2547 SAYILI YÜKSEKÖĞRETİM KANUNU’NUN 58. MADDESİNE
GÖRE DÖNER SERMAYE İŞLETMELERİNİN KURULMASINDA UYULACAK ESASLARA İLİŞKİN
YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Kuruluş ve Kapsam
Kapsam
MADDE 1. (Değişik:RG-25/12/1998-23564)
Bu Yönetmelik, üniversitelerin eğitim, öğretim,
araştırma ve uygulama birimleri ile yükseköğretim üst kuruluşlarında kendi
faaliyet alanları kapsamında bulunmak ve Maliye Bakanlığının olumlu görüşü
alınmak suretiyle 2547 sayılı Kanunun 58 inci maddesi ve bu Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde kurulacak döner sermaye işletmelerinin kuruluş ve
işleyişine dair usul ve esasları kapsar.
Kuruluş
MADDE 2. (Değişik:RG-19/9/1999-23821)
Üniversite ve yüksek teknoloji enstitülerinde, ilgili
yönetim kurulunun önerisi, Yükseköğretim Kurulunun onayı ve Maliye Bakanlığının
olumlu görüşü ile döner sermaye işletmesi kurulabilir. Özel yönetmeliklere
sermaye limiti, yönetim organları, faaliyet alanları dışında özel hükümler
konulamaz.
Faaliyet Alanları
MADDE 3.
Döner sermaye işletmelerinin yükseköğretim kurumlarının esas faaliyetlerini
aksatmayacak şekilde çalıştırılması gerekir. Bu işletmelerin;
a) Bilimsel
görüş vermek, proje hazırlamak, araştırma, uygulama ve benzeri hizmetler
yapmak,
b) Belirli
bilimsel sonuçların uygulamasını sağlamak,
c) Üniversite
ve ona bağlı kurumlarda hasta muayene ve tedavisi yapmak ve bunlarla ilgili
tahlil ve araştırmaları yürütmek,
d) Faaliyet
alanları ile sınırlı olarak mal ve hizmet üretiminde bulunmak
amaçlarından biri veya birkaçına yönelik faaliyette bulunması
gerekir.
Döner sermaye işletmeleri, çalışmaları sırasında
eğitim ve öğretim ile bunlara katkıda bulunan uygulamayı ön planda tutar.
İKİNCİ BÖLÜM
Sermaye, Gelir ve Giderler
İlk Sermaye
MADDE 4.
Döner sermaye işletmelerinin 2547 sayılı Kanun’un 48. maddesinin (a) fıkrasında
belirtilen ilk sermayeleri, yürütülecek faaliyete uygun miktarda ve bütçeden
ayrılacak ödeneklerle tespit edilir. İşletmenin kendi gelirleriyle sermaye
artırımı yapılması halinde, durum 15 gün içinde Yükseköğretim Kuruluna
bildirilir. Üst kuruluşlarda Yükseköğretim Kurulunun kararı, üniversitelerde
ilgili yönetim kurulunun önerisi ve rektörün onayı gereklidir.
Döner sermaye işletmelerinin sermaye limitleri,
yönetmeliklerinde belirtilir.
Fiyatların Tespiti
MADDE 5. (Değişik:RG-25/12/1998-23564)
Bu işletmelerde üretilen mal ve hizmetlerin
fiyatlarının tespitinde piyasa fiyatları göz önünde tutulur. Ancak sosyal
içerikli hizmetlerin fiyatlandırılmasında, piyasa fiyatları yanında özellikle
kamu yararı dikkate alınır. Mal ve hizmetlerin fiyatları üniversite yönetim
kurulunca tespit edilir. Fiyat tespitinde diğer üniversitelerde uygulanan
fiyatlar ile üretim ve hizmetin niteliği ve çevre şartları da göz önünde
tutularak gerekli koordinasyon Yükseköğretim Kurulu tarafından sağlanır.
Gelir ve Giderler ile Bunların Muhasebeleştirilmesi
MADDE 6. (Başlığıyla
birlikte değişik:RG-25/12/1998-23564)
Döner sermaye isletmelerinin gelirleri
şunlardır:
a) Bu işletmelerde yapılacak iş ve
hizmetler ile üretilen malların satışı karşılığında sağlanan gelirler,
b) Bağış ve yardımlar,
c) Sair gelirler.
İşletmelerde yapılan iş ve hizmetler ile
üretilen malların satışlarından elde edilen gelirler döner sermaye işletmesinde
açılacak bir hesapta toplanır. Üniversite yönetim kurulu gerektiğinde elde
edilen gelirlerin birimler itibarıyla ayrı hesaplarda toplanmasına karar
verebilir.
Bağış ve yardımlar ile sair gelirler döner
sermaye işletmesinde açılacak bir hesapta toplanır.
Giderler: Her eğitim-öğretim, araştırma
veya uygulama birimi veya bölümü ile ilgili öğretim elemanlarının katkısı ile
toplanan döner sermaye gelirlerinin en az yüzde otuzu o kuruluş veya birimin
araç, gereç,onarım, araştırma ve diğer ihtiyaçlarına,
kalan kısmı ise üniversite yönetim kurulunca belirlenecek oranlar çerçevesinde
üniversitenin araştırma fonuna;geri kalan gelirler döner sermayeye katkısı olan
öğretim elemanları ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi personel
arasında paylaştırılır. Öğretim üyeleri ile Üniversitelerarası Kurulca önerilen
ve Yükseköğretim Kurulunca kabul edilen teknik ve sanatla ilgili birimlerde
görevli öğretim elemanlarına döner sermayeden bir yılda ayrılacak payın toplamı
bunların bir yılda alacakları aylık (ek gösterge dahil),
yan ödeme, ödenek ve her türlü tazminat toplamının iki katını, diğer öğretim
elemanları için bir kalını, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi personel
için de % 50'sini geçemez. Şu kadarki öğretim üyelerinin mesai saati dışında
döner sermayeye yaptıkları katkılarından dolayı alacakları pay iki kat
kıyaslamasında nazara alınmaz.
Öğretim üyelerinin katkılarına dayanmayan yıl sonu gelirleri araştırma fonuna eklenir.
Öğretim üyelerinin katkılarına dayanmayan döner
sermaye işletmeleri dışındaki döner sermaye gelirleri ile alınan araç, gereç ve
öteki demirbaş eşya (Canlı demirbaş hariç) her mali yılın sonunda üniversite
ayniyat saymanlığına devredilir.
(Ek:RG-19/9/1999-23821) Bir mali yılda, önceki yıldan devredilen gelir
fazlasından katkıda bulunanlara ödemede bulunulmaz. Bununla maddede belirtilen
diğer ihtiyaçlar karşılanır.
(Ek:RG-19/9/1999-23821) Yükseköğretim üst kuruluşlarının döner sermaye
gelirlerinden bu kurulların üyeleri herhangi bir ücret ve pay alamazlar.
Giderler
MADDE 7. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
MADDE 8. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
MADDE 9. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yönetim ve Örgüt
Yönetim
MADDE 10. (Değişik:RG-25/12/1998-23564)
Döner sermaye işletmesinin yönetim kurulu, üniversite
yönetim kuruludur. İta amiri Rektördür. Rektör bu
yetkisini uygun gördüğü ölçüde yardımcılarına, dekanlara veya enstitü,
yüksekokul ve araştırma ve uygulama merkezi müdürlerine devredebilir.
(Ek:RG-19/9/1999-23821) Üniversite Yönetim Kurulu, yetkilerini uygun gördüğü
ölçüde, kuracakları yürütme kuruluna devredebilir. Yürütme kurulu, Üniversite Yönetim
Kurulunca seçilecek bir rektör yardımcısı, üç öğretim elemanı (dekan ve
yüksekokul müdürü de olabilir) ve bir sayman olmak üzere beş kişiden oluşur.
Yükseköğretim üst kuruluşlarında döner sermayenin
yönetim kurulu yükseköğretim üst kuruluşları tarafından kendi kurul üyeleri
dışında oluşturulur ve ita amirliği üst kuruluş başkanı veya onun yetkili
kılacağı kişi tarafından yapılır.
Örgüt
MADDE 11. (Değişik:RG-19/9/1999-23821)
Döner sermaye işletmesinin hizmetleri, yönetim kurulu,
ita amiri, işletme müdürü, sayman, tahakkuk memuru, veznedar, ayniyat memuru,
ambar memuru, memurlar ve işçiler tarafından, saymanlık hizmetleri ise Maliye
Bakanlığınca kurulan saymanlıklarca yürütülür.
İşletme Müdürü
MADDE 12.
Döner Sermaye işletmesinin işletme müdürü, rektör tarafından üniversite
personeli arasından atanır. İşletme Müdürünün görevleri şunlardır:
a) İşletmenin
idari, malî ve teknik işlerini, kanun, tüzük, yönetmelik, yönerge, çalışma
programları, bütçe esasları ve işletmecilik ilkelerine uygun biçimde yürütmek,
b) Döner
sermaye kadrolarına atanan veya görevlendirilen memurlar ile işletmeye alınan
işçilerin görevlerini iş bölümü esasları dahilinde
düzenlemek, izlemek ve denetlemek,
c) Döner
sermaye memurlarının atamalarını teklif etmek ve işletmeye işçi alınması,
çıkarılması ve işçilerin özlük haklarına ilişkin işleri yapmak,
d) İşletmenin
çalışma programlarının ve bütçe tasarılarının zamanında hazırlanmasını
sağlamak,
e) Canlı ve
cansız demirbaşları ile malzemelerin iyi bir şekilde kullanılmasını, saklanmasını,
korunmasını sağlamak için gerekli tedbirleri almak,
f) Ambar ve
ayniyat işlerinin usulüne göre yürütülmesini sağlamak, gerekli denetimi yapmak.
Tahakkuk Memuru
MADDE 13.
Döner sermayeden yapılacak giderler ile tahsis edilecek gelirler, tahakkuk
memuru tarafından tahakkuk ettirilir. Tahakkuk memurluğu işletme müdürü
tarafından yürütülür.
(Ek:RG-23/1/2001-24296) İlgili üniversitenin tüm eğitim öğretim, araştırma ve uygulama
birimlerinin faaliyet alanlarını kapsayan döner sermaye işletmelerinde tahakkuk
memurluğu görevi uygun görüldüğü ölçüde üniversite bünyesindeki fakülte,
enstitü, yüksekokul ve diğer birimlerde görevli yöneticilere, Rektörün onayını
almak şartıyla devredilebilir.
Tahakkuk Memurunun Görevleri
MADDE 14.
Tahakkuk memurları gider ve gelirlere ilişkin tahakkuk belgeleri üzerinde
aşağıda belirtilen hususları aramakla yükümlüdür:
a) Yeteri
kadar ödenek bulunması,
b) Giderlerin
bütçedeki tertiplere uygun olması,
c) Giderlerin
kanun, tüzük, kararname ve yönetmeliklere uygun olması,
d) Maddi
hata bulunmaması,
e) Verile
emrine bağlanması gereken taahhüt ve tahakkuk belgelerinin tamam olması,
f) İstihdamın
kadro dahilinde bulunması,
g) Gelirlerin
kanun ve yönetmeliklere uygun olması,
Sayman
MADDE 15. (Başlığıyla
birlikte değişik:RG-25/12/1998-23564)
Döner sermaye işletmelerinin saymanlık hizmetleri Maliye
Bakanlığınca kurulacak döner sermaye saymanlıklarınca yürütülür.
Döner sermaye işletmelerinin mali ve muhasebe
işlemleri Maliye Bakanlığınca atanacak sayman ile saymanlık personeli tarafından
yürütülür. Saymanın geçici veya sürekli olarak görevi başında olmadığı hallerde
saymanlık görevi Maliye Bakanlığınca vekaleten
görevlendirilecek personel tarafından yürütülür.
(Değişik başlık:RG-25/12/1998-23564)
Saymanın Görevleri
MADDE 16. Sorumlu
saymanın başlıca görevleri şunlardır:
a) Malî
işlemleri mevzuatta belirtilen usullere uygun biçimde yapmak ve yaptırmak,
b) (Değişik:RG-25/12/1998-23564)
Tekdüzen Hesap Çerçevesi ve hesap
planına göre muhasebe ve defter kayıtlarını tutmak,
c) Usulüne
uygun olarak tahakkuk ettirilen istihkakları sahiplerine ödemek, gelirleri
tahsil ettirmek,
d) Gelir ve
gidere ilişkin her türlü belgeleri, defterleri ve makbuzları saklamak,
e) Ayniyat,
ambar ve vezne işlerinin usulüne uygun biçimde yürütülmesini sağlamak,
f) Demirbaş
ve ambar kayıtlarının esas deftere uygunluğunu sağlamak,
g) Banka ve
kasada bulunan para ve bu mahiyetteki kıymetli evrakın kontrolünü yapmak,
h) İşletmenin
bütün alacak ve borçlarının zamanında tahsil edilmesini veya ödenmesini sağlamak,
bu yönde gerekli takibatı yapmak,
i) (Değişik:RG-25/12/1998-23564) Aylık mizanları izleyen ayın 9'una kadar düzenlemek,
j) Malî
yılın bitimini izleyen 2 ay içinde işletmenin envanterini,
kesin mizanını ve bilançosunu düzenlemek ve asılları ile birlikte gelir gider
belgelerini Sayıştay’a, bilanço ve eklerinin onaylı birer örneğini Maliye
Bakanlığına göndermek,
k) Veznedar,
ayniyat memuru ve ambar memurlarını, kefalet kanunu esasları dahilinde
kontrol etmek,
l) Sayman
mutemetleri ile İta Amiri mutemetlerinin hesaplarını kontrol etmek, Yönetmeliğe
uymalarını sağlamak,
m) Muhasebe
ile ilgili diğer işleri yapmak.
Sorumlu Saymanın Ödemeden Önce Yapacağı İşler
MADDE 17.
Sorumlu sayman verile emirlerinde, aşağıdaki hususları aramak ve sağlamakla
yükümlüdür:
a) Bütçede
yeterli miktarda ödenek bulunması,
b) Giderlerin
bütçedeki tertibe uygun olması,
c) Giderlerin
kanun, tüzük, yönetmelik ve kararnamelere uygun olması,
d) Maddi
hata bulunmaması,
e) Verile
emirlerine bağlanması gereken belgelerin tamam olması,
f) Hak
sahibinin kimliği,
g) Atama ve
istihdamın kadro dahilinde bulunması,
Sorumlu sayman, yaptığı inceleme sonunda bu hususlara
uygun görmediği ödemeleri yapmayarak, ödemeye ilişkin belgeleri gerekçesiyle
birlikte, tahakkuk memuruna geri gönderir. Saymanın (a), (d), (e), (f), (g)
bentlerinde yazılı hususlara aykırılık nedeniyle geri çevirmeleri kesin olup
sayman ödemeye zorlanamaz.
Bu maddenin (b) ve (e) bentlerinde yazılı hususlara
aykırılık nedeniyle geri çevirmelerde sorumluluk İta Amirince yazılı olarak
üstlenildiği takdirde sayman ödemeyi yapar.
Saymanın Sorumlulukları
MADDE 18.
Sayman bu Yönetmeliğin 16. ve 17. maddelerinde sayılan görevlerinden dolayı
ilgisine göre tahakkuk memuru, İta Amiri ve ilgili diğer memurlarla birlikte
sorumludur.
Birleşemeyecek Görevler
MADDE 19.
İta Amirliği ile saymanlık ve tahakkuk memurluğu ile saymanlık görevleri bir
kişide birleşemez. Yetkili tahakkuk memuru bulunmaması halinde İta Amiri
tahakkuk memuru sayılır.
Veznedarlar
MADDE 20. (Mülga:RG-19/9/1999-23821)
Veznedarın Görevleri
MADDE 21.
Veznedarın görevleri şunlardır:
a) Tamamlanmış
belgelere dayanarak ve usulüne uygun olarak ödeme ve tahsilat
yapmak,
b) Tahsil
edilen paralarla ödemeleri günü gününe kasa defterine kaydetmek ve bu kayıtların
belgelere ve muhasebe kayıtlarına uygunluğunu sağlamak,
c) Döner
sermayeye ait para ve kıymetli evrakı işletmenin kasasında saklamak,
d) Tahsilata
ve ödemeye ilişkin belgelerin dip koçanlar ile kasa defterini ve sair belgeleri
saklamak,
e) Saymanın
vereceği sair işleri yapmak.
Veznedarın Sorumlulukları
MADDE 22.
Veznedar, Vezne mevcudunun defter ve kayıtlara göre noksan olmasından,
veznedeki kıymetlerin ziyan veya eksilmesinden doğrudan doğruya sorumludur.
Vezne İşlemleri
MADDE 23. (Değişik:RG-25/12/1998-23564)
Kasadan yapılacak ödeme miktarları ile ertesi gün
yapılacak harcamaları karşılamak amacıyla kasada bulundurulacak nakit miktarı
için Maliye Bakanlığınca, genel ve katma bütçeli saymanlıklarda uygulanmak
üzere yayımlanan genel tebliğlerdeki limitler uygulanır. Kasa fazlası Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankasında, bu bankanın bulunmadığı mahallerde muhabiri olan
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası şubelerinden birisinde saymanlık adına
açılacak hesaba yatırılır.
Kasadan ödenecek miktarı aşan ödemeler sayman
tarafından imzalanan çeklerle bankadan yapılır.
Kasa mevcudunun, kasa defterine uygunluğu hergün saymanca kontrol edilerek günlük hesap ve kasa
defteri, veznedar ve sayman tarafından imzalanmak suretiyle kapatılır.
Giderlerin Ödenmesine İlişkin Belgeler
MADDE 24.
Döner sermaye işletmesinden yapılacak giderler için Devlet Harcama Belgeleri
Yönetmeliği kıyasen uygulanır.
Ayniyat Memuru
MADDE 25.
Döner sermaye işletmesinde ayniyat işleri, saymana karşı sorumlu olan kefalete
tabi ayniyat memuru tarafından yapılır. Ayniyat memuru ilgili amirin teklifi
üzerine rektörce atanır.
Ayniyat memurunun izin veya hastalık gibi nedenlerle
görevi başında bulunmadığı zamanlar, bu görev işletmenin kefalete tâbi diğer
memurlarından birisi tarafından yerine getirilir.
Ayniyat Memurunun Görevleri
MADDE 26.
Ayniyat memurunun görevleri şunlardır:
a) Ayniyat
talimatnamesi gereğince ayniyat işlerini yürütmek, bunlarla ilgili kayıt ve
defterleri tutmak,
b) Ayniyat kayıtlarına
ilişkin defter ve belgeleri saklamak,
c) Sorumlu
saymana ayniyat hesabını vermek,
d) Ambar
memuru bulunmadığı hallerde ambar memurunun görevlerini yapmak,
e) Ambar
işlemlerini kontrol etmek,
f) Yetkililerce
verilecek diğer işleri yapmak.
Ambar Memuru
MADDE 27.
Döner sermaye işletmesinin çalışma konusu ve ambar işlemlerinin hacmi gözönünde tutularak gerekli görülen hallerde aşağıda
belirtilen işlerin yürütülmesi için ayrıca ambar memuru görevlendirilebilir.
Ambar memuru ayniyat memurlarına ilişkin usule göre
atanırlar. Görevden ayrı kalınan hallerde de aynı esaslar uygulanır.
Ambar Memurunun Görevleri
MADDE 28.
Ambar memurunun görevleri şunlardır:
a) Ambar
sevk ve idaresini sağlamak,
b) Gerek hariçten satın alınarak ve gerekse işletme tarafından
üretilerek veya imal edilerek ambara giren her türlü madde, eşya, makine,
taşıt, malzeme ve benzeri şeylerin kaydını tutmak, muhafaza etmek, bunları
yangın, çürüme, bozulma, akma gibi her türlü tehlike ve zararlardan korumak,
kendilerinin alamayacakları koruma tedbirleri için ilgililere yazılı olarak
bilgi vermek.
c) Ambar
stok kartlarının kartoteks usulü ile tutulmasını
sağlamak,
d) Ambara
giren malzeme ve malları tasnifli, tertipli ve iyi bir durumda muhafaza etmek,
e) Ambara giren
ve (b) bendinde sayılan malzeme ve eşyayı yetkililerin yazılı emirlerine
dayanarak, belge karşılığında ilgililere vermek,
f) Başka
yerlerden gelen veya satın alınan malları muayene komisyonlarına muayene
ettirmek ve ambara girişlerini düzenlemek,
g) Ambardan
sevk edilecek mal ve malzemenin sevk ve belgelerini düzenlemek,
h) Ambar
mizanlarını çıkarmak ve bunların muhasebe ile uygunluğunu sağlamak,
i) Ambarda
saklanan malzeme ve eşyalarda meydana gelen hasarlar için gerekli tutunakları düzenlemek, kayıtlardan çıkarılacak veya imha
edilecek malzeme ve eşya için gerekli işlemleri yaparak ayniyat memuruna
vermek,
j) Saymanın
ve diğer yetkililerin verecekleri işleri yapmak.
Ambarın Sayımı
MADDE 29.
Döner sermaye işletmesinin ambarı, her malî yılın sonunda İta Amirince
görevlendirilecek bir komisyon tarafından sayılır ve sayım sonuçları cetvellere
yazılır. Ambar noksanı, normal fireler gözönünde
tutularak saptanır. Ambar fazlası gelir kaydedilir. Ayniyat ve ambar memurları
ambar ve ambar işlemlerinden dolayı müteselsilen
sorumludur.
Sayman Mutemetleri
MADDE 30.
Saymanlıkça tahsilinde güçlük görülen döner sermaye gelirleri saymanca teklif
edilen ve mutemetliği İta Amirince onaylanan kefalete tâbi sayman
mutemetlerince tahsil edilir. Döner sermaye gelirlerinden hangilerinin sayman
mutemetlerince tahsil edileceği, saymanın teklifi ve İta Amirinin oluru ile
saptanır.
Sayman mutemetlerine saymanca uygun görülecek sayıda (Değişik
ibare:RG-25/12/1998-23564) Sayman Mutemedi
Alındısı verilir. Sayman mutemetlerince tahsil edilen paralar, (Değişik ibare:RG-25/12/1998-23564) Sayman Mutemedi
Alındılarının tarih ve numarası itibariyle, kasa defterlerine kaydedilir.
Mutemetlerce yapılan tahsilat Maliye Bakanlığınca çıkarılan Genel Tebliğlerde
belirtilen süre ve miktarlar dahilinde döner sermaye
saymanlığına yatırılır. Tahsilat miktarının Maliye
Bakanlığınca tespit edilen miktara ulaşması halinde tahsil edilen para en geç
izleyen gün saymanlığa yatırılır.
Saymanlıkça para tahsil edilirken mutemetçe tutulan kasa
defterine “…………………… ……………..
numaradan …………….numaraya kadar (Değişik
ibare:RG-25/12/1998-23564) Sayman Mutemedi Alındıları ile kasa
kayıtları karşılaştırılmış, kasa kayıtlarının doğru olduğu görülmüş ve fişlerin
kapsamı olan…………… lira …………..tarihli ve ………………..sayılı
vezne alındısı ile tahsil edilmiştir.” şeklinde kayıt konulur ve ilgililerce
imzalanır. Ayrıca, son tahsilata ilişkin (Değişik ibare:RG-25/12/1998-23564)
Sayman Mutemedi Alındısının arkasında da "………….
Numaradan ………… numaraya kadar olan (Değişik
ibare:RG-25/12/1998-23564) Sayman Mutemedi Alındıları kasa defterine
tam ve hatasız kaydedilmiş ve bu fişlerle tahsil edilen toplam ……………. Lira ……………. Tarihli ve ………………. Sayılı vezne alındısı karşılığında saymanlığa
yatırılmıştır." şeklinde kayıt konulur ve ilgililerce imzalanır.
Sayman her zaman sayman mutemetlerini kontrol edebilir
ve iş yerlerinde bulunan paranın saymanlığa yatırılmasını isteyebilir.
Devir ve Teslim
MADDE 31. (Değişik:RG-25/12/1998-23564)
Sayman, veznedar, ayniyat memuru, ambar memuru gibi
para ve mal işleri ile görevli memurlar arasındaki devir ve teslim işlemlerinde
14/1/1990 tarihli ve 20402 mükerrer sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan "Devlet Muhasebesi Yönetmeliği", devir ve teslim
süreleri yönünden de Bakanlar Kurulunun 12/11/1974 tarihli ve 7/9044 sayılı
kararı ile yürürlüğe giren "Devlet Memurlarının Çekilmelerinde Devir ve
Teslim Süreleri Hakkında Yönetmelik" hükümleri uygulanır.
Avans İşlemleri
MADDE 32.
Tahakkuk ve ödeme belgeleri ile ilgili işlemlerin tamamlanması beklenilmeyecek
derecede ivedi giderler için İta Amirinin göstereceği lüzum üzerine
görevlendirilecek mutemede, üst sınırı Genel Bütçe Kanunu’na bağlı (i) cetveli
ile saptanan tutarda avans verilebilir. Bu iş için verilen avans, yalnız o iş
için kullanılır. Her mutemet aldığı avansa ilişkin harcama belgelerini, avansın
alındığı tarihi izleyen bir ay içinde saymanlığa vermeye ve üzerinde kalan
avansın tamamını veya bakiyesini nakden ödemeye mecburdur. Malî yılın son
ayında alınan avanslar bir aylık süreye bakılmaksızın en geç malî yılın son
günü tamamen kapatılır.
Kredi İşlemleri
MADDE 33.
Saptanan avans miktarını aşan belirli giderler için İta Amirinden alınacak
onaya dayanılarak, mutemet adına banka nezdinde kredi açılabilir.
Kredi;
a) Saymanlığın
cari hesabının bulunduğu bankada,
b) Saymanlığın
bulunduğu yerdeki herhangi bir milli bankada,
c) Saymanlığın
bulunduğu yer dışındaki herhangi bir bankada
açılabilir.
Adına kredi açılan mutemet, bu krediden kendi adına
çek düzenleyerek para alamaz. Banka, mutemedin göstereceği istihkak sahibine
doğrudan doğruya ödeme yapar. Krediden sadece mutemet tarafından düzenlenen
çekler uyarınca banka ödeme yapabilir.
Adına kredi açılan mutemet, harcamalarından sonra
artan paranın iadesi için bankaya talimat vermek zorundadır. Aynı şekilde kredi
konusu ortadan kalktığında mutemet krediyi iptal ettirmek zorundadır.
Bu görevlerin mutemetçe yerine getirilmemesi halinde
saymanlıkça ilgili bankaya talimat verilerek, açılan kredi saymanlığın banka
cari hesabına aktarılır.
Adına kredi açılan mutemedin herhangi bir nedenle
görevden ayrılması halinde birinci fıkrada belirtilen esaslara göre kredi, yeni
mutemet adına aktarılır.
Her mutemet, adına açılan krediye ait harcama
belgelerini en çok üç ay içinde saymanlığa vermek zorundadır. Bu süre dolduğu
halde verilmeyen harcama belgeleri, İta Amiri kanalıyla mutemetten alınır.
Adına açılan kredinin mahsubu konusunda gerekli işlemleri süresinde yapmayan
mutemet adına bir daha kredi açılmaz.
Kayıt Usulleri
MADDE 34. (Değişik:RG-19/9/1999-23821)
Döner Sermaye Saymanlığınca tutulacak defter ve
muhasebe kayıtlarında 13/6/1999 tarihli ve 23724
sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "Döner Sermayeli İşletmeler Muhasebe
Yönetmeliği" hükümleri uygulanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Bütçe İşlemleri
Hesap Dönemi
MADDE 35.
Döner sermaye işletmelerinin bütçe dönemi malî yıldır.
Bütçe ve Uygulama
MADDE 36. (Değişik:RG-25/12/1998-23564)
Döner sermaye işletmesinin bütçe tasarısı
işletme müdürü ve Sayman tarafından hazırlanır ve en geç Ekim ayı başında
üniversite yönetim kuruluna sunulur. Bütçe, üniversite yönetim kurulu kararıyla
kesinleşir.
Döner sermaye gelirleri bütçedeki harcama
kalemleri ile program hedefleri dışındaki amaçlara tahsis edilemez. Yıl
içindeki bütçe tertipleri arasındaki aktarmalar üniversite yönetim kurulu
kararıyla yapılır.
Bütçede yıl içinde yapılacak ek ve değişiklikler
birinci fıkrada öngörülen usule uygun olarak yapılır.
Malî Denetim
MADDE 37.
Döner sermaye işletmesinin malî işlemleri, gelirleri ve giderleri, Maliye
Bakanlığınca her zaman denetlenebilir.
Döner Sermaye İşletmeleri, 1050 sayılı Muhasebe-i
Umumiye Kanunu’na tâbi değildir. Döner sermayeden elde edilen ve her yıl sonunda kullanılmayan gelir, ertesi yılın döner sermaye
gelirine eklenir. Malî yılın bitiminden başlayarak iki ay içinde hazırlanacak
bilanço ve ekleri ile bütün gelir ve gider belgeleri denetim için Sayıştay’a
birer örneği de aynı süre içinde Maliye ve Gümrük Bakanlığına verilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Alım-Satım ve İhale İşleri
Kapsam
MADDE 38. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Organlar
MADDE 39. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Komisyonların Karar Vermeleri
MADDE 40. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Karar ve Onay Yetkileri
MADDE 41. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Alım-Satım ve İhale Usülleri
MADDE 42. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Kapalı Zarf Usulü
MADDE 43. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Teklif İsteme Usulü
MADDE 44. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Açık Eksiltme ve Artırma Usulü
MADDE 45. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Pazarlık Usulü
MADDE 46. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Resmi ve Özelliği Olan Kuruluşlardan Sağlama Usulü
MADDE 47. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Emanet Usulü
MADDE 48. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Şartnameler
MADDE 49. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Bedel Tahmini
MADDE 50. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
İlân İşleri
MADDE 51. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
İlânda Yer Alacak Hususlar
MADDE 52. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Yeniden İlân Halleri
MADDE 53. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Geçici Teminat
MADDE 54. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Teminat Olarak Kabul Edilen Değerler
MADDE 55. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Kesin Teminat
MADDE 56. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Teminatın Yatırılacağı Yer
MADDE 57. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Kesin Teminatın Değiştirilmesi
MADDE 58. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Kesin Teminatın Geri Verilmesi
MADDE 59. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Sözleşme
MADDE 60. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Eksik veya Fazla İş Yaptırma
MADDE 61. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Taahhüdün Yerine Getirilmemesi
MADDE 62. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Mücbir Sebepler
MADDE 63. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Sözleşme Devri
MADDE 64. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Müteahhidin İflas veya Ölümü
MADDE 65. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Vekillik
MADDE 66. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
İhalenin Kesinleşmesi
MADDE 67. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
İhaleye Giremeyecekler
MADDE 68. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
İhalenin Müteahhide Tebliği
MADDE 69. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Dış Alımlar
MADDE 70. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
Çeşitli Hükümler
MADDE 71. (Mülga:RG-25/12/1998-23564)
MADDE 72. (Değişik:RG-25/12/1998-23564)
Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanunu ile 14/1/1990 tarihli ve 20402
mükerrer sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Devlet Muhasebesi
Yönetmeliği" hükümleri ve genel hükümler uygulanır.
MADDE 73.
Yönetmeliğin önceki maddelerinde öngörülen ücret ve primlerin ilgili maddelerde
belirtilen şartlara aykırı olarak yapıldığının sonradan anlaşılması halinde
yapılmış olan ödemeler, ilgililerden genel hükümlere göre tahsil edilir.
MADDE 74. 23
Şubat 1982 tarih ve 17614 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2547 Sayılı
Yükseköğretim Kanunu’unun 58. maddesine göre Döner
Sermaye İşletmelerinin Kurulmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik
yürürlükten kaldırılmıştır.
Ek Madde 1- (Ek:RG-25/12/1998-23564)
Döner sermaye işletmelerinin alım, satım ve ihale
işlemlerinde 15/6/1984 tarihli ve 84/8213 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan "Döner Sermayeli Kuruluşlar
İhale Yönetmeliği" hükümleri uygulanır.
Geçici Madde 1.
(Değişik:RG-25/12/1998-23564)
Bünyelerinde birden fazla döner sermaye işletmesi
bulunan üniversiteler ve yüksek teknoloji enstitüleri, bu Yönetmelik
hükümlerine uygun olarak döner sermaye işletmelerini birleştirmek
zorundadırlar.
Geçici Madde 2- (Ek:RG-25/12/1998-23564)
Üniversite ve yüksek teknoloji enstitüleri bünyesinde
mevcut döner sermaye işletmelerinin bütün mal varlığı ve personeli bu
Yönetmelik esaslarına uygun olarak kurulacak döner sermaye işletmesine başkaca
bir işleme gerek kalmadan devredilir."
Geçici Madde 3-
(Ek:RG-25/12/1998-23564)
Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce üniversite ve
yüksek teknoloji enstitülerinde mevcut döner sermaye işletmesi yönetmeliklerine
göre başlanmış iş ve hizmetler sonuçlanıncaya kadar eski mevzuat hükümlerinin
uygulanmasına devam olunur.
Yürürlük
MADDE 75.
Maliye Bakanlığı ile Sayıştay’ın görüşleri de alınmak suretiyle hazırlanan bu
Yönetmelik, Resmi Gazete’de yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 76. Bu
Yönetmelik hükümlerini Yükseköğretim Kurulu Başkanı yürütür.