TÜRKİYE İŞ KURUMU HİZMETLERİNİN ELEKTRONİK ORTAMDA YÜRÜTÜLMESİ
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, elektronik ortamda bilgi
ve belge alınıp verilmesi, arşivlenmesine ilişkin usul ve esaslar ile
elektronik imza işlemlerini düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik Türkiye İş Kurumu
tarafından elektronik ortamda yürütülen hizmetleri kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; 25/6/2003 tarihli ve 4904 sayılı
Türkiye İş Kurumu Kanununun 22 ve 32 nci maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Elektronik ortam: Belge ve bilgilerin
üzerinde bulunduğu her türlü bilgisayarı, gezgin elektronik araçları, bilgi ve
iletişim teknolojisi ürünlerini,
b) Güvenli elektronik imza: Münhasıran
imza sahibine bağlı olan, sadece imza sahibinin tasarrufunda bulunan güvenli
elektronik imza oluşturma aracı ile oluşturulan, nitelikli elektronik
sertifikaya dayanarak imza sahibinin kimliğinin ve imzalanmış elektronik veride
sonradan herhangi bir değişiklik yapılıp yapılmadığının tespitini sağlayan
elektronik imzayı,
c) Hak sahibi: 25/8/1999 tarihli ve 4447
sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu ve 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı
Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun kapsamında sunulan hizmetlerden
yararlanan kimseyi,
ç) İş Arayan: Kuruma iş aramak amacıyla
başvuran kayıtlı kişileri,
d) İşveren: İşçi çalıştıran gerçek veya
tüzel kişileri,
e) Kurum: Türkiye İş Kurumunu,
f) Kurum portalı: Kurum hizmetlerine
ilişkin içerikleri bir arada bulunduran Kurum internet sitesini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Elektronik Ortamda Verilecek Hizmetler
Kurum hizmetleri
MADDE 4 – (1) Kurum hizmetlerine yönelik işlemler internet ve
her türlü elektronik bilgi iletişim, araç ve ortamı üzerinden yapılabilir. Bu
kapsamda aşağıda işlem ve hizmetler elektronik ortamda gerçekleştirilir.
a) İşgücü piyasasının izlenmesi, ihtiyaç
duyulan verilerin derlenmesi, analiz edilmesi ve yayınlanması, işgücü piyasası
bilgi sisteminin oluşturulmasına yönelik işlemler,
b) Aktif işgücü piyasası politikaları
çerçevesinde iş ve meslek danışmanlığı, meslek araştırma ve geliştirme
hizmetleri, işgücü eğitimi ve yetiştirme faaliyetleri, işletmelerde eğitim
seminerleri ile benzeri işgücü uyum programlarına ilişkin hizmetler,
c) Yurtiçi ve yurtdışı işe yerleştirme
işlemlerine ilişkin; iş arayanların iş başvuruları, işverenlerin işgücü talebi
işlemleri, özel istihdam büroları, insan gücü planlaması ve istihdamı
geliştirme hizmetlerine ilişkin işlemler,
ç) İşsizlik sigortası, özelleştirme
uygulamaları, kısa çalışma, ücret garanti işlemlerine ilişkin; hak sahibi,
işverenler, bankalar ve diğer kurum ve kuruluşların bu kapsamdaki işlemleri,
d) Avrupa Birliği ve uluslararası
kuruluşlarla yapılan işbirliği ve çalışmalar ile proje hazırlama, yürütme
işlemleri,
e) Kurumun danışma, denetim ve destek
hizmetleri kapsamındaki iş ve işlemleri ile savunma hizmetleri,
elektronik ortamda gerçekleştirilebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kayıtların Elektronik Ortamda Tutulması, Üyelik,
Bilgi, Belge
Alınıp Verilmesi ve Arşivlenmesi
Elektronik ortamda kayıtların tutulması
MADDE 5 – (1) Kurum tarafından yürütülen hizmetlere ilişkin
işlemler ve elde edilen veriler elektronik ortamda tutulabilir. Mevzuat ve
iletişim teknolojisindeki gelişmelere bağlı olarak, kayıtların tutulması ile
ilgili usul ve esasları belirlemeye ve değiştirmeye Kurum yetkilidir.
Kurum portalına üyelik
MADDE 6 – (1) Elektronik ortamda işlem yapmak isteyen gerçek ve
tüzel kişilerin Kurum portalına üye olması gerekir.
(2) Kurum portalına üyelik esnasında
oluşturulan şifrenin gizliliği ve yenilenmesinin sorumluluğu üyeye aittir. Bu
şifrenin izinli ya da izinsiz olarak üçüncü kişiler tarafından kullanımından
Kurum sorumlu değildir.
(3) Gerçek ve tüzel kişiler sisteme üye
olurken bildirdikleri posta adresi, e-posta veya GSM numarasına kısa mesaj
servisi vb. iletişim yöntemleri ile bilgilendirileceklerdir. Tüm bildirimlerde
ve yazışmalarda üye tarafından bildirilen iletişim adresi esas alınır. Kurum,
gerekli gördüğü durumlar ve işlemler için yazılı tebligat yapabilir.
(4) Kurum portalına üye olan
kullanıcılar, verdikleri her bilginin doğru ve geçerli olduğunu kabul eder.
Yanlış bilgi ve beyanlardan dolayı oluşabilecek sorunlardan Kurum sorumlu
olmayacaktır.
Elektronik ortamda bilgi belge alınması
ve verilmesi
MADDE 7 – (1) Kurum elektronik ortamda bilgi ve belge
isteyebilir veya verebilir.
(2) Elektronik ortamdaki yazışmalar
ilgili mevzuatta belirtilen resmi yazışma kurallarına ve güvenlik önlemlerine
uyularak yapılır. Kurumun e-imza uygulamasını başlatması ile birlikte, imza
yetkisine sahip kişi yazıyı, güvenli elektronik imzası ile imzalayabilir.
(3) Yapılan yazışmalar ile bilgi ve
belgeler elektronik ortamda kaydedilir, dosyalanır ve ilgili yere iletilir.
Gelen yazı kağıda dökülerek de işleme alınabilir.
Elektronik ortamda verilen bilgi ve
belgelerin arşivlenmesi
MADDE 8 – (1) Kurum, elektronik ortamda verdiği hizmetler ile
ilgili yazışmaları, bilgi ve belgeleri Kurum Arşiv Yönergesinde belirtilen
sürelere uygun olarak saklamak zorundadır. Bu belgelerin elektronik ve benzeri
ortamlarda saklanmaları mümkündür. Elektronik ortam dışında oluşan/oluşturulan
kayıt ve belgeler de elektronik ortama aktarılarak işlem yapılabilir ve
arşivlenebilir.
(2) Bu tür belge ve malzemelerin
muhafaza, tasnif, devir vb. arşiv işlemlerinde 16/5/1988 tarihli ve 19816
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik
hükümleri uygulanır.
Güvenlik
MADDE 9 – (1) Elektronik ortamın güvenliğinin ve iş
sürekliliğinin sağlanması, yetkisiz erişimin engellenmesi hususunda Kurum
tarafından gerekli tedbirler alınır.
(2) Kurum elektronik ortamdaki belgelerin
değiştirilmesini ve aslına uygun olmayan biçimde çoğaltılmasını önleyen teknik
tedbirleri alır.
(3) Kurum elektronik ortamın güvenliğinin
ve iş sürekliliğinin sağlanmasını ve yedekleme usul ve esaslarını yönerge ile belirler.
Kişisel verilerin korunması
MADDE 10 – (1) Sistemde yer alan kişisel verilerin
kullanılmasında mevzuatta yer alan özel hayatın gizliliğine ilişkin hükümler
esas alınır. Kullanıcılardan alınan bilgiler tanımlanmış hizmetlerin ve yasal
mükellefiyetlerin yerine getirilmesi dışında başka bir amaçla kullanılamaz.
Bilgi ve belgelerin elektronik ortamda
verilme zorunluluğu
MADDE 11 – (1) Kurum, bu Yönetmelik gereği elektronik ortamda
bilgi ve belge alınıp verilmesi hususunda gerçek ve tüzel kişileri zorunlu
tutmaya veya zorunluluk esasını kaldırmaya yetkilidir.
(2) Elektronik ortamda belge veya
bilgileri göndermekle zorunlu tutulan gerçek ve tüzel kişilerin, sistemin
geçici bir süre hizmet dışı kalması nedeniyle mevzuatta öngörülen süre
içerisinde Kuruma gönderememeleri halinde, sorunların ortadan kalktığı tarihi
takip eden üçüncü işgününün sonuna kadar belge veya bilgiyi göndermeleri
durumunda yükümlülükleri yerine getirilmiş kabul edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
MADDE 12 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Türkiye İş Kurumu Genel
Müdürü yürütür.