TAŞINMAZA
YÖNELİK ARACILIK FAALİYETLERİNİN DÜZENLENMESİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Tapu Müdürlüklerinde taşınmaza yönelik aracılık
faaliyetlerini düzenlemek, usul ve esaslarını belirlemek, bu faaliyetleri
yürütecek tapu işlerine aracılık edenlere lisans vermek, görev, yetki,
sorumluluk ve denetimleri ile lisans sınavına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 25/11/2010 tarihli ve 6083 sayılı Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin birinci
fıkrasının (g) bendine göre taşınmaza yönelik aracılık faaliyetlerinin tâbi
olacağı usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelik, 6083 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (g)
bendine ve 9 uncu maddesinin birinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aday: Tapu Müdürlüklerinde taşınmaza yönelik
aracılık faaliyetleri lisans sınavına başvuran gerçek kişileri,
b) Aracılık faaliyeti: Genel Müdürlük merkez ve taşra
birimlerinin tapu sicilini ilgilendiren iş ve işlemlerine yönelik aracılık
faaliyetlerini,
c) Emlakçı: Taşınmazlarla ilgili olarak pazarlama,
danışmanlık, komisyonculuk ve kiralama işlerini meslek edinen kişi veya
kuruluşu,
ç) Genel Müdürlük: Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünü,
d) İş sahibi: Bu Yönetmelikte belirtilen iş ve
işlemlerinin yapılması için lisans sahibi ile hizmet sözleşmesi düzenleyen
gerçek veya tüzel kişileri,
e) Lisans: Tapu işlemlerine yönelik aracılık
faaliyetleri lisansı belgesini,
f) Lisans sahibi: Tapu işlemlerine yönelik aracılık
faaliyetlerini yürüten lisanslı tapu iş ve işlemleri aracısını,
g) Lisans sınavı: Tapu işlemlerine yönelik aracılık
faaliyetleri lisans sınavını,
ğ) Sicil: Genel Müdürlük tarafından tutulan lisanslı
aracılık faaliyetleri sicilini,
h) Tapu Dairesi Başkanlığı: Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğü Tapu Dairesi Başkanlığını,
ı) Temsilci: Tapu işlemine taraf olan gerçek ve tüzel
kişilerin kanunî veya iradî temsilcilerini,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar ile Hizmet Sözleşmesi
Lisans sahiplerinin görevi, yetkisi ve kapsamı
MADDE 5 –
(1) Lisans sahipleri, talep halinde gerçek ve tüzel kişilere ait taşınmazlara
ilişkin olarak bu kişiler veya temsilcileri ile yazılı hizmet sözleşmesi
düzenleyerek aşağıdaki işlemleri yapmaya yetkilidir.
a) Taşınmazlar ile ilgili mülkiyeti devir borcu
doğuran sözleşmelerin düzenlenmesi ve taşınmazlar üzerinde sınırlı aynî ve
şahsî hakların tesisi, terkini ve düzeltme işlemlerinin hazırlık işlerini
yürütmek ve bu işlemlere aracılık etmek.
b) Bu Yönetmelik hükümleri kapsamında tapu işlemlerine
aracılık edenler, kimlik belgesini ve hizmet sözleşmesini ibraz etmek ve harç,
döner sermaye ücreti ve benzeri giderleri ödemek kaydı ile (a) bendi gereği
yürüteceği işler için gerekli olan bilgi ve belgeleri temin etmeye yetkilidir.
Bu belgelerin temininde güvenli elektronik yöntemler de kullanılabilir.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri kapsamında tapu
işlemlerine aracılık edenler, Tapu Müdürlüklerine ibraz ettikleri her türlü
belgenin gerçeğe uygun olmasından ve istemde bulunanların hak sahibi olduğunun
tespitinden sorumludurlar.
(3) Bu Yönetmelik hükümleri kapsamında tapu
işlemlerine aracılık edenler, Tapu Müdürlüklerinde aracılık ettiği işlemlere
yönelik düzenlenecek resmî senet veya tescil/terkin istem belgesini “aracılık
eden” sıfatıyla imzalarlar.
Lisans sahibi için yasak işler
MADDE 6 –
(1) Lisans sahibi, emlakçılık kapsamına giren faaliyetleri yürütemez.
(2) Aracılık faaliyetleri münhasıran lisans sahibi
tarafından gerçekleştirilir.
(3) Lisans sahibi hariç, hak sahibi veya temsilcisi
tarafından 18/1/1972 tarihli ve 1512 sayılı Noterlik Kanununa göre düzenlenen
vekâletnameyle verilmiş yetki bulunmaksızın Tapu Müdürlüklerinde iş takibi
yapılması veya aracılık faaliyetlerinde bulunulması yasaktır.
(4) Tüzel kişi lisans sahibinin veya bir gerçek
kişinin yanında sigortalı olarak çalışan lisans sahipleri, üçüncü kişilere karşı
kendi nam ve hesaplarına hizmet taahhüdünde bulunamazlar.
Hizmet sözleşmesi
MADDE 7 –
(1) Lisans sahibi ile iş sahibi arasında, şekli ve içeriği Genel Müdürlükçe
belirlenen standart hizmet sözleşmesi düzenlenir. Lisans sahibi, iş sahibi ile
hizmet sözleşmesi düzenlerken kaşesini kullanmak zorundadır.
(2) Bu Yönetmelik hükümlerine göre yapılacak
faaliyetlerde düzenlenecek hizmet sözleşmesinin aslı lisans sahibince ilgili
birime verilir. İşlere aracılıkta lisans kimlik belgesi ibraz edilmesi
zorunludur.
(3) Sözleşme ile belirlenen sürenin sonunda lisans
sahibi tarafından sözleşme konusu iş ve işlemin sonuçlandırılamaması hâlinde,
hizmet sözleşmesi iş sahibi tarafından tek taraflı ve yazılı olarak
feshedilebilir. Kusuruyla sözleşmenin feshine sebep olan lisans sahibi, hizmet
bedeli talebinde bulunamaz.
(4) Lisans sahibinin bir şirket adına çalışması
halinde, hizmet sözleşmesi şirket adına düzenlenir. Bu durumda, lisans
sahibinin bu Yönetmelikten doğan sorumlulukları ortadan kalkmaz.
Hizmet bedeli
MADDE 8 –
(1) Lisans sahibinin hizmeti karşılığında alacağı ücreti gösteren asgarî ücret
tarifesi, her yıl Ocak ayının ilk haftası içerisinde Genel Müdürlük tarafından
belirlenir ve ilân edilir.
(2) Lisans sahibinin hizmetine karşılık olarak alacağı
hizmet bedeli, hizmet sözleşmesinde gösterilir.
(3) Lisans sahibi, yeni yıla ait asgarî ücret tarifesi
ilân edilinceye kadar üstlendiği ve üstleneceği işler için mevcut ücret
tarifesini uygular ve fiyat farkı talep edemez.
(4) 31 inci maddeye göre lisansın iptal edilmesi
hâlinde, lisans sahibinin üstlendiği işlere ait sözleşmeler feshedilmiş
sayılır. Bu işlerden dolayı, ücret hakkı doğmaz.
Hukuki sorumluluk
MADDE 9 –
(1) Lisans sahibinin iş ve işlemlerinden dolayı herhangi bir zarar doğması
halinde, bu zarar, kusuru bulunanlara genel hükümler çerçevesinde tazmin
ettirilir.
Meslek unvan ve yetkilerinin haksız kullanılması
MADDE 10 –
(1) Bu Yönetmelik ile kendilerine yetki verilmeyen gerçek veya tüzel kişiler
tarafından, lisans sahibine tanınan yetkilerin, meslek unvanının veya aynı
anlama gelen benzeri her türlü unvan veya rumuzun kullanılması yasaktır.
(2) Birinci fıkra hükmüne aykırı davranışta bulunanlar
hakkında, Genel Müdürlük veya diğer ilgililer tarafından Cumhuriyet
Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur.
Mesleki yükümlülükler
MADDE 11 –
(1) Lisans sahibi ve yanında çalışanlar, yaptıkları hizmetlerden dolayı
edindikleri bilgi ve belgeleri açıklayamazlar ve bunları amacı dışında
kullanamazlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Lisans
Sahibi Olmanın Şartları, Tüzel Kişi Lisans Sahipleri, Lisans Sınavının
Usul
ve Esasları ile Sınav Komisyonu
Genel şartlar
MADDE 12 –
(1) Lisans sahibi olmanın genel şartları şunlardır:
a) Türk vatandaşı olmak; tüzel kişiler için Türkiye
Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş olmak.
b) Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak.
c) Kamu haklarından mahrum bulunmamak.
ç) Türkiye'de yerleşim yeri sahibi olmak.
Öğrenim ve sınav şartı
MADDE 13 –
(1) Lisans sahibi olmak için;
a) En az iki yıllık eğitim veren yükseköğretim
kurumlarından mezun olmak,
b) Lisans sınavında başarılı olmak,
gerekir.
Tüzel kişilerce aracılık faaliyetlerinin yürütülmesi
MADDE 14 –
(1) 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre kurulan
şirketler de tapu işlemlerine yönelik aracılık faaliyetlerinde bulunabilirler. Ancak,
bu şirketlerin temsil ve ilzama yetkili ortaklarından en az birinin lisans
sahibi olması ve şirket iştigal konusunun, taşınmaza yönelik aracılık veya
danışmanlık faaliyetlerini de kapsaması gerekir.
(2) Tapu işlemlerine yönelik aracılık faaliyetlerini
yürütmek üzere kurulan tüzel kişilerin, bu Yönetmelik kapsamında yapacakları
faaliyetlerinde gerçek kişi lisans sahibi tarafından temsil edilmeleri
zorunludur.
(3) Gerçek kişi lisans sahibi, birden fazla şirketin
ortağı veya çalışanı olsa dahi lisans yetkisini ancak bir şirkette
kullanabilir. Şirket ortağı veya çalışanı olarak lisans yetkisini kullanan,
kendi adına aracılık faaliyetlerini yürütemez. Gerçek kişi lisans sahibi,
kişisel cezai sorumluluğu saklı kalmak kaydıyla bağlı bulunduğu şirket ile birlikte
iş sahibine karşı ilgili mevzuat çerçevesinde sorumludur.
Lisans sınavı
MADDE 15 –
(1) Lisans sınavı, Genel Müdürlük tarafından yapılır veya düzenlenecek protokol
esaslarına göre, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığına, Millî Eğitim
Bakanlığına veya yükseköğretim kurumlarına yaptırılabilir.
Lisans sınavının şekli, konuları ve sınav komisyonu
MADDE 16 –
(1) Sınav, yazılı olarak test şeklinde yapılır.
(2) Sınav soruları, meslek alanında yüzde yetmiş
oranında ve diğer konularda ise yüzde otuz oranında olmak üzere hazırlanır.
(3) Meslekî alan konuları;
a) Medenî hukukun temel kavramları, kişiler hukuku,
aile hukuku, miras hukuku ve eşya hukuku.
b) Borçlar hukuku genel ve özel hükümler.
c) 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti
Kanunu.
ç) 21/6/1987 tarihli ve 3402 sayılı Kadastro Kanunu.
d) 22/12/1934 tarihli ve 2644 sayılı Tapu Kanunu.
e) 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu.
f) 25/11/2010 tarihli ve 6083 sayılı Tapu ve Kadastro
Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun.
g) 18/5/1994 tarihli ve 94/5623 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla yürürlüğe konulan Tapu Sicili Tüzüğü ve tapu uygulamaları.
(4) Diğer konular;
a) Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının genel esasları,
temel hak ve ödevler, Devletin temel organları.
b) İdare hukuku genel esaslarını ve Devlet teşkilatı
ile ilgili mevzuat.
c) Vergi, harç, döner sermaye ücreti ve ilgili diğer
malî konular.
ç) Türkçe dil bilgisi ve yazışma ile ilgili konular.
d) Halkla ilişkiler, etik ve davranış kuralları.
(5) Sınav komisyonu, her sınavdan önce Genel Müdür
onayı ile bir Genel Müdür yardımcısının başkanlığında, Teftiş Kurulu Başkanı,
I. Hukuk Müşaviri, Tapu Dairesi Başkanı ile Genel Müdür tarafından belirlenecek
üç üyeden oluşur. Ayrıca her üyenin yerine bir yedek üye belirlenir. Sınav
komisyonu, tüm üyelerin katılımı ile toplanır ve çoğunlukla karar verir.
Oylamada çekimser oy kullanılamaz. Oylama sonucu kararlar kesin olup, karara
katılmayanlar karşı oylarını, gerekçeleri ile birlikte belirtmek zorundadır.
(6) Sınav komisyonunun görevleri şunlardır:
a) Sınav kılavuzu hazırlamak veya hazırlatmak.
b) Sınav sorularını hazırlamak veya hazırlatmak.
c) Sınavların yapılacağı merkezleri belirlemek.
ç) Sınavın düzenli şekilde yürütülmesini sağlamak.
d) Sınav sonuçlarını değerlendirmek ve buna göre bir
başarı listesi düzenlemek.
e) Sınavla ilgili tutanakları düzenlemek ve imza
etmek.
f) İtirazları inceleyip, sonuca bağlamak.
Lisans sınavı duyurusu
MADDE 17 –
(1) Sınav duyurusunda:
a) Başvurunun başlangıç ve bitiş tarihleri,
b) Başvuru şekli,
c) Sınavın yapılacağı yer,
ç) Sınavın tarihi ve saati,
d) Başvuruda bulunacak adaylarda aranılacak genel ve
özel şartlar,
e) Sınav ücreti ve yatırılacağı banka ile hesap
numarası,
belirtilir.
(2) Sınav duyurusu, sınav tarihinden en az iki ay
öncesinden baskı sayısı en yüksek ulusal beş gazetenin ikisinde ve Genel
Müdürlüğün elektronik sayfasında ilân edilir.
Lisans sınavına başvuru
MADDE 18 –
(1) Sınav başvurusu esasları ve başvuruda bulunacak adaylarda aranacak
nitelikler Genel Müdürlüğün elektronik sayfasında bulunan sınav kılavuzunda
açıklanır. Sınav başvuruları bireysel olarak İnternet üzerinden yapılır.
(2) Adayların başvuru esnasında, bu Yönetmelikte
belirtilen nitelikleri taşıması zorunludur.
(3) Adaylar, sınav giriş belgelerini Genel Müdürlüğün elektronik
sayfasından renkli çıktı olarak alırlar. Sınav giriş belgesi ayrıca adayların
adreslerine postalanmaz.
Lisans sınavının yapılması
MADDE 19 –
(1) Sınav listelerinde yer almayanlar ile yanında nüfus cüzdanı, sürücü belgesi
veya pasaport bulunmayanlar ve sınav giriş belgesi olmayanlar sınava
giremezler.
(2) Sınav, duyurulan saatte başlar ve biter.
(3) Sınav soruları, adayların huzurunda yetkililerce
sınav mahallinde mühürlü zarflardan çıkarılır ve adaylara dağıtılır. Durum bir
"Sınav Başlama Tutanağı" ile tespit edilir.
(4) Sınavlarda kopya çekenler ve verenler hakkında
tutanak düzenlenerek ilgilinin sınavı geçersiz sayılır ve bu kişiler sınav
mahallinden çıkarılır. Bunlar, lisans sınavına iki yıl süreyle başvuramazlar.
(5) Sınav bitiminde, bitiş saatini, sınava girenlerin
sayısını, kaç adet cevap anahtarının teslim alındığını gösteren bir tutanak
düzenlenir ve sınav yetkilileri ile sınavı son terk eden iki aday tarafından
imzalanır.
(6) Sınavla ilgili belgeler, Tapu Dairesi Başkanlığı
tarafından 16/5/1988 tarihli ve 19816 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Devlet
Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmeliğe uygun olarak arşivlenir.
Sınavda başarılı olma ve sınav sonuçlarının
duyurulması
MADDE 20 –
(1) Sınavda, yüz üzerinden en az yetmiş puan alanlar başarılı olmuş sayılır.
(2) Sınav sonuçları, sınavı yapmak üzere Genel
Müdürlüğün protokol yaptığı kurum tarafından Genel Müdürlüğe bildirilir ve
ayrıca sınava giren adayların adresine posta yolu ile gönderilmez. Genel
Müdürlük, kendisine bildirilen sınav sonuçlarını elektronik sayfasında ilân
eder. Sınavın Genel Müdürlük tarafından yapılması halinde de, sınav sonuçları
aynı şekilde duyurulur.
İtiraz, itirazların değerlendirilmesi ve sınav başarı
sonuçlarının kesinleştirilmesi
MADDE 21 –
(1) Sınav başarı sonuçlarının ilân tarihi, Genel Müdürlüğün elektronik
sayfasında yaptığı duyuru tarihidir. Sınav başarı sonuçlarına yapılacak
itirazlar bu tarihten itibaren yedi gün içinde yazılı olarak Genel Müdürlüğe
yapılabilir.
(2) Sınav başarı sonuçlarına yapılan itirazlar sınav
komisyonu tarafından değerlendirilerek 15 gün içerisinde kesinleştirilir ve
ilgilisine yazılı olarak duyurulur. İtiraz üzerine verilen kararlar kesindir.
(3) Sınav başarı sonuçları, itiraz olmaması halinde
itiraz süresinin bitiminde, itiraz olması halinde ise itirazların
kesinleştirilme süresinin bitiminde, Genel Müdürlüğün elektronik sayfasında
ilân edilerek kesinleştirilir.
Sınavların geçersiz sayılması
MADDE 22 –
(1) Sınava katılanlardan lisans sahibi olmak için gerekli olan şartları
taşımadıkları sonradan anlaşılanların sınavları geçersiz sayılarak, haklarında
sınava dayalı olarak yapılmış işlemler iptal edilir. Bu durumda olanlar
herhangi bir hak talebinde bulunamazlar.
(2) Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenler
hakkında ayrıca, Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sicile Kayıt, Yemin, Lisans, Kimlik ve Kaşe Verilmesi,
Çalışmaya Başlanması
Sicile kayıt
MADDE 23 –
(1) Lisans sınavında başarılı olanların, lisans sahibi olarak görev ve
yetkilerini kullanabilmeleri için sicile kayıt olmaları zorunludur.
(2) Sicile kayıt olmak için aşağıda belirtilen
belgeler ile birlikte Tapu Dairesi Başkanlığına yazılı başvuru yapılır.
a) Nüfus cüzdanı, sürücü belgesi veya pasaport aslı.
b) Öğrenim belgesinin veya çıkış belgesinin aslı veya
Genel Müdürlükçe onaylı örneği.
c) Son altı ay içerisinde çekilmiş 4,5x6 cm boyutunda
beş adet vesikalık fotoğraf.
ç) Türkiye'de yerleşim yeri bulunduğuna dair beyan.
d) Adli sicil kaydına ilişkin beyan.
e) Tüzel kişiler için, şirket iştigal konusunun
taşınmaza yönelik aracılık veya danışmanlık faaliyetlerini de kapsadığını
gösterir belgenin aslı veya Genel Müdürlükçe onaylı örneği.
f) Tüzel kişiliği temsil eden lisans sahibinin,
yetkili olduğunu gösterir yetkili organ kararının aslı veya noter onaylı
örneği.
g) Tüzel kişiler için tüzel kişiliğe ait noter onaylı
imza sirküleri.
ğ) Gerçek kişi lisans sahibi için noter onaylı imza
beyannamesi.
h) Tebligat adresine ilişkin yazılı beyan.
(3) Sicil kaydının başlangıç tarihi, ikinci fıkrada
belirtilen belgelerin Genel Müdürlüğe eksiksiz olarak verildiği tarihtir.
(4) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 4 üncü maddesinde sayılan kamu görevlilerinin sicile kaydı yapılmaz.
Yemin
MADDE 24 –
(1) Sicile kayıt yaptıranlar, sicil kaydına istinaden Tapu Dairesi
Başkanlığınca ikinci fıkrada yer alan metne göre yemin ettirilir. Yemin
tutanağı lisans sahibinin sicil dosyasında saklanır.
(2) “Tapu işlemlerine yönelik aracılık faaliyetlerini
yerine getirirken Türkiye Cumhuriyeti Anayasasına, kanunlarına ve ilgili
mevzuat hükümlerine, kamu hizmeti gereklerine, hazine menfaatlerine aykırı
davranmayacağıma, meslek etiği ve ahlak kurallarına uyacağıma, mesleğimi tam
bir bağımsızlık ve dürüstlükle yerine getireceğime, aldığım işleri dikkat ve
özenle yapacağıma namusum ve şerefim üzerine yemin ederim.”
Lisans, kimlik belgesi ve kaşe verilmesi
MADDE 25 –
(1) Sicil kaydını yaptıran adaya, şekli ve içeriği Genel Müdürlükçe belirlenen
lisans belgesi, kimlik belgesi ve kaşe verilir. Lisans belgesi ve kimlik
belgesinin birer örneği lisans sahibinin sicil dosyasında veya elektronik
ortamda saklanır.
(2) Lisans belgesi, kimlik belgesi, kaşe verilmesi ve
diğer matbu evrak ile lisans sahiplerinin eğitimi için, Genel Müdürlük Döner
Sermaye İşletmesi Müdürlüğü hesabına Genel Müdürlükçe belirlenen ücretin
yatırılması gerekir.
(3) Lisans belgesi ve kimlik belgesinin başkasına
kullandırılması, lisans belgesinin devredilmesi veya kiraya verilmesi yasaktır.
(4) Lisans alınmış olması, diğer mevzuattan doğan
lisans alma ve buna bağlı yükümlülükleri ortadan kaldırmaz.
İşyeri açılması ve değişikliği
MADDE 26 –
(1) Lisans sahibi, Tapu Dairesi Başkanlığına bildireceği işyeri adresinde
faaliyetlerini sürdürmek ve lisans belgesini çalıştığı işyerinin görülen bir
yerine asmak zorundadır. Lisans sahibi ayrıca, bağlı olunan vergi dairesinden
alınacak vergi mükellefiyet belgesinin aslı veya noter onaylı örneğini Tapu
Dairesi Başkanlığına gönderir.
(2) İşyerini değiştiren lisans sahibi, on beş gün içerisinde
yeni işyerinin açık adresini Tapu Dairesi Başkanlığına bildirir. İşyeri adres
değişikliği neticesinde lisans sahibinin bağlı bulunduğu vergi dairesi
değişiyor ise bu vergi dairesinden alınacak vergi mükellefiyet durumunu
gösterir belgenin de Tapu Dairesi Başkanlığı’na verilmesi zorunludur.
(3) Lisans sahibi, faaliyetlerini yürütmek ve
hizmetlerini gerçekleştirmek üzere bir bağımsız bölüm ayırmak zorundadır. Bu
bağımsız bölümde, taşınmaza yönelik faaliyetlerin dışında başka bir iş veya
hizmet icra edilemez.
(4) Lisans sahibi, faaliyet alanında başkaca şube
açabilir. Kendi lisansı ile adına işyeri açan lisans sahibi, aynı zamanda
ücretli veya ücretsiz olarak bu alanda faaliyet gösteren başka bir işveren
yanında çalışamaz. Ücret karşılığı çalışan lisans sahibi, bu alanda faaliyet
gösteren birden fazla işyerinde görev alamaz.
Aracılık faaliyetlerinin yürütülmemesi ve bildirim
MADDE 27 –
(1) Tapu işlemlerine yönelik aracılık faaliyetlerini yürütmeyecek olan lisans
sahibi, durumu on beş gün içinde Tapu Dairesi Başkanlığına bildirmek; lisans
belgesi, kimlik belgesi ve kaşesini Tapu Dairesi Başkanlığı’na iade etmekle
yükümlüdür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Denetim
ve Disiplin
Denetim
MADDE 28 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerine göre lisans sahibinin yaptığı iş ve işlemler, hukuka
uygunluk yönünden Genel Müdürlükçe denetlenir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında denetime tabi olan lisans
sahibi, denetim görevlilerince sorulan sözlü ve yazılı soruları yanıtlamakla
yükümlüdür. Lisans sahibi, denetim görevlisinin isteklerine uygun olarak bütün
belge, defter ve dosyaları, evrak, senet ve makbuzları, her türlü mal ve eşyayı
denetlenmesi amacıyla vermek, inceleme ve kontrollerini kolaylaştırmak
zorundadır.
(3) Denetime ilişkin raporların düzenlenmesi,
değerlendirilmesi ve sonuçlandırılmasında Genel Müdürlükçe belirlenen usul ve
esaslara uyulur.
Disiplin
MADDE 29 –
(1) Lisans sahibinin savunması alınmadan bu Yönetmelikte belirtilen disiplin
cezaları verilemez. Lisans sahibinden, hakkında isnat edilen suçla ilgili
tebliğ tarihinden itibaren en az yedi günlük süre içinde yazılı olarak savunma
yapması istenir. Süresinde savunma yapılmaması halinde, savunma hakkından
vazgeçilmiş sayılır.
(2) Savunma isteminde, isnat edilen disiplin suçu
ayrıntılı olarak açıklanır. Savunması istenenler avukatı aracılığı ile savunma
yapabilir. Aleyhine olan delilleri irdeleyip yanıtlamak ve lehine olan
hususları ileri sürmek kapsamında soruşturma dosyası içeriği ve muhafaza altına
alınmış delilleri inceleyebilir, ilgili bütün tutanak ve belge örneklerini talep
edebilir.
(3) Lisans sahibinin savunması, Genel Müdürün
görevlendireceği bir Genel Müdür Yardımcısının başkanlığında, Teftiş Kurulu
Başkanı, I. Hukuk Müşaviri, Tapu Dairesi Başkanı ve Strateji Geliştirme Daire
Başkanından oluşan beş kişilik Komisyonca değerlendirilir; disiplin cezalarına
Genel Müdür onayı ile karar verilir ve sonucu ilgilisine tebliğ edilir. Bu
Yönetmelik hükümlerine göre verilen disiplin cezaları kesindir.
Uyarma
MADDE 30 –
(1) Uyarma gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) 6 ncı maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen
yasağın ihlal edildiğinin tespit edilmesi.
b) 7 nci maddeye uygun olarak hizmet sözleşmesi
düzenlenmediğinin tespit edilmesi.
c) 8 inci maddenin ikinci fıkrasına göre hizmet
bedelinin hizmet sözleşmesinde gösterilmediğinin veya üçüncü ve dördüncü
fıkralarda belirtilen yasağın ihlal edildiğinin tespit edilmesi.
ç) 14 üncü maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
yasağın ihlal edildiğinin tespit edilmesi.
d) 26 ncı maddenin birinci, ikinci ve üçüncü
fıkralarındaki yükümlülüğün yerine getirilmemesi, dördüncü fıkrasında
belirtilen yasağın ihlal edildiğinin tespit edilmesi.
e) 32 nci maddeye göre sicil kaydının süresinde
yenilenmemesi.
Lisansın iptali
MADDE 31 –
(1) Aşağıdaki hallerde lisans belgesi iptal edilir.
a) 6 ncı maddenin birinci fıkrasındaki yasak kapsamına
giren işlerin lisans sahibi tarafından yapıldığının tespit edilmesi.
b) 11 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
yasağın ihlal edildiğinin tespit edilmesi.
c) 25 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
yasağın ihlal edildiğinin tespit edilmesi.
ç) Lisans sahibinin beş yıl içinde 30 uncu maddeye
göre üç defa uyarılması.
ALTINCI BÖLÜM
Sicil Kaydının Yenilenmesi, Sicilden Silinme ve
Yeniden Kayıt Hakkı
Sicil kaydının yenilenmesi
MADDE 32 – (1)
Sicil kaydının, kayıt tarihinden başlamak üzere her üç yılda bir yenilenmesi
zorunludur.
(2) Sicil kaydının yenilenmesi için 23 üncü maddenin
ikinci fıkrasının (d), (e) ve (f) bentlerinde sayılan yeni tarihli beyan ve
belgeler ile 26 ncı maddedeki vergi mükellefiyeti belgesi ile birlikte Tapu
Dairesi Başkanlığı’na yazılı olarak başvuru yapılır.
Sicilden silinme ve lisans iptali
MADDE 33 –
(1) Lisans sahibinin adı, aşağıdaki hallerde sicilden silinir ve lisansı iptal
edilir.
a) Lisans sahibinin talebi.
b) Lisans sahibinin 12 nci ve 13 üncü maddelerdeki
şartları kaybetmesi veya bu şartları taşımadığının sonradan anlaşılması.
c) 31 inci madde gereğince lisansın iptali.
ç) Lisans sahibinin ölümü.
(2) Sicilden silinme ve lisans iptali kararları, Genel
Müdürlüğün elektronik sayfasında duyurulur.
Yeniden kayıt hakkı
MADDE 34 –
(1) 33 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi gereğince lisans sahibinin
talebi ile sicilden silinip lisansı iptal edilenler, sicile yeniden kayıt
edilebilirler. Ancak, lisans sahibine iki defadan fazla yeniden kayıt hakkı
verilemez.
(2) Sicile yeniden kaydolma talebinde bulunandan, ilk
kayda esas olan şartların hepsinin veya bir kısmının varlığının ispatına
ilişkin belgeler talep edilebilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Bildirim
MADDE 35 –
(1) Genel Müdürlük tarafından, sınava ilişkin olanlar hariç olmak üzere
muhataba tebliğ edilecek bildirimler iadeli taahhütlü mektupla yapılır. Sınav
ile ilgili konular hariç herhangi bir nedenle yapılamayan bildirim, Genel
Müdürlüğün elektronik sayfasında ilan edilir. Söz konusu ilanı takip eden
onbeşinci günün sonunda bildirimin gerçekleştiği kabul edilir.
Lisans sahiplerinin eğitimi
MADDE 36 –
(1) Sicile kayıt edilen lisans sahiplerine, tapu ve kadastro mevzuatı ve
uygulamalarına ilişkin konularda en az iki hafta süreli olarak Genel Müdürlükçe
belirlenecek usul ve esaslara göre zorunlu eğitim verilir.
(2) Genel Müdürlükçe ihtiyaç duyulması halinde eğitim
düzenlenebilir. Düzenlenecek bu eğitimlere lisans sahibinin katılımı
zorunludur.
Matbu evrak
MADDE 37 –
(1) Lisans sahiplerinin faaliyetleri sırasında kullanacakları, hizmet
sözleşmesi, belge ve basılı kâğıtların şekli ve içeriği Genel Müdürlük
tarafından belirlenir.
Yürürlük
MADDE 38 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 39 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün bağlı olduğu
Bakan yürütür.