POSTA
SEKTÖRÜNE İLİŞKİN YETKİLENDİRME YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; posta hizmeti verilebilmesi ve/veya bunun için gerekli
altyapının kurulup işletilebilmesine yönelik usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, posta hizmeti vermek ve/veya bunun için gerekli altyapıyı kurup
işletmek isteyen şirketlerin yetkilendirilmesine yönelik usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 9/5/2013 tarihli ve 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanununa
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Ulaştırma, Denizcilik
ve Haberleşme Bakanlığını,
b) Değer konulmuş veya sigortalı
gönderi: Kaybı, çalınması veya hasara uğraması hâlinde gönderici tarafından
kabulde beyan edilen değere kadar tazminat istenebilen gönderiyi,
c) Evrensel posta hizmeti:
Belirlenmiş ilke ve kurallar çerçevesinde, bir posta hizmetinin coğrafi alan
farkı gözetilmeksizin ülke sınırları içerisinde tüm kullanıcılar için
karşılanabilir ücretlerle kesintisiz olarak sağlanmasını,
ç) Görme engellilere özgü yazı:
İster kişisel haberleşme, ister genel nitelikte yazılar şeklinde olsun, görme
engellilere özgü işaretleri taşıyan maddeler veya seslendirilmiş kayıtları
ihtiva eden gönderiyi,
d) Haberleşme gönderisi: Kitap,
katalog, gazete ve süreli yayınlar hariç herhangi bir fiziksel araç üzerine
yazılan veya elektronik ileti şeklinde hazırlanan, gönderici tarafından gönderi
üzerinde belirtilen adrese sevk ve teslim edilmesi gereken telgraf da dâhil her
türlü gönderiyi,
e) Hizmet sağlayıcısı: Posta ve
Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketini ve Kanun hükümlerine göre posta sektöründe
faaliyet göstermek üzere yetkilendirilmiş 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk
Ticaret Kanununun 124 üncü maddesinin ikinci fıkrasında sayılan sermaye
şirketlerini,
f) Kanun: 9/5/2013 tarihli ve 6475
sayılı Posta Hizmetleri Kanununu,
g) Kişisel veri: Belirli veya
kimliği belirlenebilir gerçek ve tüzel kişilere ilişkin bütün bilgileri,
ğ) Kullanıcı: Hizmet sağlayıcıları
tarafından verilen hizmetlerden gönderici veya alıcı olarak faydalanan gerçek
veya tüzel kişiyi,
h) Kurul: Bilgi Teknolojileri ve
İletişim Kurulunu,
ı) Kurum: Bilgi Teknolojileri ve
İletişim Kurumunu,
i) Net satış: Hizmet
sağlayıcısının belirli bir dönemde posta hizmetlerinden elde ettiği
gelirlerden, yapılan indirimler ve iadeler düşüldükten sonra mali müşavir veya
vergi dairesi onaylı gelir tablosundaki satışlar başlığında ayrıntılı olarak
belirtilen, hesap ayrıştırması yapılamadığı durumda gelir tablosundaki net
satışlar başlığı altında belirtilen tutarı,
j) Özel hizmet: Müşteri talepleri
doğrultusunda ek olarak verilen hizmetleri,
k) Posta altyapısı: Posta
hizmetlerinin yürütülebilmesi amacına yönelik her türlü araç-gereç, menkul,
gayrimenkul ile bu işlemlerin yürütülmesinde kullanılan sistemleri,
l) Posta gönderisi: Göndericinin
bizzat kendisi veya talimatıyla, üzerinde belirtilen yer ve adrese, gönderi
türüne ve özel hizmetine göre teslim edilen haberleşme gönderileri ile kitap,
katalog, gazete ve süreli yayınları, görme engellilere özgü yazıları, ticari
değeri olsun veya olmasın eşya içeren en fazla beş kilogram ağırlığa veya elli
desimetreküp hacme sahip posta maddesi ile posta kolisi veya kargosunu,
m) Posta hizmeti: Posta
gönderilerinin kabulü, toplanması, işlenmesi, sevki, dağıtımı ve teslimini,
n) Posta kolisi veya kargosu:
Hizmet sağlayıcısı aracılığıyla yollanan ve kapsamında haberleşme niteliği
taşıyan yazılar bulunmayan en fazla otuz kilogram ağırlığa veya üç yüz
desimetreküp hacme sahip her türlü maddeyi,
o) Posta sektörü: Hizmet
sağlayıcılarından oluşan sektörü,
ö) Telgraf: Elektronik haberleşme
şebekeleri üzerinden cihazlar aracılığıyla iletilen yazılı metni,
p) Yetki belgesi: Posta
hizmetlerinin tamamının veya bir kısmının sunulması veya yürütülmesi için
gerekli olan altyapının sağlanması ve işletilmesine yetki tanıyan, posta
hizmetlerine özel, belirli hak ve yükümlülükleri içeren ve Kurul tarafından
belirlenen bedel karşılığında verilen belgeyi,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçen ancak
birinci fıkrada tanımlanmayan kavramlar için ilgili mevzuatta yer alan tanımlar
geçerlidir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Yetkilendirmeye
Dair Genel Esaslar
Genel ilkeler
MADDE 5 – (1) Ülke
genelinde posta hizmetlerinin kaliteli, sürekli, tüm kullanıcılar için
karşılanabilir bir ücretle, etkin, rekabete dayalı esaslar çerçevesinde
sunulmasını sağlamak amacıyla yetkilendirme yapılabilir.
(2) Posta hizmeti verilebilmesi
ve/veya bunun için gerekli altyapının kurulup işletilebilmesi için Kurum
tarafından bu hususta yetkilendirilmiş olmak gerekir.
(3) Yetkilendirme, yetki belgesi
verilmesi yoluyla yapılır. Yetkilendirmeyi müteakip, hizmet sağlayıcısı sıfatı
kazanılır.
(4) Hizmet sağlayıcısı, yetkilendirildiği
coğrafi kapsamda posta hizmeti verebilir ve/veya bunun için gerekli altyapıyı
kurup işletebilir.
(5) Yetki belgesi, sahipleri
dışında kullanılamaz.
Yetkilendirme başvuru şartları
MADDE 6 – (1) Yetki belgesi
almak için Kuruma başvuru yapan şirketlerde, Kanunun 19 uncu maddesinin yedinci
fıkrasında yer alan hüküm saklı kalmak kaydıyla aşağıdaki şartlar aranır:
a) Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına
göre anonim şirket, limited şirket veya sermayesi paylara bölünmüş komandit
şirket statüsünde olması.
b) Şirketin tescil ve ilan olduğu
Ticaret Sicil Gazetesi’nde yer alan şirket sözleşmesinde “posta hizmeti
verilmesi ve/veya bunun için gerekli altyapının kurulup işletilmesi” ifadesine
yer verilmiş olması.
c) (Değişik:RG-11/5/2015-29352)
Şirket paylarından en az yüzde onuna sahip gerçek kişi ortaklar ve tüzel
kişiliği idare ve temsile yetkili kişilerin 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı
Türk Ceza Kanunu veya diğer kanunlar kapsamında taksirli suçlar hariç olmak
üzere, maddi unsurları arasında nakil yer alan suçlar ile zimmet, irtikap,
rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, görevi kötüye kullanma, güveni
kötüye kullanma, hileli iflas, kaçakçılık suçları, ihaleye fesat karıştırma,
edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini
aklama, vergi kaçakçılığı suçlarından veya devletin güvenliğine karşı suçlar,
anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlardan veya bu suçlara
iştirakten dolayı hüküm giymemiş olması.
ç) 6102 sayılı Kanunun anonim
şirketlerin sahip olması gereken asgari sermaye tutarlarına yönelik hükümleri
saklı kalmak kaydıyla; ulusal düzeyde posta hizmeti sunmak isteyen şirketlerin
asgari 250.000 TL sermayeye; il/iller bazında posta hizmeti sunmak isteyen
şirketlerin asgari 12.000 TL sermayeye sahip olması.
d) Hizmet sağlayıcıların merkez
birimi olması ve ayrıca ulusal düzeyde posta hizmeti sunmak isteyen
şirketlerin, İçişleri Bakanlığınca belirlenmiş bulunan 7 coğrafi bölgede ve her
bir bölgede en az 3 ilde olmak üzere asgari birer şube açmak veya acentelik vermek
suretiyle örgütlenmelerini tamamlamış olmaları; il/iller bazında posta hizmeti
sunmak isteyen şirketlerin ise söz konusu il veya illerde asgari birer şube
açmak veya acentelik vermek suretiyle örgütlenmelerini tamamlamış olmaları.
(2) (Ek:RG-11/5/2015-29352) Yetkilendirme
başvuru sürecinde başvuru sahibi şirketin tüzel kişiliği ve şirket paylarından
en az yüzde ellisine sahip gerçek kişi ortaklar veya tüzel kişiliği idare ve
temsile yetkili kişiler ve şirket hakkında aynı anda vergi incelemesi bulunduğu
hususunun soruşturulması neticesinde tespit edilmesi durumunda yetkilendirme
başvurusu reddedilir.
Yetki belgesi başvuru süreci
MADDE 7 – (1) Yetki belgesi
almak isteyen şirket; ilgili mevzuatta ve 6 ncı maddedeki şartları karşılamak kaydıyla,
“Yetki Belgesi Başvuru Formu”nu eksiksiz doldurarak form kapsamında istenilen
bilgi ve belgelerle birlikte Kuruma başvuruda bulunur.
(2) (Değişik:RG-11/5/2015-29352)
Birinci fıkraya uygun olarak yapılan başvurunun değerlendirilmesi
neticesinde, ilgili mevzuatta ve 6 ncı maddedeki şartları karşıladığı tespit
edilen şirkete, yetkilendirme ücretini tebliğ tarihinden itibaren otuz gün
içerisinde Ek-1’de yer verilen Yetki Belgesi Ücret Çizelgesine uygun olarak
Bakanlık Merkez Muhasebe Birimine yatırması ve söz konusu dekontun aslını veya
banka onaylı suretini Kurum evrak kaydına sunması gerektiği bildirilir. Söz
konusu süre içerisinde yetki belgesi ücretinin yatırıldığını gösterir dekontun
aslının veya banka onaylı suretinin Kurum evrak kaydına sunulmaması halinde
başvuru işlemden kaldırılır ve başvuru sahibi şirketin talebi halinde başvuru
evrakı iade edilir.
(3) (Değişik
cümle:RG-31/12/2014-29222) Başvuru sahibi şirket tarafından gönderilen
dekontun aslının veya banka onaylı suretinin, Kuruma tesliminden sonra yetki
belgesi düzenlenir. Düzenlenen yetki belgesi ilgili hizmet sağlayıcısına
verilir. Hizmet sağlayıcısı, adına düzenlenen yetki belgesi üzerinde belirtilen
tarih itibari ile yetkilendirilmiş sayılır.
(4) Başvurunun değerlendirilmesi
neticesinde; yetki belgesi başvurusu kapsamında istenilen bilgi ve belgelerde
eksiklik ve/veya uygunsuzluk tespit edilmesi halinde, tebliğ tarihinden
itibaren otuz gün içerisinde söz konusu eksikliklerin tamamlanması ve/veya
uygunsuzlukların giderilmesi gerektiği başvuru sahibi şirkete bildirilir.
Söz konusu süre içerisinde eksikliklerin tamamlanması ve/veya uygunsuzlukların
giderilmesi halinde ikinci fıkra uygulanır. Aksi durumda; bahse konu başvuru
işlemden kaldırılır ve başvuru sahibi şirketin talebi halinde başvuru evrakı
iade edilir.
(5) Kurum, 6 ncı maddenin birinci
fıkrasında belirtilen şartların sağlanmaması ve/veya başvurunun noter onaylı
imza sirkülerine uygun yapılmaması ve/veya milli güvenliğe, kamu düzenine ve
genel sağlığa aykırılık gerekçeleri ile başvuruları reddedebilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Yetki
Belgesi
Yetki belgesinin kapsamı ve
şekli
MADDE 8 – (1) Kurum, ilgili
mevzuata uygun bir şekilde başvuruda bulunan ve bu başvurusu Kurum tarafından
uygun görülen şirketlere talepleri doğrultusunda coğrafi kapsamı ulusal veya
il/iller bazında olmak üzere yetki belgesi düzenler. Birden fazla ilde
yetkilendirilen hizmet sağlayıcılarına, yetkilendirildikleri her bir il için
ayrı yetki belgesi düzenlenir.
(2) Ulusal düzeyde yetkilendirilen
hizmet sağlayıcılar, tüm yurt çapında; il düzeyinde yetkilendirilen hizmet
sağlayıcılar, yetkilendirildikleri ilin sınırları içerisinde; birden fazla ilde
yetkilendirilen hizmet sağlayıcılar, yetkilendirildikleri illerin sınırları
içerisinde ve bu iller arasında posta hizmeti vermeye ve/veya bunun için
gerekli altyapıyı kurup işletmeye yetkilidir. İl/iller düzeyinde
yetkilendirilen hizmet sağlayıcılar, teslim adresi yetkilendirildikleri
ilin/illerin dışında olan yurt içi posta gönderilerini kabul edemez.
(3) Yetki belgesine; yetki belgesinin
veriliş tarihi, geçerlilik süresinin bitiş tarihi, numarası, yetki belgesi
sahibinin ticaret unvanı, merkez adresi, ticaret sicil numarası veya MERSİS
numarası, yetki belgesinin coğrafi kapsamı ile Kurum tarafından gerekli
görülebilecek bilgiler yazılır.
Yetki belgesinin ücreti ve
ücret alınmasını gerektirmeyen haller
MADDE 9 – (1) Kurum
tarafından verilecek yetki belgeleri için Ek-1’de yer alan Yetki Belgesi Ücret
Çizelgesindeki ücretler uygulanır. Yetki belgesi ücreti, bir defada peşin
olarak ödenir.
(2) Yetki belgesi ücretleri, her
takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için 4/1/1961 tarihli ve 213
sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranında
artırılarak uygulanır. Kurul söz konusu oranı iki katına kadar artırarak veya
yarısına kadar indirerek uygulamaya yetkilidir.
(3) Yetki belgesi üzerinde yer
alan bilgilerin değişmesi veya birleşme ve devralma ile tüzel kişilik
yapısındaki diğer değişikliklerin gerçekleşmesi veya yetki belgesinin zayi
olması gibi nedenlerle geçerliliği devam eden yetki belgesinin yeniden tanzim
edilmesi halinde ilave bir ücret alınmaz.
Yetki belgesinin süresi
MADDE 10 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında verilen yetki belgelerinin süresi on beş yıldır.
Yetki belgesinin yenilenmesi
MADDE 11 – (1) Yetki
belgesi, sahibinin başvurusu üzerine ve 6 ncı maddede yer verilen şartların
sağlanması halinde, geçerlilik süresinin bitiş tarihinden başlamak üzere
yenilenebilir.
(2) Hizmet sağlayıcısı tarafından
yetki belgesinin yenilenmesine ilişkin başvuru, yürürlükteki yetki belgesinin
geçerlilik süresinin bitiş tarihinden en geç doksan gün ve en erken yüzseksen
gün öncesinde Kuruma yazılı olarak yapılır.
(3) Yetki belgesinin yenilenmesine
ilişkin başvurunun değerlendirilmesinde 7 nci madde uygulanır.
Yetki belgesinin coğrafi
kapsamının değiştirilmesi
MADDE 12 – (1) Hizmet
sağlayıcısı, yetkilendirildiği coğrafi kapsamın değiştirilmesi için Kuruma
başvuruda bulunabilir. Kurum bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
belirleyebilir.
Yetki belgesinin devri
MADDE 13 – (1) Yetki
belgesi, 6 ncı maddede yer verilen yetki belgesi alma şartlarını haiz bir
şirkete veya başka bir hizmet sağlayıcısına aşağıda yer verilen usul ve esaslar
çerçevesinde Kurum onayı ile devredilebilir:
a) Yetki belgesini devretmek
isteyen hizmet sağlayıcısı, ekinde sahip olduğu yetki belgesinin yer aldığı
devir talebi yazısı ile; yetki belgesini devralmak isteyen şirket veya hizmet
sağlayıcısı ise devir talebi yazısı ile birlikte yetki belgesi başvuru formu ve
form kapsamında istenilen bilgi ve belgeler ile Kuruma başvuruda bulunur.
b) Kurum, söz konusu başvuruyu
yetki belgesinin devrine ilişkin ilgili taraflarca gönderilmesi gereken tüm
bilgi ve belgelerin Kurum merkez evrakına giriş tarihini izleyen otuz gün içerisinde
değerlendirerek sonucu ilgili taraflara bildirir.
c) Kurum tarafından yetki belgesi
devrine onay verilmesi halinde, devredilen yetki belgesine ait hak ve
yükümlülüklerin devamı niteliğinde olan bir yetki belgesi tanzim edilerek
devralan şirkete veya hizmet sağlayıcısına verilir.
ç) Kurum tarafından yapılan
değerlendirme neticesinde; başvuru kapsamında istenilen bilgi ve belgelerde
eksiklik ve/veya uygunsuzluk tespit edilmesi halinde, tebliğ tarihinden
itibaren otuz gün içerisinde söz konusu eksikliklerin tamamlanması ve/veya
uygunsuzlukların giderilmesi gerektiği ilgili taraflara bildirilir. Söz konusu
süre içerisinde eksikliklerin tamamlanması ve/veya uygunsuzlukların giderilmesi
halinde bu maddenin birinci fıkrasının (c) bendi uygulanır. Aksi durumda; bahse
konu başvuru işlemden kaldırılır ve yetki belgesi sahibine; başvuru evrakı ise
talep halinde ilgili taraflara iade edilir.
Yetki belgesinin iptali
MADDE 14 – (1) Hizmet
sağlayıcısı, kullanıcılarına karşı yükümlülüklerini ifa ettiğini beyan etmek
suretiyle yetki belgesinin iptal edilmesi için Kuruma yazılı olarak veya
kayıtlı elektronik posta yoluyla başvuruda bulunabilir. Bu beyanın yanı sıra,
Kurum tarafından gerekli görülmesi halinde hizmet sağlayıcısından ilave bilgi
ve belge istenebilir ve/veya yerinde tespit yapılabilir. Kurum, uygun görmesi
halinde söz konusu hizmet sağlayıcısının yetki belgesini iptal eder.
(2) Hizmet sağlayıcısının
faaliyetlerinin mevzuata aykırılık teşkil etmesinden dolayı sahip olduğu yetki
belgesinin Kurum tarafından iptalinin gerektiği durumlarda; söz konusu hizmet
sağlayıcısına Kuruma ve/veya kullanıcılara karşı olan yükümlülüklerini ifa
etmesini teminen Kurum tarafından uygun görülen bir süre verilebilir. Hizmet
sağlayıcısı bu süre içerisinde yetki belgesini ancak Kuruma ve/veya
kullanıcılara karşı olan yükümlülüklerini ifa etmek için kullanabilir.
(3) (Değişik:RG-11/5/2015-29352)
Hizmet sağlayıcısının 6 ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen şartları
kaybetmesi veya söz konusu şartları sağlamadığının daha sonra tespit edilmesi
halinde kendisine Kurum tarafından durumun niteliğine göre uygun bir süre
verilerek gerekli şartların yerine getirilmesi gerektiği bildirilir. Söz konusu
süre sonunda durumun düzeltilmemesi halinde Kurumun idari yaptırım ve sair
düzenlemeleri saklı kalmak kaydıyla yetki belgesi iptal edilir.
(4) İptalin hangi tarih itibariyle
hüküm doğuracağı ve faaliyetin ne zaman sonlandırılması gerektiği Kurum
tarafından ilgili şirkete bildirilir.
(5) İptal olunan yetki belgesine
ilişkin olarak herhangi bir ücret iadesi yapılmaz.
(6) İptal olunan yetki belgeleri,
iptale ilişkin bildirimin tebliğ edilmesinden itibaren en geç otuz gün
içerisinde Kuruma iade edilir.
Hisse devri, birleşme ve
devralma ile tüzel kişilik yapısındaki diğer değişiklikler
MADDE 15 – (1) 7/12/1994
tarihli ve 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun ilgili hükümleri
saklı kalmak kaydıyla; halka açık olmayan hizmet sağlayıcılarının ortaklık
yapılarında toplamda yüzde 10 veya daha fazla bir sermaye payı değişimi, halka
açık olanlarında ise doğrudan veya dolaylı yönetim hâkimiyeti değişikliği,
birleşmeler veya herhangi bir tüzel kişinin katılımıyla genişleme, kontrolün
değişmesi, satış, devir veya diğer düzenlemeler ile tüzel kişilik yapısında
değişiklik gerektirecek işlemler sonrasındaki tüzel kişiliğin, 6 ncı madde
kapsamında hizmet sağlayıcılarının taşıması gereken şartları haiz olması
esastır.
(2) Hizmet sağlayıcısı, birinci
fıkrada belirtilen işlemler öncesinde; Kurumun onayını almak amacıyla başvuru
konusu işlem sonucunda oluşacak tüzel kişiliğin 6 ncı maddede yer verilen
şartlara uygun olduğunu kanıtlayıcı nitelikteki belgelerle birlikte Kuruma
başvuruda bulunur.
(3) Kurum söz konusu başvuruyu
Kurum merkez evrakına giriş tarihini izleyen otuz gün içerisinde değerlendirir
ve uygun bulması halinde onaylar. İşlemin yetki belgesinin tadiline sebebiyet
vermesi durumunda mevcut yetki belgesine ait hak ve yükümlülüklerin devamı
niteliğinde olan bir yetki belgesi düzenlenerek hizmet sağlayıcısına verilir.
(4) Bu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen işlemler sonucunda oluşacak tüzel kişiliğin 6 ncı maddede yer
verilen şartlara aykırılık teşkil etmesi halinde söz konusu başvuru reddedilir.
(5) Birinci fıkrada belirtilen
işlemler öncesinde Kurumun onayı için başvurulmadığı durumlarda Kurumun idari
yaptırım uygulama hakkı saklıdır. Bu kapsamda oluşan yeni tüzel kişiliğin 6 ncı
maddede yer verilen şartları Kurumca belirlenen süre içerisinde sağlaması
halinde yeni şirket adına yetki belgesi düzenlenir, aksi halde mevcut yetki
belgesi iptal edilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Hak
ve Yükümlülükler
Hizmet sağlayıcılarının hak ve
yükümlülükleri
MADDE 16 – (1) Hizmet
sağlayıcısı; ilgili mevzuat ve Kurum düzenlemeleri ile bu maddede yer alan kayıt,
kural ve yükümlülüklere uygun olarak posta hizmetini sunma hakkına sahiptir.
(2) Hizmet sağlayıcısı;
a) Yetkilendirme süresi boyunca 6
ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen şartları sağlamakla,
b) Posta hizmetlerinin gizliliği
ve güvenliğine ilişkin düzenlemelere uymakla,
c) Kişisel verilerin gizliliğinin
sağlanması ve korunmasına ilişkin düzenlemelere uymakla,
ç) Kullanıcıların korunması ve
hizmet kalitesine ilişkin düzenlemelere uymakla,
d) Evrensel posta hizmetleri ve
posta tekeli ile ilgili mevzuat hükümlerine uymakla,
e) Yetkilendirme kapsamında
faaliyet yürütmek için gerekli olan diğer tüm izinleri ilgili kurumlardan
almak, ilgili mevzuata uymak ve gerekli işlemleri yerine getirmekle,
f) Yetkilendirmesi kapsamında sunduğu
posta hizmetlerine ilişkin kayıtları, ilgili mevzuatta yer alan usul ve
esaslara uygun olarak saklamakla,
g) Yetki belgesi kapsamında
sunduğu posta hizmetleri için ayrı kayıt ve hesap tutmakla,
ğ) Posta hizmetinin sürekli olarak
sunulması için gereken tedbirleri almakla ve yetki belgesi kapsamındaki
faaliyetlerini durdurmadan veya sonlandırmadan önce kullanıcılara olan
yükümlülüklerini ifa ettiğini Kuruma belgeleriyle bildirmekle,
h) Mevzuatın öngördüğü defter ve
kayıtlarını denetime hazır bulundurmak, Kurum tarafından talep edildiğinde
denetime açmakla,
ı) Can ve mal güvenliğini tehdit
eden veya tehlike arz eden her türlü faaliyetin oluşumunun engellenmesi için
gerekli tedbirleri almak ve alınan tedbirleri Kuruma bildirmekle,
i) Çevreye zarar vermemek için
gerekli tedbirleri almakla,
j) Millî güvenlik ile kamu düzeni
gereklerine ve acil durum ihtiyaçlarına öncelik vermekle,
yükümlüdür.
(3) Hizmet sağlayıcısı, 6102
sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla
yetkilendirildiği hizmete ilişkin sorumluluk kendisine ait olmak üzere üçüncü
taraflarla yapacağı anlaşmalar kapsamında farklı iş sunum modelleri üzerinden
hizmet verebilir. Bununla birlikte hizmet sağlayıcısı, sunduğu posta hizmetini
kendi ad ve hesabına vermekle yükümlü olup, söz konusu hizmeti başka kişi veya
şirket adına sunulacak veya sunulduğu izlenimi edinilecek şekilde veremez.
(4) Hizmet sağlayıcısı, Kurum
tarafından gerekli görüldüğü durumlarda istenen veya düzenli olarak
gönderilmesi talep edilen bilgi, belge ve veriyi doğru ve eksiksiz olarak
Kurumca istenen süre içerisinde vermekle yükümlüdür.
a) Hizmet sağlayıcısı
yetkilendirme başvurusunda beyan ettiği bilgi ve belgelerden; ticaret unvanı,
merkez adresi, iletişim bilgileri, elektronik tebligata elverişli kayıtlı elektronik
posta adresi, ticaret sicil numarası veya MERSİS numarası, vergi dairesi ve
vergi numarasındaki değişiklikleri, değişikliklerin yapılmasını müteakip otuz
gün içerisinde Kuruma bildirir.
b) Hizmet sağlayıcısı, Kurum
nezdinde idare ve temsile yetkili kişilerin imza sirkülerinde değişiklik
yapılması halinde, değişikliklerin yapılmasını müteakip otuz gün içerisinde
güncel imza sirkülerini Kuruma bildirir.
(5) Hizmet sağlayıcısı,
yetkilendirildiği tarihte öngörülemeyen ancak daha sonra ortaya çıkan şartlar
çerçevesinde Kurum tarafından belirlenecek düzenlemelere uymakla yükümlüdür.
Mücbir sebepler
MADDE 17 – (1) Mücbir
sebepler; doğal afetler, kanuni grev ve lokavt, genel salgın hastalık, kısmi
veya genel seferberlik ilanı ve benzeri diğer hallerdir.
(2) Bir hâlin/olayın mücbir sebep
olarak belirlenmesi için; hizmet sağlayıcısının yetki belgesi kapsamında
sunmakta olduğu hizmetlerin bütününü veya çok sayıda kullanıcıyı etkileyecek
nitelikte olması, hizmet sağlayıcısının kusuru ve/veya ihmalinden kaynaklanmamış
olması, hizmet sağlayıcısının bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemesi,
hizmet sağlayıcısının olayın/hâlin meydana geldiği tarihi izleyen otuz gün
içinde bu durumu yetkili merciler tarafından belgelendirilmek suretiyle Kuruma
yazılı olarak bildirmesi esastır.
(3) Hizmet sağlayıcısı, mücbir
sebep hallerinin oluşması durumunda; yükümlülüklerini yerine
getirmemesinden veya söz konusu yükümlülük bir takvime bağlanmış ise geç yerine
getirmesinden sorumlu tutulmayabilir. Kurum, mücbir sebep halinde takvime
bağlanmış bir yükümlülüğe ilişkin olarak hizmet sağlayıcısına makul bir ek süre
verebilir. Mücbir sebeplerin vuku bulması durumunda Kurum ayrıca, hizmet
sağlayıcısı ve kullanıcıları koruyucu gerekli kararları da alabilir.
İdari ücret
MADDE 18 – (1) Hizmet
sağlayıcısı aşağıda belirtilen usul ve esaslar kapsamında Kuruma idari ücret
öder:
a) Hizmet sağlayıcısı, her yıl bir
önceki yıla ait net satışlarının on binde otuz beşi tutarında idari ücret öder.
Kurum; bu oranı azaltmaya veya binde beşi geçmemek üzere artırmaya yetkilidir.
Bu ücrete esas olan matrah, hizmet sağlayıcısının yetkili olduğu döneme ait net
satışlarıdır.
b) Hizmet sağlayıcısı, idari
ücretin ödenmesine esas döneme ait gelir tablosu ile Kurum tarafından istenen
diğer onaylı mali tabloları en geç her yılın Mayıs ayının son gününe kadar
Kuruma göndermekle yükümlüdür.
c) İdari ücret, aksi Kurum
tarafından belirlenmedikçe, yetkilendirmenin yapıldığı yılı takip eden her
yılın Haziran ayının son gününe kadar Kurumun banka hesabına veya veznesine yatırılır.
ç) Hizmet sağlayıcısı, idari
ücretin ödenmesine esas döneme ait gelir tablosunu Mayıs ayının sonuna kadar
Kuruma göndermemesi halinde, Maliye Bakanlığı’ndan elde edilecek gelir
tablosundaki net satışlar başlığı altında belirtilen tutar üzerinden idari
ücret öder.
d) Yetkilendirmesi iptal edilen
veya devredilen hizmet sağlayıcısı, iptal/devir tarihinden itibaren otuz gün
içerisinde, ödenmeyen bir önceki yıl net satışları ile yetkilendirmenin
iptal/devir edildiği tarihe kadar geçen döneme ait net satışları
üzerinden idari ücret öder. Söz konusu hizmet sağlayıcısı, gelir tablosu
ile Kurum tarafından istenen diğer onaylı mali tabloları, yetkilendirmenin
iptal/devir tarihinden itibaren otuz gün içerisinde Kuruma göndermekle
yükümlüdür. Kurum tarafından istenen gelir tablosunun süresi içerisinde
gönderilmemesi halinde, hizmet sağlayıcısının yetkilendirmeye sahip olduğu
tarihler dikkate alınarak, Kurumlar Vergisi Beyannamesinde ve/veya Geçici
Kurumlar Vergisi Beyannamelerinde yer alan net satış tutarları esas alınarak
hizmet sağlayıcısı tarafından ödenecek idari ücret hesaplanır.
e) İdari ücretin hizmet
sağlayıcısı tarafından birinci fıkranın (c) ve (d) bentlerinde öngörülen son
ödeme tarihlerine kadar ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde, anılan fıkralarda
öngörülen tarihlerden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirlenen usule
göre hesaplanacak gecikme zammı oranı kadar faiz uygulanır. Söz konusu faiz ile
birlikte alınacak idari ücretleri, son ödeme tarihinden itibaren doksan gün
içerisinde ödemeyen veya eksik ödeyen hizmet sağlayıcısının yetkilendirmesi
Kurum tarafından iptal edilebilir.
f) Yetkilendirmenin iptal
edildiği/devredildiği tarihten sonra bu (e) bendinde belirtilen sürelerde
kısmen veya tamamen ödenmeyen idari ücret ise Kurumun bildirimi üzerine,
faiziyle birlikte 6183 sayılı Kanun hükümleri uyarınca ilgili vergi dairesi
tarafından tahsil edilir ve Kuruma gelir kaydedilir.
Kabulü yasak maddeler (Değişik
başlık:RG-11/5/2015-29352)
MADDE 19 – (1) Aşağıda yer
verilen maddelerin hizmet sağlayıcılar tarafından kabulü (Mülga
ibare:RG-11/5/2015-29352) (…) yasaktır:
a) Tabiatları ve mahiyetleri veya
ambalajları dolayısıyla kişileri tehlikeye düşürebilecek, posta gönderilerine zarar
verebilecek, parlayıp alevlenebilecek veya patlayabilecek tehlikeli maddeler
ile benzeri maddeler.
b) Bozulabilecek biyolojik
maddeler ve radyoaktif maddeler.
c) Tıbbi veya bilimsel bir amaçla
gönderilen ve göndericilerin buna izinli oldukları resmi belgelerle belirtilen
uyuşturucu maddeler hariç afyon, morfin, kokain ve esrar gibi uyuşturucu
maddeler.
ç) Arı, ipek böceği, sülük gibi
ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca gönderilmesine yazılı izin verilenler
haricindeki canlı hayvanlar.
d) Kurutulmuş veya başka suretle
muhafazası sağlanmış olanlar dışındaki cansız hayvanlar.
e) Üzerinde genel ahlak
kurallarına aykırı veya güvenliği bozucu ve bir suç işlenmesini teşvik edici
işaret, resim ve yazılar taşıyan posta gönderileri.
f) İlgili mevzuat ile alınması,
satılması, taşınması veya elden ele geçmesi yasak edilen her türlü madde.
Kabulü şarta bağlı posta
gönderileri
MADDE 20 – (1) Hizmet
sağlayıcılar;
a) Posta gönderisi kapsamına giren
maddelerden taşınması kamu kurum ve kuruluşlarının ilgili mevzuatları kapsamında
şarta bağlanmış olan maddeleri, bu şartları karşılaması halinde,
b) İlgili mevzuat hükümleri saklı
kalmak kaydıyla; kâğıt para, madeni para, elinde bulunduranın faydalanabileceği
her türlü kıymetli evrak, altın, platin ve gümüş külçeleriyle değerli taşlar
veya bunlardan yapılmış eşya ve mücevher gibi değerli maddeleri, değer konulmuş
veya sigortalı olarak gönderilmesi şartıyla,
kabul edebilir.
(2) Uçakla taşınan yurt içi ve
yurt dışı posta gönderilerinde hava taşımacılığı kuralları ile sevk yoluna
bakılmaksızın yurt dışı posta gönderilerinde ayrıca ilgili ülke mevzuatında
belirlenmiş olan yasak, sınırlandırma ve istisnalar dikkate alınır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Hizmet sunumunun engellenmesi
MADDE 21 – (1) Kurum, millî
güvenlik, kamu düzeni ve genel sağlık gereklerinden kaynaklanan sebeplerin
tespiti hâlinde, şirketlerin posta sektöründe faaliyete geçmelerini veya posta
hizmeti sağlamalarını engelleyebilir.
Yetkisiz hizmet sunumu
MADDE 22 – (1) Kurum
tarafından yetkilendirilmeksizin posta hizmeti verenlerin tesisleri, Kurumun
talebi üzerine o yer mülki amirince kapatılarak faaliyetlerine son verilir.
İdari yaptırımlar
MADDE 23 – (1) Hizmet
sağlayıcısının faaliyetlerinin ilgili mevzuata ve/veya yetkilendirme şartlarına
aykırı olması durumunda, hizmet sağlayıcısına Kurum tarafından idari
yaptırımlar uygulanır.
Hizmet sağlayıcılarının Kurum
internet sitesinde yayımlanması
MADDE 24 – (1) Kurum,
hizmet sağlayıcılarının gerekli bilgilerini içeren listeyi üçüncü kişilerin
bilgilendirilmesi amacıyla resmi internet sitesinde güncel olarak yayımlar.
Ancak bu yayımlama, yetki belgesi hükmünü taşımamakta olup; herhangi bir
ihtilafın doğması halinde Kurum kayıtlarındaki resmi belgeler esas alınır.
İlgili belgeler
MADDE 25 – (1) Yetki
belgesi başvuru formu ve yetki belgesi örneği ile ilgili diğer belgeler Kurul
kararı ile belirlenir.
Yetkilendirmede geçiş süreci
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce, bu Yönetmelik kapsamındaki hizmetleri
sunmakta olanlar, 6 ncı maddenin birinci fıkrasında yer verilen şartları
karşılamak kaydıyla bu Yönetmeliğin Resmî Gazete’de yayımlanmasını müteakip
doksan gün içerisinde yetki belgesi almak üzere Kuruma başvuruda bulunur.
Belirtilen süre içerisinde başvuruda bulunmayan ancak bu Yönetmelik
kapsamındaki hizmetleri sunmaya devam edenler için Kanunun 19 uncu maddesinin
beşinci fıkrası uygulanır.
(2) 6 ncı maddenin birinci
fıkrasının (b) bendinde yer alan hükmün gereği bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmiş
olduğu tarihten itibaren 1 yıl süre ile aranmaz. Bu süre içerisinde 6 ncı
maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan başvuru şartını
karşılamaksızın yetki belgesi alanlar, yürürlük tarihinden itibaren 1 yıl
içerisinde söz konusu hükmün gereğini yerine getirmekle yükümlüdür.
Yürürlük
MADDE 26 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 27 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu Başkanı yürütür.
EK-1
YETKİ
BELGESİ ÜCRET ÇİZELGESİ
Coğrafi Kapsam
|
Ücret (TL)
|
Ulusal
|
100.000
|
İstanbul
|
20.000
|
İstanbul dışındaki büyükşehir olan
her bir il için
|
10.000
|
Büyükşehir olmayan her bir il için
|
5.000
|
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
3/6/2014
|
29019
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı
Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
31/12/2014
|
29222
|
2.
|
11/5/2015
|
29352
|