YÜKSEKÖĞRETİM
KURUMLARI ENGELLİLER DANIŞMA VE KOORDİNASYON YÖNETMELİĞİ(1)
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1 –
(Değişik:RG-14/2/2014-28913)
(1) Bu
Yönetmeliğin amacı; yükseköğrenim gören engelli öğrencilerin öğrenim
hayatlarını kolaylaştırabilmek için gerekli akademik ortamın hazırlanmasını ve eğitim-öğretim
süreçlerine tam katılımlarını sağlamak amacıyla gerekli tedbirleri almak ve
düzenlemeler yapmak üzere, Yükseköğretim Kurulu Engelli Öğrenciler Komisyonu,
Engelli Öğrenciler Danışma ve Koordinasyon Birimi, ÖSYM Engelli Öğrenciler
Danışma ve Koordinasyon Birimi ile yükseköğretim kurumları bünyesinde
oluşturulacak engelli öğrenci birimlerinin çalışma usul ve esaslarını
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE
2 –
(Değişik:RG-14/2/2014-28913)
(1) Bu
Yönetmelik, Yükseköğretim Kurulu Engelli Öğrenciler Komisyonu, Engelli Öğrenciler
Danışma ve Koordinasyon Birimi ile ÖSYM Engelli Öğrenciler Danışma ve
Koordinasyon Birimi ve yükseköğretim kurumları bünyesinde oluşturulacak engelli
öğrenci birimlerinin görev ve faaliyet alanlarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE
3 –
(Değişik:RG-14/2/2014-28913)
(1) Bu
Yönetmelik, 1/7/2005 tarihli ve 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanunun 15 inci
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) (Değişik:RG-14/2/2014-28913)
Komisyon: Yükseköğretim Kurulu Engelli Öğrenciler Komisyonunu,
b)
ÖSYM: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
c) (Değişik:RG-14/2/2014-28913)
Engelli öğrenci: Doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle bedensel,
zihinsel, ruhsal, duygusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde
kaybetmesi nedeniyle toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini
karşılama güçlükleri olan ve korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve
destek hizmetlerine ihtiyaç duyan yükseköğrenim öğrencisini,
ifade
eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
(Değişik
bölüm başlığı:RG-14/2/2014-28913)
Engelli
Öğrenciler ile İlgili Komisyon ve Birimler
Yükseköğretim
kurulu engelli öğrenciler komisyonu
MADDE
5 – (Başlığı ile birlikte değişik:RG-14/2/2014-28913)
(1) Yükseköğretim
Kurulu bünyesinde yükseköğrenim aşamasına gelen veya yükseköğrenim gören
engelli öğrencilerin ihtiyaçlarını belirlemek, belirlenen ihtiyaçlara göre yapılması
gereken idari düzenlemeleri planlamak ve gerekli alt yapı standartlarını
oluşturarak ilgili yükseköğretim kurumları arasında koordinasyonu sağlamak
üzere Yükseköğretim Kurulu Engelli Öğrenciler Komisyonu oluşturulur. Komisyon,
Yükseköğretim Yürütme Kurulu üyelerinden birinin başkanlığında üçü engellilik
alanında bilgi sahibi, tercihen ilgili alanlardaki akademisyenlerden ve en az
yüksek lisans düzeyinde eğitim görmekte olan engelli bir öğrenci temsilcisinden
olmak üzere en az beş kişiden oluşur. Komisyon üyeleri Yükseköğretim Kurulu
Başkanı tarafından üç yıl için görevlendirilir. Süresi biten üyelerin yeniden
görevlendirilmeleri mümkündür.
Komisyonun
görevleri
MADDE
6 –
(Değişik:RG-14/2/2014-28913)
(1) Komisyonun
görevleri şunlardır:
a)
Engelli öğrencilerin öğrenim hayatlarını desteklemek, öğrenim ve eğitim
süreçlerine tam katılımlarını sağlamak amacı ile sorunlarını belirlemek, çözüme
yönelik gerekli planlamaları yapmak, politikalar ve stratejiler üretmek ve
bunları Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına sunmak.
b)
Engelli öğrencilerin, yükseköğrenimde karşılaşabilecekleri ulaşılabilirlik ve
erişilebilirlik sorunlarına çözüm üretmek.
c)
Engelli öğrencilere uygun eğitim araç-gereçleri, ders materyalleri, ders geçme
ve sınav koşullarının hazırlanmasına yönelik standartları oluşturmak.
ç)
Engelli öğrencilerin yatay ve dikey geçiş ile ders denkliklerinin ölçütlerini
düzenlemek üzere önerilerini ilgili kurullara sunmak.
d)
Üniversitelerde kurulacak engelli öğrenci birimlerinin işleyiş koşullarını ve
ilkelerini belirlemek.
e)
Üniversite yerleşkelerinin engellilere göre düzenlenmesine ilişkin
yapılanmaları takip etmek veya ettirmek.
f)
Engellilerle ilgili derslerin veya konuların yükseköğretim kurumlarının lisans
programlarına alınması yönünde çalışmalar yapmak ve ilgili kurullara sunmak.
Engelli
öğrenciler danışma ve koordinasyon birimi
MADDE
7 – (Başlığı ile birlikte değişik:RG-14/2/2014-28913)
(1) Yükseköğretim
Kurulu bünyesinde; Komisyona destek hizmetleri vermek, raportörlük yapmak,
engelli üniversite öğrencilerine destekleyici ve iyi kaynaklarla donatılmış bir
akademik ortam sağlamak için yükseköğretim kurumları engelli öğrenci birimleri
ile koordinasyon halinde çalışmak üzere kadrolu Engelli Öğrenciler Danışma ve
Koordinasyon Birimi kurulur. Bu birimde görev alacak görevlilerden birinin
engellilik alanlarıyla ilgili en az lisans mezunu olmasına özen gösterilir.
Engelli
öğrenciler danışma ve koordinasyon biriminin görevleri
MADDE
8 – (Başlığı ile birlikte değişik:RG-14/2/2014-28913)
(1) Engelli
Öğrenciler Danışma ve Koordinasyon Biriminin görevleri şunlardır:
a)
Komisyona iletilecek öğrenci başvurularını düzenlemek.
b)
Yapılacak işlemlere esas olmak üzere komisyona raportörlük yapmak.
c)
Komisyon toplantı tutanak ve evraklarını düzenlemek.
ç)
Üniversitelerde kayıtlı engelli öğrencilerle ilgili istatistikî verileri
tutmak.
d)
Ders materyallerinin hazırlanmasında, engellilere uygun eğitim, araştırma ve
barındırma ortamlarının düzenlenmesinde üniversiteler arası koordinasyonu
sağlamak.
e)
Üniversitelerden gelen raporları ve Yükseköğretim Kurulu ile ÖSYM bünyesinde
yapılan çalışmaları her öğretim yılı sonunda rapor haline getirmek.
f)
Yükseköğretim Kurulu internet sitesinde engellilerin erişebilirliklerine uygun
bir bölüm hazırlamak ve bilgileri sürekli güncellemek.
ÖSYM
engelli öğrenciler danışma ve koordinasyon birimi
MADDE
9 – (Başlığı ile birlikte değişik:RG-14/2/2014-28913)
(1) ÖSYM
bünyesinde Engelli Öğrenciler Danışma ve Koordinasyon Birimi oluşturulur.
Birimin çalışma usul ve esasları ÖSYM Başkanlığınca belirlenir. Birimde
engellilik alanında bilgi sahibi ve deneyimli, tercihen ilgili alanlardan mezun
en az bir uzman bulunur. Gerektiğinde bu birimde engellilikle ilgili öğretim
elemanları, uzman ve öğretmenler danışman olarak görevlendirilebilir.
ÖSYM
engelli öğrenciler danışma ve koordinasyon biriminin görevleri
MADDE
10 – (Başlığı ile birlikte değişik:RG-14/2/2014-28913)
(1) ÖSYM
Engelli Öğrenciler Danışma ve Koordinasyon Biriminin görevleri şunlardır:
a) Yükseköğretim
programlarında öğrenim görmek isteyen engelli öğrencilere öğrenim görmek
istedikleri program hakkında danışmanlık yapmak.
b)
Üniversitelerin engelli öğrenciler için açılmış olan entegre yükseköğretim
programları listesini, yükseköğretim kurumları ile işbirliği yapmak suretiyle
oluşturarak sınav kılavuzuna konulması için gerekli açıklamaları hazırlamak.
c)
Adayın ÖSYM’ye göndermesi gereken engel türü ve rapor bilgileri ile sınav
sırasında ne tür desteğe gereksinimi olduğuna dair dilekçe ve benzeri bilgilere
ilişkin sınav kılavuzuna konacak açıklamaları hazırlamak.
ç)
Uzmanlar tarafından incelenen sağlık raporları ve talep formlarının kabul veya
ret şeklindeki sonuçlarını sınav öncesi engelli adaya bildirmek.
d)
Sınav ortamlarının engel durumuna göre seçilmesi veya düzenlenmesi konusunda
gerekli çalışmaları yapmak.
e)
Merkezi sınavlarla yerleştirilen engelli adayların istatistikî verilerini
oluşturmak ve kamuoyunun bilgisine sunmak.
f)
Bireylerin engel durumları esas alınarak sınavlarda görev alan okuyucuların
seçimi hakkında çalışmalar yapmak.
Yükseköğretim
kurumları engelli öğrenci birimleri
MADDE
11 – (Başlığı ile birlikte değişik:RG-14/2/2014-28913)
(1) Yükseköğretim
kurumları tarafından eğitim öğretim işlerinden sorumlu bir rektör yardımcısı
başkanlığında ve sorumluluğunda, engelliler alanında uzmanlaşmış veya özel
eğitim alanına yakın alanda uzmanlaşmış koordinatör öğretim elemanları veya
yardımcıları ile ilgili daire başkanlıkları, fakülte, yüksekokullar ve
enstitülerin görevlendireceği yönetici veya akademik kişilerden seçilmiş
temsilcilerden oluşan, engelli öğrencilerin idari, fiziksel, barınma
ihtiyaçları ile sosyal ve akademik alanlarla ilgili ihtiyaçlarını tespit etmek
ve bu ihtiyaçların karşılanması için yapılması gerekenleri belirleyip,
yapılacak çalışmaları planlamak, uygulamak, geliştirmek ve yapılan çalışmaların
sonuçlarını değerlendirmek üzere, doğrudan rektörlüğe bağlı engelli öğrenci
birimleri oluşturulur. Yükseköğretim kurumları bu birimlerin amaçlarını
gerçekleştirebilmeleri için gerekli olan kaynağı bütçelerinden tahsis ederler.
Birimlerin çalışma usul ve esasları yükseköğretim kurumlarınca belirlenir.
(2)
Yükseköğretim kurumları engelli öğrenci birimleri her yıl hazırlayacakları faaliyet
ve değerlendirme sonuçlarını içeren raporu Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına
bildirirler.
Yükseköğretim
kurumları engelli öğrenci birimlerinin görevleri
MADDE
12 – (Başlığı ile birlikte değişik:RG-14/2/2014-28913)
(1) Yükseköğretim
kurumları engelli öğrenci birimlerinin görevleri şunlardır:
a)
Yükseköğretim programlarına kaydı yapılan engelli öğrencilerin öğrenimlerini
sürdürdükleri sırada eğitim, öğretim, burs, idari, fiziksel, barınma, sosyal ve
benzeri alanlarla ilgili ihtiyaçlarını tespit etmek ve bu ihtiyaçların karşılanabilmesi
için alınması gereken önlemleri belirlemek ve ortadan kaldırmak üzere çözüm
önerileri sunmak, gerekli düzenlemeleri üniversitede bulunan diğer birimler
veya daire başkanlıkları ile eşgüdüm içerisinde yapmak.
b)
Engelli üniversite öğrencilerinin akademik, fiziksel ve sosyal yaşamlarını
engellemeyecek biçimde öğretim programlarını düzenlemek için engelli öğrencinin
devam ettiği eğitim ortamının uygunlaştırılması, engellilere yönelik araç gereç
temini, özel ders materyallerinin hazırlanması, engellilere uygun eğitim,
araştırma ve barındırma ortamlarının düzenlenmesi konularında çalışmalar
yapmak.
c)
Yükseköğrenim düzeyindeki öğrenci ve öğretim elemanlarına yönelik yayın
faaliyetlerinde bulunmak, öğretim elemanlarına engellilik ile bunun getirdiği
sınırlılıkları ve yapılması gereken düzenlemeleri anlatan ve bilgi veren
doküman hazırlamak, bilinç düzeyini arttırmak, ilgililere danışmanlık hizmeti
vermek, gerektiği durumlarda hizmet içi eğitim sağlamak.
ç)
Engellilik alanında bilinç ve duyarlılık düzeyini artırmak için program ve
projeler geliştirmek, seminer, konferans ve benzeri faaliyetler düzenlemek.
d)
Birimin çalışma programını hazırlamak, yürütmek, faaliyetler için gerekli bütçe
ihtiyaçlarını belirlemek ve yıllık faaliyet raporunu hazırlayıp bağlı bulunduğu
rektör yardımcısına sunmak.
e)
Yükseköğretim kurumları engelli öğrenci birimlerinin görev ve faaliyet alanına
giren konularda konunun taraflarına yönelik yayın, doküman ve bilgilerin yer
aldığı, üniversitelerde okuyan engelli öğrencilerin sorunlarını ve isteklerini
dile getirmelerine olanak sağlayan, ilgili birimle iletişimine de imkân veren
bir internet sitesi oluşturmak.
f)
Alınan kararların ve belirlenen stratejilerin uygulanmasını denetlemek.
g)
Maddi güçlüğü bulunan engelli öğrencilerin yardımcı araç gereçlerinin ücretsiz
temini yönünde çalışmalarda bulunmak.
ğ)
Bütün öğrencilerin adil ve doğru bir şekilde ölçme ve değerlendirmeye tabi
tutulması, fırsat eşitliğini sağlamak ve eğitim sürecini engelli öğrenciler
için de anlamlı hale getirmek için; engelli öğrencinin sınavlarla ilgili süre,
mekân, materyal, refakatçi okuyucu sağlamak ve engelin doğasından kaynaklanan
farklılıklara göre alınacak gerekli tedbirleri almak, düzenlemeleri yapmak.
h)
İstihdam olanakları ve mesleklere ilişkin bilgilendirme yapan bilgilendirici
kitaplar hazırlanması konusunda çalışmalar yapılmasını ve bunların engelli
öğrencilere ulaştırılmasını sağlayacak tedbirler almak.
ı)
Yükseköğretim programlarını kazanan engelli öğrencileri kayıt sırasında tespit
etmek.
i) Üniversite
yerleşkesinin ve yerleşkede bulunan yapılar ile açık alanların engelli
öğrenciler için ulaşılabilir olmasını sağlamak.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan mevzuat
MADDE
13 –
(1) 20/6/2006 tarihli ve 26204 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumları Özürlüler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE
14 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
15 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Yükseköğretim Kurulu Başkanı yürütür.
________________
(1) Bu
yönetmeliğin adı “Yükseköğretim
Kurumları Özürlüler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği”
iken 14/2/2014 tarihli ve 28913 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “
Yükseköğretim Kurumları Özürlüler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliğinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” ile metne işlendiği biçimde
değiştirilmiştir.
|
Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
14/8/2010
|
27672
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
|
3/1/2013
|
28517
|
|
14/2/2014
|
28913
|
|
|
|