir
öğrencinin öğrencilikle ilişiğinin kesildiği bildirildiğinde yurt dışı
temsilciliğince bu husus öğrenciye bildirilir.
(2) Askerlik sevk tehiri devam
edenlerin durumları hakkında Bakanlıkça ya da adına öğrenim görülen kurum veya
kuruluşça ilgili bakanlığa bilgi verilir.
İlgili kurumlara bilgi
verilmesi
MADDE 32 – (1) Resmî
burslu öğrencilerden bursu kesilenlerin veya yurda geri çağrılanların durumları
hakkında ilgili kurumlara bilgi verilir.
Askerlik sevk tehiri işlemleri
MADDE 33 – (1) Resmî
burslu öğrencilerin askerlikle ilgili iş ve işlemleri yurt içinde Bakanlıkça
veya adına öğrenim görülen kurum veya kuruluşlarca yürütülür.
(2) Yurt dışında öğrenimlerine
başlayan resmî burslu öğrenciler ile özel öğrencilerin askerlikle ilgili iş ve
işlemleri yurt dışı temsilciliklerince yürütülür.
İstatistiki bilgiler
MADDE 34 − (1) Resmî
burslu ve özel öğrencilerle ilgili istatistiki bilgiler, Bakanlıkça hazırlanan
forma işlenerek her yıl Aralık ayı sonuna kadar ilgili yurt dışı
temsilcilikleri tarafından Bakanlığa gönderilir.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları
adına öğrenim görmeye hak kazanan öğrencilerin kontenjanlara yerleştirilme
bilgileri resmi bursluluk statüsünün kazanılmasından hemen sonra, öğrenimlerine
ilişkin diğer istatistiki bilgiler ise her yıl Aralık ayı sonuna kadar
Bakanlıkça hazırlanan forma işlenerek adına öğrenim görülen kurum veya kuruluş
tarafından Bakanlığa gönderilir.
Elektronik ortam
MADDE 35 − (1) Bu
Yönetmelik kapsamındaki iş ve işlemler elektronik ortamlarda da yürütülebilir.
657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 223 üncü maddesi ile öngörülen yönetmelik
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun 223 üncü maddesi ile öngörülen yönetmelik
hazırlanarak yürürlüğe konuluncaya kadar bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmeliğin yayımlanma tarihinden sonra öğrenim giderleri kurumlarınca karşılanan
öğrencilerin dosyaları, Bakanlığın belirleyeceği plan çerçevesinde adına
öğrenim görülen kurum ve kuruluşlara devredilir.
(2) Dosyaların devir tarihinden
itibaren öğrencilerin iş ve işlemleri, adına öğrenim görülen kurum veya
kuruluşlarca yapılır. Öğrencinin atanması veya ilişiğinin kesilmesi halinde
Bakanlığa bilgi verilir.
Yürürlük
MADDE 36 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 37 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı yürütür.