DOKTORLUK,
HEMŞİRELİK, EBELİK, DİŞ HEKİMLİĞİ, VETERİNERLİK, ECZACILIK VE MİMARLIK EĞİTİM
PROGRAMLARININ ASGARİ EĞİTİM KOŞULLARININ BELİRLENMESİNE DAİR
YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam
ve Dayanak
Amaç ve Kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
amacı; doktorluk, hemşirelik, ebelik, diş hekimliği, veteriner hekimlik,
eczacılık ve mimarlık mesleklerine ilişkin yükseköğretim ön lisans ve
lisans diplomalarının ve bu mesleklere sahip kişilerin mesleki
yeterliliklerinin Avrupa Birliği üyesi ülkelerde tanınabilmesi için, bu
alanlarda yürütülen yükseköğretim programlarının eğitim müfredatlarının
ve eğitim sonunda kazanılması gereken bilgi ve beceri düzeylerinin
belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik,
a) 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 65 inci maddesine dayanılarak,
b) Avrupa
Birliğinin 2005/36/EC sayılı yönergesine paralel olarak
hazırlanmıştır.
İKİNCİ BÖLÜM
Mesleklere İlişkin
Gerekli Koşullar
Tıp doktorluğu
MADDE 3 – (1) Tıp eğitimine kabul
edilebilmek için asgari lise mezunu olmak gerekir.
(2) Tıp eğitimi tıp
fakültelerinde verilen asgari altı yıl ya da 5500 saatlik teorik ve pratik
eğitimden oluşur.
(3) Tıp eğitimi
sonunda mezun olan doktorların;
a) Tıbbın dayandığı
bilimler hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları; biyolojik fonksiyonların
ölçülmesi, bilimsel olarak kanıtlanmış verilerin değerlendirilmesi ve data
analizi prensipleri de dahil olmak üzere bilimsel yöntemleri yeterli düzeyde
anlayabilmeleri,
b) Sağlıklı ve hasta
bireyin yapısı, fonksiyonları ve davranışları ile bireyin fiziksel ve sosyal
çevresi ile sağlık arasındaki ilişkiyi yeterli düzeyde anlayabilmeleri,
c) Ruhsal ve fiziksel
hastalıkların belirlenmesini sağlayabilecek ölçüde klinik disiplinleri ve
uygulamaları hakkında ve hastalıktan korunma yöntemi, teşhis ve tedavi
açısından ilaçlar ve üreme sistemi hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları,
ç) Yetkililerin
gözetiminde hastanelerde gerçekleştirilecek yeterli klinik deneyimine sahip
olmaları,
gerekmektedir.
Hemşirelik
MADDE 4 – (1) Hemşirelik
eğitimine kabul edilebilmek için asgari lise mezunu olmak gerekir.
(2) Hemşirelik
eğitimi en az dört yıl veya 4600 saatlik teorik ve klinik eğitimi kapsar.
Teorik eğitimin süresi toplam sürenin en az üçte biri, klinik eğitimin süresi
ise toplam eğitimin yarısı kadardır.
(3)
Eğitimlerinin bir kısmını en azından eşdeğer düzeyde almış kişilere
Üniversitelerarası
Kurul Tıp-Sağlık Bilimleri Eğitim Konseyinin önerisi ve Yükseköğretim Genel
Kurulu kararı ile kısmi muafiyet tanınabilir.
(4) Hemşirelik
eğitimi sonunda mezun olan hemşirelerin;
a) Sağlıklı ve hasta
bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını ve davranışlarını ve sağlık ile
fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi yeterli düzeyde anlayabilmeleri ve
genel hemşireliğin dayandığı bilimler hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları,
b) Hemşirelik
mesleğinin temel yapısı, ilkeleri, meslek etiği ve sağlığın temel
ilkeleri hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları,
c) Programın özüne ve
amacına uygun olarak planlanmış, nitelikli hemşireler tarafından denetlenen ve
hasta bakımı için gerekli olan sayıda nitelikli hemşire ve malzemenin bulunduğu
yerlerde klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyiminden geçmeleri,
ç) Sağlık personeline
ilişkin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma
deneyimine sahip olmaları,
d) Sağlık sektörünün
diğer çalışanları ile çalışabilme deneyimine sahip olmaları,
gerekmektedir.
(5) Hemşirelik
eğitimindeki asgari eğitim koşullarının sağlanabilmesi için, bu alanda yürütülen
yükseköğretim programlarımızın eğitim müfredatlarında Ek-1 sayılı cetvelde
belirtilen derslerin bulunması ve cetvelin "klinik eğitim"
bölümündeki alanlara ilişkin hemşirelik uygulamalarının yapılması zorunludur.
Ebelik
MADDE 5 – (1) (Değişik:RG-31/12/2009-27449)
Ebelik eğitimine kabul edilebilmek için aşağıdaki şartlardan birine sahip olmak
gerekir.
a) Asgari lise mezunu olmak,
b) Genel bakımdan sorumlu hemşirelerin resmi
yeterlilik belgesine sahip olmak.
(2) (Değişik:RG-31/12/2009-27449)
Ebelik eğitimi, lise mezunları için tam gün esasına dayalı en az 4 yıl süreli
teorik ve pratik eğitimden oluşur, resmi yeterlilik belgesine sahip genel
bakımdan sorumlu hemşireler için 18 aylık veya 3000 saatlik eğitimden oluşur.
(3) Ebelik eğitimi
sonunda mezun olan ebelerin;
a) Özellikle kadın
hastalıkları ve doğum olmak üzere, ebelik faaliyetlerinin dayandığı bilimler
hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları,
b) Meslek etiği ve
meslekle ilgili yasal mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları,
c) Yeni doğan ve kadın
doğum alanında, biyolojik fonksiyonlar, anatomi ve fizyoloji konularında
detaylı bilgiye sahip olmaları ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre
arasındaki ilişkiyi ve sağlıklı bireyin davranışını yeterli düzeyde
anlayabilmeleri,
ç) Ebelik ve kadın
doğum konularında nitelikli personelin denetimi ve gözetiminde onaylanmış
kurumlarda yeterli bir klinik deneyiminden geçmiş olmaları,
d) Sağlık
personelinin eğitimi ve bu personelle çalışabilme deneyimini yeterli düzeyde
anlayabilmeleri,
gerekmektedir.
(4) Ebelik
eğitimindeki asgari eğitim koşullarının sağlanabilmesi için, bu alanda
yürütülen yükseköğretim programlarımızın eğitim müfredatlarında Ek-2 sayılı
cetvelde belirtilen teorik ve teknik eğitime ilişkin derslerin verilmesi ve
uygun gözetim ve denetim altında pratik ve klinik eğitim yapılması zorunludur.
(5) Pratik ve klinik
eğitim uygun gözetim ve denetim altında verilmelidir. Bu eğitimde bir
öğrencinin;
a) En az 100 doğum
öncesi muayeneyi de içerecek şekilde gebe kadınlara danışmanlık yapması,
b) En az 40 gebe
kadının gebelik takibini ve bakımını yapması,
c) En az 40 doğumu
kendisinin yapması (Doğum yapan kadın sayısı eksikliği nedeniyle bu sayıya
ulaşılamıyorsa, bu sayı öğrencinin 20 tane daha doğuma yardım etmesi koşulu ile
30’a indirilebilir.),
ç) Makat doğuma aktif
olarak katılması (Makat doğum mümkün olmadığı takdirde simülasyon yapılarak
çalışılmalıdır.),
d) Epizyotomi
uygulaması ve dikiş ile başlaması (Bu, teorik bilgi verme ve klinik pratiği
içerir. Dikiş pratiği, epizyotomi sonrası veya basit perianal yırtılmalara
dikiş atılmasını içerir. Gerekirse bu durum simülasyon şeklinde yapılabilir.),
e) Gebelik, doğum ya
da doğum sonrası dönemde risk altında olan 40 kadını izlemesi ve bakım
yapması,
f) En az 100 lohusayı
ve sağlıklı yeni doğan bebeği izlemesi ve bakımını yapması (muayene dahil),
g) Özel bakım
gerektiren, prematüre, postmatüre, düşük doğum ağırlıklı veya hasta bebekler
dahil olmak üzere; yeni doğan bebek gözlemini ve bakımını yapması,
h) Jinekolojik ve
obstetrik patolojisi olan kadınların bakımını yapması,
ı) Tıbbi ve cerrahi
bakımın içinde yer alması (Bu, teorik eğitim ve klinik uygulamayı
içermelidir.),
gerekmektedir.
(6) Teorik ve teknik
eğitim ile klinik eğitim, Ek-2 sayılı cetvelde listelenen bilgi ile pratik ve
klinik deneyimin yeterli düzeyde verilebilmesini sağlayacak şekilde dengeli ve
koordineli olmalıdır.
(7) Klinik eğitimi,
hastane bölümlerinde ve yetkili merciler tarafından onaylanmış diğer sağlık
hizmetleri birimlerinde gözetim altında verilen hizmet içi eğitim şeklinde olmalıdır.
Bu eğitimin parçası olarak öğrenci ebeler, klinik eğitimlerine katkı sağlamak
üzere hastane bölümlerinin faaliyetlerine katılmalıdırlar. Öğrencilere, ebelik
faaliyetleri ile ilgili sorumlulukları öğretilmelidir.
(8) (Ek:RG-31/12/2009-27449) Ebelerin
resmi yeterlilik belgelerinin tanınması için aşağıdaki kriterlerden birini
karşılaması gerekir.
a) Resmi yeterlilik belgesine sahip genel
bakımdan sorumlu hemşireler için en az 2 yıl veya 3600 saatlik tam gün süreli
eğitim,
b) Resmi yeterlilik belgesine sahip genel
bakımdan sorumlu hemşireler için 18 ay veya 3000 saatlik eğitim ve yetkili
kurum tarafından düzenlenen, bir yıl meslekî uygulama yapıldığını gösteren
sertifikaya sahip olmak. Bu sertifika, ebe olarak resmî yeterlilik belgesi
alındıktan sonra tekabül eden sürede bir hastanede veya bu amaçla kurulmuş bir
tıbbî bakım kuruluşunda bir ebe olarak tüm faaliyetlerin yeterli bir şekilde
icra edildiğini gösterir.
Diş hekimliği
MADDE 6 – (1) Temel diş
hekimliği eğitimine kabul edilebilmek için asgari lise mezunu olmak gerekir.
(2) Temel diş
hekimliği eğitimi bir üniversitede tam gün üzerinden en az beş yıllık teorik ve
pratik eğitimden oluşur.
(3) Temel diş
hekimliği eğitimi sonunda mezun olan diş hekimlerinin;
a) Diş Hekimliğinin
dayandığı bilimler hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları, biyolojik
fonksiyonların ölçülmesi, bilimsel olarak kanıtlanmış verilerin
değerlendirilmesi ve data analizi prensipleri dahil olmak üzere bilimsel
yöntemleri yeterli düzeyde anlayabilmeleri,
b) Sağlıklı ve hasta
bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışı ile doğal ve sosyal
çevrenin sağlıklı birey üzerindeki etkisi hakkında, diş hekimliğini
ilgilendirdiği ölçüde, yeterli bilgiye sahip olmaları,
c) Sağlıklı ve
hastalıklı diş, ağız, çene ve komşu dokuların yapı ve fonksiyonları hakkında
yeterli bilgiye sahip olmaları ve bunların hastanın genel sağlık durumu ve
fiziksel ve sosyal refahı ile ilişkisini yeterli düzeyde anlayabilmeleri,
ç) Diş, ağız, çene ve
komşu dokulara ait lezyon, hastalık ve anomalilerin teşhis, tedavi ve koruyucu
diş hekimliği uygulamaları ile ilgili bilimsel yöntem ve uygulamalı disiplinler
hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları,
d) Yetkililer
gözetiminde diş, ağız, çene ve çevre dokularla ilgili hastalık ve anomalilerin
teşhis, tedavi ve koruyuculuğunu içeren tüm aktivitelerin yürütebileceği
düzeyde gerekli becerilerin verileceği uygun klinik eğitimi ile deneyim
sahibi olmaları,
gerekmektedir.
(4) Diş Hekimliği
eğitimindeki asgari eğitim koşullarının sağlanabilmesi için, bu alanda yürütülen
yükseköğretim programlarımızın eğitim müfredatlarında Ek-3 sayılı cetvelde
belirtilen derslerin bulunması zorunludur.
Veteriner hekimlik
MADDE 7 – (1) Veteriner
hekimlik eğitimine kabul edilebilmek için asgari lise mezunu olmak gerekir.
(2) Veteriner hekimlik
eğitimi bir üniversitede tam gün üzerinden en az beş yıllık eğitimden oluşur.
(3) Veteriner
Hekimliği eğitimi sonunda mezun olan veterinerlerin;
a) Veteriner
Hekimliğin esas aldığı temel bilimler konusunda yeterli bilgiye sahip olmaları,
b) Sağlıklı
hayvanların yapısı ve fonksiyonları, hayvan yetiştiriciliği, üremesi ve
sağlığı, hayvan besleme ve hayvan yemlerinin üretim ve muhafaza teknolojisi
konusunda yeterli bilgiye sahip olmaları,
c) Hayvan
davranışları ve korunmalarına ilişkin yeterli bilgiye sahip olmaları,
ç) Hayvanlarda veya
hayvan sürülerinde görülen hastalıkların nedenleri, yapısı, seyri, etkileri,
teşhisleri ve tedavileri konusunda ve hayvanlardan insanlara ve insanlardan
hayvanlara bulaşan hastalıklar ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmaları,
d) Koruyucu hekimlik
konusunda yeterli bilgiye sahip olmaları,
e) İnsan tüketimi
için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan
gıdaların çiftlikten sofraya üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında
yeterli hijyen ve teknoloji bilgisine sahip olmaları,
f) Yukarıda bahsi
geçen konular ile ilgili hazırlanmış her türlü hukuki düzenleme hakkında
yeterli bilgiye sahip olmaları,
g) Uygun bir danışman
nezaretinde yeterli klinik ve pratik tecrübe edinmeleri,
gerekmektedir.
(4) Veteriner
Hekimlik eğitimindeki asgari eğitim koşullarının sağlanabilmesi için, bu alanda
yürütülen yükseköğretim programlarımızın eğitim müfredatlarında Ek-4 sayılı
cetvelde belirtilen derslerin bulunması zorunludur.
(5) Veteriner
Hekimlik alanındaki uygulama eğitimi tam zamanlı olarak, yetkili kişilerin
denetiminde ve 5 yıllık veteriner hekimlik eğitimi içerisinde 6 ayı geçmeyecek
şekilde yapılmalıdır. Çeşitli konu grupları arasındaki teorik ve pratik eğitim
dağılımı, veteriner hekimin kazanmış olduğu bilgi ve deneyimi mesleğinin
icrasında kullanabilmesini sağlayacak şekilde dengelenir ve koordine edilir.
Eczacılık
MADDE 8 – (1) Eczacılık
eğitimine kabul edilebilmek için asgari lise mezunu olmak gerekir.
(2) (Değişik:RG-31/12/2009-27449) Eczacılık
eğitimi bir üniversitede tam gün üzerinden en az beş yıllık eğitimden oluşur.
En az beş yıllık eğitimi gösteren eczacılık resmi eğitim belgesinin
alınabilmesi için;
a) Tam gün üzerinden en az dört yıllık teorik
ve pratik eğitimin
b) (Değişik:RG-25/5/2018-30431) Kamuya
açık bir eczanede ya da hastanede bir eczacının denetiminde, ilaç üretim
tesisi, tıbbi malzeme üretim tesisi, kozmetik imalathanesi ve/veya bu üretim
alanlarıyla ilgili AR-GE merkezlerinde asgari 6 ay olan zorunlu stajın
tamamlanması gerekir.
(3) (Değişik:RG-31/12/2009-27449)
Eczacılık eğitimi sonunda mezun olan eczacıların;
a) İlaçlar ve ilaçların üretiminde kullanılan
maddeler hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları,
b) Farmasötik teknoloji ile ilaç ve tıbbi
ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik ve mikrobiyolojik analizleri hakkında
yeterli bilgiye sahip olmaları,
c) İlaç ve tıbbi ürünlerin metabolizması ve
etkileri, toksik maddelerin etkisi ve ilaç ve tıbbi ürünlerin kullanımı
hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları,
ç) İlaç ve tıbbi ürünler hakkında gereken
bilgileri verebilmek için bilimsel verileri değerlendirebilecek yeterli bilgiye
sahip olmaları,
d) Eczacılık uygulamaları ile ilgili yeterli
hukuki ve diğer gerekli bilgiye sahip olmaları gerekmektedir.
(4) Eczacılık
eğitimindeki asgari eğitim koşullarının sağlanabilmesi için, bu alanda
yürütülen yükseköğretim programlarımızın eğitim müfredatlarında Ek-5 sayılı
cetvelde belirtilen derslerin bulunması zorunludur.
Mimarlık
MADDE 9 – (1) Mimarlık
eğitimine kabul edilebilmek için asgari lise mezunu olmak gerekir.
(2) Mimarlık eğitimi,
üniversitede tam gün üzerinden verilen asgari dört yıllık bir eğitimi kapsar.
(3) Mimarlık eğitimi
sonunda mezun olan mimarların;
a) Hem estetik, hem
de teknik koşulları sağlayacak mimari tasarımlar yaratabilme becerisine sahip
olmaları,
b) Mimarlık tarihi ve
teorileri, mimarlıkla ilgili sanat, teknolojiler ve beşeri bilimler hakkında
yeterli düzeyde bilgiye sahip olmaları,
c) Mimari tasarımın
kalitesini etkilemesi açısından güzel sanatlar bilgisine sahip olmaları,
ç) Kentsel planlama
ve tasarım hakkında yeterli bilgi ve planlama süreci ile ilgili becerilere
sahip olmaları,
d) İnsanlar ve
binalar ile binalar ve çevre arasındaki ilişkiyi; binalar, binalar arasındaki
alanların ve ölçeklerin insanların ihtiyaçları ile ilişkilendirilmesi
gerektiğini anlayabilmeleri,
e) Mimarlık
mesleğini, mimarın toplum içerisindeki rolünü anlayabilmeleri ve toplumsal
faktörleri dikkate alan özet bilgiler hazırlayabilmeleri,
f) Bir proje tasarısı
için özet bilgi hazırlayabilmeleri ve araştırma metotlarını anlayabilmeleri,
g) Bina tasarımı ile
ilgili yapısal tasarım, inşaata ait ve mühendislik ile ilgili problemleri
anlayabilmeleri,
h) Binaların içlerini
iklim koşullarına göre koruyabilme ve konforunu sağlayabilmek üzere binaların
fiziksel sorunları, teknolojiler ve işlevleri konusunda yeterli bilgiye sahip
olmaları,
ı) Masraf kalemleri
ve bina mevzuatı kısıtlamaları içerisinde binayı kullananların ihtiyaçlarını
karşılayacak yeterli düzeyde tasarım becerisine sahip olmaları,
i) Planlama
kavramlarını binaya ve çizimleri tüm planlamaya dönüştürebilmek için gerekli
endüstri, organizasyon, tüzük ve usullere hakim olmaları,
gerekmektedir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
MADDE 10 – (1) Bu Yönetmelik
2007-2008 eğitim-öğretim yılı başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11 – (1) Bu Yönetmelik
hükümlerini Yükseköğretim Kurulu yürütür.
|
Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
2/2/2008
|
26775
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
31/12/2009
|
27449
|
2.
|
25/5/2018
|
30431
|
Sayfa
EK-1 SAYILI CETVEL
Hemşirelik
Programında Okutulması Gereken Konular:
1) Teorik Eğitim
Hemşirelik
-Meslek etiği
-Sağlık ve hemşirelik
ilkeleri
-Aşağıdaki konular
ile ilgili hemşirelik ilkeleri:
-İç Hastalıkları
-Cerrahi Hastalıkları
-Çocuk Sağlığı ve
Hastalıkları
-Ana Sağlığı
-Ruh Sağlığı ve
Psikiyatri
-Yaşlı Bakımı ve
Geriatri
Temel Bilimler:
-Anatomi ve Fizyoloji
-Patoloji
-Bakteriyoloji,Viroloji
ve Parazitoloji
-Biyofizik, Biyokimya
ve Radyoloji
-Beslenme
-Hijyen
-Koruyucu Hekimlik
-Sağlık Eğitimi
-Farmakoloji
Sosyal Bilimler:
-Sosyoloji
-Psikoloji
-Yönetim İlkeleri
-Öğretme İlkeleri
-Sosyal ve Sağlık
Mevzuatı
-Hemşireliğin Yasal
Yönleri
2) Klinik Eğitim
-İç Hastalıkları
-Cerrahi Hastalıkları
-Çocuk Sağlığı ve
Hastalıkları
-Ana Sağlığı
-Ruh Sağlığı ve
Psikiyatri
-Yaşlı Bakımı ve
Geriatri
-Evde Bakım
Hemşireliği
Sayfa
EK-2 SAYILI CETVEL
Ebelik Programında
Okutulması Gereken Teorik Konular:
1) Teorik ve Teknik
Eğitim
Genel Konular:
-Temel Anatomi ve
Fizyoloji
-Temel Patoloji
-Temel Bakteriyoloji,
Viroloji ve Parazitoloji
-Temel Biyofizik,
Biyokimya ve Radyoloji
-Yenidoğan bebek
ağırlıklı Pediatri
-Hijyen, Sağlık
Eğitimi, Koruyucu Tıp ve Hastalıkta Erken Tanı
-Kadın, yenidoğan ve
bebek ağırlıklı Beslenme ve Diyetetik
-Temel Sosyoloji ve
Sosyo-medikal konular
-Temel Farmakoloji
-Psikoloji
-Öğretim İlkeler ve
Yöntemleri
-Sağlık ve Sosyal
Mevzuatı ve Sağlık Organizasyonu
-Meslek etiği ve
mevzuatı
-Cinsel eğitim ve
aile planlaması
-Anne ve bebeğin
yasal korunması
2) Ebelik
Faaliyetlerine İlişkin Özel Konular
-Anatomi ve Fizyoloji
-Embriyoloji ve
fetüsün gelişimi
-Hamilelik, Doğum ve
Lohusalık
-Jinekolojik ve
Ostetrik Patoloji
-Psikolojik konular
dahil doğum ve ebeveynlik için hazırlık
-Doğuma hazırlık
(doğumda teknik ekipman bilgisi ve kullanımı dahil)
-Analjezi, Anestezi
ve yeniden canlandırma
-Yenidoğan bebek
Fizyolojisi ve Patolojisi
-Yenidoğan bebek
bakımı ve izlemi
-Psikolojik ve Sosyal
faktörler
Sayfa
EK-3 SAYILI CETVEL
Diş Hekimliği
Programında Okutulması Gereken Konular:
1) Tıbbi Biyoloji
Konuları ve Genel Tıp Konuları
-Anatomi
-Emriyoloji
-Histoloji (Sitoloji
dahil)
-Fizyoloji
-Biyokimya (veya
Fizyolojik Kimya)
-Patolojik Anatomi
-Farmakoloji
-Mikrobiyoloji
-Hijyen
-Koruyucu Hekimlik ve
Epidemiyoloji
-Radyoloji
-Fizyoterapi
-Genel Cerrahi
-Genel Tıp (Pediatri
dahil)
-Kulak Burun Boğaz
(KBB)
-Dermato-veneroloji
-Genel Fizyoloji –
Psikopatoloji – Nöropatoloji
-Anestezi
2) Diş Hekimliği ile
İlgili Konular
-Protez
-Dental Materyaller
ve Ekipman
-Koruyucu Diş
Hekimliği
-Anestezi ve Sedasyon
-Özel Cerrahi
-Özel Patoloji
-Klinik Uygulama
-Pedodonti
-Ortodonti
-Periodontoloji
-Dental Radyoloji
-Dental Oklüzyon ve
Çenelerin Fonksiyonu
-Meslek
Organizasyonu, Etiği ve Mevzuatı
-Diş Hekimliği
Uygulamalarının Sosyal Yönleri
Sayfa
EK-4 SAYILI CETVEL
Veteriner Hekimlik
Programında Okutulması Gereken Konular:
1) Temel Konular
-Fizik
-Kimya
-Hayvan Biyolojisi
-Bitki Biyolojisi
-Biyoistatistik
2) Mesleki Konular
-Temel Bilimler:
-Anatomi (histoloji
ve embriyoloji dahil)
-Fizyoloji
-Biyokimya
-Genetik
-Farmakoloji
-Reçete Bilgisi
-Toksikoloji
-Mikrobiyoloji
-İmmunoloji
-Epidemiyoloji
-Meslek Etiği
Klinik Bilimler:
-Doğum
-Patoloji (patolojik
anatomi dahil)
-Parazitoloji
-Klinik Tıp ve
Cerrahi (Anestezi dahil)
-Çeşitli evcil
hayvanlar, kümes hayvanları ve diğer hayvan türleri üzerine klinik eğitim
-Koruyucu Hekimlik
-Radyoloji
-Reprodüksiyon ve
Roprodüktif Hastalıklar
-Veteriner Halk
Sağlığı
-Veteriner Hekimlik
Kanunları ve Adli Veteriner Hekimlik
-Semiyoloji
Hayvan Üretimi:
-Hayvansal Üretim
-Hayvan Besleme
-Agronomi
-Hayvan Sağlığı
Ekonomisi
-Veriner Hijyen
-Hayvanların
Korunması ve Refahı
-Hayvan Davranışı
Gıda Hijyeni:
-Hayvansal gıdaların
ve bileşimde hayvansal gıda bulunan ürünlerin muayene ve kontrolü
-Gıda hijyeni ve
teknolojisi
-Uygulamaya yönelik
çalışmalar (kesimhanelerde ve gıdaların işlendiği yerlerde yapılan uygulamalı
çalışmalar dahil)
Sayfa
EK-5 SAYILI CETVEL
(Değişik:RG-31/12/2009-27449)
Eczacılık Programında
Okutulması Gereken Teorik ve Pratik Konular:
- Bitki ve Hayvan Biyolojisi
- Fizik
- Genel ve Anorganik Kimya
- Organik Kimya
- Analitik Kimya
- Farmasötik Kimya (Medisinal ürünlerin
analizi dahil)
- Genel ve Uygulamalı Biyokimya (Klinik
Biyokimya)
- Anatomi ve Fizyoloji; Tıbbi Terminoloji
- Mikrobiyoloji
- Farmakoloji ve Farmakoterapi
- Farmasötik Teknoloji
- Toksikoloji
- Farmakognozi
- Ulusal Mevzuat (Eczacılık Mevzuatı) ve
Mesleki Etik