ÜNİVERSİTELERDE
AKADEMİK TEŞKİLÂT YÖNETMELİĞİ
Amaç
MADDE 1. Bu Yönetmeliğin
amacı, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nda öngörülen üniversite birimlerinin
akademik yönden teşkilâtlanması, işleyiş, görev, yetki ve sorumluluklarıyla,
ilgili alt birimlerin üst birimlerle olan ilişkilerini düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2. Bu Yönetmelik;
üniversiteler, fakülteler, enstitüler, yüksekokullar ile bunları oluşturan
bölümler, anabilim veya anasanat dalları ve bilim veya sanat dallarının
kuruluş, yönetim ve görev esaslarını kapsar.
Üniversiteler
MADDE 3. Üniversite;
bilimsel özerkliğe ve kamu tüzel kişiliğine sahip, yüksek düzeyde
eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayın yapan ve fakülte, enstitü,
yüksekokul, bölüm, anabilim dalı, anasanat dalı, bilim dalı, sanat dalı,
araştırma ve uygulama merkezlerinden oluşan bir yükseköğretim kurumudur.
Üniversite, devlet kalkınma planları ilke ve hedefleri doğrultusunda ve
yükseköğretim planlaması çerçevesinde, Yükseköğretim Kurulunun olumlu görüşü
veya önerisi üzerine kanunla kurulur.
Rektör
MADDE 4. a) Seçimi ve
Atanması: Görevdeki rektörün çağrısı ile toplanacak öğretim üyeleri
tarafından altı rektör adayı seçilerek belirlenir. Belirlenen rektör
adaylarından Yükseköğretim Kurulunun seçeceği üç aday atanmak üzere
Cumhurbaşkanı’na sunulur. Cumhurbaşkanı bu üç adaydan birini rektör olarak
atar. Üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü tüzel kişiliğini temsil eden
rektörlerin görev süresi dört yıldır. Süresi sona erenler iki dönemden fazla
rektörlük yapmamış olmak kaydıyla yeniden rektör olarak seçilip atanabilirler.
Rektör adayı
seçimleri gizli oyla yapılır. Oy veren öğretim üyeleri oy pusulasına yalnız bir
isim yazabilir. Birinci toplantıda öğretim üyelerinin en az yarısının hazır
olması aranır. Çoğunluk sağlanamadığı taktirde toplantı kırksekiz saat
ertelenir ve nisap aranmaksızın seçim yapılır. Geçerli oylara göre en çok oy
alan altı kişi aday olarak seçilmiş sayılır. Adayların eşit oy almaları halinde
öncelik sırası kur’a çekilmek suretiyle belirlenir. Seçim sonucu bir tutanakla
tespit edilerek, tutanak ve aday olarak belirlenen altı kişinin özgeçmişleri
rektör tarafından Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına gönderilir.
Yapılan seçimde
aday sayısı altıdan eksik olduğu taktirde rektör adayı belirleme işlemi
tamamlanmamış sayılır. Bu durum Yükseköğretim Kuruluna bildirilir ve her
seferinde en geç bir ay içinde yeni aday seçimi için görevdeki rektör, öğretim
üyelerini tekrar toplantıya çağırır. Yeni rektör atanıncaya kadar rektör veya
vekilinin görevi devam eder.
Rektörlerin yaş
haddi altmışyedidir. Ancak rektör atanmış olanlarda görev süresi bitinceye
kadar yaş haddi aranmaz.
Vakıflarca kurulan
üniversitelerde rektör, Yükseköğretim Kurulunun olumlu görüşü alınarak,
mütevelli heyet tarafından atanır.
Rektör,
çalışmalarında kendisine yardım etmek üzere, Üniversitenin aylıklı profesörleri
arasından ikiden az olmamak kaydıyla, en çok üç kişiyi rektör yardımcısı olarak
seçer. Ancak merkezi açık öğretim yapmakla görevli üniversitelerde, gerekli
hallerde rektör tarafından beş rektör yardımcısı seçilebilir.
Rektör
yardımcıları, rektör tarafından beş yıl için atanır. Rektör gerekli gördüğü
hallerde yardımcılarını değiştirebilir. Rektörün görevi sona erdiğinde
yardımcılarının da görev süresi sona erer.
Rektör iznini
Yükseköğretim Kurulu Başkanından alır. Rektör üniversite merkezinin bulunduğu
şehirden başka şehirlerde bulunan, üniversiteye bağlı birimlerdeki çalışmalar
ile Üniversitelerarası Kurul ve Rektörler Komitesi toplantılarına katılmak
üzere yapacağı seyahatler dışında kalan, görev ve seyahatlerini Yükseköğretim
Kurulu Başkanına bildirir. Bu şekilde görevden ayrılmaların onbeş günü geçmesi
halinde Başkan Yükseköğretim Kuruluna bilgi verir.
Rektör görev
başında olmadığı zaman yardımcılarından birini vekil bırakır. Göreve vekalet
altı aydan fazla sürerse yeni bir rektör atanır.
b) Görev, yetki ve
sorumlulukları:
1. Üniversite
kurullarına başkanlık etmek; yükseköğretim üst kuruluşlarının kararlarını
uygulamak, üniversite kurullarının önerilerini inceleyerek karara bağlamak ve
üniversiteye bağlı kuruluşlar arasında düzenli çalışmayı sağlamak,
2. Her eğitim-öğretim
yılı sonunda ve gerektiğinde üniversitenin eğitim-öğretim bilimsel araştırma ve
yayın faaliyetleri hakkında Üniversitelerarası Kurula bilgi vermek,
3. Üniversitenin
yatırım programlarını, bütçesini ve kadro ihtiyaçlarını, bağlı birimlerinin ve
üniversite yönetim kurulu ile senatosunun görüş ve önerilerini aldıktan sonra
hazırlamak ve Yükseköğretim Kuruluna sunmak,
4. Gerekli gördüğü
hallerde üniversiteyi oluşturan kuruluş ve birimlerde görevli öğretim
elemanlarının ve diğer personelin görev yerlerini değiştirmek veya bunlara yeni
görevler vermek,
5. Üniversitenin
birimleri ve her düzeydeki personeli üzerinde genel gözetim ve denetim görevini
sürdürmek,
6. Kanun ve
yönetmeliklerle kendisine verilen diğer görevleri yapmaktır.
Rektör,
üniversitenin ve bağlı birimlerinin öğretim kapasitesinin rasyonel bir şekilde
kullanılmasında ve geliştirilmesinde, öğrencilere gerekli sosyal hizmetlerin
sağlanmasında, gerektiği zaman güvenlik önlemlerinin alınmasında,
eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayın faaliyetlerinin devlet kalkınma
planı ilke ve hedefleri doğrultusunda planlanıp yürütülmesinde, bilimsel ve
idari gözetim ve denetimin yapılmasında ve bu görevlerin alt birimlere
aktarılmasında, takip ve kontrol edilmesinde ve sonuçlarının alınmasında
birinci derecede yetkili ve sorumludur.
Senato
MADDE 5. a) Kuruluş ve
işleyişi: Senato rektörün başkanlığında, rektör yardımcıları, dekanlar ve
her fakülteden, fakülte kurullarınca üç yıl için seçilecek birer öğretim üyesi
ile rektörlüğe bağlı enstitü ve yüksekokul müdürlerinden oluşur.
Senato, her öğretim
yılı başında ve sonunda olmak üzere yılda en az iki defa toplanır.
Rektör, gerekli
gördüğü hallerde senatoyu toplantıya çağırır.
b) Görevleri:
Senato, üniversitenin akademik organı olup aşağıdaki görevleri yapar:
1) Üniversitenin
eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayın faaliyetlerinin esasları hakkında
karar almak,
2) Üniversitenin
bütününü ilgilendiren kanun ve yönetmelik taslaklarını hazırlamak veya görüş
bildirmek,
3) Rektörün onayından
sonra Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girecek olan üniversite veya
üniversitenin birimleri ile ilgili yönetmelikleri hazırlamak,
4) Üniversitenin
yıllık eğitim-öğretim programını ve takvimini inceleyerek karara bağlamak.
5) Bir sınava bağlı
olmayan fahri akademik unvanları vermek ve fakülte kurullarının bu konudaki
önerilerini karara bağlamak,
6) Fakülte kurulları
ile rektörlüğe bağlı enstitü ve yüksekokul kurullarının kararlarına yapılacak
itirazları inceleyerek karara bağlamak,
7) Üniversite yönetim
kuruluna üye seçmek,
8) Kanun ve
yönetmeliklerle kendisine verilen diğer görevleri yapmaktır.
Üniversite Yönetim
Kurulu
MADDE 6. a) Kuruluş ve
işleyişi: Üniversite yönetim kurulu, rektörün başkanlığında dekanlardan,
üniversiteye bağlı değişik öğretim birim ve alanlarını temsil edecek şekilde
senatoca dört yıl için seçilecek üç profesörden oluşur.
Rektör gerektiğinde
yönetim kurulunu toplantıya çağırır.
Rektör yardımcıları
oy hakkı olmaksızın yönetim kurulu toplantılarına katılabilirler.
b) Görevleri:
Üniversite yönetim kurulu idari faaliyetlerde rektöre yardımcı bir organ olup
aşağıdaki görevleri yapar:
1. Yükseköğretim üst
kuruluşları ile senato kararlarının uygulanmasında belirlenen plan ve
programlar doğrultusunda rektöre yardım etmek,
2. Faaliyet plan ve
programlarının uygulanmasını sağlamak, üniversiteye bağlı birimlerin önerilerini
dikkate alarak yatırım programını, bütçe tasarısı taslağını incelemek ve kendi
önerileri ile birlikte rektörlüğe sunmak,
3. Üniversite yönetimi
ile ilgili olarak rektörün getireceği konularda karar almak,
4. Fakülte, enstitü ve
yüksekokul yönetim kurullarının kararlarına yapılacak itirazları inceleyerek
kesin karara bağlamak,
5. Kanun ve
yönetmeliklerle verilen diğer görevleri yapmaktır.
Fakülteler
MADDE 7. Fakülte; yüksek
düzeyde eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayın yapan ve kendisine enstitü,
yüksekokul ve benzeri kuruluşlar bağlanabilen bir yükseköğretim kurumudur ve
kanunla kurulur.
Fakülte, genellikle
her biri en az ayrı bir eğitim programı yürüten bölümlerden oluşur. Bir eğitim
programı uygulayan fakültelerde bir bölüm bulunur.
Dekan
MADDE 8. a)
Atanması:
Fakültenin ve birimlerinin temsilcisi olan dekan, rektörün önereceği,
üniversite içinden veya dışından üç profesör arasından Yükseköğretim Kurulunca
üç yıl süre ile seçilir ve normal usul ile atanır. Süresi biten dekan yeniden
atanabilir.
Dekan kendisine
çalışmalarında yardımcı olmak üzere fakültenin aylıklı öğretim üyeleri
arasından en çok iki kişiyi dekan yardımcısı olarak seçer.
Dekan yardımcıları
dekan tarafından en çok üç yıl için atanır. Dekan gerekli gördüğü hallerde
yardımcılarını değiştirebilir. Dekanın görevi sona erdiğinde yardımcılarının
görevi de sona erer.
Dekana, görevi
başında olmadığı zaman yardımcılarından biri vekalet eder. Göreve vekalet altı
aydan fazla sürerse, yeni bir dekan atanır.
b) Görev, yetki ve
sorumlulukları:
1. Fakülte kurullarına
başkanlık etmek, fakülte kurullarının kararlarını uygulamak ve fakülte
birimleri arasında düzenli çalışmayı sağlamak,
2. Her öğretim yılı
sonunda ve istendiğinde fakültenin genel durumu ve işleyişi hakkında rektöre
rapor vermek,
3. Fakültenin ödenek
ve kadro ihtiyaçlarını gerekçesi ile birlikte rektörlüğe bildirmek, fakülte
bütçesi ile ilgili öneriyi fakülte yönetim kurulunun da görüşünü aldıktan sonra
rektörlüğe sunmak,
4. Fakültenin
birimleri ve her düzeydeki personeli üzerinde genel gözetim ve denetim görevini
sürdürmek,
5. Kanun ve
yönetmeliklerle kendisine verilen diğer görevleri yapmaktır.
Dekan; fakültenin
ve bağlı birimlerinin öğretim kapasitesinin rasyonel bir şekilde
kullanılmasında ve geliştirilmesinde, gerektiği zaman güvenlik önlemlerinin
alınmasıyla, öğrencilere gerekli sosyal hizmetlerin sağlanmasında,
eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayın faaliyetlerinin düzenli bir şekilde
yürütülmesinde, bütün faaliyetlerin gözetim ve denetiminin yapılmasında, takip
ve kontrol edilmesinde ve sonuçlarının alınmasında rektöre karşı birinci
derecede sorumludur.
Fakülte Kurulu
MADDE 9. a) Kuruluş
ve işleyişi:
Fakülte kurulu, dekanın başkanlığında fakülteye bağlı bölümlerin başkanları ile
varsa fakülteye bağlı enstitü ve yüksekokul müdürlerinden ve üç yıl için
fakültedeki profesörlerin kendi aralarından seçecekleri üç, doçentlerin kendi
aralarından seçecekleri iki, yardımcı doçentlerin kendi aralarından seçecekleri
bir öğretim üyesinden oluşur.
Fakülte kurulu
olağan toplantılarını her yarıyıl başında ve sonunda yapar.
Dekan, gerekli
gördüğü hallerde fakülte kurulunu toplantıya çağırır.
b) Görevleri: Fakülte kurulu,
akademik bir organ olup aşağıdaki görevleri yapar:
1. Fakültenin
eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayın faaliyetlerini ve bu faaliyetlerle
ilgili esasları, plan, program ve eğitim-öğretim takvimini kararlaştırmak,
2. Fakülte yönetim
kuruluna üye seçmek,
3. Kanun ve
yönetmeliklerle verilen diğer görevleri yapmaktır.
Fakülte Yönetim
Kurulu
MADDE 10. a)
Kuruluş ve işleyişi:
Fakülte yönetim kurulu, dekanın başkanlığında fakülte kurulunun üç yıl için
seçeceği üç profesör, iki doçent ve bir yardımcı doçentten oluşur.
Fakülte yönetim
kurulu dekanın çağrısı üzerine toplanır. Yönetim kurulu gerekli gördüğü
hallerde geçici çalışma grupları, eğitim-öğretim koordinatörlükleri kurabilir
ve bunların görevlerini düzenler.
b) Görevleri: Fakülte yönetim
kurulu, idari faaliyetlerde dekana yardımcı bir organ olup aşağıdaki görevleri
yapar:
1. Fakülte kurulunun
kararları ile tespit ettiği esasların uygulanmasında dekana yardım etmek,
2. Fakültenin
eğitim-öğretim, plan ve programları ile akademik takvimin uygulanmasını
sağlamak,
3. Fakültenin yatırım,
program ve bütçe tasarısını hazırlamak,
4. Dekanın, fakülte
yönetimi ile ilgili olarak getireceği bütün işlerde karar almak,
5. Öğrencilerin
kabulü, ders intibakları ve çıkarılmaları ile eğitim-öğretim ve sınavlara ait
işlemleri hakkında karar vermek,
6. Kanun ve
yönetmeliklerle verilen diğer görevleri yapmaktır.
Enstitüler
MADDE 11. Üniversite ve
fakültelerde kurulan enstitüler, birden fazla benzer ve ilgili bilim dallarında
lisansüstü eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve uygulama yapan birimlerdir ve
kanunla kurulurlar. Enstitüler, ana bilim dallarından oluşur. Üniversite ve
fakültelerde lisansüstü eğitim bu maksatla kurulan enstitüler tarafından
düzenlenir.
Lisansüstü eğitimi
düzenleyecek enstitüleri henüz kurulmamış bulunan üniversitelerde, lisansüstü
eğitim programları senatolarınca yapılacak yönerge esaslarına göre yürütülür.
Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı mevzuatı hükümleri uyarınca yürütülecek
uzmanlık eğitimi tıp fakülterince uygulanır.
a) Enstitünün
organları; enstitü müdürü, enstitü kurulu ve enstitü yönetim kuruludur.
b) Enstitü müdürü,
ilgili fakülte dekanının önerisi üzerine rektör tarafından üç yıl için atanır.
Rektörlüğe bağlı enstitülerde bu atama doğrudan rektör tarafından yapılır.
Süresi biten müdür yeniden atanabilir. Rektör ve dekan öneri ve atamalarda
ilgili öğretim üyeleri ile gereken istişarelerde bulunurlar.
Müdürün, enstitüde
görevli, aylıklı öğretim elemanları arasından üç yıl için atayacağı en çok iki
yardımcısı bulunur. Müdür gerektiğinde yardımcılarını değiştirebilir. Müdürün
görevi sona erdiğinde yardımcıların görevleri de sona erer.
Müdüre vekalet
etmede veya müdürlüğün boşalmasında yapılacak işlem, dekanlarda olduğu gibidir.
Enstitü müdürü,
2547 sayılı Kanun ile dekanlara verilmiş olan görevleri enstitü bakımından
yerine getirir.
c) Enstitü Kurulu;
müdürün başkanlığında, müdür yardımcıları ve enstitüdeki ana bilim dalı
başkanlarından oluşur.
d) Enstitü yönetim
kurulu; müdürün başkanlığında, müdür yardımcıları, müdür tarafından
gösterilecek altı aday arasından enstitü kurulu tarafından üç yıl için
seçilecek üç öğretim üyesinden oluşur.
e) Enstitü kurulu ve
enstitü yönetim kurulu, 2547 sayılı Kanun’la fakülte kurulu ve fakülte yönetim
kuruluna verilmiş görevleri enstitü bakımından yerine getirirler.
Yüksekokullar
Madde 12. Yüksekokullar;
önlisans veya lisans düzeyinde belirli bir mesleğe yönelik eğitim-öğretime
ağırlık veren yükseköğretim kurumlarıdır. Yüksekokullar her biri ayrı bir
eğitim-öğretim programı yürüten bölümlerden veya anabilim veya anasanat
dallarından oluşur ve kanunla kurulurlar.
a) Yüksekokulların
organları, yüksekokul müdürü, yüksekokul kurulu, yüksekokul yönetim kuruludur.
b) Yüksekokul müdürü,
üç yıl için ilgili fakülte dekanının önerisi üzerine rektör tarafından atanır.
Rektörlüğe bağlı yüksekokullarda bu atama doğrudan rektör tarafından yapılır.
Süresi biten müdür yeniden atanabilir.
Müdürün okulda
görevli aylıklı öğretim elemanları arasından üç yıl için atayacağı en çok iki
yardımcısı bulunur. Müdür gerekli gördüğü hallerde yardımcılarını
değiştirebilir.
Müdürün görevi sona
erdiğinde yardımcıların görevleri de sona erer.
Müdüre vekalet
etmede veya müdürlüğün boşalmasında yapılacak işlem, dekanlarda olduğu gibidir.
Yüksekokul müdürü,
2547 sayılı Kanun ile dekanlara verilmiş olan görevleri yüksekokul bakımından
yerine getirir.
c) Yüksekokul kurulu;
müdürün başkanlığında, müdür yardımcıları ve okuldaki bölüm, anabilim veya
anasanat dalı başkanlarından oluşur.
d) Yüksekokul yönetim
kurulu; müdürün başkanlığında, müdür yardımcıları ile müdürün göstereceği altı
aday arasından yüksekokul kurulu tarafından üç yıl için seçilecek üç öğretim
üyesinden oluşur.
e) Yüksekokul kurulu
ve yüksekokul yönetim kurulu, 2547 sayılı Kanun’la fakülte kurulu ve fakülte
kurulu yönetim kuruluna verilmiş görevleri yüksekokul bakımından yerine
getirirler.
Bölümler
MADDE 13. (Değişik
birinci fıkra:RG-27/10/2008-27037) Bölümler; fakülte ve yüksekokulların
amaç, kapsam ve nitelik yönünden bir bütün oluşturan ve lisans düzeyini de
içeren en az bir eğitim-öğretim, bilim ve sanat dallarında araştırma ve
uygulama yapan birimlerdir. (Değişik ikinci cümle:RG-17/4/2010-27555) Ancak,
Tıp, Diş Hekimliği, Eczacılık ve İlahiyat gibi geleneksel olarak lisans
düzeyinde bir eğitim-öğretim programı uygulayarak tek tür diploma veren
yükseköğretim kurumlarında en çok üç; Veteriner Fakültelerinde en çok beş,
Hukuk Fakültelerinde özel hukuk ve kamu hukuku olmak üzere iki bölüm
kurulabilir. (Ek üçüncü cümle:RG-13/7/2012-28352) Bununla birlikte
lisans düzeyinde birden fazla diploma veren İlahiyat, İlahiyat Bilimleri,
İslami İlimler, Uluslararası İslam ve Din Bilimleri Fakültelerinde üç bölümden
fazla bölüm oluşturulabilir. Yükseköğretim kurumları içinde bölüm açılmasına,
birleştirilmesine veya kapatılmasına doğrudan veya üniversitelerden gelecek
önerilere göre Yükseköğretim Kurulu karar verir.
Bir diplomaya
yönelik eğitim programı uygulamayan, Türkçe, yabancı diller, inkilap tarihi,
plastik sanatlar, müzik ve beden eğitimi bölümleri rektörlüğe bağlı olarak da
kurulabilir.
Bölümler, birbirini
tamamlayan veya birbirine yakın anabilim veya anasanat dallarından oluşur. Bir
fakültede veya yüksekokulda aynı veya benzer nitelikte eğitim-öğretim yapan
birden fazla bölüm bulunamaz.
MADDE 14. (Değişik:RG-08/08/1998-23427)
Birden fazla ana
bilim dalı bulunan bölümlerde bölüm başkanı, o bölümün aylıklı profesörleri,
bulunmadığı taktirde doçentleri, doçent de bulunmadığı taktirde yardımcı
doçentleri arasından o bölümü oluşturan anabilim veya anasanat dalı
başkanlarının 15 gün içinde verecekleri yazılı görüşlerini dikkate alarak bir
hafta içinde fakültelerde, dekanca; fakülteye bağlı yüksekokullar ve
konservatuvarlarda müdürün önerisi üzerine dekanca; rektörlüğe bağlı
yüksekokullar ve konservatuvarlarda müdürün önerisi üzerine rektörce atanır.
Dekan, atamaları rektörlüğe bildirir.
Tek anabilim dalı
bulunan bölümlerde bölüm başkanı; bölümün aylıklı profesörleri, bulunmadığı
takdirde doçentleri, doçent de bulunmadığı takdirde yardımcı doçentleri arasından,
fakültelerde; Bölüm Kurulunun görüşü alınarak dekanca, fakülteye bağlı
yüksekokul ve konservatuvarlarda müdürün önerisi üzerinde dekanca, rektörlüğe
bağlı yüksekokul ve konservatuvarlarda müdürün önerisi üzerine rektörce atanır.
Dekan, atamaları rektörlüğe bildirir.
(Mülga üçüncü fıkra:RG-26/11/2000-
24242)
Bir bölümlü
fakültelerde dekan aynı zamanda bölüm başkanıdır.
Bölüm başkanı
bölümdeki öğretim üyelerinden iki kişiyi üç yıl için başkan yardımcısı olarak
atayabilir. Bölüm başkanı gerekli gördüğünde yardımcılarını değiştirebilir.
Bölüm başkanının görevi sona erdiğinde yardımcılarının görevleri de sona erer.
Bölüm başkanı,
bölümün her düzeydeki eğitim-öğretim ve araştırmalarından ve bölümle ilgili her
türlü faaliyetin düzenli ve verimli olarak yürütülmesinden, kaynakların etkili
bir biçimde kullanılmasını sağlamaktan sorumludur. Bölüm başkanı, fakülte veya
yüksekokul kuruluna katılır ve bölümü temsil eder. Bölümde görevli öğretim
elemanlarının görevlerini yapmaları bölüm başkanı tarafından izlenir ve denetlenir.
Bölüm başkanı, her öğretim yılı sonunda bölümün geçmiş yıldaki eğitim-öğretim
ve araştırma faaliyeti ile gelecek yıldaki çalışma planını açıklayan raporu,
bağlı bulunduğu rektör, dekan veya yüksekokul müdürüne sunar.
MADDE 15. (Değişik:RG-10/06/1999-23721)
Bölüm Kurulu; tek
anabilim veya anasanat dalı bulunan bölümlerde bölüm başkanının başkanlığında o
bölümdeki tüm öğretim üyeleri ile öğretim görevlileri ve okutmanlardan, birden
fazla anabilim veya anasanat dalı bulunan bölümlerde ise bölüm başkan
yardımcıları ile anabilim veya anasanat dalı başkanlarından oluşur ve bölüm
başkanının tespit edeceği gündemdeki konuları konuşmak üzere eğitim-öğretim
yılı süresince ayda en az bir defa toplanır. Bölüm kurulu, bölüm ile varsa
bölüme bağlı anabilim veya anasanat dallarının eğitim-öğretim uygulama ve
araştırma faaliyetlerinin programlarının, araç, gereç ve fiziksel imkanlarından
en etkin biçimde yararlanmak için gerekli planların ve işbirliği esaslarının
hazırlanması hususunda görüş bildirir. Bölüm kurulunun bu konularda
hazırlayacağı öneriler, bölüm başkanının onayından sonra uygulanır.
Anabilim veya
Anasanat Dalı
MADDE 16. (Başlığı
ile birlikte değişik:RG-08/08/1998-23427)
Anabilim veya
Anasanat Dalı, bölümü oluşturan ve en az bir bilim veya sanat dalını kapsayan
eğitim-öğretim, uygulama faaliyetlerinin yürütüldüğü akademik bir birimdir.
Anabilim veya anasanat dallarının kurulmasına, birleştirilmesine veya
kaldırılmasına doğrudan veya üniversitelerden gelecek önerilere göre
Yükseköğretim Yürütme Kurulu karar verir.
Anabilim veya
anasanat dalı başkanı, o anabilim veya anasanat dalının profesörleri,
bulunmadığı taktirde doçentleri, bulunmadığı taktirde yardımcı doçentleri,
yardımcı doçent de bulunmadığı taktirde öğretim görevlileri arasından, o anabilim
veya anasanat dalında görevli öğretim üyeleri ve öğretim görevlilerince seçilir
ve bir hafta içinde yüksekokul müdürü, konservatuvar müdürü veya dekan
tarafından atanır. Anabilim veya anasanat dalı başkanı olarak atanabilecek
öğretim üyesi veya öğretim görevlisi sayısının en çok iki olması halinde,
başkan, yüksekokul müdürü, konservatuvar müdürü veya dekan tarafından doğrudan
atanır. Atamalar rektörlüğe bildirilir.
Anabilim veya
anasanat dalı kurulu, bilim veya sanat dalı başkanlarından oluşur. Anabilim
veya anasanat dalının, yalnız bir bilim veya sanat dalını kapsadığı durumlarda,
anabilim veya anasanat dalı kurulu bütün öğretim üyelerinden ve öğretim
görevlilerinden oluşur. Anabilim veya anasanat dalı kurulu, ilgili anabilim
veya anasanat dalı programlarının planlanması ve uygulanmasında anabilim veya
anasanat dalı başkanına görüş bildirir.
(Değişik dördüncü
fıkra:RG04/10/2006-26309) Üniversitenin tüm birimlerini kapsamak kaydıyla,
Üniversite veya Yüksek Teknoloji Enstitüsü Senatosu’nun önerisi ve Yükseköğretim
Yürütme Kurulu’nun uygun görmesi halinde, üniversite veya yüksek teknoloji
enstitüsüne bağlı tıp, diş hekimliği, eczacılık ve eğitim fakülteleri dışındaki
tüm fakülte ve yüksekokulların bölümlerinde bölümle aynı adı taşıyan sadece bir
anabilim veya sadece bir anasanat dalı, diplomaya yönelik birden fazla program
yürüten bölümlerde ise program sayısı kadar anabilim ve anasanat dalı
kurulabilir.
Bölümle aynı adı
taşıyan tek ana bilim veya anasanat dalı bulunan bölümlerde bölüm başkanı aynı
zamanda anabilim ve anasanat dalı başkanıdır.
Bilim veya Sanat
Dalı
MADDE 17. (Değişik
birinci fıkra:RG-8/9/2009-27343) Bilim veya sanat dalı, anabilim veya
anasanat dalı içinde eğitim-öğretim, araştırma ve uygulama yapan bir birimdir.
Anabilim veya anasanat dallarına bağlı olarak bilim veya sanat dalı, üniversite
senatosunun teklifi ve Yükseköğretim Yürütme Kurulu kararı ile kurulabilir.
Bilim veya sanat
dalı başkanı, o bilim veya sanat dalının profesörleri, bulunmadığı taktirde
doçentleri, bulunmadığı takdirde yardımcı doçentleri, yardımcı doçent de
bulunmadığı taktirde öğretim görevlileri arasından, o bilim veya sanat dalında
görevli öğretim üyeleri ve öğretim görevlilerince seçilir ve bir hafta içinde
yüksekokul müdürü, konservatuvar müdürü veya dekan tarafından atanır. Bilim
veya sanat dalı başkanı olarak atanabilecek öğretim üyesi veya öğretim
görevlisi sayısının en çok iki olması halinde başkan, yüksekokul müdürü,
konservatuvar müdürü veya dekan tarafından doğrudan atanır. Atamalar rektörlüğe
bildirilir.
Bilim veya sanat
dalı kurulu, o bilim veya sanat dalında görevli profesör, doçent, yardımcı
doçent ile öğretim görevlilerinden oluşur. Bilim veya sanat dalı kurulu, ders
programlarının, araştırmaların hazırlanma ve uygulamaları ile ilgili
önerilerini bilim veya sanat dalı başkanına sunar.
Yöneticilerle
İlgili Ortak Hükümler
MADDE 18. Bölüm, anabilim,
anasanat, bilim ve sanat dalları başkanlarının görev süreleri üç yıldır. Süresi
biten başkan yeniden aynı usullerle atanabilir. Bölüm başkanları ile
yardımcıları devamlı statüde veya devlet memurlarının tâbi oldukları mesai
saatlerine ve süresine tâbi olmak şartıyla kısmi statüde olan öğretim üyeleri
arasından bu Yönetmeliğin 14.; anabilim, anasanat, bilim ve sanat dalları
başkanları ile yardımcıları devamlı statüde veya devlet memurlarının tâbi
olduğu mesai saatlerine ve süresine tâbi olmak şartıyla kısmi statüde olan
öğretim üyeleri, bulunmadığı taktirde öğretim görevlileri arasından
Yönetmeliğin 16. ve 17. maddelerinde belirtilen esaslara göre seçilir. Gerektiğinde,
bir kişide birden fazla yöneticilik görevi, ancak rektörün onayı ile
toplanabilir. Dekan gerekli gördüğü hallerde değişik eğitim birimlerinin
koordinatörlüğünü yapar.
Ancak birden fazla
anabilim dalının kapsandığı bölümlerde bölüm başkanı bir anabilim dalı
başkanlığını, birden fazla bilim dalının kapsandığı anabilim dallarında,
anabilim dalı başkanı bir bilim dalı başkanlığını üstlenebilir. Dekan gerekli
gördüğü hallerde değişik eğitim birimlerinin koordinatörlüğünü yapar.
Başkanlık görevinde
bir doçentin bulunması halinde bir profsesörün, bir yardımcı doçentin bulunması
halinde profesör veya doçentin, bir öğretim görevlisinin bulunması halinde ise
bir öğretim üyesinin aynı birimde görevlendirilmesi ile başkanlık görevi sona
erer. Boşalan başkanlık görevine usulüne göre yeni başkan atanır. Bir birimde
başkanlık yapan yardımcı doçentin veya öğretim görevlisinin görev sürelerinin
bitiminde başkanlık görevleri de sona erer.
Bölüm, anabilim,
anasanat, bilim ve sanat dalı başkanları görevi başında bulunamayacağı süreler
için yardımcıları veya öğretim üyelerinden birini vekil olarak bırakırlar.
Herhangi bir nedenle altı aydan fazla ayrılmalarda kalan süreyi tamamlamak
üzere aynı yöntemle yeni bir başkan atanır.
Anabilim veya
anasanat dalı, bilim veya sanat dalı başkanlıkları boşaldığında, yüksekokul
müdürü, konservatuvar müdürü veya dekan, o anabilim veya anasanat, bilim veya
sanat dalında görevli öğretim üyelerini ve öğretim görevlilerini, boşalmış olan
dal başkanını seçmek üzere bir hafta içinde toplantıya çağırır. Seçimler üye
tam sayısının yarıdan bir fazlasının katılması ile gizli oyla yapılır. Başkan
katılan üye sayısının salt çoğunluğu ile seçilir. (Değişik son cümle:RG-23/07/2003-25177)
Anabilim veya anasanat, bilim veya sanat dalı başkanlarının seçiminde üçüncü
tur sonunda salt çoğunluğun sağlanamaması halinde dördüncü turda da en çok oy
alan aday seçilmiş olur.
(Değişik altıncı fıkra:RG-23/07/2003-25177)
Dördüncü
turda oyların eşit çıkması halinde beşinci tur oylama yapılır. Bu turda da
eşitliğin bozulmaması halinde başkan, eşit oy alanlar arasından yüksekokul
müdürü, konservatuar müdürü veya dekan tarafından doğrudan atanır ve atama
Rektörlüğe bildirilir.
EK MADDE 1. Yükseköğretim
Kurulunun izni ile üniversitelerde araştırma ve uygulama merkezleri
kurulabilir.
GEÇİCİ MADDE 1. 2547 sayılı
Kanun’un 7. madde (e) fıkrası uyarınca aynı eğitim programlarını izleyen
öğrencilerin değişik üniversitelerden birinden diğerine yatay ve dikey
geçişlerini sağlamak amacı ile üniversitelerin çeşitli bölüm, anabilim veya
anasanat dalları, bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itabaren bir ay içinde
Yükseköğretim Kurulu tarafından kararlaştırılır ve üniversitelere bildirilir.
GEÇİCİ MADDE 2. Kanunla kurulmayan
ve 2547 sayılı Kanun’un yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulmuş bulunan
enstitülerden, bağımsız olarak yüksek lisans veya doktora öğretimi uygulamayan
ve başlıca görevleri araştırma veya uygulama olan enstitüler, faaliyetlerini
ilgili üniversite senatosu kararı ile araştırma veya uygulama merkezi olarak
devam ettirebilirler.
GEÇİCİ MADDE 3. 2547 sayılı
Kanun’un öngördüğü koşullara uygun olarak amaçları yalnız lisansüstü düzeyde
eğitim-öğretim yapmak veya düzenlemek olan mevcut fakülte ve yüksekokulların
aynı görevleri yürütmek üzere enstitülere dönüştürülmeleri, Yükseköğretim
Kurulunun doğrudan veya ilgili rektörlüğün önerisine dayalı kararı üzerine
kanunla sağlanır.
GEÇİCİ MADDE 4. 2547 sayılı
Kanun’un yayımlanmasından sonra atanan rektör yardımcılarının görev süreleri 31
Temmuz 1982 tarihinde sona erer. Diğer yöneticiler ve yardımcılar ise,
kendilerinden öncekilerin sürelerini tamamlarlar. Ancak, bunların görev
süreleri 31 Ağustos 1982 tarihini aşamaz.
GEÇİCİ MADDE 5. Uygulama alanları
Üniversite içerisinde olmayan bilim alanlarında görevli profesör ve doçentler
kısmi statüde olmalarına rağmen 1990 yılı sonuna kadar bölüm, anabilim,
anasanat, bilim ve sanat dallarının yöneticiliklerine atanabilirler. Ancak
kısmi statüde bulunduğu halde bu madde hükmü uyarınca yöneticiliğe atananlar
devlet memurları gibi haftalık mesai süresine tâbidirler.
Tıp ve diş
hekimlikleri ile uygulama alanlarının üniversite içerisinde olduğuna
Yükseköğretim Kurulunca karar verilen diğer bilim alanlarında kısmi statüde
bulunan profesör ve doçentler ilgili birimlerin yöneticiliklerine atanamazlar.
MADDE 19. 2547 sayılı
Kanun’un 65. maddesine göre Yükseköğretim Kurulu tarafından düzenlenen bu
Yönetmelik yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.
MADDE 20. Bu Yönetmeliği
Yükseköğretim Kurulu Başkanı yürütür.