GEMİ
ACENTELERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; gemi acentelerinin ulusal mevzuat ve uluslararası
denizcilik kurallarına uygun olarak düzenli ve verimli bir şekilde faaliyet
göstermelerini sağlamak, etkin hizmet temini için gerekli olan yüksek düzeyde
bir profesyonel eğitim ve denetim geliştirmek, mali yapıları itibarıyla sağlam
ve istikrarlı gemi acentelerinin faaliyetini teşvik etmek, yeterlik şartlarını
ve hizmet esaslarını belirleyerek, izin belgelerini düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 29/6/1956 tarihli ve 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre
kurulmuş ve Deniz Ticaret Odalarında kaydı bulunan, gemi acentesi olarak
faaliyet gösteren gerçek ve tüzel kişiler ile Ulaştırma, Denizcilik ve
Haberleşme Bakanlığınca tanıtım kartı düzenlenen kişilerle ilgili usul ve
esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 14/4/1341 tarihli ve 618 sayılı Limanlar Kanunu ile
26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 9 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (d) bentlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen,
a) Acente yetkilisi: Ulaştırma, Denizcilik ve
Haberleşme Bakanlığı nezdinde gemi acentesi adına yetkili olan kişiyi,
b) Bölge: Acentelerin faaliyette bulunabilecekleri
limanları da kapsayan İdare tarafından belirlenmiş coğrafi yetki sahasını,
c) Deniz Ticaret Odası: İstanbul ve Marmara, Ege,
Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri Deniz Ticaret Odası ile Mersin Deniz Ticaret
Odasını,
ç) Gemi: Adı, tonilatosu ve kullanım amacı ne olursa
olsun, denizde ve iç sularda kürekten başka bir aygıtla yola çıkabilen deniz
aracını,
d) Gemi acenteliği eğitim komisyonu: Gemi acenteliği
eğitim programlarının hazırlanması, uygulanması ve ücretlendirilmesi hususunda
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığınca oluşturulan yetkili komisyonu,
e) Gemi acentesi: Yaptıkları anlaşmalarla gemi sahibi
gerçek veya tüzel kişiler ile kaptan, işleten veya gemi kiralayanın nam ve
hesabına hareket eden ve üçüncü kişi ve kuruluşlara karşı bunların haklarını
koruyan, bu çerçevede yaptıkları iş ve işlemlerde kendi kusurları dışında
sorumlu tutulamayan, anlaşmadaki kişi veya kuruluşu,
f) Gemi acentesi personeli: Liman, gümrük, sahil
sağlık ve emniyet idareleri ile ilgili diğer kurum ve kuruluşlarda, acentelik
işlemlerini yürüten ve kendilerine İdarece tanıtım kartı düzenlenen kişileri,
g) İdare: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığını,
ğ) İşleten: Geminin mülkiyeti kendisine ait olsun ya
da olmasın, bir geminin zilyetliğini haiz ve gemiyi ticari olarak çalıştıran
gerçek veya tüzel kişiyi,
h) İşyeri: İdare tarafından gemi acenteliği
faaliyetlerinde bulunmak üzere yetki belgesi verilmiş gerçek veya tüzel
kişilerin merkez veya şubelerinin fiili çalışma yerini,
ı) Koruyucu acente: Gemi acentesi ile yük acentesinin
farklı olduğu durumlarda temsil ettikleri kişilerin hak ve menfaatlerini
birbirlerine karşı koruyan acenteyi,
i) Sicil: Gemi acente ve şubeleri ile acente
personelinin İdare tarafından tutulan kayıtlarını,
j) Şube yetki belgesi: Gemi acenteliği şube yetki
belgesini,
k) Tali acente: Bir acentenin kendi nam ve hesabına
işlem yapmak üzere verdiği yetki dahilinde faaliyette bulunan acenteyi,
l) Tanıtım kartı: Gemi acentesi personeli tanıtım
kartını,
m) Yetki belgesi: İdare tarafından, bu Yönetmelikle
belirlenen koşulları sağlayan gerçek ve tüzel kişilere gemi acenteliği
faaliyetinde bulunabilmek için düzenlenen gemi acenteliği yetki belgesini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yetki Belgesi ve Bölgeler
Yetki belgesi
MADDE 5 –
(1) Gemi acenteleri, Türk Ticaret Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla, İdare
tarafından verilecek çalışma izni ve bu çerçevede düzenlenecek gemi acenteliği
yetki belgesi ile faaliyet gösterirler.
(2) Yetki belgesi almak isteyen gerçek veya tüzel
kişiler, İdare tarafından belirlenen form ve belgelerle İdareye başvururlar.
Başvurular İdare tarafından değerlendirilir ve bu Yönetmeliğe göre yeterliliği
tespit edilenlere yetki belgesi verilir.
(3) Yetki belgeleri belirlenen bölge sınırları
içerisinde geçerlidir. Acenteler, ihtiyaç duymaları halinde yetkilendirildiği
bölge sınırları içerisinde irtibat bürosu açarak faaliyet gösterebilirler.
Yetkilendirilen acenteler, yetkilendirildikleri bölge dışında faaliyette
bulunmak istemeleri halinde şube yetki belgesi almak zorundadırlar. Ancak,
turizm amacıyla limanlarımızı ziyaret eden kruvaziyer gemilerin Türkiye
sınırları dışında herhangi bir limana uğramaması kaydıyla aynı sefer kapsamında
farklı bölgelerde birden fazla limana uğraması halinde ilk limandaki acente,
diğer limanlardaki acentelik işlemlerini de yapabilir.
(4) Yetki belgesinin geçerli olduğu bölgeler aşağıda
belirlenmiştir:
a) Birinci Bölge: Hopa Liman Başkanlığı idari
sınırlarından başlayarak Bartın Liman Başkanlığı idari sınırları dahil olmak
üzere bu iki liman başkanlığı arasındaki limanları kapsar.
b) İkinci Bölge: Zonguldak Liman Başkanlığı idari
sınırlarından başlayarak Ayvalık Liman Başkanlığı idari sınırları ile Gökçeada,
Bozcaada, İğneada, Şile ve Karasu Liman Başkanlıkları dahil olmak üzere tüm
Marmara Bölgesi limanlarını kapsar.
c) Üçüncü Bölge: Dikili Liman Başkanlığı idari
sınırlarından başlayarak Fethiye Liman Başkanlığı idari sınırları dahil olmak
üzere bu iki liman başkanlığı arasındaki diğer tüm limanları kapsar.
ç) Dördüncü Bölge: Kaş Liman Başkanlığı idari
sınırlarından başlayarak İskenderun Liman Başkanlığı idari sınırları dahil
olmak üzere bu iki liman başkanlığı arasındaki tüm Akdeniz Bölgesi limanlarını
kapsar.
(5) Yetki belgeleri her beş yıl sonunda acentelerin bu
Yönetmelik hükümlerine uygunluğu kontrol edilerek vize edilir.
(6) Yetki belgeleri, adlarına düzenlenen gerçek veya
tüzel kişiler dışında başkaları tarafından kullanılamaz ve devredilemez.
Yetkilendirilen acentelerle ilgili bilgiler İdarenin internet sitesinde
yayımlanır.
(7) Acenteler, İdareden yetki belgesi almış bir diğer
acenteyi tali acente olarak atayabilirler.
(8) Yetki belgesi başvurularında eksiklik tespit
edilen acentelere eksik belgelerin tamamlanması için eksikliklerin ilgiliye
bildirilmesinden itibaren altı ay süre verilir. Belirtilen bu süre içerisinde
eksik belgelerin tamamlanmaması halinde başvuru iptal edilir, yetki belgesi
için yatırılan ücret iade edilmez.
Şube yetki belgesi
MADDE 6 –
(1) Gemi acenteleri diğer bölgelerde şubeler açabilir. Gemi acentelerinde
aranan şartlar şubeler için de geçerlidir. Açılacak her bir şube için, İdare
tarafından şube yetki belgesi verilir. Şube yetki belgeleri yalnızca
verildikleri bölge sınırları içerisinde geçerlidir. Şubeler, ihtiyaç duymaları
halinde yetkilendirildikleri bölge sınırları içerisinde irtibat bürosu açarak
faaliyet gösterebilirler.
Yetki belgesi alacak gerçek veya tüzel kişilerde
aranan nitelikler
MADDE 7 –
(1) Yetki belgesi almak için başvuran;
a) Gerçek kişilerin;
1) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmaları,
2) Fiil ehliyetine sahip olmaları,
3) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten
işlenen bir suçtan dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da
affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine, anayasal düzene ve bu düzenin
işleyişine, milli savunmaya ve devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk,
terörün finansmanı, basit ve nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat
karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı
değerlerini aklama, hapis cezasının ertelendiği veya adli para cezasına
çevrildiği hükümler hariç olmak üzere hürriyeti bağlayıcı cezaya mahkumiyeti
gerektiren kaçakçılık veya vergi kaçakçılığı suçlarından mahkum olmamaları,
4) Deniz Ticaret Odasına üye olmaları.
b) Tüzel kişilerin;
1) Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulan
şirketlerden olması,
2) Şirket ana sözleşmesinde gemi acenteliği
faaliyetinin belirtilmiş olması,
3) Deniz Ticaret Odasına üye olması,
zorunludur.
Acente yetkilisinin nitelikleri
MADDE 8 –
(1) Acente yetkilisinin;
a) 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinin (1),
(2) ve (3) numaralı alt bentlerinde belirtilen şartları taşıması,
b) Sicile kayıtlı olarak en az iki yıl süreyle gemi
acentesi personeli unvanıyla çalışmış olması veya denizcilik eğitimi veren bir
yüksek öğretim programından mezun olmak kaydıyla en az bir yıl süreyle mesleki
deneyim sahibi olması ya da İdarenin merkez teşkilatına bağlı Deniz Ticareti
Genel Müdürlüğü, Deniz ve İçsular Düzenleme Genel Müdürlüğü, Tersaneler ve Kıyı
Yapıları Genel Müdürlüğünde veya İdarenin taşra teşkilatı liman
başkanlıklarında en az on yıl süreyle çalışmış olması,
gerekir.
(2) Ancak, acente yetkilisi olarak İdareye
bildirilecek kişinin acentenin sahibi veya ortağı olması halinde birinci
fıkranın (b) bendindeki şartlar aranmaz.
Gemi acentesi personeli olacaklarda aranacak
nitelikler
MADDE 9 –
(1) Gemi acentesi personeli olmak için başvuruda bulunan kişinin,
a) 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinin (1),
(2) ve (3) numaralı alt bentlerinde belirtilen şartları taşıması,
b) 18 inci ve 19 uncu maddeler uyarınca gerekli
eğitimi almış ve sınavda başarılı olmuş olması,
c) En az lise veya dengi okul düzeyinde bir okulu
bitirmiş olması,
ç) İdare tarafından, İdarenin resmi internet sitesinde
belirtilen diğer belgeleri sunmuş olması,
gerekir.
İşyerinin nitelikleri
MADDE 10 –
(1) İşyerinin, gemi acenteliği faaliyetlerinde bulunabilecek gerekli teknik
donanıma sahip olması zorunludur. Teknik donanımların kapsamı İdare tarafından
belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sorumluluk, Yasaklar ve Denetim
Sorumluluk
MADDE 11 –
(1) Gemi acenteleri;
a) Ulusal mevzuat ve uluslararası denizcilik kuralları
ile İdare tarafından verilen yazılı talimatlara uymak,
b) İdare tarafından istenecek bilgi ve belgeleri
vermek,
c) 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununun 12 nci maddesinin birinci
fıkrasının (p) bendi uyarınca yayımlanan gemi acenteliği hizmetleri ücret
tarifesiyle ilgili tebliğ hükümlerine uymak,
ç) Hizmete uygun donatılmış işyerinde faaliyetlerini
sürdürmek ve niteliklerini sürekli korumak,
d) Yetki belgesi düzenlenmesine esas bilgi ve
belgelere ilişkin değişiklikleri, adres değişikliğini yeniden düzenleme yapmak
üzere otuz iş günü içerisinde İdareye ibraz etmek,
e) İdarece talep edilen veri girişlerini zamanında ve
doğru olarak sisteme girmek,
f) Yetki belgesini, geçerlilik süresi olan beş yıllık
sürenin bitiminden önce vize edilmek üzere İdareye göndermek,
g) Bir acente yetkilisi tayin etmek, acente merkez ve
şubelerinde en az bir gemi acentesi personeli çalıştırmak,
ğ) Liman tesisi dışında, demirde veya şamandıradaki
gemilere hizmet verirken, bu işlemlerinde İdarede kayıtlı bir deniz aracını
kullanmak,
h) Yetki belgesini ofiste görülebilecek şekilde asmak,
ı) Koruyucu acentenin talep ettiği verilen acentelik
hizmetleri ile ilgili bilgi ve belgeleri paylaşmak,
zorundadırlar.
(2) Tali acenteler, yetkilendiren acentenin verdiği
yetki dahilinde faaliyetlerini sürdürür, Tali acentenin sorumluluğu merkez
acentenin verdiği vekaletname ile sınırlıdır. İdarece talep edilmesi halinde
yetkilendirmeye ilişkin belgenin ibrazı zorunludur.
Yasaklar
MADDE 12 –
(1) Gemi acenteleri;
a) Gerçeğe aykırı ve yanıltıcı tanıtım ve reklam
yapamazlar.
b) Rekabet kurallarını bozacak şekilde faaliyetlerde
bulunamazlar.
c) Temsil ettikleri gemilere yönelik doğrudan veya
dolaylı olarak; her ne surette olursa olsun kılavuzluk, römorkörcülük ve
palamar hizmetlerini ve ayrıca acentelik sözleşmesinde belirtilmedikçe yükleme
ve boşaltma hizmetlerini, kendi nam ve hesaplarına veremezler.
(2) Liman işletici kuruluşlar;
a) Kendilerine ait veya ortağı oldukları acenteler
dışındaki diğer acentelerin, liman tesislerinde serbestçe acentelik
faaliyetlerinde bulunmalarını engelleyemezler.
b) İdare tarafından adlarına düzenlenmiş tanıtım kartı
olmayan gemi acentesi personelinin liman tesislerine girişine izin veremezler.
(3) Gemi acentesi personeli;
a) İdare tarafından adlarına düzenlenmiş tanıtım kartı
olmadan liman başkanlıklarında ve liman tesislerinde işlem yapamazlar. Gümrük,
emniyet, sahil sağlık birimlerinde talep edilmesi halinde tanıtım kartlarını
göstermekle yükümlüdürler.
b) Tali acente veya koruyucu acente olarak
yetkilendirilmedikçe görev yaptıkları gemi acenteleri dışında başka bir acente
adına hareket edemezler, işlem yapamazlar.
Denetim
MADDE 13 –
(1) İdare, gemi acentelerinin bu Yönetmeliğe uygun hareket edip etmediklerini
denetler veya denetlenmesini sağlar.
(2) Denetimler sonucunda, bu Yönetmelik hükümlerine
aykırı fiilleri tespit edilen acenteler hakkında 14 üncü madde hükümleri
uygulanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Faaliyetten Men, Yetki Belgesi İptali ve Sonuçları
Faaliyetten men
MADDE 14 –
(1) 11 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentleri hükümlerine
aykırı hareket ettiği tespit edilen acentelerin faaliyetleri yazılı savunmaları
da alınmak suretiyle ihlalin türüne bağlı olarak beş ila otuz gün süre ile durdurulur.
(2) 11 inci maddenin birinci fıkrasının (ç), (d), (e),
(f), (g), (ğ) ve (h) bentleri ile ikinci fıkrası hükümlerinden herhangi birine
aykırı hareket ettiği tespit edilen acenteler, aykırılığın onbeş gün içerisinde
giderilmesi hususunda uyarılırlar. Aksi halde, eksiklikler giderilene kadar
faaliyetleri durdurulur.
(3) Deniz Ticaret Odaları tarafından üyelikten geçici
olarak çıkarılanların faaliyetleri çıkarma süresi kadar durdurulur.
(4) İdare, bu Yönetmelikte belirtilen sorumluluklardan
herhangi birini ihlal eden acentelere ihlalin nev’ine göre 655 sayılı
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi
kapsamında idari para cezası uygulayabilir. Bu ihlallerin nevi ile uygulanacak
ceza miktarları, aynı bendin hükümlerinde belirlenen üst sınırları aşmamak
üzere Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığınca belirlenir.
İptal
MADDE 15 –
(1) Gemi acentelerinden;
a) Yetki belgesi üzerinde tahrifat yaptığı, başvuru
formu veya ekli belgelerden herhangi birinde yetki belgesi almasını sağlayacak
şekilde yanlış ve yanıltıcı bilgiler beyan ettiği tespit edilen acentelerin,
b) 7 nci maddede belirtilen şartları sonradan
kaybedenlerin,
c) Deniz Ticaret Odaları tarafından üyelikten kesin
olarak çıkarılanların,
ç) Kendi rızası ile faaliyetine son vereceğini İdareye
bildirenlerin,
d) 14 üncü maddenin birinci fıkrasına göre uygulanan
yaptırımları müteakip sorumluluklarını yerine getirmeyenlerin,
e) 14 üncü maddenin ikinci fıkrasına göre faaliyetleri
durdurulan acentelerden üç ay içinde eksikliklerini gidermeyenlerin,
f) 14 üncü maddeye göre faaliyetleri durdurulan
acentelerden aynı ihlali tekrarlayanların,
yetki belgeleri iptal edilir.
(2) Yetki belgesi iptal edilen veya faaliyetleri
durdurulan acentelere ait bilgiler İdarenin internet sitesinde duyurulur.
Ayrıca, yetki belgesi iptal edilen acentelere ait bilgiler ilgili diğer kurum
ve kuruluşlara İdare tarafından bildirilir.
(3) Gemi acentesi personelinden;
a) 9 uncu maddede belirtilen şartları sonradan
kaybedenlerin,
b) Tanıtım kartı üzerinde tahrifat yaptığı, başvuru
formu veya ekli belgelerden herhangi birinde tanıtım kartı almasını sağlayacak
şekilde yanlış ve yanıltıcı bilgiler beyan ettiği tespit edilen kişilerin,
c) Görev yaptıkları gemi acenteleri dışında başka bir
acente adına işlem yaptığı tespit edilen kişilerin,
tanıtım kartları iptal edilir.
Yeniden faaliyet
MADDE 16 –
(1) 15 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (d) ve (f) bentlerinde
belirtilen durumlardan dolayı yetki belgesi iptal edilen acenteye, iki yıl
boyunca yeniden yetki belgesi düzenlenmez.
(2) 15 inci maddenin birinci fıkrasının (ç) ve (e)
bentlerinde belirtilen durumlardan dolayı yetki belgesi iptal edilen acentelerden
yeniden yetki belgesi almak isteyenlere, ilk defa yetki belgesi alınmasına
ilişkin hükümler uygulanır.
(3) 15 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
durumlardan dolayı tanıtım kartı iptal edilen gemi acentesi personeline bir yıl
süreyle yeniden tanıtım kartı düzenlenmez.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Gemi Acenteliği Eğitim Komisyonu, Eğitim Programı,
Sınav ve Tanıtım Kartı
Gemi acenteliği eğitim komisyonu
MADDE 17 –
(1) Gemi acenteliği eğitim komisyonunun teşkili ile çalışma usul ve esasları
İdare tarafından belirlenir.
(2) Eğitim programlarının hazırlanması, uygulaması ve
ücretlendirmesi gemi acenteliği eğitim komisyonu tarafından belirlenir.
Komisyon tarafından belirlenen eğitim programı Deniz Ticaret Odaları tarafından
uygulanır.
Eğitim programı
MADDE 18 –
(1) Eğitim programları, gemi acentesi personeli olmak isteyen adaylara ilk
başvuruda verilen belgelendirme eğitimi ve gemi acentesi personeli tanıtım
kartı sahip olanlara verilen yenileme eğitiminden oluşur.
a) Denizcilik eğitimi veren lise veya denizcilikle ilgili
yüksek öğretim programından mezun olanlar dışında, gemi acentesi personeli
olmak isteyen adayların, yıl içerisinde yapılacak belgelendirme eğitim
seminerlerinden birine katılmaları ve bu eğitim sonunda yapılacak sınavda
başarılı bulunmaları gerekir. İdarenin merkez teşkilatına bağlı Deniz Ticareti
Genel Müdürlüğü, Deniz ve İçsular Düzenleme Genel Müdürlüğü, Tersaneler ve Kıyı
Yapıları Genel Müdürlüklerinde veya İdarenin taşra teşkilatı liman
başkanlıklarında on yıl süreyle çalışmış kişilerde bu şart aranmaz.
b) Gemi acentesi personeli tanıtım kartına sahip
olanların, tanıtım kartı düzenleme tarihinden itibaren beş yılı geçirmemek
kaydıyla en az bir defa, yenileme eğitimlerine katılmaları zorunludur.
Katılanların tanıtım kartları yenilenir. Bu süre içerisinde yenileme
eğitimlerine katılmayanların tanıtım kartları süresi sonunda iptal edilir.
Yeniden tanıtım kartı düzenlenebilmesi için bu kişilerin, yenileme eğitimine
katılmaları zorunludur.
Sınav
MADDE 19 –
(1) Gemi acentesi personeli olmak isteyen ve gerekli eğitimi tamamlayan
adayların İdare tarafından yapılacak veya yaptırılacak sınavda başarılı
olmaları gerekir. Sınava ilişkin usul ve esaslar Gemi Acenteliği Eğitim
Komisyonu tarafından belirlenir.
Tanıtım kartı
MADDE 20 –
(1) Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca gemi acentesi personeli olma hakkını
kazananlara, İdare tarafından fotoğraflı ve onaylı tanıtım kartı düzenlenir.
Düzenlenen tanıtım kartının süresi beş yıldır. Tanıtım kartı almak amacıyla
yapılacak başvurularda istenecek bilgi ve belgeler İdare tarafından belirlenir.
(2) Tanıtım kartı başvurularında eksiklik tespit
edilen kişilere eksik belgelerin tamamlanması için eksikliğin ilgiliye
bildiriminden itibaren altı ay süre verilir. Bu süre içinde eksik belgelerin
tamamlanmaması halinde başvuru iptal edilir, tanıtım kartı için yatırılan ücret
iade edilmez.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sicil
MADDE 21 –
(1) İdare tarafından, gemi acente ve şubeleri ile gemi acentesi personelinin
düzenli olarak sicilleri tutulur. Gemi acente ve şubelerinin sicil numarası
yetki belgesinde, gemi acentesi personelinin sicil numarası tanıtım kartında
gösterilir.
Veri girişi
MADDE 22 –
(1) Gemi acentelerinin e-denizcilik ve İdare tarafından hazırlanacak gemi acenteliği
uygulamalarına veri girişinde bulunabilmeleri için, İdare tarafından kullanıcı
kodu ve şifre verilir.
Gemi acenteleri çalışma esasları
MADDE 23 –
(1) Gemi acenteleri, ticari ve kanuni defterlerini, acentelik sözleşmelerini,
acentecilik hizmeti verdiği gemi bilgilerini, acentelik hizmetleri kapsamında
yazdıkları ve teslim aldıkları mektup, faks, teleks, elektronik posta, telgraf
ve benzeri belgelerle, düzenledikleri fatura, makbuz ve masraflarına ilişkin
belgelerin asıllarını veya onaylı örneklerini özel kanunlardaki hükümler saklı
kalmak kaydı ile, beş yıl süre ile muhafaza eder.
Gemi acenteliği hizmetleri ücret tarifesi
MADDE 24 –
(1) Gemi acenteliği hizmetlerine ilişkin ücret tarifesi, 5174 sayılı Kanunun 12
nci maddesinin birinci fıkrasının (p) bendine göre belirlenir.
Yetki belgesi ve tanıtım kartı ücretleri
MADDE 25 –
(1) Gemi acenteliği yetki belgesi, gemi acenteliği şube yetki belgesi ve
tanıtım kartı ücretleri ile ödemeye ilişkin diğer hususlar, İdare tarafından
belirlenerek duyurulur.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 26 –
(1) 2/6/2011 tarihli ve 27952 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemi Acenteleri
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Mevcut başvurular
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılan her türlü
başvuruda, başvuru tarihinde yürürlükte olan mevzuat hükümleri esas alınır.
Tanıtım kartlarının yenilenmesi
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Gemi acentesi personeline ait mevcut tanıtım kartları süre
bitimlerine kadar geçerlidir ve talep halinde yenilenir.
Yürürlük
MADDE 27 –
(1) Bu Yönetmelik 2/3/2012 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı
yürütür.