DEVLET MALZEME
OFİSİ SATINALMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
amacı, Devlet Malzeme Ofisinin karlılık ve verimlilik ilkelerine uygun olarak
Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğü Ana Statüsünde belirtilen mal ve
hizmetlerin; 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü
maddesinin (g) bendi kapsamında satın alınmasına, sözleşme yapılmasına ve/veya
sipariş verilmesine ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik,
Devlet Malzeme Ofisinin merkez ve taşra teşkilatında uygulanır.
(2) Genel bütçe
kapsamındaki kamu idarelerinden, özel bütçeli idarelerden, mahalli idarelerden,
özel kanunla kurulmuş kamu kurum ve kuruluşlarından, 233 sayılı Kamu İktisadi
Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname kapsamına giren teşebbüs,
kuruluş, müessese ve bağlı ortaklıklardan satın alınacak mal ve hizmetler bu
Yönetmeliğe tabi olmadan temin edilebilir.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik,
4734 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (g) bendi ile 8/6/1984 tarihli ve 233
sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte
geçen;
a) Açık satışlara
ait satınalma sözleşmesi: Ofisin faaliyet konusuna giren mal veya hizmetlerin
sipariş usulü ile temin edilmesi amacıyla, ilan yoluyla davet edilen üretici,
ithalatçı, genel dağıtıcı veya yetkili satıcı konumundaki isteklilerle Ofis
arasında belli süreler için düzenlenen ve ürün cinsi, teknik özellikler ve
fiyat gibi unsurlar ile alıma ilişkin diğer şartların belirlendiği sözleşmeyi,
b) Alternatif
teklif: İhale konusu malın teknik şartnamesinde belirlenen asgari özellik ve
şartları sağlayan, birbirinden farklı ürünlerin, asıl teklifin yanı sıra teklif
verilmesini,
c) Ana Statü:
4/5/2007 tarihli ve 26512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Devlet Malzeme
Ofisi Genel Müdürlüğü Ana Statüsünü,
ç) Çerçeve anlaşma:
Ana Statü kapsamındaki mal ve hizmetlerin bir veya birden fazla müteşebbisle,
hizmet sunulan kurum ve kuruluşların muayyen bir zaman aralığında tahakkuk
edecek alımlarının fiyatı ile gerektiğinde öngörülen miktarlarının tespitine
ilişkin anlaşmayı,
d) Elektronik
ihale: İhalenin tüm aşamalarının veya herhangi bir aşamasının elektronik
ortamda yapılması, değerlendirilmesi, sınırlandırılması şeklinde tekerrür eden
ve karara bağlanması ile tamamlanan işlemleri,
e) Elektronik
ortam: Dijital veri sıkıştırması dahil, verilerin işlenmesi ve muhafazası için
elektronik cihazların kullanılması suretiyle bilgilerin kablo, radyo, optik
cihazlar veya diğer elektromanyetik usullerle iletilmesi, nakledilmesi veya
alınmasını,
f) İstekli: Mal
veya hizmet alımları ihalesine teklif veren müteşebbisi,
g) Katalog: Piyasa
araştırması ve pazarlık yöntemiyle tespit edilen ürünlerin teknik özellikleri
ile fiyatlarının gösterildiği, Ofisle müteşebbisler arasında muayyen bir dönem
için yapılan, karşılıklı olarak alım ve satım taahhüdünü içeren bir sözleşmeye,
çerçeve anlaşmaya veya protokole dayanan ve elektronik ortamda da sunulan
hizmeti,
ğ) Kısmi teklif:
İhale konusu alımın tamamına veya bir kısmına teklif verilmesine imkan tanınan
ihalelerde, bazı kalemler veya kısımlar itibariyle teklif verilmesini,
h) Merkez
teşkilatı: Ofisin Yönetim Kurulu ile taşra teşkilatı hariç Genel Müdürlüğünü,
ı) Müteşebbis: Mal
tedariki veya hizmet ifasıyla iştigal eden gerçek kişiler ile kamu veya özel
hukuk tüzel kişileri ya da bunların oluşturdukları ortak girişimleri,
i) Ofis:
Sermayesinin tamamı Devlete ait, iktisadi alanda ticari esaslara göre faaliyet
göstermek üzere kurulan Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğünü,
j) Protokol: Ofisin
faaliyet konusuna giren mal veya hizmetlerin, üretici, ithalatçı veya genel
dağıtıcı konumundaki isteklilerden sipariş usulü ile temin edilmesi amacıyla,
davet edilen isteklilerle Ofis arasında belli süreler için düzenlenen ve ürüne
münhasır şartlar ile alıma ilişkin şartların belirlendiği mutabakatı,
k) Satınalma: Bu
Yönetmelikte yazılı şartlarla mal ve hizmet alım işlerinin istekli ve/veya
istekliler arasından seçilecek en uygun teklifi verenin üzerine bırakıldığını
gösteren ve yetkili merciin onayını müteakip sözleşmenin imzalanmasıyla veya
sözleşme yapılması gerekmeyen hallerde sipariş mektubunun verilmesi ile
tamamlanan işlemleri,
l) Sipariş
mektubu/Sipariş: Sözleşme yapılması öngörülmeyen alım kararının kesinleşmesini
müteakip, yükleniciye siparişin verildiğini belirten ve yüklenici tarafından
teyit edilmesi halinde sözleşme yerine geçen mektup ve ekleri ile açık
satışlara ait satınalma sözleşmesi, protokol ve çerçeve anlaşmalarına göre
yükleniciye siparişin verildiğini belirten mektup ve eklerini,
m) Sözleşme: Mal
veya hizmet alımlarında Ofis ile yüklenici arasında yapılan yazılı anlaşmayı,
n) Taşra teşkilatı:
Bölge müdürlükleri, irtibat büroları ve basım işletmesi müdürlüğünü,
o) Tedarikçi:
Katalogda yer almış veya mal ve hizmet alımı ihalelerine iştirak etmiş gerçek
veya tüzel kişileri veya bunların oluşturdukları ortak girişimleri,
ö) Teklif: Bu
Yönetmeliğe göre yapılacak satınalmalarda müteşebbislerin idareye sunduğu fiyat
teklifi ile değerlendirmeye esas belge ve/veya bilgileri,
p) Teşekkül
bütçesi: Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğü bütçesini,
r) Yüklenici:
Ofisle; açık satışlara ait satınalma sözleşmesi, protokol ve çerçeve
anlaşmaları yapmış olan ve üzerine ihale yapılan ve sözleşme imzalanan
istekliler ile sözleşme yapılmayan hallerde sipariş mektubu verilen istekliyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşekkül Bütçesiyle
Tespit, Satınalmaların Komisyonlarca Yapılması
Teşekkül bütçesiyle
satınalmaların ve prensiplerin tespiti
MADDE 5 – (1) Ofisçe satın
alınacak mallarla planlanması mümkün olan hizmetlerin cins, miktar ve tahmini
bedelleri her yıl teşekkül bütçesi ile belirlenir ve prensipleri tespit edilir.
(2) Katalogda yer
alacak malzeme Yönetim Kurulu Kararı ile belirlenir. Açık satışlara ait
satınalma sözleşmesi, protokol ve çerçeve anlaşma kapsamında temin edilen mal
ve hizmetler bu amaçla konulan ödenek ile satın alınır.
(3) Teşekkül bütçesinde
öngörülmeyen veya öngörülmüş olmakla beraber toplu olarak satın alınamayan ve
acil olarak sağlanması gereken mal ve hizmetler ile stok ve katalog kapsamında
temin edilemeyen mal ve hizmetler Müteferrik Satınalmalar karşılığı konulan
ödenek ile satın alınır.
(4) Teşekkül
bütçesinde gösterilmemiş olmakla beraber, daha sonra stok yapılması gerekli
görülen satınalmalar için Yönetim Kurulundan izin ve ödenek kararı, bu maddenin
üçüncü fıkrasında belirtilen satınalmaların yapılabilmesi için ise yetki limiti
bakımından önceden satınalmaların icrasına yetkili mercilerden izin alınır.
(5) 4734 sayılı
Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (g) bendindeki parasal limitin altında
kalmak amacıyla mal ve hizmet alımları kısımlara bölünemez.
(6) Yapılacak ihalelerde,
kapalı teklif usulü ile açık teklif usulü temel ihale usülleridir.
Satınalmaların
satınalma komisyonlarınca yapılması
MADDE 6 – (1) Bu
Yönetmelikte, usul ve yetki bakımından belirli görevliler ile servis ve
birimlere bırakılmış satınalmalar dışındaki mal ve hizmet satınalmaları,
satınalma komisyonlarınca yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Satınalma
Organları, Teşekkülü, Katalog Komisyonu
Satınalma organları
MADDE 7 – (1) Satınalma
organları aşağıda belirtilmiştir;
a) Merkez Satınalma
Komisyonları,
1) I Nolu Satınalma
Komisyonu,
2) II Nolu
Satınalma Komisyonu,
3) III Nolu
Satınalma Komisyonu.
b) Mahalli
Satınalma Komisyonları,
c) Geçici Satınalma
Komisyonu,
ç) Daire
Başkanlıkları ve Ticaret Servisleri.
Satınalma
organlarının teşekkülü
MADDE 8 – (1) Satınalma
organlarının teşekkülü aşağıda belirtilmiştir;
a) (Değişik:RG-29/11/2011-28127)
Merkez satınalma komisyonları; satınalma daire başkanlıkları bünyesinde
komisyon başkanı ile birlikte en az üç üyeden oluşmak üzere Genel Müdürlük
tarafından kurulur. İşin niteliğine göre aynı satınalma daire başkanlığında
birden fazla komisyon kurulabileceği gibi komisyonlara yeteri kadar üye veya
komisyonda oy hakkı olmaksızın uzman da görevlendirilebilir. Komisyon
başkanının olmadığı durumlarda yerine görevlendirilen kişi komisyona başkanlık
eder. Herhangi bir sebeple Başkan veya üyelerden birinin geçici olarak
bulunmadığı hallerde bu üyelerin yerine komisyonlara katılacak kişiler Genel
Müdürlükçe tespit edilir. Yeni komisyon üyeleri ile yedek üyeler atanıncaya kadar
mevcut üyeler görevlerine devam eder.
b) (Değişik:RG-29/11/2011-28127)
Mahalli satınalma komisyonları; Başkan ile birlikte en az üç üyeden oluşmak
üzere Genel Müdürlük tarafından kurulur. Yeni komisyon belirleninceye kadar
mevcut komisyon görevine devam eder. Herhangi bir sebeple Başkan veya üyelerden
birinin geçici olarak bulunmaması halinde, ilgili müdür derhal Genel Müdürlükçe
önceden belirlenmiş kişiler arasından geçici olarak görevlendirme yapar.
c) Geçici Satınalma
Komisyonu; muayyen işlere münhasır olmak üzere ve bu işlerin mahiyeti ve
önemine göre Genel Müdürlükçe kurulabilir.
ç) Daire
Başkanlıkları ve Ticaret Servisleri Eliyle Satınalma; Merkezde daire
başkanlıklarınca, taşra teşkilatında ise ticaret servislerince, yapılacak
araştırmaya istinaden satınalma komisyonlarından geçirilmeksizin, merkezde
Genel Müdürlüğün, taşra teşkilatında müdürlerin onayı ile kesinleşen
satınalmadır. Bu suretle yapılacak satınalma limiti, merkez ve taşra teşkilatı
için Yönetim Kurulunca her yıl belirlenir. Bu satınalmaların istek yazısındaki
vasıflar gereğince veya numune almak suretiyle yapılması mümkün olup, şartname
düzenlenmesi zorunlu değildir.
Katalog komisyonu
MADDE 9 – (1) Katalog
Komisyonu, Genel Müdür tarafından görevlendirilecek Genel Müdür Yardımcısının Başkanlığında,
ürün grubuna göre ilgili Satınalma Daire Başkanı, Pazarlama Daire Başkanı,
Kalite Kontrol Daire Başkanı, Katalog Daire Başkanı ile Katalog Daire
Başkanlığından ürün grubuna göre ilgili şube müdürü ve ürün sorumlusundan veya
bu sayılanların yerlerine görevlendirilenlerden oluşur. Komisyonun ikinci
başkanı Katalog Daire Başkanıdır.
(2) Katalog
kapsamına alınacak mal ve hizmetlerin ön fiyat görüşmesi Merkez Satınalma
Komisyonları tarafından gerçekleştirilir. Bu komisyonlara, oy hakkı olmaksızın
Katalog Daire Başkanlığından üye görevlendirilebilir.
(3) Katalog
Komisyonu ile ilgili diğer hususlar 13 üncü maddenin birinci fıkrası ile 16 ncı
maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinde belirtilen usul ve esaslara
tabidir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Komisyonların
Çalışması
Satınalma
mevzularının bildirilmesi
MADDE 10 – (1) Muhasebe Daire
Başkanlığı ve ilgili birimler, Teşekkül Bütçesinin Yönetim Kurulunca onayını
müteakip, komisyonların görev alanı içine giren satınalma mevzularını 15 gün
içerisinde, yetki sınırlarını da dikkate alarak, ilgili satınalma daire
başkanlıklarına intikal ettirirler.
(2) Satınalma daire
başkanlıkları, 29 uncu madde hükümlerini de dikkate alarak, 15 gün içerisinde;
kendilerine intikal ettirilen mevzuların satınalma usulleri hakkında alacağı
prensip kararlarını Yönetim Kurulunun onayını müteakip ilgili birimlere
bildirirler. Aksi belirtilmedikçe tüm birimler prensip kararına tabidir.
(3) Müşteri daire
ihtiyacı olarak açık satışlara ait satınalma sözleşmesi, protokol ve çerçeve
anlaşmalar kapsamında talep edilen mal ve hizmetler ile müteferrik olarak talep
edilen mal ve hizmet alımları ve stok alımları Pazarlama Daire Başkanlığınca
ilgili satınalma daire başkanlığına intikal ettirilir.
Satınalma dosyası
MADDE 11 – (1) İlgili
birimler bu Yönetmelik hükümlerine göre hazırlayacakları dosyaları, yetkili
merciin ön iznini de almak suretiyle alımı yapacak ilgili daire başkanlığına,
taşra teşkilatında ise ilgili birime bir yazı ile gönderirler.
(2) Satınalma
dosyası, satınalma mevzuunu teşkil eden ticari şartname ve varsa teknik
şartname ile satınalma konusu mal veya hizmetin özelliğine göre tespit edilecek
hususları da kapsayacak şekilde hazırlanır.
(3) Müşteri
dairelerin müteferrik olarak marka, model, şartname göndermek suretiyle veya
açık satışlara ait satınalma sözleşmesi, protokol ve çerçeve anlaşmalar
kapsamında yapacakları taleplerin usulüne uygun olup olmadığı Pazarlama Daire
Başkanlığınca tetkik edilerek, tekemmül ettirildikten sonra ilgili satınalma
daire başkanlığına intikal ettirilir.
Tekliflerin tetkik,
muayene ve mukayeseleri
MADDE 12 – (1)
Komisyonlar, verilen teklifler ile istekliler hakkında her türlü
araştırma ve incelemeyi yapabileceği gibi alım konusu işin niteliğine göre
lüzum görülmesi halinde ilgili birimlere de yaptırabilir. Bu takdirde sonuçlar
bir rapor halinde ilgili satınalma komisyonuna intikal ettirilir. İhtiyaç
duyulduğu takdirde Genel Müdürlükçe ayrı bir araştırma ve inceleme komisyonu da
kurulabilir.
(2) Tetkik yapması
istenen birimin kadrosunun yeterli olmaması halinde, bu hizmet Ofis dışından
sağlanır. Hizmetin Ofis dışından sağlanmasına merkezde Genel Müdür, taşra
teşkilatında ise müdür yetkilidir.
(3) Müşteri
dairelerin ihtiyacına binaen yapılan alımlarda alım talebinde bulunan kurum
veya kuruluştan bu tetkiki yapması istenebilir.
Komisyon
kararlarının alınması ve onayı
MADDE 13 – (1) Kararlar
üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz.
Karara muhalif kalan üye muhalefet sebebini yazarak imzalar. Oylarda eşitlik
olması halinde başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
Komisyon başkan ve üyeleri oylarından şahsen sorumludurlar.
(2) Satınalma
komisyonları tarafından verilen kararlar, alım yapılacak isteklinin yasaklı
olup olmadığının teyidi de alınarak yetkili merciin onayına sunulur.
(3) Satınalma
komisyonları tarafından verilen kararlardan her yıl Yönetim Kurulunca tespit
edilen limitler dahilinde olanlar Genel Müdürlüğün, bu limitlerin üzerinde olan
kararlar ise, Yönetim Kurulunun onayı ile kesinleşir.
(4) Mahalli
satınalma komisyonlarının yetki limitleri, işin özellik ve mahiyetine göre her
yıl Genel Müdürlükçe veya Yönetim Kurulunca belirlenir.
(5) Mahalli
satınalma komisyonları tarafından verilen kararlar müdürlerin onayı ile
kesinleşir.
Komisyon
kararlarına ilişkin işlemler
MADDE 14 – (1) Komisyon
kararlarının imzalanması ve onaylanmasını komisyon başkanları temin eder ve
sonucunu ilgili birimlere bildirir. Komisyon kararının aslı ilgili
satınalma daire başkanlığı veya birim arşivinde saklanır.
Damga vergisi
MADDE 15 – (1) Yurt dışı
alımlarda karar ve sipariş damga vergisi Ofis tarafından karşılanır. Yurt içi
alımlarda ise, komisyonlar tarafından aksine bir karar alınmadıkça veya
şartname ve sözleşme tasarısında kaydedilmedikçe satınalma kararı ile ilgili
karar ve sipariş damga vergisi, Ofis tarafından karşılanır.
(2) Yurt içi
alımlarında Ofis tarafından ödenen karar ve sipariş damga vergisi yüklenicinin
ilk istihkakından kesilebilir.
Muamelat ve arşiv
işleri
MADDE 16 – (1) Muamelat ve
arşiv işleri aşağıda belirtilen esaslara göre yapılır;
a) Merkez satınalma
komisyonlarının her türlü muamelat ve arşiv işleri satınalma daire
başkanlıkları tarafından, mahalli satınalma komisyonlarının her türlü muamelat
ve arşiv işleri ise, ilgili servisleri tarafından yürütülür.
b) Komisyonların
raportörlüğünü, ilgili satınalma daire başkanlığında görevli ve ürün grubuna
göre komisyona üye olarak katılan şube müdürünün sorumluluğunda ürün sorumlusu
veya görevlendirilecek personel yapar.
c) Geçici satınalma
komisyonlarının raportörlüğünü, komisyon başkanının sorumluluğu altında,
merkezde satınalma mevzuu ile ilgili birim amirinin, komisyonun taşra veya yurt
dışında görev yapması halinde, komisyon başkanının tespit edeceği personel
yapar.
ç) Katalog
Komisyonunun her türlü muamelat ve arşiv işleri Katalog Daire Başkanlığı
tarafından yürütülür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Satınalmanın
Duyurulması, Satınalma Usulleri, Teklif
Verilmesi, Teminat İstenmesi
Satınalmanın
duyurulması
MADDE 17 – (1) Satınalmalar
teklif isteme, ilan, e-posta veya mektupla duyurulur. Ayrıca, mahalli meslek
teşekkülleri de durumdan haberdar edilebilir. Yurtdışı satınalmalarda yabancı
ülkelerin Türkiye'deki Büyükelçiliklerine ve Türkiye'nin yurtdışındaki ticaret
müşavirliklerine de alım keyfiyeti bildirilebilir.
(2) İlandan amaç,
özellik, mahiyet ve önemine göre satınalmaların uygun araçlarla ilgililere
duyurulmasıdır. İlanlar, satınalma için piyasada olabileceği düşünülen mahallerde
ilgililerin haberdar olmalarına ve hazırlıklarını yapmalarına imkan verecek
şekil ve sürede yapılır.
(3) Mektupla veya
e-posta ile teklif isteme usulü, bahis konusu satınalma hakkında satınalma ile
ilgili isteklilerin tespit edilen adreslerine mektup ve e-posta gönderilmesi
suretiyle tekliflerinin istenmesidir.
(4) İlan, e-posta
veya mektuplarda, satınalma konusu olan mal veya hizmetin cins ve miktarının,
teklif mektubunun verileceği yer ve zamanın, şartnamenin temin edileceği yerin
ve ihaleye katılacak olanlar için şartname ve eklerinin bedelinin belirtilmesi
mecburidir.
Satınalma usulleri
MADDE 18 – (1) Satınalmalarda
aşağıda belirtilen usuller uygulanır;
a) Kapalı teklif
usulü,
b) Açık teklif
usulü,
c) Belli istekliler
arasında ihale usulü,
ç) Pazarlık usulü,
d) Mutemet eliyle
alım usulü,
e) Doğrudan sipariş
usulü.
Kapalı teklif usulü
MADDE 19 – (1) Kapalı teklif
usulü, ilan etmek suretiyle bütün isteklilerin yazılı ve nihai tek teklif
verebildiği usuldür.
(2) İstekliler
ilanda belirtilen ihale saatine kadar ihale komisyonlarına ulaşmış olmak
şartıyla, tekliflerini iadeli taahhütlü bir mektupla da gönderebilirler.
(3) İlanda
belirtilen ihale saatinde, komisyon, isteklilerin belgelerini ve geçici teminat
verip vermediklerini inceleyerek kimlerin ihaleye katılabileceğini tespit eder.
Katılamayacakların fiyat teklifini içeren iç zarfları ve teminatlarının geri
verilmesi kararlaştırılır. Bu işlemler, istekliler önünde bir tutanakla tespit
edilir.
Açık teklif usulü
MADDE 20 – (1) Açık teklif
usulüne göre ihaleler, ilan etmek suretiyle isteklilerin ilk tekliflerini
yazılı olarak bildirmeleri ve devamında sözlü olarak tekliflerini sürdürmeleri
şeklinde yapılır.
(2) Ayrıca,
istekliler ilanda belirtilen ihale saatine kadar ihale komisyonlarına ulaşmış olmak
şartıyla, tekliflerini iadeli taahhütlü bir mektupla da gönderebilirler. Teklif
sahibi komisyonda hazır bulunmadığı takdirde posta ile gönderilen teklif son ve
kesin teklif olarak kabul edilir.
(3) İlanda
belirtilen ihale saatinde, komisyon, isteklilerin belgelerini ve geçici teminat
verip vermediklerini inceleyerek kimlerin ihaleye katılabileceğini tespit eder.
Katılamayacakların fiyat teklifini içeren iç zarfları ve teminatlarının geri
verilmesi kararlaştırılır. Bu işlemler, istekliler önünde bir tutanakla tespit
edilir.
(4) Tutanaktan
sonra, ihaleye giremeyecekler ihale yerinden çıkartılır. Diğer istekliler,
yazılı teklifleri açılıp okunduktan sonra sıra ile tekliflerini vermeye
çağrılır. Komisyon başkanı posta ile yapılmış teklifler varsa okutarak bu
tekliflerin de tutanağa yazılmasını sağlar. Yapılacak teklifler bir tutanağa
yazılır ve teklif sahipleri tarafından imzalanır.
(5) İhaleden
çekilen isteklilerin bu durumları tutanağa yazılır ve imzaları alınır.
İlgilinin imzadan çekinmesi halinde durum ayrıca belirtilir. İhaleden
çekilenler yeniden teklifte bulunamazlar.
Belli istekliler
arasında ihale usulü
MADDE 21 – (1) İlan etmeksizin
doğrudan doğruya isteklilere mektup göndermek suretiyle kapalı veya açık teklif
istenmesi yöntemiyle yapılan alım usulüdür.
(2) Belli
istekliler arasında ihale usulü;
a) Belli
nitelikleri taşıdığı varsayılan ve açık satışlara ait satınalma sözleşmesi,
protokol veya çerçeve anlaşma yapılmış olan ve farklı markayı sunan birden
fazla müteşebbis arasından en düşük fiyat esasına göre alımın karşılanmasına
yönelik bir talebin bulunması,
b) Doğal afetler,
salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen
olaylar veya gerek Ofis gerekse müşteriler tarafından önceden öngörülemeyen
olayların ortaya çıkması üzerine, ihalenin ivedi olarak birden fazla müteşebbis
arasında en düşük fiyat esasına göre yapılması yönünde bir talebin olması,
c) Açık satışlara
ait satınalma sözleşmesi, protokol veya çerçeve anlaşma yapılmış olan ancak
mutabık kalınan ürünler dışındaki ürünleri istenilen müteşebbisler arasından en
düşük fiyat esasına göre alımın karşılanmasına yönelik bir talebin bulunması,
hallerinde
uygulanır.
Pazarlık usulü
MADDE 22 – (1) İstekli ile
satınalmaya yetkili olanlar arasında pazarlık yapılması usulüdür.
(2) Bu usul
aşağıdaki durumlardan en az birinin meydana gelmesi halinde uygulanır.
a) İhtiyacın sadece
gerçek veya tüzel tek kişi tarafından karşılanabileceğinin tespit edilmesi,
b) Müşteri
tercihleri de dikkate alınarak, mal veya hizmetin özelliği, markası,
modeli, ivediliği veya önemi itibariyle satınalmanın belli bir müteşebbisten
yapılmasının lüzumu,
c) Derhal onarımı
gereken teknik arıza veya ani bir harabiyet sonucu taşıma aracı, makinelerin
onarım zarureti veya işletme malzemesinin işletmeyi durduracak ve Ofis zararını
doğuracak bir seviyeye düşmesi,
ç) Müşterilerce
zorunluluk ve ihtiyaçlarına binaen marka, model, tip, özellik ve benzeri
hususlar belirtilmek suretiyle belli bir müteşebbisten malzeme talep edilmesi,
d) Doğal afetler,
salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen
olaylar veya gerek Ofis gerekse müşteriler tarafından önceden öngörülemeyen
olayların ortaya çıkması üzerine, yeterli süre bulunmaması gibi nedenlerle
alımın ivedi olarak tek bir müteşebbisten yapılması yönünde bir zorunluluğun
veya talebin olması,
e) Açık satışlara
ait satınalma sözleşmesi, protokol veya çerçeve anlaşma kapsamında yer almakla
birlikte, bu ürünlere Ofisçe belirlenen doğrudan siparişe ilişkin parasal limit
veya miktarın üzerinde talep olması,
f) Açık teklif
usulü veya kapalı teklif usulü ile yapılan ihalelerde, istekli çıkmaması,
isteklilerin belgeleri veya teklif ettikleri bedelin komisyonlarca uygun
görülmemesi veya ihalenin herhangi bir sebeple iptal edilmesi halinde, Ofis yararının
görülmesi nedeniyle alımın pazarlıkla yapılması zaruretinin olması,
g) Acilen
karşılanması gereken mal ve hizmet alımları ile ilgili yapılacak ihalenin
sonuçlandırılmasına kadar geçecek süre içindeki ihtiyaçların giderilmesine
yönelik mal ve hizmet alımları.
(3) Bu madde
kapsamında yapılacak alımlarla ilgili ikinci fıkrada belirtilen şartların
mevcudiyeti konusunda sorumluluk talepte bulunan kamu kurum ve kuruluşuna veya
birime aittir.
(4) Pazarlık
usulünün tatbikinde satınalmayla görevli merciler, istekli ile pazarlık yapar.
Pazarlık muhabere suretiyle de yapılabilir. İhale, şartname esaslarına uygun
mal bulunamaması sebebiyle geri kalmış ise, zaruret nedeniyle şartname
düzenlenmeyip, ihtiyaç ve istek yazılarında gösterilen özellikler veya numuneler
esas tutulmakla yetinilebilir.
Mutemet eliyle alım
usulü
MADDE 23 – (1) Satınalma ile
ilgili personel tarafından, piyasa araştırması yapılmak suretiyle icra edilen,
merkezde ilgili birim yetkilisinin, taşra teşkilatında müdürlerin onayı ile
kesinleşen satınalma usulüdür.
(2) Bu suretle
yapılacak satınalma limiti, Genel Müdürlük ve taşra teşkilatı için Yönetim
Kurulunca tespit edilir.
(3) Talep
yazısındaki vasıfları gereğince veya numune suretiyle, şartname
düzenlenmeksizin alım yapılabilir.
(4) Bu satınalmalar,
mutemetlerce alınacak avans yolu ile de yapılabilir.
Doğrudan sipariş
usulü
MADDE 24 – (1) Genel
Müdürlükçe belirlenen parasal tutarı veya miktarı aşmayan ve Yönetim Kurulunca
onaylanan açık satışlara ait satınalma sözleşmesi, protokol ve çerçeve anlaşma
hükümleri dahilinde, bu kapsamda yer alan mal ve hizmetlerin, doğrudan
yüklenici firmaya sipariş verilmek suretiyle temin edilmesi usulüdür.
Teklif
mektuplarının muhtevası
MADDE 25 – (1) Teklif
mektuplarında satınalma mevzuu mal veya hizmetin cinsi, miktarı, bedeli ve
şartname ve eklerinin okunup aynen kabul edildiğinin, her bir mal veya hizmet
için teklif edilen miktar ile kısmi tekliflerde teslim yerinin
belirtilmesi, ayrıca fiyatın rakam ve yazı ile açık olarak yazılması, üzerinde
kazıntı, silinti düzeltme bulunmaması, ad, soyad veya ticaret unvanı yazılmak
suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur.
(2) Teklif
mektupları, fiyatın bildirildiği bir iç zarf ile şartnamesinde yazılı belgeleri
ihtiva eden dış zarf olmak üzere iç içe konulmuş iki zarf ile gönderilir.
(3) Sözlü yapılan
teklifler yukarıda yer alan bilgileri içerecek şekilde tutanakla belirlenir.
Teklif
mektuplarının verilmesi
MADDE 26 – (1) Teklif
mektupları, ilan veya davet mektubunda belirtilen gün ve saate kadar Ofise
verilir. Alınan teklifler bir tutanakla tespit edilir. Bu saatten sonra verilen
teklif mektupları kabul edilmez. Posta ile gönderilen teklif mektuplarının da
belirtilen gün ve saate kadar satınalmaya yetkili mercilere gelmiş olması
gerekir.
(2) Postada gecikmiş
teklifler dikkate alınmaz.
(3) Ofise verilen
teklifler herhangi bir sebeple geri alınamaz ve açık teklif hariç ek teklif
verilemez.
Teklif
mektuplarının açılması
MADDE 27 – (1) Usulüne uygun
olarak verilen veya gönderilen teklif mektupları, ihale komisyonu tarafından,
hazır bulunan teklif sahipleri veya vekilleri huzurunda sıra ile açılır.
Kimlerin ihaleye kabul edildiği hazır bulunanlara duyurulur. İhaleye kabul
edilmeyen isteklilerin iç zarfları açılmayarak kendilerine veya vekillerine,
teminatları ile birlikte iade olunur. Bu işlemler, istekliler önünde bir
tutanakla tespit edilir. İhaleye kabul olunmayanlar komisyon toplantı
mahallinden çıkarılır. Bundan sonra iç zarflar sıra ile açılarak yüksek sesle
okunur.
(2) Çıkılan
ihalede, teklif edilen ürünlerin ihale şartlarına, teknik şartnamesine veya
numunesine göre incelenmesinden sonra tekliflere ait iç zarfların açılması
öngörülmüş ise, alınan tekliflerin dış zarfı açılır ve istenen belgeler kontrol
edilerek iç zarflarla birlikte tutanak altına alınır. Yapılan inceleme
sonucunda teklifleri uygun olmayan isteklilerin iç zarfları açılmayarak
teminatları ile birlikte kendilerine veya vekillerine iade olunur.
(3) Teklifi uygun
olan isteklilere iç zarfların açılacağı gün yazılı olarak bildirilir. Belirlenen
gün ve saatte iç zarflar açılır. İstekliler iç zarfların açılışında hazır
bulunabilirler. Teklif mektuplarının uygun olup olmadığı kontrol edilerek,
teklif fiyatları okunur ve tutanak altına alınır. 25 inci maddeye uygun olmayan
teklifler değerlendirme dışı bırakılır ve istekliye bildirilir.
Teklif
mektuplarındaki noksanlıklar
MADDE 28 – (1) Şekil ve içerik
bakımından 25 inci maddeye uygun olmayan teklif mektupları değerlendirme dışı
bırakılır.
(2) Ancak, teklifin
esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla önemsiz belge ve bilgi
eksiklikleri tamamlattırılabilir.
Teminat istenmesi
MADDE 29 – (1) Satın alınacak
mal ve hizmetlerin mahiyeti ve özellikleri, teminat alınmasını gerektiriyorsa,
bu husus ve alınacak teminat miktarı Yönetim Kurulunca onaylanan prensip kararı
ile belirlenir ve işin başlangıcında ilgililere duyurulur.
Teminat olarak
kabul edilecek değerler
MADDE 30 – (1) Teminat olarak
kabul edilecek değerler aşağıda sayılmıştır;
a) Tedavüldeki Türk
Parası,
b) Bankalar veya
katılım bankaları tarafından verilen teminat mektupları,
c) Hazine
Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri ve bu senetler
yerine düzenlenen belgeler.
(2) Birinci
fıkranın (c) bendinde belirtilen senetler ve bu senetler yerine düzenlenen
belgelerden, nominal değere faiz dahil edilerek ihraç edilenler, anaparaya
tekabül eden satış değeri üzerinden teminat olarak kabul edilir.
(3) İlgili
mevzuatına göre Türkiye'de faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı
bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları ile Türkiye dışında faaliyette
bulunan banka veya benzeri kredi kuruluşlarının kontrgarantisi üzerine
Türkiye'de faaliyette bulunan bankaların veya katılım bankalarının
düzenleyecekleri teminat mektupları da teminat olarak kabul edilir.
(4) Teminatlar,
teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir.
(5) Ofisçe alınan
teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.
İhale serbestisi
MADDE 31 – (1) Ofis ihaleyi
yapıp yapmamakta veya kısmen ihale etmekte veya tercih ettiği istekliye
vermekte serbesttir. Bu hususların şartname, ilân ve teklif isteme
mektuplarında belirtilmesi mecburidir.
(2) İhalelerde, dış
ticaret, kambiyo rejimleri gibi mevzuat icap ve zaruretleri de göz önünde bulundurulur.
(3) Ofis bu
Yönetmeliğin 18 inci maddesiyle belirlenen alım usullerinden herhangi birini ya
da tamamını elektronik ihale ile yapabilir.
(4) Ofisçe
yapılacak elektronik ihaleye ilişkin usul ve esaslar Yönetim Kurulunca
belirlenir.
Satınalma sonucunun
bildirilmesi
MADDE 32 – (1) Şartnamesinde
aksine hüküm bulunmadığı durumda satınalma sonucu, satınalmaya ait komisyon
kararının yetkili merciler tarafından onaylandığı tarihi müteakip en geç
opsiyon süresi içerisinde ihale üzerinde bırakılan istekliye faks ve yazı ile
bildirilir. Ayrıca, Ofis ihale sonuçları aylık olarak internet sitesinde
yayımlanır.
Malzeme miktarının
artırılması
MADDE 33 – (1) Ofis
yüklenicinin muvafakatini almak kaydıyla sözleşme konusu malzemeyi ilk ihale
miktarını aşmamak ve bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinin beşinci fıkrası saklı
kalmak üzere, aynı şartlarla artırabilir.
Avans
MADDE 34 – (1) Mal ve hizmet
alımlarında şartnamesiyle, sözleşmesinde belirtilmesi ve isteklilerce de talep
edilmesi kaydıyla, ihale bedelinin % 25 'ine kadar avans verilebilir. % 25'in
üzerindeki avanslar ise, Yönetim Kurulu Kararıyla verilir. Verilecek avansın
gerekçesi ilgili kararda belirtilir.
(2) Yurtiçi
satınalmalarda avans tutarının % 50 fazlasıyla kati süresiz banka avans teminat
mektubu, yurtdışı satınalmalar için ise, avans tutarı kadar kontrgarantili
avans teminat mektubu karşılığında avans verilebilir.
Tedarikçilerin
tanınması ve piyasaların takibi
MADDE 35 – (1) Tedarikçilerin
tanınması ve piyasaların takibinde aşağıdaki işlemler uygulanır;
a) Katalog Daire
Başkanlığı, satın alınacak mal ve hizmetler için bunların satışları ile iştigal
eden firmaların isim ve adreslerini tespit ederek bunların ithalatçı, imalatçı,
toptancı veya acente gibi durumlarıyla, sermaye ve iş kabiliyetlerini resmi ve/veya
özel kaynaklardan bilgi alarak inceledikten sonra, bu hususlarda her firma için
temin ettikleri bilgileri bilgisayar kayıtlarına veya düzenleyecekleri
tedarikçi repertuarına geçirerek muhafaza eder.
b) İlgili birimler,
malın fiyatı ile ilgili değişiklikleri veya yerine geçerli olabilecek yeni
ürünleri ve firmaları takip ederler. Teşekkülde satınalma organı ve
komisyonlar, satın alınacak mal ve hizmetlerin iç piyasaya ait fiyat
dalgalanmalarının yönlerini tayine ve bu hususta mümkün olduğu kadar özel ve resmi
kaynak ile yayınlardan yararlanarak gerçekçi etüdler yapmaya özen gösterirler.
c) Dış piyasa
alımları için ilgili birimlerce, piyasa ve firmalara ait bilgiler ve varsa
bunların Türkiye’deki mümessilleri tespit edilerek kayıtları tutulur.
ALTINCI BÖLÜM
Sözleşme ve
Şartnameler, Fesih Hükümleri
Sözleşme tasarıları
ve şartnamelerin hazırlanması
MADDE 36 – (1) Tip sözleşme
tasarıları ile ticari şartnameler, ilgili birimler ile Hukuk Müşavirliği
tarafından hazırlanarak Yönetim Kurulunun onayına sunulur.
(2) Satınalma
mevzuuna ait teknik şartnameler, ilgili birimin işbirliği ile Kalite Kontrol
Daire Başkanlığı tarafından hazırlanarak Genel Müdürlüğün onayına sunulur.
(3) Kamu kurum ve
kuruluşlarınca düzenlenen teknik şartnameler, şeffaf, kolay anlaşılır, rekabeti
sağlayıcı olmalı ve yetkili merci onayını taşımalıdır. Satış birimlerince
şartnameler üzerinde gerekli kontrol yapıldıktan veya yaptırıldıktan sonra
varsa eksiklikleri tamamlattırılmak suretiyle satınalma birimlerine intikal
ettirilir.
Fesih hükümleri
MADDE 37 – (1) Fesih
hükümleri aşağıda gösterilmiştir:
a) İsteklinin 41
inci maddede sayılan yasak fiil veya davranışlarda bulunduğunun tespit
edilmesi.
b) Yaptırılacak işe
ait ihalenin kendisine yapıldığına dair bildirim tarihinden itibaren 10 gün
içerisinde istekli, kesin teminatını vermeye ve bütün masrafları kendisine ait
olmak üzere sözleşme yapmaya mecburdur. Bu süre zaruret halinde Ofisçe veya
isteklinin talebi ve Ofisçe de kabulü halinde uzatılabilir. Aksi takdirde,
ayrıca protesto çekmeye ve bir hüküm almaya gerek kalmaksızın isteklinin
teminatı irat kaydolunur. Durum istekliye yazılı olarak bildirilir. Süresi
içerisinde kesin teminatı vermeyen veya verilen siparişi kabul etmeyen yahut
sözleşme imzalamayan isteklilerden ihale bedeli üzerinden, her yıl Yönetim
Kurulunca tespit edilen oranlarda ayrıca cezai şart alınır.
c) Sözleşmenin
akdinden sonra yüklenici, sözleşme hükümlerine kısmen veya tamamen riayet etmez
veya taahhüdünü yerine getirmez ise, protesto keşidesini müteakip, bir hüküm
almaksızın sözleşmeyi feshetmeye Ofis yetkilidir. Sözleşme feshedildiği
takdirde yüklenicinin kesin teminatı irat kaydolunur. Durum yükleniciye yazılı
olarak bildirilir. Fesih halinde taahhüdün ifa olunmayan kısmına ait tutarın
her yıl Yönetim Kurulunca tespit edilen oranında ayrıca cezai şart alınır. Bu
hallerde ayrıca yüklenici nam ve hesabına ihaleye çıkılmaz. İrat kaydolunan
teminat cezai şarttan mahsup edilmez. Yüklenicinin borç ve alacağı tasfiye
edilir.
ç) Yüklenici iflas
ederse sözleşme fesh olunur, teminat ise irat kaydedilir ve (Değişik
ibare:RG-29/11/2011-28127) (c) bendi hükmü uygulanır.
d) Yüklenicinin
ölümü halinde teminat geri verilir ve sözleşme hükümsüz addedilir. Ayrıca 45
gün içerisinde gerekli teminatı vererek taahhüdün yapılmasına talip olan
varislere aynı hükümleri ihtiva etmek şartıyla, mevcut sözleşmeyi devre Ofis
yetkilidir.
e) Herhangi bir
suçtan tutuklanan ve tutukluluk süresi 30 günden fazla olan yüklenici, Ofisçe
kabul edilebilecek bir vekil göstermesi halinde işe devam edebilir. Aksi
takdirde sözleşme feshedilir ve (Değişik ibare:RG-29/11/2011-28127) (c)
bendi hükmü uygulanır.
f) Sözleşmeye
bağlanan ihale mevzuu iş, Ofisin izni olmadıkça başkasına devredilemez. Aksi
takdirde sözleşme feshedilir ve (Değişik ibare:RG-29/11/2011-28127) (c)
bendi hükmü uygulanır. Bu takdirde yüklenici hak talep edemez.
g) Askere çağrılan
yüklenici, işi yürütmek üzere Ofisçe kabul edilebilecek, işin sonuna
kadar yüklenicinin bütün yetki ve sorumluluğuna sahip bir vekil tayin eder.
Yüklenici askeri hizmete çağrıldığını ileri sürerek taahhüdünden vazgeçemez.
Aksi takdirde (Değişik ibare:RG-29/11/2011-28127) (c) bendi hükmü
uygulanır.
ğ) Katalog
kapsamında yapılacak alımlarda Ofis ile yüklenici arasında imzalanan sözleşme
hükümleri esastır.
Sözleşme ve şartnamelere
konulması mecburi hükümler
MADDE 38 – (1) Çeşitli
satınalmalara ait ticari şartnamelerle, yapılacak sözleşmeler veya tip
sözleşmelerde aşağıdaki hükümler yer alır.
a) 37 nci maddenin
uygun görülen hükümleri,
b) Bu Yönetmeliğin,
isteklilerin müracaat şekillerini tespit eden hükümleri,
c) Genel mevzuat ve
ticari teamüllerin gerektirdiği diğer hususlar,
ç) 39 uncu madde
hükümleri.
Şartnamelerle
sözleşme hükümleri arasında aykırılık
MADDE 39 – (1) Satınalmaya
esas olan teknik ve ticari şartnamelerin hükümleri ile bunlara dayanılarak
akdedilecek sözleşme hükümleri arasında aykırılık olduğu takdirde, bunlardan
Ofis lehine olanlar tatbik edilir.
İhaleye
katılamayacak olanlar
MADDE 40 – (1) Aşağıda
sayılanlar doğrudan veya dolaylı veya alt yüklenici olarak, kendileri veya
başkaları adına hiçbir şekilde ihalelere katılamazlar:
a) 4734 sayılı Kamu
İhale Kanunu ve diğer kanunlardaki hükümler gereğince geçici veya sürekli
olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar.
b) (Değişik:RG-29/11/2011-28127)
12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren
suçlardan, örgütlü suçlardan veya kendi ülkesinde ya da yabancı bir ülkede kamu
görevlilerine rüşvet verme suçundan dolayı hükümlü bulunanlar.
c) İlgili
mercilerce hileli iflas ettiğine karar verilenler.
ç) Ofisin ihale
yetkilileri ile komisyonlarda görevli kişiler.
d) Ofisin ihale
konusu işle ilgili her türlü ihale işlemlerini hazırlamak, yürütmek,
sonuçlandırmak ve onaylamakla görevli olanlar.
e) (ç) ve (d)
bentlerinde belirtilen şahısların eşleri ve üçüncü dereceye kadar kan ve ikinci
dereceye kadar kayın hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri.
f) (ç), (d) ve (e)
bentlerinde belirtilenlerin ortakları ile şirketleri (bu kişilerin yönetim
kurullarında görevli bulunmadıkları veya sermayesinin % 10'undan fazlasına
sahip olmadıkları anonim şirketler hariç).
(2) İhale konusu
işin danışmanlık hizmetlerini yapan yükleniciler bu işin ihalesine
katılamazlar. Aynı şekilde, ihale konusu işin yüklenicileri de o işin
danışmanlık hizmeti ihalelerine katılamazlar. Bu yasaklar, bunların ortaklık ve
yönetim ilişkisi olan şirketleri ile bu şirketlerin sermayesinin yarısından
fazlasına sahip oldukları şirketleri için de geçerlidir.
(3) Ofis bünyesinde
bulunan veya Ofis ile ilgili her ne amaçla kurulmuş olursa olsun vakıf, dernek,
birlik, sandık gibi kuruluşlar ile bu kuruluşların ortak oldukları şirketler
Ofisin ihalelerine katılamazlar.
(4) Ayrıca,
2/10/1981 tarihli ve 2531 sayılı Kamu Görevlerinden Ayrılanların Yapamayacakları
İşler Hakkında Kanun hükümlerine de uyulması zorunludur.
(5) Ofis ile
yargıya intikal etmiş ihtilafı olanlar, ihtilafları sonuçlanıncaya kadar
kendileri veya başkaları adına hiçbir şekilde ihalelere katılamazlar.(1)
(6) Bu yasaklara
rağmen ihaleye katılan istekliler ihale dışı bırakılarak geçici teminatları
gelir kaydedilir. Ayrıca, bu durumun tekliflerin değerlendirmesi aşamasında
tespit edilememesi nedeniyle bunlardan biri üzerine ihale yapılmışsa, teminatı
gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
Yasak fiil veya
davranışlar
MADDE 41 – (1) İhalelerde
aşağıda belirtilen fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır:
a) Hile, vaat,
tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya
başka yollarla ihaleye ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs
etmek.
b) İsteklileri
tereddüde düşürmek, katılımı engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde
bulunmak veya teşvik etmek, rekabeti veya ihale kararını etkileyecek
davranışlarda bulunmak.
c) Sahte belge veya
sahte teminat düzenlemek, kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek.
ç) Alternatif
teklif verebilme halleri dışında, ihalelerde bir istekli tarafından kendisi
veya başkaları adına doğrudan veya dolaylı olarak, asaleten ya da vekaleten
birden fazla teklif vermek.
d) Beşinci fıkrası
hariç olmak üzere 40 ıncı maddeye göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği
halde ihaleye katılmak.
(2) Bu yasak fiil
veya davranışlarda bulunanlar hakkında bu Yönetmeliğin Yedinci Bölümünde
belirtilen hükümler uygulanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Yasaklar ve Ceza
Sorumluluğu
İhalelere
katılmaktan yasaklama
MADDE 42 – (1) 41 inci
maddede belirtilen fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilenler
hakkında fiil veya davranışlarının özelliğine göre, bir yıldan az olmamak üzere
iki yıla kadar, üzerine ihale yapıldığı halde mücbir sebep halleri dışında
usulüne göre sözleşme yapmayanlar hakkında ise altı aydan az olmamak üzere bir
yıla kadar, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 2 nci ve 3 üncü maddeleri ile
istisna edilenler dahil bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine
katılmaktan yasaklama kararı verilir.
(2) Haklarında
yasaklama kararı verilen tüzel kişilerin şahıs şirketi olması halinde şirket
ortaklarının tamamı hakkında, sermaye şirketi olması halinde ise sermayesinin
yarısından fazlasına sahip olan gerçek veya tüzel kişi ortaklar hakkında
birinci fıkra hükmüne göre yasaklama kararı verilir. Haklarında yasaklama
kararı verilenlerin gerçek veya tüzel kişi olması durumuna göre; ayrıca bir
şahıs şirketinde ortak olmaları halinde bu şahıs şirketi hakkında da, sermaye
şirketinde ortak olmaları halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip
olmaları kaydıyla bu sermaye şirketi hakkında da aynı şekilde yasaklama kararı
verilir.
(3) İhale sırasında
veya sonrasında bu fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilenler,
Ofisçe o ihaleye iştirak ettirilmeyecekleri gibi yasaklama kararının yürürlüğe
girdiği tarihe kadar Ofis tarafından yapılacak sonraki ihalelere de iştirak
ettirilmezler.
(4) Ofis, ihalelere
katılmaktan yasaklamayı gerektirir bir durumla karşılaştığı takdirde, gereğinin
yapılması için bu durumu ilgili Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür.
(5) Yasaklama
kararları, yasaklamayı gerektiren fiil veya davranışın tespit edildiği tarihi
izleyen en geç kırkbeş gün içinde verilir. Verilen bu karar Resmî Gazete’de
yayımlanmak üzere en geç onbeş gün içinde gönderilir ve yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
İsteklilerin ceza
sorumluluğu
MADDE 43 – (1) Taahhüt
tamamlandıktan ve kabul işlemi yapıldıktan sonra tespit edilmiş olsa dahi, 41
inci maddede belirtilen fiil veya davranışlardan Türk Ceza Kanununa göre suç
teşkil eden fiil veya davranışlarda bulunan gerçek veya tüzel kişiler ile o
işteki ortak veya vekilleri hakkında Türk Ceza Kanunu hükümlerine göre ceza
kovuşturması yapılmak üzere yetkili Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda
bulunulur. Hükmolunacak cezanın yanı sıra, Ofisçe 42 nci maddeye göre verilen
yasaklama kararının bitiş tarihini izleyen günden itibaren uygulanmak şartıyla
bir yıldan az olmamak üzere üç yıla kadar 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
kapsamında yer alan bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan
mahkeme kararıyla 42 nci maddenin ikinci fıkrasında sayılanlarla birlikte
yasaklanırlar.
Bilgi ve belgeleri
açıklama yasağı
MADDE 44 – (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında görevliler ile danışmanlık hizmeti sunanlar; ihale süreci ile
ilgili bütün işlemlere, isteklilerin iş ve işlemleri ile tekliflerin teknik ve
mali yönlerine ilişkin olarak gizli kalması gereken bilgi ve belgelerle işin yaklaşık
maliyetini ifşa edemezler, kendilerinin veya üçüncü şahısların yararına veya
zararına kullanamazlar. Aksine hareket edenler hakkında ilgisine göre 42 nci ve
43 üncü maddelerde belirtilen yaptırımlar uygulanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 45 – (1) 20/7/2005
tarihli ve 25881 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Devlet Malzeme Ofisi
Satınalma Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Devam eden işler
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce başlamış olan işler tabi oldukları usul
ve esasa göre sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 46 – (1) Bu Yönetmelik
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 47 – (1) Bu Yönetmelik
hükümlerini Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürü yürütür.
____________________
(1) Danıştay Onüçüncü
Dairesinin 2/2/2016 tarihli ve Esas No: 2015/3818 sayılı kararı ile
Yönetmeliğin 40 ıncı maddesinin beşinci fıkrasının yürütmesinin durdurulmasına
karar verilmiştir.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı
Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
14/11/2008
|
27054
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazete’lerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
29/11/2011
|
28127
|
2.
|
|
|
3.
|
|
|