ELEKTRONİK HABERLEŞME SEKTÖRÜNDE ACİL
YARDIM ÇAĞRI HİZMETLERİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve
Kısaltmalar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
amacı, elektronik haberleşme sektöründe acil yardım çağrı hizmetlerine ilişkin
usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, elektronik
haberleşme sektöründe acil yardım çağrı hizmetlerine ilişkin olarak
işletmecilerin yükümlülüklerini ve kullanıcıların acil yardım çağrı
hizmetlerine erişimine yönelik usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununun 4
üncü, 6 ncı, 12 nci ve 31 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Acil çağrı merkezi (AÇM):
Kullanıcıların acil yardım talebinde bulunmak amacıyla bu Yönetmeliğin ekinde
yer alan acil yardım çağrı hizmeti numaralarına doğru yapacakları çağrılara cevap
vermekle yetkili kurum ve/veya kuruluşu,
b) Acil yardım çağrıları: Ulusal
ve uluslararası düzenlemelerde kabul görmüş yangın, sağlık, doğal afetler ve
güvenlik gibi acil durumlarla ilgili olarak itfaiye, polis, jandarma, sağlık ve
benzeri kuruluşlara yardım talebiyle yapılan çağrıları,
c) Adres verisi: Kullanıcının
acil yardım çağrı hizmetlerini aramakta kullandığı cihazın bulunduğu yere
ilişkin posta adresi ve coğrafi koordinatlar cinsinden veriyi,
ç) AYÇH: Acil yardım çağrı
hizmetini,
d) (Ek:RG-17/1/2014-28885)(2)(3)
Harita: Kurum tarafından kapsama alanının takibi için kullanılan haritada, il
ve ilçe merkezlerinde yer alan yerleşim yerlerinin etrafına 500 metrelik koruma
alanı konularak hazırlanan haritayı,
e) (2)(3)
İşletmeci: Yetkilendirme çerçevesinde elektronik haberleşme hizmeti sunan
ve/veya elektronik haberleşme şebekesi sağlayan ve alt yapısını işleten
şirketi,
f) (2)(3) KMH
(SMS): Kısa mesaj hizmetini,
g) Konum verisi: Kullanıcının
acil yardım çağrı hizmetlerini aramakta kullandığı cihazın yaklaşık olarak
bulunduğu yere ilişkin koordinatlar ve ilgili diğer parametrelerle tanımlı alan
verisini,
ğ) (2)(3) Kullanıcı:
Aboneliği olup olmamasına bakılmaksızın elektronik haberleşme hizmetlerinden
yararlanan gerçek veya tüzel kişiyi,
h) (2) Kurum:
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunu,
ı) (Ek:RG-14/7/2013-28707)
(2)(3) Ölçüt: Hizmetin kapsamı ve sınırları belirlenmiş ölçülebilir
özelliğini,
i) (2)(3) SIM:
Abone kimliği modülünü,
j) (2)(3) SIM
kartsız yapılan acil yardım araması: İçinde SIM kart bulunmayan veya çağrının
yapıldığı anda abonesi olunan işletmecinin şebekesine bağlantı sağlayamayan
mobil telefon ile 112 kısa numarasına doğru yapılan aramayı,
k) (2)(3) Ulusal
numaralandırma planı: Numaraların yapısını tanımlayan, yönlendirme, adresleme,
ücretlendirme veya hizmet türüne ilişkin bilgi vermek üzere bölümlere ayrılarak
tanımlanabilen numaralandırma planını,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçen, ancak
yukarıda yer almayan tanımlar ve kısaltmalar için ilgili mevzuatta yer alan tanımlar
ve kısaltmalar geçerlidir.
İKİNCİ BÖLÜM
Erişim, Konum Verisi ve Adres Verisine
İlişkin Yükümlülükler
Erişim sağlama yükümlülüğü
MADDE 4 – (1) Kamu
kullanımına açık telefon hizmeti sunan ve kullanıcılara ulusal numaralandırma
planında yer alan numaralara doğru arama yaptırabilen işletmeciler, bu
Yönetmeliğin 5 inci maddesi kapsamında iletilecek adres veya konum bilgisine
göre, kullanıcılarının bu Yönetmeliğin ekinde yer alan AYÇH numaraları
aracılığı ile hizmeti sunan ilgili kurum ve/veya kuruluşun belirlediği AÇM’ye
ücretsiz erişebilmesini sağlamakla yükümlüdür.
(2) Bu maddenin birinci fıkrası
kapsamında AYÇH’lere erişim sağlama yükümlülüğü getirilen ve kullanıcılarına
KMH veren işletmeciler, dolaşım yapanlar hariç, kullanıcılarının AÇM’lere, bu Yönetmeliğin
ekinde yer alan AYÇH numaraları aracılığıyla herhangi bir ücret ödemeden KMH
ile erişebilmesini sağlamakla yükümlüdür.
(3) GSM ve IMT-2000/UMTS
işletmecileri, SIM kartsız yapılan acil yardım aramalarını bu maddenin birinci
fıkrasına uygun olarak ilgili AÇM’ye iletmekle yükümlüdür.
Adres veya konum verisi
sağlama yükümlülüğü
MADDE 5 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında AYÇH’lere erişim sağlama yükümlülüğü getirilen
işletmeciler, kullanıcılarının;
a) Coğrafi numaralardan
AYÇH’leri araması durumunda, söz konusu coğrafi numaraya ilişkin adres verisini
çağrı yapıldığı esnada AÇM’lere ücretsiz olarak sağlamakla ve kullanıcıların
adres verisinin doğruluğunu ve güncelliğini temin etmekle,
b) GMPCS Mobil Telefon Hizmeti
dışında, mobil numaralardan AYÇH’leri araması durumunda söz konusu aramaya
ilişkin konum verisini çağrı yapıldığı esnada AÇM’lere ücretsiz olarak
sağlamakla,
c) Konumdan bağımsız
numaralardan AYÇH’leri araması durumunda, söz konusu numaranın tahsisli olduğu
kullanıcının, AYÇH’lere erişimde kullanılmak üzere beyan ettiği adres verisini
çağrı yapıldığı esnada AÇM’lere ücretsiz olarak sağlamakla,
ç) GMPCS Mobil Telefon Hizmeti
için tahsisli numaralardan AYÇH’leri araması durumunda, söz konusu aramaya
ilişkin konum verisini teknik imkanlar dahilinde tespit ederek, çağrı yapıldığı
esnada AÇM’lere ücretsiz olarak sağlamakla,
yükümlüdür.
(2) İşletmeciler AÇM’lere
ilettikleri adres veya konum verilerini 1 yıl süre ile saklamakla yükümlüdür.
(3) İşletmeciler ilettikleri
adres veya konum verilerinin doğruluğu veya hassasiyeti konusunda kullanıcılar
arasında ayrım gözetmemekle yükümlüdür.
(4) Adres veya konum verisi
sağlanmasına ilişkin yükümlülükler AYÇH’lere KMH ile erişim ve ilgili
işletmeciler üzerinden yapılan SIM kartsız acil yardım çağrıları için de geçerlidir.
Konum verisi hassasiyeti
MADDE 6 – (1) Konum
verisi göndermekle yükümlü işletmeciler;
a) (Değişik:RG-17/1/2014-28885)(2)(3)
Tüm acil yardım çağrıları için konum verisi genel ortalaması, Kurum
tarafından hazırlanarak kendilerine gönderilen haritada belirtilen işaretli
alanlarda ortalama 2 km2’den, diğer yerlerde ortalama 10 km2’den daha küçük
alana karşılık gelecek ve belirtilen alan en az ortalama % 85 ihtimalle
arayanın arama yaptığı noktayı içerecek şekilde sağlamakla,
b) (Değişik:RG-17/1/2014-28885)
(2)(3) 5/6/2017 tarihine kadar; tüm acil yardım çağrıları için
konum verisi genel ortalaması (a) bendinde belirtilen işaretli alanlarda
ortalama 1 km2’den, diğer yerlerde ortalama 6 km2’den daha küçük alana karşılık
gelecek ve belirtilen alan en az ortalama % 90 ihtimalle arayanın arama yaptığı
noktayı içerecek şekilde sağlamakla,
c) (Değişik:RG-17/1/2014-28885)
(2)(3) Ortalama alan değerlerini, (a) bendinde belirtilen işaretli
alanlara ve diğer yerlere ilişkin ayrı ayrı olmak üzere, Ocak, Nisan, Temmuz,
Ekim aylarının son gününe kadar geçmiş 3 aya yönelik olarak ölçerek Kuruma
göndermekle
yükümlüdür.
(2) (Ek:RG-17/1/2014-28885)
(2)(3) Ortalama konum verisi hesabına, (a) bendinde belirtilen
işaretli alanlara ve diğer yerlere ilişkin ayrı ayrı olmak üzere ölçülen konum
verilerinin en büyük değere sahip % 3’lük kısmı dahil edilmez.
(3) (2)(3)
Konum verisi hassasiyetine ilişkin yükümlülükler AYÇH’lere KMH ile erişim ve
SIM kartsız acil yardım çağrıları için de geçerlidir.
Çağrı başlatma hizmeti sağlayan
işletmecilerin yükümlülükleri
MADDE 7 – (1) Taşıyıcı
seçimi, taşıyıcı ön seçimi, toptan hat kiralama ve diğer çağrı başlatma hizmeti
türleri ile hizmet veren işletmecilerin kullanıcılarının başlatacakları acil
yardım çağrılarında, bu Yönetmeliğin 4 üncü ve 5 inci maddelerindeki
yükümlülükler, ilgili çağrı başlatma hizmetini sağlayan işletmeci tarafından
yerine getirilir.
(Ek bölüm:RG-14/7/2013-28707)
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Arıza Giderme Süresi Ölçütleri ve
Uyulacak Kurallar
Arıza giderme süresi
MADDE 7/A – (1) AYÇH’ye
ilişkin elektronik haberleşme hizmetinde arıza giderme süresi; bu
Yönetmeliğin 4 üncü maddesi kapsamına giren işletmecilerden kaynaklanan AYÇH
numaralarına ilişkin arıza veya AYÇH’ye erişimi kesintiye uğratan arızaların
işletmeciler tarafından tespit edildiği veya kullanıcılar tarafından
bildirildiği andan hizmetin tam olarak sunulmaya başladığı zamana kadar geçen
ve saat cinsinden ölçülen süredir.
(2) Söz konusu arıza giderme
süresi ölçütüne;
a) AÇM’lerin sorumluluğunda
bulunan cihaz, tesisat, bağlantı ve sistem kaynaklı arızalar,
b) AÇM’ler tarafından arıza
giderimi için ileri tarih talebinde bulunulduğu veya arıza giderme ekibinin
AÇM’yi adresinde bulamadığı durumlar,
c) AYÇH’lerde kullanılan
sistemlerdeki arızalar haricinde AÇM’nin kullanımındaki diğer bağlantı ve
sistemlerde yaşanan arızalar,
dahil değildir.
(3) İşletmeci arıza giderme
ölçütüne dahil etmediği arızanın ikinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerine
uygunluğunu ispatlamakla yükümlüdür.
(4) Çağrıyı sonlandıran
işletmecinin veya çağrıyı sonlandırılmak üzere ilgili işletmeciye teslim
etmekle yükümlü işletmecinin altyapı ve sistemlerinden kaynaklanıp AYÇH’yi
kesintiye uğratan tüm arızalar, bu Yönetmelik kapsamındadır. Her bir işletmeci
için arıza giderme süreleri ayrı ayrı hesaplanır.
(5) İşletmeciler tarafından
haftanın yedi günü ve günün her saatinde arıza bildirimi sağlanır ve resmi
tatil günleri de arıza giderme ölçüm süresine dahil edilir.
Arıza giderme süresi
yükümlülüğü
MADDE 7/B – (1)
İşletmeciler, bu Yönetmeliğin 7/A maddesi kapsamındaki arıza giderme süresi
ölçümlerine ilişkin bilgilerin doğruluğunu sağlar ve ilgili kayıtları on iki ay
süreyle muhafaza ederek istendiğinde Kuruma verir.
(2) İşletmeciler, söz konusu
arızaları teknik imkânlar çerçevesinde ivedilikle giderir. İşletmeciler, il ve
ilçe merkezlerindeki AYÇH’ye ilişkin elektronik haberleşme hizmeti arızalarının
tamamına azami 4 saatte müdahale eder ve 12 saat içerisinde giderir. Diğer
yerlerdeki arızaların tamamını ise azami 24 saat içerisinde giderir. Belirtilen
süre içerisinde giderilmeyen arızalara ilişkin olarak, arızaların giderilememe
sebebini de içerecek bir rapor ile altı ayda bir, yılın ilk altı ayı için
Temmuz ayının, ikinci altı ayı için Ocak ayının sonuna kadar, işletmeciler
tarafından yazılı olarak Kuruma bildirilir.
(Değişik bölüm
başlığı:RG-14/7/2013-28707)
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Numara yapısı
MADDE 8 – (1) İllerde tek
merkezden cevaplanan acil yardım çağrılarında, bu Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde
yükümlü olan işletmecilerin çağrılarının AÇM’lerde bir başka işletmeci
tarafından sonlandırıldığı durumda, çağrıları sonlandıran işletmeciye çağrı
tesliminde kullanılacak numara yapısı Kurum tarafından belirlenir.
(2) Diğer hallerde, acil yardım
çağrıları AÇM’lere tahsisli kısa numaraya karşılık gelen ulusal anlamlı numara
yapısında AÇM’lerde çağrıları sonlandıran işletmeciye teslim edilir. İlgili
ulusal anlamlı numaralar, AÇM’lerde çağrıları sonlandıran işletmeci tarafından,
bu Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde yükümlü işletmecilerle güncel
olarak paylaşılır.
Geçiş hükmü
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci ve ikinci fıkrası ile 5 inci maddesinin
birinci fıkrasında yer verilen yükümlülüklerin kapsamında olan ancak bu
Yönetmeliğin yayımından önce söz konusu hizmetleri sağlayamayan işletmeciler,
bu Yönetmeliğin yayımından itibaren 1 yıl içerisinde söz konusu
yükümlülüklerini yerine getirir.
(2) Bu Yönetmeliğin 5 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan adres verisi sağlama
yükümlülüğünün coğrafi koordinatlar cinsinden de sağlanması hususu ilgili
işletmeciler tarafından bu Yönetmeliğin yayımından itibaren en geç 5 yıl
içerisinde yerine getirilir.
(3) (Ek:RG-14/7/2013-28707) Bu
Yönetmeliğin 7/B maddesinde yer alan arıza giderme süresine ilişkin
yükümlülükler işletmeciler tarafından 1/11/2013 tarihinden itibaren yerine
getirilir.
Yürürlük
MADDE 9 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu Başkanı yürütür.
-------------------------------------------------
(1) Bu değişiklik
5/6/2013 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
(2) 17/1/2014
tarihli ve 28885 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmelik değişikliği ile 3
üncü maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinden sonra gelmek üzere (d) bendi
eklenmiş ve devam eden bentler buna göre teselsül ettirilmiş; 6 ncı maddesinin
ikinci fıkrası üçüncü fıkra olarak değiştirilmiş ve birinci fıkradan sonra
gelmek üzere ikinci fıkra eklenmiştir.
(3) 1/1/2014
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî
Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
5/6/2012
|
28314
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan
Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
15/6/2013
|
28678
|
2.
|
14/7/2013
|
28707
|
3.
|
17/1/2014
|
28885
|
4.
|
4/4/2015
|
29316
|
5.
|
24/10/2015
|
29512
|
6.
|
11/3/2016
|
29650
|
Sayfa
(Değişik:RG-11/3/2016-29650)
EK
ACİL YARDIM ÇAĞRI
HİZMETİ NUMARALARI
|
Kısa Numara
|
Hizmet Adı
|
1
|
110
|
YANGIN İHBAR
|
2
|
112
|
SIHHİ İMDAT
|
3
|
122
|
ALO AFAD
|
4
|
131
|
TCDD ACİL DURUM İHBAR HATTI
|
5
|
132
|
ACİL YARDIM HİZMETLERİ DESTEK HATTI
|
6
|
136
|
ALO GÜMRÜK KAÇAKÇILIĞI
|
7
|
140
|
ALO TERÖR İHBAR HATTI
|
8
|
151
|
ALO KIYI EMNİYETİ
|
9
|
155
|
POLİS İMDAT
|
10
|
156
|
JANDARMA İMDAT
|
11
|
157
|
İNSAN TİCARETİ MAĞDURLARINA YARDIM VE İHBAR HATTI
|
12
|
158
|
ALO SAHİL GÜVENLİK
|
13
|
159
|
ALO KARAYOLLARI
|
14
|
161
|
OTOYOL ACİL YARDIM
|
15
|
168
|
TÜRKİYE KIZILAYI
|
16
|
177
|
ORMAN YANGINI İHBAR
|